본 연구는 스마트기기를 활용한 Gagné 수업 설계 기반의 인지행동 미술치료가 정서불안을 드러내는 연구 참가자들의 교육적 변화와 효과를 질적으로 연구하는데 그 목적이 있다 연구 대상은 뇌전증, ...
국문초록 스마트기기를 활용한 Gagné 수업 설계 기반의 인지행동 미술치료 효과분석
본 연구는 스마트기기를 활용한 Gagné 수업 설계 기반의 인지행동 미술치료가 정서불안을 드러내는 연구 참가자들의 교육적 변화와 효과를 질적으로 연구하는데 그 목적이 있다 연구 대상은 뇌전증, ADHD, 청각장애 등의 장애를 가지고 있고 보호자로부터 미술 치료를 의뢰 받은 일반 아동으로 남녀 초등학교 2학년~중학교 1학년생, 총 5명이다. 이들은 학교와 기타 또래 집단에서 부적응 상태에 있고, 학습 부적응과 여러 문제행동이 보고되고 있는 아동들로 사전 측정을 통해 정서불안으로 판정되었다. 6개월에 걸친 처치기간 동안 매주 1~2회에 걸쳐 회당 80분, 총 30회의 치료와 교육이 실시되었다. 회당 80분의 시간 중 미술치료 60분, 인지행동치료 20분이 적용되었으며, 30 차시 동안 스마트기기를 활용한 인지행동 미술치료기법(그리기 및 다양한 조형활동)을 비롯하여 인지 재구조화 작업, 행동수정기법, 체계적 둔감법, 사회기술훈련, 공감훈련과 조망훈련, 자기주장훈련 등의 교육방법이 적용되었다. 연구 참가자들의 변화를 위해 객관적으로 활동된 양적 측정도구는 불안척도(Beck Anxiety Inventory), 소아용 상태 불안척도(Trait Anxiety Inventory for Children), 정서적 불안정 척도이며, 질적 측정 도구인 투사검사를 위한 HTP(House-Tree-Person)와 KFD(Kinetic FamilyDrawing)로 이들을 기반으로 사전, 사후 검사가 시행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서불안 요소인 공격성, 긴장수준, 열등감이 객관적 수치로 감소하였다. 둘째, 아동의 행동에 긍정적인 변화가 생겨났음을 질적으로 확인하였다. 셋째, 부모가 느끼는 아동의 변화가 질적으로 발생했음을 확인하였다. 넷째, 그림의 변화를 분석한 결과 단계별 긍정적인 정서의 변화가 나타났음을 확인하였다. 연구 결과에 따르면 스마트기기를 활용한 Gagné 수업 설계기반의 인지행동 미술치료가 정서불안 아동에게 긍정적인 정서 변화의 효과성이 있음이 나타났으며, 이를 기반으로 체계적인 교수학습전략의 필요성, 과학적 분석 및 환류기법 적용 등 향후 발전방향이 논의되었다.
국문초록 스마트기기를 활용한 Gagné 수업 설계 기반의 인지행동 미술치료 효과분석
본 연구는 스마트기기를 활용한 Gagné 수업 설계 기반의 인지행동 미술치료가 정서불안을 드러내는 연구 참가자들의 교육적 변화와 효과를 질적으로 연구하는데 그 목적이 있다 연구 대상은 뇌전증, ADHD, 청각장애 등의 장애를 가지고 있고 보호자로부터 미술 치료를 의뢰 받은 일반 아동으로 남녀 초등학교 2학년~중학교 1학년생, 총 5명이다. 이들은 학교와 기타 또래 집단에서 부적응 상태에 있고, 학습 부적응과 여러 문제행동이 보고되고 있는 아동들로 사전 측정을 통해 정서불안으로 판정되었다. 6개월에 걸친 처치기간 동안 매주 1~2회에 걸쳐 회당 80분, 총 30회의 치료와 교육이 실시되었다. 회당 80분의 시간 중 미술치료 60분, 인지행동치료 20분이 적용되었으며, 30 차시 동안 스마트기기를 활용한 인지행동 미술치료기법(그리기 및 다양한 조형활동)을 비롯하여 인지 재구조화 작업, 행동수정기법, 체계적 둔감법, 사회기술훈련, 공감훈련과 조망훈련, 자기주장훈련 등의 교육방법이 적용되었다. 연구 참가자들의 변화를 위해 객관적으로 활동된 양적 측정도구는 불안척도(Beck Anxiety Inventory), 소아용 상태 불안척도(Trait Anxiety Inventory for Children), 정서적 불안정 척도이며, 질적 측정 도구인 투사검사를 위한 HTP(House-Tree-Person)와 KFD(Kinetic Family Drawing)로 이들을 기반으로 사전, 사후 검사가 시행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서불안 요소인 공격성, 긴장수준, 열등감이 객관적 수치로 감소하였다. 둘째, 아동의 행동에 긍정적인 변화가 생겨났음을 질적으로 확인하였다. 셋째, 부모가 느끼는 아동의 변화가 질적으로 발생했음을 확인하였다. 넷째, 그림의 변화를 분석한 결과 단계별 긍정적인 정서의 변화가 나타났음을 확인하였다. 연구 결과에 따르면 스마트기기를 활용한 Gagné 수업 설계기반의 인지행동 미술치료가 정서불안 아동에게 긍정적인 정서 변화의 효과성이 있음이 나타났으며, 이를 기반으로 체계적인 교수학습전략의 필요성, 과학적 분석 및 환류기법 적용 등 향후 발전방향이 논의되었다.
ABSTRACT Effect-analysis of Cognitive Behavioral Art Therapy on Gagné class design-based using Smart device
Park, Mi Ja Department of Educational Technology Graduate School of Konkuk University
The purpose of this study was to understand educational changes and effects...
ABSTRACT Effect-analysis of Cognitive Behavioral Art Therapy on Gagné class design-based using Smart device
Park, Mi Ja Department of Educational Technology Graduate School of Konkuk University
The purpose of this study was to understand educational changes and effects of the research participants who exhibited emotional instability by using Gagné instructional design theory based on smart devices. The participants of the study were children with disabilities such as brain disorders, ADHD and hearing loss and ordinary children who were asked to receive art treatment from their guardians, who were in the second year of elementary school to first year of middle school, and a total of five students. The participants were judged to be emotionally unstable by a measurement having school and learning maladjustment and various problem behaviors. During the six-month-long treatment period, the participants experienced 30 times of 80 minute educational treatment per one-to-two times a week. During 80 minutes per session, 60 minutes of art therapy and 20 minutes of cognitive behavior therapy were applied. The smart devices were used throughout the sessions for cognitive behavioral art therapy techniques (drawing and molding activities), cognitive re-organization work, behavioral modification techniques, systematic bluntness, social skill training, empathy and landscape training, and self-assertion training. Quantitative measuring tools included the Beck Anxiety Inventory, the Trait Anxious Inventory for Children, and the measure of emotional instability. Qualitative ones were HTP (House-Tree-Person) and KFD (Finishing) for projective Testing. All of the tools were asked and applied both at pre- and post- tests. The results of this study were as follows. First, factors of emotional instability including aggression, tension levels, and inferiority complex decreased. Second, through a qualitative approach, a positive change in a child's behavior were found to occur. Third, through a qualitative approach, parents critically felt their children’s changes and improvements. Fourth, the changes in paintings were qualitatively significant. According to the results of the study, the cognitive behavior art therapy based on the Gagné’s instructional design using smart devices showed the effectiveness of positive emotional change in children with anxiety. Suggestions were made based on the results on the need for systematic teaching learning strategies, scientific analysis, and feedback.
ABSTRACT Effect-analysis of Cognitive Behavioral Art Therapy on Gagné class design-based using Smart device
Park, Mi Ja Department of Educational Technology Graduate School of Konkuk University
The purpose of this study was to understand educational changes and effects of the research participants who exhibited emotional instability by using Gagné instructional design theory based on smart devices. The participants of the study were children with disabilities such as brain disorders, ADHD and hearing loss and ordinary children who were asked to receive art treatment from their guardians, who were in the second year of elementary school to first year of middle school, and a total of five students. The participants were judged to be emotionally unstable by a measurement having school and learning maladjustment and various problem behaviors. During the six-month-long treatment period, the participants experienced 30 times of 80 minute educational treatment per one-to-two times a week. During 80 minutes per session, 60 minutes of art therapy and 20 minutes of cognitive behavior therapy were applied. The smart devices were used throughout the sessions for cognitive behavioral art therapy techniques (drawing and molding activities), cognitive re-organization work, behavioral modification techniques, systematic bluntness, social skill training, empathy and landscape training, and self-assertion training. Quantitative measuring tools included the Beck Anxiety Inventory, the Trait Anxious Inventory for Children, and the measure of emotional instability. Qualitative ones were HTP (House-Tree-Person) and KFD (Finishing) for projective Testing. All of the tools were asked and applied both at pre- and post- tests. The results of this study were as follows. First, factors of emotional instability including aggression, tension levels, and inferiority complex decreased. Second, through a qualitative approach, a positive change in a child's behavior were found to occur. Third, through a qualitative approach, parents critically felt their children’s changes and improvements. Fourth, the changes in paintings were qualitatively significant. According to the results of the study, the cognitive behavior art therapy based on the Gagné’s instructional design using smart devices showed the effectiveness of positive emotional change in children with anxiety. Suggestions were made based on the results on the need for systematic teaching learning strategies, scientific analysis, and feedback.
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