본 연구는 PWT이론을 바탕으로 대학생의 일 자유의지와 진로불안 간 관계에서 진로적응성의 매개효과를 확인하고자 실시되었으며, 연구 가설은 다음과 같다. 첫 째, 일 자유의지의 하위요인 중 하나인 의지는 진로불안에 부적인 영향을 미치는 반면, 일 자유의지의 하위요인 중 제약은 진로불안에 정적인 영향을 미칠 것이다. 둘 째, 진로적응성은 의지가 진로불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 셋 째, 진로적응성은 제약이 진로불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 본 연구는 전국의 4년제 대학생 남녀 381명을 대상으로 실시하였으며, 설문의 내용은 일 자유의지, 진로적응성, 진로불안, 인구통계학적 정보로 구성되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 PWT이론을 바탕으로 대학생의 일 자유의지와 진로불안 간 관계에서 진로적응성의 매개효과를 확인하고자 실시되었으며, 연구 가설은 다음과 같다. 첫 째, 일 자유의지의 하위요인 중 하나인 의지는 진로불안에 부적인 영향을 미치는 반면, 일 자유의지의 하위요인 중 제약은 진로불안에 정적인 영향을 미칠 것이다. 둘 째, 진로적응성은 의지가 진로불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 셋 째, 진로적응성은 제약이 진로불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 본 연구는 전국의 4년제 대학생 남녀 381명을 대상으로 실시하였으며, 설문의 내용은 일 자유의지, 진로적응성, 진로불안, 인구통계학적 정보로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 24.0과 AMOS 24 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 째, 의지는 진로불안에 부적인 영향을 미쳤으며, 제약은 진로불안에 정적인 영향을 미쳤다. 둘 째, 의지와 진로불안의 관계에서 진로적응성이 완전매개 하는 것으로 나타났다. 셋 째, 제약과 진로불안의 관계에서 진로적응성이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 통해 진로적응성이 일 자유의지와 진로불안의 관계에서 매개역할을 한다는 점에서 진로적응성의 중요성을 확인할 수 있다. 또한 의지가 진로불안에 미치는 직접효과는 유의미하지 않았으며 제약이 진로불안에 미치는 직접효과는 유의미하였다는 점에서 대학생의 진로상담 시 제약에 대한 고려가 필요함을 의미한다. 따라서 본 연구에서는 진로불안을 경험하는 대학생 내담자를 상담할 때, 진로적응성을 향상시키는 것은 중요하며 개인 내적인 측면뿐만 아니라 제약과 같은 환경적인 측면도 고려한 상담개입의 필요성을 논의하였으며, 더불어 본 연구의 의의 및 제한점을 제시하였다.
본 연구는 PWT이론을 바탕으로 대학생의 일 자유의지와 진로불안 간 관계에서 진로적응성의 매개효과를 확인하고자 실시되었으며, 연구 가설은 다음과 같다. 첫 째, 일 자유의지의 하위요인 중 하나인 의지는 진로불안에 부적인 영향을 미치는 반면, 일 자유의지의 하위요인 중 제약은 진로불안에 정적인 영향을 미칠 것이다. 둘 째, 진로적응성은 의지가 진로불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 셋 째, 진로적응성은 제약이 진로불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 본 연구는 전국의 4년제 대학생 남녀 381명을 대상으로 실시하였으며, 설문의 내용은 일 자유의지, 진로적응성, 진로불안, 인구통계학적 정보로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 24.0과 AMOS 24 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 째, 의지는 진로불안에 부적인 영향을 미쳤으며, 제약은 진로불안에 정적인 영향을 미쳤다. 둘 째, 의지와 진로불안의 관계에서 진로적응성이 완전매개 하는 것으로 나타났다. 셋 째, 제약과 진로불안의 관계에서 진로적응성이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 통해 진로적응성이 일 자유의지와 진로불안의 관계에서 매개역할을 한다는 점에서 진로적응성의 중요성을 확인할 수 있다. 또한 의지가 진로불안에 미치는 직접효과는 유의미하지 않았으며 제약이 진로불안에 미치는 직접효과는 유의미하였다는 점에서 대학생의 진로상담 시 제약에 대한 고려가 필요함을 의미한다. 따라서 본 연구에서는 진로불안을 경험하는 대학생 내담자를 상담할 때, 진로적응성을 향상시키는 것은 중요하며 개인 내적인 측면뿐만 아니라 제약과 같은 환경적인 측면도 고려한 상담개입의 필요성을 논의하였으며, 더불어 본 연구의 의의 및 제한점을 제시하였다.
The current study aimed to examine the mediating effect of career adaptability on the relationship between work volition and career anxiety of university student. The research hypotheses are as follows. First, volition will have negative impact on career anxiety of university student. Second, constr...
The current study aimed to examine the mediating effect of career adaptability on the relationship between work volition and career anxiety of university student. The research hypotheses are as follows. First, volition will have negative impact on career anxiety of university student. Second, constraints will have positive impact on career anxiety of university student. Third, career adaptability will mediating effects on the relationship between volition and career anxiety of university student. Forth, career adaptability will mediating effects on the relationship between constraints and career anxiety of university student. The subjects of this study were 381 university students from all over the country. The content of the questionnaire consisted of work volition, career adaptability, career anxiety, demographic information. The collected data were statistically analyzed using SPSS 24.0 and AMOS 24 programs. The results of this study are as follows. First, volition had negative impact on career anxiety of university student. Second, constraints had positive impact on career anxiety of university student. Third, career adaptability had a full mediation effect between volition and career anxiety of university student. Forth, career adaptability had a partial mediation effect between constraints and career anxiety of university student. The results of this study confirm the importance of career adaptability in that career adaptability plays a mediating role between work volition and career anxiety. Also, the direct effect of the volition on career anxiety was not significant, and the direct effect of the constraints on career anxiety was significant. This means that it is necessary to consider constraints in career counseling of university students. Therefore, in this study, it is important to improve career adaptability when counseling a university student who experiences career anxiety, and discussed the necessity of counseling intervention considering not only individual internal aspects, but also environmental aspects such as constraints. The implications and limitations of the study were suggested.
The current study aimed to examine the mediating effect of career adaptability on the relationship between work volition and career anxiety of university student. The research hypotheses are as follows. First, volition will have negative impact on career anxiety of university student. Second, constraints will have positive impact on career anxiety of university student. Third, career adaptability will mediating effects on the relationship between volition and career anxiety of university student. Forth, career adaptability will mediating effects on the relationship between constraints and career anxiety of university student. The subjects of this study were 381 university students from all over the country. The content of the questionnaire consisted of work volition, career adaptability, career anxiety, demographic information. The collected data were statistically analyzed using SPSS 24.0 and AMOS 24 programs. The results of this study are as follows. First, volition had negative impact on career anxiety of university student. Second, constraints had positive impact on career anxiety of university student. Third, career adaptability had a full mediation effect between volition and career anxiety of university student. Forth, career adaptability had a partial mediation effect between constraints and career anxiety of university student. The results of this study confirm the importance of career adaptability in that career adaptability plays a mediating role between work volition and career anxiety. Also, the direct effect of the volition on career anxiety was not significant, and the direct effect of the constraints on career anxiety was significant. This means that it is necessary to consider constraints in career counseling of university students. Therefore, in this study, it is important to improve career adaptability when counseling a university student who experiences career anxiety, and discussed the necessity of counseling intervention considering not only individual internal aspects, but also environmental aspects such as constraints. The implications and limitations of the study were suggested.
주제어
#일 자유의지 진로불안 진로적응성 work volition career adaptability career anxiety
학위논문 정보
저자
이가연
학위수여기관
韓國外國語大學校 敎育大學院
학위구분
국내석사
학과
상담심리전공
지도교수
이지연
발행연도
2019
총페이지
60 p.
키워드
일 자유의지 진로불안 진로적응성 work volition career adaptability career anxiety
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.