본 연구는 뇌병변 장애 청소년이 미술치료 과정 안에서 어떤 경험을 하고 그 경험의 의미는 어떠한 변화를 나타나는지 살펴보는 것에 목적을 두고 있다. 연구 참여자는 뇌성마비 장애로 뇌병변 5급 장애진단을 받은 초등학교 6학년에 재학 중 인 13세 여학생으로 청소년기에 접어들면서 사춘기의 불안정한 정서와 부정적인 감정 등으로 인해 생활 전반에서 심리적인 문제의 어려움으로 의뢰되었다. 미술치료는 2017년 4월 초에 시작하여 2018년 1월 말까지 약 10개월 동안 주 1회 50분~60분을 기준으로 사전, 사후검사와 29회기 미술치료 프로그램을 구조화하여 탄력적으로 진행되었고 자료 수집은 회기별 치료일지, 작품사진, 축어록, 추후 인터뷰에 기초하였으며, ...
본 연구는 뇌병변 장애 청소년이 미술치료 과정 안에서 어떤 경험을 하고 그 경험의 의미는 어떠한 변화를 나타나는지 살펴보는 것에 목적을 두고 있다. 연구 참여자는 뇌성마비 장애로 뇌병변 5급 장애진단을 받은 초등학교 6학년에 재학 중 인 13세 여학생으로 청소년기에 접어들면서 사춘기의 불안정한 정서와 부정적인 감정 등으로 인해 생활 전반에서 심리적인 문제의 어려움으로 의뢰되었다. 미술치료는 2017년 4월 초에 시작하여 2018년 1월 말까지 약 10개월 동안 주 1회 50분~60분을 기준으로 사전, 사후검사와 29회기 미술치료 프로그램을 구조화하여 탄력적으로 진행되었고 자료 수집은 회기별 치료일지, 작품사진, 축어록, 추후 인터뷰에 기초하였으며, 자료 분석은 연구 참여자 관찰과 치료일지, 축어록, 투사검사를 반복적으로 살펴보며 이루어졌다. 본 사례연구를 살펴보면 연구 참여자가 경험한 미술치료는 <긍정과 부정의 노란색> <감정탐색과 정서경험> <나와 가족> <힘든 관계 대처와 반응>의 4가지 주제를 도출하였다. 이러한 연구 참여자의 미술치료 과정 중에 나타난 감정인지는 억압에서 표출로 표현되며 감정 변화의 맥락을 파악할 수 있었고, 이는 청소년기의 불안정한 정서와 사회 심리적인 부정적 정서로 분류 할 수 있다. 이처럼 자신의 감정을 회피하거나 부인하면서 다양하고 복잡한 감정들은 미분화되었고 심리적으로 어려움을 가진 자신을 합리화하면서 방어 하고 있지만 미술치료 안에서의 과정과 자신이 만든 이미지를 확인하고 자신을 객관화 하는 기회를 가지며 그러한 과정의 경험은 정서적 안정감을 가지게 하였다. 본 연구 결과에서 뇌병변 장애 청소년의 미술치료는 분노, 불안, 두려움 등의 복잡하고 부정적인 감정들을 비언어적으로 표현하게 하여 자신의 감정을 인식할 수 있었고, 몰입된 부정적 정서의 전환과 불안정한 정서의 변화 기회는 심리적인 안정과 긍정적인 정서변화로 생활에 도움을 줄 수 있었다는 것에 연구의 의의가 있다.
본 연구는 뇌병변 장애 청소년이 미술치료 과정 안에서 어떤 경험을 하고 그 경험의 의미는 어떠한 변화를 나타나는지 살펴보는 것에 목적을 두고 있다. 연구 참여자는 뇌성마비 장애로 뇌병변 5급 장애진단을 받은 초등학교 6학년에 재학 중 인 13세 여학생으로 청소년기에 접어들면서 사춘기의 불안정한 정서와 부정적인 감정 등으로 인해 생활 전반에서 심리적인 문제의 어려움으로 의뢰되었다. 미술치료는 2017년 4월 초에 시작하여 2018년 1월 말까지 약 10개월 동안 주 1회 50분~60분을 기준으로 사전, 사후검사와 29회기 미술치료 프로그램을 구조화하여 탄력적으로 진행되었고 자료 수집은 회기별 치료일지, 작품사진, 축어록, 추후 인터뷰에 기초하였으며, 자료 분석은 연구 참여자 관찰과 치료일지, 축어록, 투사검사를 반복적으로 살펴보며 이루어졌다. 본 사례연구를 살펴보면 연구 참여자가 경험한 미술치료는 <긍정과 부정의 노란색> <감정탐색과 정서경험> <나와 가족> <힘든 관계 대처와 반응>의 4가지 주제를 도출하였다. 이러한 연구 참여자의 미술치료 과정 중에 나타난 감정인지는 억압에서 표출로 표현되며 감정 변화의 맥락을 파악할 수 있었고, 이는 청소년기의 불안정한 정서와 사회 심리적인 부정적 정서로 분류 할 수 있다. 이처럼 자신의 감정을 회피하거나 부인하면서 다양하고 복잡한 감정들은 미분화되었고 심리적으로 어려움을 가진 자신을 합리화하면서 방어 하고 있지만 미술치료 안에서의 과정과 자신이 만든 이미지를 확인하고 자신을 객관화 하는 기회를 가지며 그러한 과정의 경험은 정서적 안정감을 가지게 하였다. 본 연구 결과에서 뇌병변 장애 청소년의 미술치료는 분노, 불안, 두려움 등의 복잡하고 부정적인 감정들을 비언어적으로 표현하게 하여 자신의 감정을 인식할 수 있었고, 몰입된 부정적 정서의 전환과 불안정한 정서의 변화 기회는 심리적인 안정과 긍정적인 정서변화로 생활에 도움을 줄 수 있었다는 것에 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to look in what experiences adolescents with brain lesions gain in during the process of art therapy and what changes are represented by the meaning of such experiences. The participant to this study was a female student aged 13 in an elementary school, who was diagnosed...
The purpose of this study is to look in what experiences adolescents with brain lesions gain in during the process of art therapy and what changes are represented by the meaning of such experiences. The participant to this study was a female student aged 13 in an elementary school, who was diagnosed with the 5th degree disorder of brain lesions by cerebral palsy, and she was referred by difficulties from psychological problems in her daily life whole due to emotional instability and negative feeling of puberty while entering to the adolescence. The art therapy was started from early April in 2017 to continue for about 10 months on the basis of 50 to 60 minutes/session/week and it was proceeded flexibly under 22 kinds of organized art therapy programs by total 35 sessions including the pre & post-testing. For the data collection, it was based on treatment diary, photo works, verbatim record and aftercare interview and data analysis was made while repeat examining of observation & treatment diary of the participant to this study, verbatim record and projective test. Looking into this case study, the art therapy experienced by the participant to this study was summarized by three deducting subjects of , , , and the emotional cognition appeared in this process was shown by the expression out of suppression, by which it was able to figure out the context of emotional changes and this can be sorted out into emotional instability of adolescence and psychosocial negative emotion. Various and complicated emotions are indifferentiated and rationalize herself with psychological difficulties while avoiding or denying her own emotion, but she was able to objectify herself while identifying the process in the art therapy and her own created images and have the emotional stability. As the results from this study, it has a meaning of that the experiences of art therapy by an adolescent with brain lesions disorder made to express complicated and negative emotions such as anger, anxiety and fear, etc. into nonverbal manners so to have an insight into herself, and also it was able to help for psychological stability, positive changes and growth by converting emotions and making changes in the unstable emotion.
Key words: Brain lesions disorder; Adolescent; Art therapy: Case study
The purpose of this study is to look in what experiences adolescents with brain lesions gain in during the process of art therapy and what changes are represented by the meaning of such experiences. The participant to this study was a female student aged 13 in an elementary school, who was diagnosed with the 5th degree disorder of brain lesions by cerebral palsy, and she was referred by difficulties from psychological problems in her daily life whole due to emotional instability and negative feeling of puberty while entering to the adolescence. The art therapy was started from early April in 2017 to continue for about 10 months on the basis of 50 to 60 minutes/session/week and it was proceeded flexibly under 22 kinds of organized art therapy programs by total 35 sessions including the pre & post-testing. For the data collection, it was based on treatment diary, photo works, verbatim record and aftercare interview and data analysis was made while repeat examining of observation & treatment diary of the participant to this study, verbatim record and projective test. Looking into this case study, the art therapy experienced by the participant to this study was summarized by three deducting subjects of , , , and the emotional cognition appeared in this process was shown by the expression out of suppression, by which it was able to figure out the context of emotional changes and this can be sorted out into emotional instability of adolescence and psychosocial negative emotion. Various and complicated emotions are indifferentiated and rationalize herself with psychological difficulties while avoiding or denying her own emotion, but she was able to objectify herself while identifying the process in the art therapy and her own created images and have the emotional stability. As the results from this study, it has a meaning of that the experiences of art therapy by an adolescent with brain lesions disorder made to express complicated and negative emotions such as anger, anxiety and fear, etc. into nonverbal manners so to have an insight into herself, and also it was able to help for psychological stability, positive changes and growth by converting emotions and making changes in the unstable emotion.
Key words: Brain lesions disorder; Adolescent; Art therapy: Case study
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.