OTT 산업을 대표하는 기업인 넷플릭스는 1997년 창업 이후, 다양한 변화를 거치며 시대의 기술 변화에 적응해 왔으며, 이 가운데 열린 혁신의 성장 과정을 거치며 전 세계 OTT 산업의 최대 서비스로 자리 잡았다. 넷플릭스는 기존 영상 콘텐츠 산업의 유통 구조와는 달리 넷플릭스 스스로가 콘텐츠를 기획하고 제작하여 유통하는 일체형 모델을 도입하였으며, 넷플릭스 플랫폼이 스스로 유통 과정의 중심 행위자로 작용하며, 새롭게 데이터를 하나의 행위자로 등장시키는 넷플릭스 콘텐츠 ...
OTT 산업을 대표하는 기업인 넷플릭스는 1997년 창업 이후, 다양한 변화를 거치며 시대의 기술 변화에 적응해 왔으며, 이 가운데 열린 혁신의 성장 과정을 거치며 전 세계 OTT 산업의 최대 서비스로 자리 잡았다. 넷플릭스는 기존 영상 콘텐츠 산업의 유통 구조와는 달리 넷플릭스 스스로가 콘텐츠를 기획하고 제작하여 유통하는 일체형 모델을 도입하였으며, 넷플릭스 플랫폼이 스스로 유통 과정의 중심 행위자로 작용하며, 새롭게 데이터를 하나의 행위자로 등장시키는 넷플릭스 콘텐츠 비즈니스 모델을 제시하였다. 또한 이러한 모델 구조를 통해 넷플릭스는 기존의 산업 형태를 재편하여 넷플릭스가 데이터를 기반으로 사용자를 연결하고 상호작용하는 미디어 유통 거버넌스를 형성하여 OTT 산업에서의 주도권을 획득하였다. 또한 이에 그치지 않고 넷플릭스는 축적된 데이터를 기반으로 해외 시장에 진출하여 시장을 확대하고, 200여개의 국가에 진출하였다. 그러나 2019년 현재 넷플릭스의 해외 진출은 아시아를 비롯하여 다양한 시장에서 어려움을 겪고 있다. 본 논문에서는 넷플릭스가 특정 지역에서 가지는 한계의 원인을 데이터 중심과 기술 중심의 플랫폼 구조가 가져온 섬세한 커뮤니케이션의 부재와, 수용 국가에서의 문화 할인율을 고려하지 못한 넷플릭스 콘텐츠 비즈니스 모델의 구조적 문제에서 기인한다고 보고 넷플릭스가 진출한 5가지 국가의 진출 과정과 정책 분석을 통해 이를 탐색하였다. 동시에 넷플릭스의 양면적 형태의 플랫폼 구조와 확장 전략이 지역 콘텐츠에 있어 모순적인 형태로 작용하면서 지역 콘텐츠 생태와 수용자들에 미치는 영향을 바탕으로 넷플릭스가 수용 국가와 수용자들로 하여금 부정적 영향을 가지게 됨을 설명하면서, 넷플릭스가 이러한 확장 전략에서 가지는 한계점에 대하여 서술하였다.
OTT 산업을 대표하는 기업인 넷플릭스는 1997년 창업 이후, 다양한 변화를 거치며 시대의 기술 변화에 적응해 왔으며, 이 가운데 열린 혁신의 성장 과정을 거치며 전 세계 OTT 산업의 최대 서비스로 자리 잡았다. 넷플릭스는 기존 영상 콘텐츠 산업의 유통 구조와는 달리 넷플릭스 스스로가 콘텐츠를 기획하고 제작하여 유통하는 일체형 모델을 도입하였으며, 넷플릭스 플랫폼이 스스로 유통 과정의 중심 행위자로 작용하며, 새롭게 데이터를 하나의 행위자로 등장시키는 넷플릭스 콘텐츠 비즈니스 모델을 제시하였다. 또한 이러한 모델 구조를 통해 넷플릭스는 기존의 산업 형태를 재편하여 넷플릭스가 데이터를 기반으로 사용자를 연결하고 상호작용하는 미디어 유통 거버넌스를 형성하여 OTT 산업에서의 주도권을 획득하였다. 또한 이에 그치지 않고 넷플릭스는 축적된 데이터를 기반으로 해외 시장에 진출하여 시장을 확대하고, 200여개의 국가에 진출하였다. 그러나 2019년 현재 넷플릭스의 해외 진출은 아시아를 비롯하여 다양한 시장에서 어려움을 겪고 있다. 본 논문에서는 넷플릭스가 특정 지역에서 가지는 한계의 원인을 데이터 중심과 기술 중심의 플랫폼 구조가 가져온 섬세한 커뮤니케이션의 부재와, 수용 국가에서의 문화 할인율을 고려하지 못한 넷플릭스 콘텐츠 비즈니스 모델의 구조적 문제에서 기인한다고 보고 넷플릭스가 진출한 5가지 국가의 진출 과정과 정책 분석을 통해 이를 탐색하였다. 동시에 넷플릭스의 양면적 형태의 플랫폼 구조와 확장 전략이 지역 콘텐츠에 있어 모순적인 형태로 작용하면서 지역 콘텐츠 생태와 수용자들에 미치는 영향을 바탕으로 넷플릭스가 수용 국가와 수용자들로 하여금 부정적 영향을 가지게 됨을 설명하면서, 넷플릭스가 이러한 확장 전략에서 가지는 한계점에 대하여 서술하였다.
Netflix, a company representing the OTT industry, has been adapting to the technological changes of the times through various changes since its inception in 1997 and has become the largest service of the OTT industry around the world through the growth process over the open model of Innovations. ...
Netflix, a company representing the OTT industry, has been adapting to the technological changes of the times through various changes since its inception in 1997 and has become the largest service of the OTT industry around the world through the growth process over the open model of Innovations. Netflix introduced an integrated model that Netflix itself as a factor planning, producing, and distributing contents. Unlike the distribution structure of the existing Media contents industry. Netflix's Content Business Model is that the Netflix platform acted as a central agent of the whole distribution process by itself. Also, The Big data newly emerged as a critical factor which has to connect platform and users. Besides, through this Bussiness model structure, Netflix reorganized the existing industrial form and formed the media distribution governance that Netflix connects and interacts with users based on data, and acquired the initiative in the OTT industry. Also, Netflix has entered overseas markets based on accumulated data, expanded its market, and entered more than 200 countries. However, as of 2019, Netflix's overseas expansion is experiencing difficulties in various markets, including Asia. This paper investigates the reasons why Netflix has limitations in specific areas — based on the limitations of Netflix's data-centric communication and technology-oriented platform structure, and the structural problems of Netflix's Content Business Models that do not profoundly consider cultural discount phenomenon over the Receiving Markets. At the same time, it explained that the reason why Netflix brought a negative effect on the recipient countries and recipients based on the influence of Netflix's two-sided platform structure and expansion as self- contradictory strategy and structures over the local contents.
Netflix, a company representing the OTT industry, has been adapting to the technological changes of the times through various changes since its inception in 1997 and has become the largest service of the OTT industry around the world through the growth process over the open model of Innovations. Netflix introduced an integrated model that Netflix itself as a factor planning, producing, and distributing contents. Unlike the distribution structure of the existing Media contents industry. Netflix's Content Business Model is that the Netflix platform acted as a central agent of the whole distribution process by itself. Also, The Big data newly emerged as a critical factor which has to connect platform and users. Besides, through this Bussiness model structure, Netflix reorganized the existing industrial form and formed the media distribution governance that Netflix connects and interacts with users based on data, and acquired the initiative in the OTT industry. Also, Netflix has entered overseas markets based on accumulated data, expanded its market, and entered more than 200 countries. However, as of 2019, Netflix's overseas expansion is experiencing difficulties in various markets, including Asia. This paper investigates the reasons why Netflix has limitations in specific areas — based on the limitations of Netflix's data-centric communication and technology-oriented platform structure, and the structural problems of Netflix's Content Business Models that do not profoundly consider cultural discount phenomenon over the Receiving Markets. At the same time, it explained that the reason why Netflix brought a negative effect on the recipient countries and recipients based on the influence of Netflix's two-sided platform structure and expansion as self- contradictory strategy and structures over the local contents.
주제어
#영상콘텐츠 플랫폼 넷플릭스 문화할인율 기술결정론 Media Video platform OTT Netflix cultural discount theory technology decision theory
학위논문 정보
저자
정승애
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
임대근
발행연도
2019
총페이지
137
키워드
영상콘텐츠 플랫폼 넷플릭스 문화할인율 기술결정론 Media Video platform OTT Netflix cultural discount theory technology decision theory
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