미국 입법 아카이브 센터(CLA)는 미국 국립기록청(NARA) 소속 기관으로 미국 상하원 기록을 비롯하여 의회 관련 모든 기록을 관리하고 이를 활용하여 교육용 기록정보콘텐츠를 제작 및 제공한다. 미국의 CLA에서는 관리 및 보존하고 있는 미국 상하원 의회 기록들을 적극적으로 이용 가능하도록 하고 미국 의회와 대의 정부에 대한 대중의 이해를 향상시키기 위해 의...
미국 입법 아카이브 센터(CLA)는 미국 국립기록청(NARA) 소속 기관으로 미국 상하원 기록을 비롯하여 의회 관련 모든 기록을 관리하고 이를 활용하여 교육용 기록정보콘텐츠를 제작 및 제공한다. 미국의 CLA에서는 관리 및 보존하고 있는 미국 상하원 의회 기록들을 적극적으로 이용 가능하도록 하고 미국 의회와 대의 정부에 대한 대중의 이해를 향상시키기 위해 의회 관련 기록을 활용해 교육용 기록정보콘텐츠를 제작하여 제공하고 있다. 국회는 입법권, 국가 예산 심의 및 의결권, 행정부 견제 기능 등 중요한 국가적 책무를 맡고 있기에 국회와 소속 기관 및 구성원이 생산하고 보유하는 기록의 중요성이 매우 높다. 따라서 이를 활용한 교육용 기록정보콘텐츠를 제작하여 대중들에게 제공함으로써 의회에 대한 이해를 높일 필요가 있다. 하지만 이러한 국회기록의 중요성에도 불구하고 우리나라 국회기록보존소에서는 이를 활용한 교육용 기록정보콘텐츠를 다양하게 제공하지 못하고 있다. 반면 미국 CLA의 경우 미국 상원과 하원의 기록을 비롯한 의회 관련 기록을 보존 및 관리하는 주제 기록관으로서 매우 다양하고 방대한 양의 입법 및 의회 관련 기록을 관리한다. 따라서 미국 의회라는 주제에 대해서는 그 어떤 기관보다 다양한 기록을 소장하고 있으며, 이를 활용해 교사와 학습자를 위한 교수·학습용 기록정보콘텐츠를 제작하여 제공하고 있다. 미국의 의회 및 입법 관련 기록을 관리하는 CLA에서 제작 및 제공하는 교육용 기록정보콘텐츠는 의회 관련 기록이라는 하나의 전문 기록만을 활용하여 제작하는 콘텐츠이다. 따라서 기존 여타 기록관의 교육용 콘텐츠보다 전문성 있고 구체적 성격을 보인다. 또한 민주주의, 법치주의, 의회의 기능과 같은 주제를 다루는 교육용 기록정보콘텐츠가 제작되므로 이와 관련된 사회, 정치, 역사 등의 과목 수업 진행에 실질적 도움이 되는 콘텐츠 제공이 가능하다는 점에서 기존의 교육용 기록정보콘텐츠와는 차별점을 보인다. 따라서 본 연구에서는 NARA 소속 CLA의 사례를 통해 입법 관련 전문 기록을 활용해 제작하는 교육용 기록정보콘텐츠 유형과 내용 등에 대해 상세히 살펴보고자 한다. 그리고 이를 바탕으로 CLA 교육용 기록정보콘텐츠의 특성을 분석하여 국회 기록 보존소에서 교육용 콘텐츠 제작 시 적용할 수 있는 특징을 도출해보고자 한다. 본 연구는 크게 두 부분으로 나누어진다. 2장에서는 NARA 소속 입법 아카이브 센터인 CLA에 대한 전반적인 내용을 다룬다. NARA 조직 내에서 CLA의 위치, 기능과 조직구성, 의회 관련 기록 관리 프로세스와 소장 자료를 상세히 분석한다. 그리고 이를 바탕으로 CLA가 제작·제공하는 온라인 교육용 기록정보콘텐츠의 유형과 구성, 그 내용에 대해 상세 분석을 3-6장에서 진행한다.
미국 입법 아카이브 센터(CLA)는 미국 국립기록청(NARA) 소속 기관으로 미국 상하원 기록을 비롯하여 의회 관련 모든 기록을 관리하고 이를 활용하여 교육용 기록정보콘텐츠를 제작 및 제공한다. 미국의 CLA에서는 관리 및 보존하고 있는 미국 상하원 의회 기록들을 적극적으로 이용 가능하도록 하고 미국 의회와 대의 정부에 대한 대중의 이해를 향상시키기 위해 의회 관련 기록을 활용해 교육용 기록정보콘텐츠를 제작하여 제공하고 있다. 국회는 입법권, 국가 예산 심의 및 의결권, 행정부 견제 기능 등 중요한 국가적 책무를 맡고 있기에 국회와 소속 기관 및 구성원이 생산하고 보유하는 기록의 중요성이 매우 높다. 따라서 이를 활용한 교육용 기록정보콘텐츠를 제작하여 대중들에게 제공함으로써 의회에 대한 이해를 높일 필요가 있다. 하지만 이러한 국회기록의 중요성에도 불구하고 우리나라 국회기록보존소에서는 이를 활용한 교육용 기록정보콘텐츠를 다양하게 제공하지 못하고 있다. 반면 미국 CLA의 경우 미국 상원과 하원의 기록을 비롯한 의회 관련 기록을 보존 및 관리하는 주제 기록관으로서 매우 다양하고 방대한 양의 입법 및 의회 관련 기록을 관리한다. 따라서 미국 의회라는 주제에 대해서는 그 어떤 기관보다 다양한 기록을 소장하고 있으며, 이를 활용해 교사와 학습자를 위한 교수·학습용 기록정보콘텐츠를 제작하여 제공하고 있다. 미국의 의회 및 입법 관련 기록을 관리하는 CLA에서 제작 및 제공하는 교육용 기록정보콘텐츠는 의회 관련 기록이라는 하나의 전문 기록만을 활용하여 제작하는 콘텐츠이다. 따라서 기존 여타 기록관의 교육용 콘텐츠보다 전문성 있고 구체적 성격을 보인다. 또한 민주주의, 법치주의, 의회의 기능과 같은 주제를 다루는 교육용 기록정보콘텐츠가 제작되므로 이와 관련된 사회, 정치, 역사 등의 과목 수업 진행에 실질적 도움이 되는 콘텐츠 제공이 가능하다는 점에서 기존의 교육용 기록정보콘텐츠와는 차별점을 보인다. 따라서 본 연구에서는 NARA 소속 CLA의 사례를 통해 입법 관련 전문 기록을 활용해 제작하는 교육용 기록정보콘텐츠 유형과 내용 등에 대해 상세히 살펴보고자 한다. 그리고 이를 바탕으로 CLA 교육용 기록정보콘텐츠의 특성을 분석하여 국회 기록 보존소에서 교육용 콘텐츠 제작 시 적용할 수 있는 특징을 도출해보고자 한다. 본 연구는 크게 두 부분으로 나누어진다. 2장에서는 NARA 소속 입법 아카이브 센터인 CLA에 대한 전반적인 내용을 다룬다. NARA 조직 내에서 CLA의 위치, 기능과 조직구성, 의회 관련 기록 관리 프로세스와 소장 자료를 상세히 분석한다. 그리고 이를 바탕으로 CLA가 제작·제공하는 온라인 교육용 기록정보콘텐츠의 유형과 구성, 그 내용에 대해 상세 분석을 3-6장에서 진행한다.
The Center for Legislative Archives(CLA) is an agency of the U.S. National Archives and Records Administration(NARA) that manages and utilizes all Congressional records to produce and provide archival contents for education. The Center for Legislative Archives produces and provides archival contents...
The Center for Legislative Archives(CLA) is an agency of the U.S. National Archives and Records Administration(NARA) that manages and utilizes all Congressional records to produce and provide archival contents for education. The Center for Legislative Archives produces and provides archival contents for education using congressional records in order to actively make available the congressional records in U.S. and to improve the understanding of the public about U.S. Congress. The importance of records produced and held by the National Assembly, its agencies and members is very high because the National Assembly is in charge of important national responsibilities such as legislative power, national budget deliberation, voting rights, and the function of checking the administration. Therefore, it is necessary to enhance the understanding of the public about the National Assembly by providing the archival contents for education using the congressional records. Despite the importance of such records, however, the National Assembly Archives of Korea does not provide diverse educational archival contents. On the other hand, the U.S. CLA manages a wide variety of legislative and congressional records including those of the U.S. Senate and House of Representatives as the principal legislative archives in U.S. Therefore, the CLA has more congressional records than any other archives, and it uses those records to produce and provide educational archival contents for teachers and learners. The archival contents for education made by the CLA are more professional and specific than the educational archival contents of other archives, as the CLA is the most principal archives about legislative and congressional records in U.S. In addition, it is different from the existing archival contents for education in that it is possible to provide contents that are actually helpful in the course of subjects such as society, politics, history, etc. because the educational contents of the CLA deal with these topics such as democracy, the rule of law, and the function of parliament. Therefore, this study takes a closer look at the types and details of educational contents that are produced using congressional records through the example of the Center for Legislative Archives(CLA). Based on this, we would derive the characteristics of the archival contents for education made by the CLA. These characteristics are important in that the National Assembly Archives of Korea can apply those when they makes archival contents for education. This study is largely divided into two parts. Chapter 2 covers the specifics of the Center for Legislative Archives(CLA). The position of the CLA in NARA, the function and organization of the CLA, the management process of congressional records in U.S., and the collection of the CLA are dealt with in the chapter 2. In 3,4,5,6 chapter, the type, organization and details of the online educational contents made by the CLA are analyzed. Lastly, the characteristics pf the online archival contents for education are derived in the case of the CLA.
The Center for Legislative Archives(CLA) is an agency of the U.S. National Archives and Records Administration(NARA) that manages and utilizes all Congressional records to produce and provide archival contents for education. The Center for Legislative Archives produces and provides archival contents for education using congressional records in order to actively make available the congressional records in U.S. and to improve the understanding of the public about U.S. Congress. The importance of records produced and held by the National Assembly, its agencies and members is very high because the National Assembly is in charge of important national responsibilities such as legislative power, national budget deliberation, voting rights, and the function of checking the administration. Therefore, it is necessary to enhance the understanding of the public about the National Assembly by providing the archival contents for education using the congressional records. Despite the importance of such records, however, the National Assembly Archives of Korea does not provide diverse educational archival contents. On the other hand, the U.S. CLA manages a wide variety of legislative and congressional records including those of the U.S. Senate and House of Representatives as the principal legislative archives in U.S. Therefore, the CLA has more congressional records than any other archives, and it uses those records to produce and provide educational archival contents for teachers and learners. The archival contents for education made by the CLA are more professional and specific than the educational archival contents of other archives, as the CLA is the most principal archives about legislative and congressional records in U.S. In addition, it is different from the existing archival contents for education in that it is possible to provide contents that are actually helpful in the course of subjects such as society, politics, history, etc. because the educational contents of the CLA deal with these topics such as democracy, the rule of law, and the function of parliament. Therefore, this study takes a closer look at the types and details of educational contents that are produced using congressional records through the example of the Center for Legislative Archives(CLA). Based on this, we would derive the characteristics of the archival contents for education made by the CLA. These characteristics are important in that the National Assembly Archives of Korea can apply those when they makes archival contents for education. This study is largely divided into two parts. Chapter 2 covers the specifics of the Center for Legislative Archives(CLA). The position of the CLA in NARA, the function and organization of the CLA, the management process of congressional records in U.S., and the collection of the CLA are dealt with in the chapter 2. In 3,4,5,6 chapter, the type, organization and details of the online educational contents made by the CLA are analyzed. Lastly, the characteristics pf the online archival contents for education are derived in the case of the CLA.
주제어
#입법 아카이브 센터, CLA, 의회 기록, 미국 의회 기록, 미국 국립기록청, 교육용 기록정보콘텐츠, 기록정보콘텐츠
학위논문 정보
저자
나민경
학위수여기관
명지대학교 기록정보과학전문대학원
학위구분
국내석사
학과
기록관리전공
발행연도
2019
총페이지
88p.
키워드
입법 아카이브 센터, CLA, 의회 기록, 미국 의회 기록, 미국 국립기록청, 교육용 기록정보콘텐츠, 기록정보콘텐츠
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.