본 연구의 목적은 자기존중감과 갈등해결 모듈 중심으로 구성된 어울림프로그램이 초등학교 고학년의 자아존중감과 갈등해결전략에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 연구 가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 초등학교 고학년의 자아존중감과 갈등해결전략 사이에는 상관관계가 있을 것이다. 둘째, 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간에 아동의 자아존중감에 유의미한 차이가 있을 것이다. 셋째, 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 갈등해결전략에 유의미한 차이가 있을 것이다. 연구대상은 경기도 광주시 소재 A초등학교 6학년 중 유사한 환경의 두 개 학급 학생 74명을 선정하여 한 학급은 실험집단으로 다른 학급은 통제집단으로 설정하였다. 실험은 사전-사후검사 통제집단 설계를 사용하여 진행하였다. 연구처치는 한국교육개발원에서 학교폭력예방을 위해 2013년에 개발하고 2018년에 개정하여 보급한 어울림프로그램을 자기존중감과 갈등해결 모듈 중심으로 재구성하여 주 2회 40분간 12회에 걸쳐 진행하였다. 검사 도구는 초등학생의 자아존중감을 측정하기 위해서 Coopersmith(1967)가 개발한 ‘자아존중감 척도’를 참고하여 최보가와 전귀연(1993)이 개발하고 오민영(2015)이 수정한 검사지를 사용하였다. 그리고 아동이 친구와의 갈등상황에서 보이는 갈등해결전략을 측정하기 위해 배선영(1999)의 ‘아동용 갈등해결전략 척도’에 문항을 더한 하지원(2005)의 척도를 사용하려 하였다. 그런데 선행연구에서 신뢰도가 떨어지는 문항들이 있어 Rahim(1985)의 대인간 갈등해결척도와 비교하고 수정하여 사용하였다. 실험집단과 통제집단에 사전-사후검사를 실시하여 수집된 자료의 처리는 ...
본 연구의 목적은 자기존중감과 갈등해결 모듈 중심으로 구성된 어울림프로그램이 초등학교 고학년의 자아존중감과 갈등해결전략에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 연구 가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 초등학교 고학년의 자아존중감과 갈등해결전략 사이에는 상관관계가 있을 것이다. 둘째, 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간에 아동의 자아존중감에 유의미한 차이가 있을 것이다. 셋째, 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 갈등해결전략에 유의미한 차이가 있을 것이다. 연구대상은 경기도 광주시 소재 A초등학교 6학년 중 유사한 환경의 두 개 학급 학생 74명을 선정하여 한 학급은 실험집단으로 다른 학급은 통제집단으로 설정하였다. 실험은 사전-사후검사 통제집단 설계를 사용하여 진행하였다. 연구처치는 한국교육개발원에서 학교폭력예방을 위해 2013년에 개발하고 2018년에 개정하여 보급한 어울림프로그램을 자기존중감과 갈등해결 모듈 중심으로 재구성하여 주 2회 40분간 12회에 걸쳐 진행하였다. 검사 도구는 초등학생의 자아존중감을 측정하기 위해서 Coopersmith(1967)가 개발한 ‘자아존중감 척도’를 참고하여 최보가와 전귀연(1993)이 개발하고 오민영(2015)이 수정한 검사지를 사용하였다. 그리고 아동이 친구와의 갈등상황에서 보이는 갈등해결전략을 측정하기 위해 배선영(1999)의 ‘아동용 갈등해결전략 척도’에 문항을 더한 하지원(2005)의 척도를 사용하려 하였다. 그런데 선행연구에서 신뢰도가 떨어지는 문항들이 있어 Rahim(1985)의 대인간 갈등해결척도와 비교하고 수정하여 사용하였다. 실험집단과 통제집단에 사전-사후검사를 실시하여 수집된 자료의 처리는 SPSS 프로그램을 사용해서 실시하였다. 통계적 유의도는 .05로 설정했다. 자아존중감의 하위요인과 갈등해결전략의 하위요인들 사이의 관계를 알아보기 위해서 상관분석을 실시하였다. 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 차이를 알아보기 위해서 독립표본 t검정을 실시하였다. 사전검사의 영향을 배제한 어울림프로그램의 효과를 알아보기 위해 공분산 분석을 실시하였다. 그리고 양적 자료가 갖는 제한점을 보완하기 위해 프로그램 종료 후 각 회기별 활동지와 소감문과 바탕으로 반구조화된 면담을 실시하여 프로그램의 구체적인 효과 및 영향을 질적 분석하였다. 본 연구에서의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 자아존중감과 갈등해결전략 사이에 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 자아존중감의 4가지 하위요인 모두가 갈등해결전략의 절충 및 협력전략과 유의한 상관이 나타났다. 그리고 총체적 자아존중감과 사회적 자아존중감이 갈등해결전략 중 지배전략과 상관이 나타났다. 둘째, 어울림프로그램은 실험집단의 자아존중감에 긍정적인 영향을 주었다. 실험집단과 통제집단의 검사결과를 독립표본 t검정과 공분산 분석한 결과 아동의 자아존중감의 하위요인인 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교적 자아존중감 모두가 유의미하게 향상되었다. 셋째, 어울림프로그램은 실험집단의 갈등해결전략에 부분적으로 긍정적인 영향을 주었다. 실험집단과 통제집단의 검사결과로 독립표본 t검정을 실시했을 때는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 공분산 분석에서 아동의 갈등해결전략 중 회피전략을 감소시키는 긍정적인 변화가 통계적으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 자아존중감과 갈등해결전략의 상관관계를 밝힐 수 있었고 어울림프로그램은 아동의 자아존중감과 갈등해결전략에 긍정적인 변화를 줄 수 있다는 점을 확인할 수 있었다. 이 연구를 통해 어울림프로그램은 학교 내에서 발생하는 초등학교 고학년의 갈등문제해결과 학교폭력예방에 효과적인 방안이 될 수 있음을 밝혔다. 그리고 어울림프로그램의 효과적 활동과 개선될 부분에 대한 학생들의 의견을 질적 분석을 통해 확인할 수 있었다. 자아존중감과 갈등해결전략의 상관관계를 고려할 때 학교폭력예방교육은 학생의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 방향으로 나아가야 한다. 다만 의식적인 변화가 갈등상황에서 실질적인 행동으로 이어지기 위해서는 단기간의 수업처치의 한계를 보완할 수 있는 지속적인 교육이 필요하다. 본 연구에서는 어울림프로그램의 전체 모듈 중에서 일부를 중심으로 적용했는데 향후 다른 영역의 모듈도 함께 적용하여 그 효과를 밝히는 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구의 목적은 자기존중감과 갈등해결 모듈 중심으로 구성된 어울림프로그램이 초등학교 고학년의 자아존중감과 갈등해결전략에 미치는 영향을 밝히는 데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 연구 가설을 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 초등학교 고학년의 자아존중감과 갈등해결전략 사이에는 상관관계가 있을 것이다. 둘째, 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 간에 아동의 자아존중감에 유의미한 차이가 있을 것이다. 셋째, 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 갈등해결전략에 유의미한 차이가 있을 것이다. 연구대상은 경기도 광주시 소재 A초등학교 6학년 중 유사한 환경의 두 개 학급 학생 74명을 선정하여 한 학급은 실험집단으로 다른 학급은 통제집단으로 설정하였다. 실험은 사전-사후검사 통제집단 설계를 사용하여 진행하였다. 연구처치는 한국교육개발원에서 학교폭력예방을 위해 2013년에 개발하고 2018년에 개정하여 보급한 어울림프로그램을 자기존중감과 갈등해결 모듈 중심으로 재구성하여 주 2회 40분간 12회에 걸쳐 진행하였다. 검사 도구는 초등학생의 자아존중감을 측정하기 위해서 Coopersmith(1967)가 개발한 ‘자아존중감 척도’를 참고하여 최보가와 전귀연(1993)이 개발하고 오민영(2015)이 수정한 검사지를 사용하였다. 그리고 아동이 친구와의 갈등상황에서 보이는 갈등해결전략을 측정하기 위해 배선영(1999)의 ‘아동용 갈등해결전략 척도’에 문항을 더한 하지원(2005)의 척도를 사용하려 하였다. 그런데 선행연구에서 신뢰도가 떨어지는 문항들이 있어 Rahim(1985)의 대인간 갈등해결척도와 비교하고 수정하여 사용하였다. 실험집단과 통제집단에 사전-사후검사를 실시하여 수집된 자료의 처리는 SPSS 프로그램을 사용해서 실시하였다. 통계적 유의도는 .05로 설정했다. 자아존중감의 하위요인과 갈등해결전략의 하위요인들 사이의 관계를 알아보기 위해서 상관분석을 실시하였다. 어울림프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 차이를 알아보기 위해서 독립표본 t검정을 실시하였다. 사전검사의 영향을 배제한 어울림프로그램의 효과를 알아보기 위해 공분산 분석을 실시하였다. 그리고 양적 자료가 갖는 제한점을 보완하기 위해 프로그램 종료 후 각 회기별 활동지와 소감문과 바탕으로 반구조화된 면담을 실시하여 프로그램의 구체적인 효과 및 영향을 질적 분석하였다. 본 연구에서의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 아동의 자아존중감과 갈등해결전략 사이에 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 자아존중감의 4가지 하위요인 모두가 갈등해결전략의 절충 및 협력전략과 유의한 상관이 나타났다. 그리고 총체적 자아존중감과 사회적 자아존중감이 갈등해결전략 중 지배전략과 상관이 나타났다. 둘째, 어울림프로그램은 실험집단의 자아존중감에 긍정적인 영향을 주었다. 실험집단과 통제집단의 검사결과를 독립표본 t검정과 공분산 분석한 결과 아동의 자아존중감의 하위요인인 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교적 자아존중감 모두가 유의미하게 향상되었다. 셋째, 어울림프로그램은 실험집단의 갈등해결전략에 부분적으로 긍정적인 영향을 주었다. 실험집단과 통제집단의 검사결과로 독립표본 t검정을 실시했을 때는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 공분산 분석에서 아동의 갈등해결전략 중 회피전략을 감소시키는 긍정적인 변화가 통계적으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 자아존중감과 갈등해결전략의 상관관계를 밝힐 수 있었고 어울림프로그램은 아동의 자아존중감과 갈등해결전략에 긍정적인 변화를 줄 수 있다는 점을 확인할 수 있었다. 이 연구를 통해 어울림프로그램은 학교 내에서 발생하는 초등학교 고학년의 갈등문제해결과 학교폭력예방에 효과적인 방안이 될 수 있음을 밝혔다. 그리고 어울림프로그램의 효과적 활동과 개선될 부분에 대한 학생들의 의견을 질적 분석을 통해 확인할 수 있었다. 자아존중감과 갈등해결전략의 상관관계를 고려할 때 학교폭력예방교육은 학생의 자아존중감을 향상시킬 수 있는 방향으로 나아가야 한다. 다만 의식적인 변화가 갈등상황에서 실질적인 행동으로 이어지기 위해서는 단기간의 수업처치의 한계를 보완할 수 있는 지속적인 교육이 필요하다. 본 연구에서는 어울림프로그램의 전체 모듈 중에서 일부를 중심으로 적용했는데 향후 다른 영역의 모듈도 함께 적용하여 그 효과를 밝히는 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the effect of the Harmony Program on the self-esteem and conflict resolution strategies of elementary school senior students. The research hypothesis was set as follows according to the purpose of this study. First, there is a correlation between self-este...
The purpose of this study is to examine the effect of the Harmony Program on the self-esteem and conflict resolution strategies of elementary school senior students. The research hypothesis was set as follows according to the purpose of this study. First, there is a correlation between self-esteem and conflict resolution strategies in the upper grades of elementary school. Second, there is a significant difference in the children 's self-esteem between the experimental group participating in the program and the non-participating control group. Third, there will be a significant difference in the conflict resolution strategies between experiment group participating in the program and the control group. The subjects of the study were 74 students from 2 classroom in 6th grade of A elementary school in Gwangju city, Gyeonggi do, and one class was experimental group and the other class was control group. Experiments were conducted using pre-post test control group design. The Harmony program was developed by the Korea Educational Development Institute in 2013 to prevent school violence and revised in 2018. The Harmony program used in this study was reorganized around self-esteem and conflict resolution module. The program was conducted twice a week for 40 minutes, 12 times in total. In order to measure the self-esteem of elementary school students, the test tool was modified by Oh, Minyoung(2015), which was developed by Choi, Boga and Jeon, guiyeon(1993) with reference to the self-esteem inventory developed by Coopersmith(1967). In order to measure the conflict resolution strategies of children in conflict situations with their friends, we used the modified inventory of Bae, sunyoung(2000)’s 'Children' s Conflict Resolution Strategy' and Ha,jiwon(2005)'s inventory. In advanced study, Low-confidence test questions were revised by comparing with Rahim(1985)'s inventory of interpersonal conflict resolution strategy. The pre-post test was performed on experimental group and control group and the collected data was processed using SPSS program. Statistical significance was set at .05. Correlation analysis was conducted to investigate the relationship between sub-factors of self-esteem and sub-factors of conflict resolution strategy. Independent sample t-test was conducted to investigate the difference between the experimental group who participated in the program and the control group. And the covariance analysis(ANCOVA) was performed to find out the effects of the Harmony program, which excluded the effects of the pre-test. In order to supplement the quantitative analysis, we conducted in-depth interviews after the end of the program based on the activities and essays of each session, and analyzed the effects of the programs. The results of this study are as follows. First, there was a significant correlation between self-esteem and conflict resolution strategies. Four sub-factors of self-esteem showed a significant correlation with compromise and cooperation strategy. And overall self-esteem and social self- esteem correlated with dominant strategies among conflict resolution strategies. Second, the program has a positive effect on the self-esteem of experimental group. As a result of the independent sample t-test and covariance analysis of the test results of the experimental group and the control group, the child’s overall self esteem, social self esteem, family self esteem and school self esteem were significantly improved. Third, the program has a positive effect on the experimental group conflict resolution strategy. There was no significant difference when the independent sample t-test was performed on the test results of experimental group and control group. However, covariance analysis showed statistically positive changes that reduce the avoidance strategies among children 's conflict resolution strategies. The results of this study can reveal the correlation between self-esteem and conflict resolution strategies, and it can be confirmed that the Harmony program can positively change the child's self-esteem and conflict resolution strategies. Through this study, it was found that the Harmony program can be an effective way to solve the conflict problem and the school violence prevention in elementary school. And the qualitative analysis of students' opinions on effective activities and improvement areas of the program was confirmed. Considering the relationship between self-esteem and conflict resolution strategies, school violence prevention education should be directed toward improving student 's self-esteem. However, in order for conscious change to lead to actual action in conflict situations, it is necessary to provide continuous education that can compensate for the limitations of short-term instruction. In this study, some of the modules of the Harmony program were applied mainly, and future studies should be done to apply the modules of other areas together to clarify the effects.
The purpose of this study is to examine the effect of the Harmony Program on the self-esteem and conflict resolution strategies of elementary school senior students. The research hypothesis was set as follows according to the purpose of this study. First, there is a correlation between self-esteem and conflict resolution strategies in the upper grades of elementary school. Second, there is a significant difference in the children 's self-esteem between the experimental group participating in the program and the non-participating control group. Third, there will be a significant difference in the conflict resolution strategies between experiment group participating in the program and the control group. The subjects of the study were 74 students from 2 classroom in 6th grade of A elementary school in Gwangju city, Gyeonggi do, and one class was experimental group and the other class was control group. Experiments were conducted using pre-post test control group design. The Harmony program was developed by the Korea Educational Development Institute in 2013 to prevent school violence and revised in 2018. The Harmony program used in this study was reorganized around self-esteem and conflict resolution module. The program was conducted twice a week for 40 minutes, 12 times in total. In order to measure the self-esteem of elementary school students, the test tool was modified by Oh, Minyoung(2015), which was developed by Choi, Boga and Jeon, guiyeon(1993) with reference to the self-esteem inventory developed by Coopersmith(1967). In order to measure the conflict resolution strategies of children in conflict situations with their friends, we used the modified inventory of Bae, sunyoung(2000)’s 'Children' s Conflict Resolution Strategy' and Ha,jiwon(2005)'s inventory. In advanced study, Low-confidence test questions were revised by comparing with Rahim(1985)'s inventory of interpersonal conflict resolution strategy. The pre-post test was performed on experimental group and control group and the collected data was processed using SPSS program. Statistical significance was set at .05. Correlation analysis was conducted to investigate the relationship between sub-factors of self-esteem and sub-factors of conflict resolution strategy. Independent sample t-test was conducted to investigate the difference between the experimental group who participated in the program and the control group. And the covariance analysis(ANCOVA) was performed to find out the effects of the Harmony program, which excluded the effects of the pre-test. In order to supplement the quantitative analysis, we conducted in-depth interviews after the end of the program based on the activities and essays of each session, and analyzed the effects of the programs. The results of this study are as follows. First, there was a significant correlation between self-esteem and conflict resolution strategies. Four sub-factors of self-esteem showed a significant correlation with compromise and cooperation strategy. And overall self-esteem and social self- esteem correlated with dominant strategies among conflict resolution strategies. Second, the program has a positive effect on the self-esteem of experimental group. As a result of the independent sample t-test and covariance analysis of the test results of the experimental group and the control group, the child’s overall self esteem, social self esteem, family self esteem and school self esteem were significantly improved. Third, the program has a positive effect on the experimental group conflict resolution strategy. There was no significant difference when the independent sample t-test was performed on the test results of experimental group and control group. However, covariance analysis showed statistically positive changes that reduce the avoidance strategies among children 's conflict resolution strategies. The results of this study can reveal the correlation between self-esteem and conflict resolution strategies, and it can be confirmed that the Harmony program can positively change the child's self-esteem and conflict resolution strategies. Through this study, it was found that the Harmony program can be an effective way to solve the conflict problem and the school violence prevention in elementary school. And the qualitative analysis of students' opinions on effective activities and improvement areas of the program was confirmed. Considering the relationship between self-esteem and conflict resolution strategies, school violence prevention education should be directed toward improving student 's self-esteem. However, in order for conscious change to lead to actual action in conflict situations, it is necessary to provide continuous education that can compensate for the limitations of short-term instruction. In this study, some of the modules of the Harmony program were applied mainly, and future studies should be done to apply the modules of other areas together to clarify the effects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.