본 연구는 부정적 평가에 대한 두려움이 대학생의 발표불안에 미치는 영향에서 내면화된 수치심의 매개효과에 대해 연구하고자 하였다. 이에 따른 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 부정적 평가에 대한 두려움은 발표불안에 정적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 내면화된 수치심은 부정적 평가에 대한 두려움이 발표불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 본 연구는 전국 2년제, 3년제, 4년제 대학생 343명을 대상으로 하였고, 부정적 평가에 대한 두려움 척도(K-BFNE2), 발표불안 척도(...
본 연구는 부정적 평가에 대한 두려움이 대학생의 발표불안에 미치는 영향에서 내면화된 수치심의 매개효과에 대해 연구하고자 하였다. 이에 따른 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 부정적 평가에 대한 두려움은 발표불안에 정적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 내면화된 수치심은 부정적 평가에 대한 두려움이 발표불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 본 연구는 전국 2년제, 3년제, 4년제 대학생 343명을 대상으로 하였고, 부정적 평가에 대한 두려움 척도(K-BFNE2), 발표불안 척도(SAS), 내면화된 수치심 척도(ISS)를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0과 SPSS PROCESS Macro 3.3 프로그램을 이용하여 분석하였다.본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부정적 평가에 대한 두려움이 발표불안에 정적 영향을 보였다. 둘째, 부정적 평가에 대한 두려움과 대학생의 발표불안 관계에서 내면화된 수치심이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 부정적 평가에 대한 두려움이 높아 발표불안을 경험하는 대학생을 상담할 때, 인지적 측면의 부정적 평가에 대한 두려움을 감소시키는 상담개입 방안을 모색함과 동시에 개인내적특성의 내면화된 수치심에 대해 탐색할 필요성을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.
본 연구는 부정적 평가에 대한 두려움이 대학생의 발표불안에 미치는 영향에서 내면화된 수치심의 매개효과에 대해 연구하고자 하였다. 이에 따른 연구 가설은 다음과 같다. 첫째, 부정적 평가에 대한 두려움은 발표불안에 정적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 내면화된 수치심은 부정적 평가에 대한 두려움이 발표불안에 미치는 영향을 유의미하게 매개할 것이다. 본 연구는 전국 2년제, 3년제, 4년제 대학생 343명을 대상으로 하였고, 부정적 평가에 대한 두려움 척도(K-BFNE2), 발표불안 척도(SAS), 내면화된 수치심 척도(ISS)를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0과 SPSS PROCESS Macro 3.3 프로그램을 이용하여 분석하였다.본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부정적 평가에 대한 두려움이 발표불안에 정적 영향을 보였다. 둘째, 부정적 평가에 대한 두려움과 대학생의 발표불안 관계에서 내면화된 수치심이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 부정적 평가에 대한 두려움이 높아 발표불안을 경험하는 대학생을 상담할 때, 인지적 측면의 부정적 평가에 대한 두려움을 감소시키는 상담개입 방안을 모색함과 동시에 개인내적특성의 내면화된 수치심에 대해 탐색할 필요성을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점을 제시하였다.
The current study aimed to examine the mediating effect of internalized shame in the effect of negative evaluation on speech anxiety fear of university students. The research hypothesis is as follows. First, fear of negative evaluation will affect speech anxiety proportionally. Second, internalized ...
The current study aimed to examine the mediating effect of internalized shame in the effect of negative evaluation on speech anxiety fear of university students. The research hypothesis is as follows. First, fear of negative evaluation will affect speech anxiety proportionally. Second, internalized shame will have mediating effects on the relationship between fear of negative evaluation and speech anxiety. The subjects of this study were 343 university students from all over the country, this survey was carried out by using K-BFNE2, SAS and ISS. The collected data were statistically analyzed using SPSS 25.0 and SPSS PROCESS Macro 3.3 software. The results of this study were as follows: First, fear of negative evaluation affected speech anxiety proportionally. Second, internalized shame was partially mediated in the relationship between fear of negative evaluation and speech anxiety. When counseling with the university students who feel serious fear of negative evaluation and experience speech anxiety, the results of this study not only seek counseling intervention which can reduce fear of negative evaluation but also suggest a needs to explore internalized shame. The significance and limitation of this study are also discussed.
The current study aimed to examine the mediating effect of internalized shame in the effect of negative evaluation on speech anxiety fear of university students. The research hypothesis is as follows. First, fear of negative evaluation will affect speech anxiety proportionally. Second, internalized shame will have mediating effects on the relationship between fear of negative evaluation and speech anxiety. The subjects of this study were 343 university students from all over the country, this survey was carried out by using K-BFNE2, SAS and ISS. The collected data were statistically analyzed using SPSS 25.0 and SPSS PROCESS Macro 3.3 software. The results of this study were as follows: First, fear of negative evaluation affected speech anxiety proportionally. Second, internalized shame was partially mediated in the relationship between fear of negative evaluation and speech anxiety. When counseling with the university students who feel serious fear of negative evaluation and experience speech anxiety, the results of this study not only seek counseling intervention which can reduce fear of negative evaluation but also suggest a needs to explore internalized shame. The significance and limitation of this study are also discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.