헤어스타일은 언어적 의사소통으로써 대인 커뮤니케이션의 한 도구로도 지칭되며 미적 관리를 넘어서 개인의 사회적 언어로 자리를 잡고 있다. 그러나 사회생활이 가장 활발한 연령층인 20~40대 여성의 헤어스타일의 인식정도와 성향, 관심정도를 토대로 헤어스타일 선호도 연구는 미비한 실정이다. 따라서 여성들의 헤어스타일에 대한 인식도 및 관심정도에 따라 달라질 것으로 예상하는 헤어이미지 선호도와 헤어스타일 연출성향의 선호도를 자세히 알아보고, 이에 대한 지표를 정확하게 제시하여 미용서비스 수준을 향상시키는데 목적이 있다. 이에 서울지역에 거주하는 20대~50대 미만의 여성 507명을 대상으로 헤어스타일에 대한 관심정도, 헤어스타일 연출성향 및 헤어이미지 선호도를 알아본 후, 헤어스타일에 대한 인식도에 따른 헤어스타일에 대한 관심정도 및 관심정도에 따른 헤어스타일 연출성향과 선호도에 미치는 영향을 살펴보았다. 여성들의 헤어이미지 및 헤어스타일 연출성향 선호도에 대한 지표를 정확히 제시하고자 2018년 11월 29일부터 12월 27일까지 4주 동안 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
헤어스타일은 언어적 의사소통으로써 대인 커뮤니케이션의 한 도구로도 지칭되며 미적 관리를 넘어서 개인의 사회적 언어로 자리를 잡고 있다. 그러나 사회생활이 가장 활발한 연령층인 20~40대 여성의 헤어스타일의 인식정도와 성향, 관심정도를 토대로 헤어스타일 선호도 연구는 미비한 실정이다. 따라서 여성들의 헤어스타일에 대한 인식도 및 관심정도에 따라 달라질 것으로 예상하는 헤어이미지 선호도와 헤어스타일 연출성향의 선호도를 자세히 알아보고, 이에 대한 지표를 정확하게 제시하여 미용서비스 수준을 향상시키는데 목적이 있다. 이에 서울지역에 거주하는 20대~50대 미만의 여성 507명을 대상으로 헤어스타일에 대한 관심정도, 헤어스타일 연출성향 및 헤어이미지 선호도를 알아본 후, 헤어스타일에 대한 인식도에 따른 헤어스타일에 대한 관심정도 및 관심정도에 따른 헤어스타일 연출성향과 선호도에 미치는 영향을 살펴보았다. 여성들의 헤어이미지 및 헤어스타일 연출성향 선호도에 대한 지표를 정확히 제시하고자 2018년 11월 29일부터 12월 27일까지 4주 동안 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구 참여자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을, 여성들의 헤어스타일 관심도와 헤어스타일 성향, 헤어스타일 연출성향 및 선호도, 그리고 헤어스타일 연출 우선도를 알아보기 위해 One-way ANOVA와 t-test, χ2-test 그리고 빈도분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 헤어스타일 효과 인식으로 대부분의 여성들은 헤어스타일이 시대의 문화와 사상을 반영하고 개성표현과 미적 감각을 보여준다고 인식하였고 헤어스타일이 사람의 첫인상에 영향을 주며 이성에게 호감을 얻는데 도움이 된다고 인식하였다. 자영업과 전문직에 종사하는 여성이 헤어스타일에 대한 관심이 더 높은 것으로 나타났으며, 자신의 만족도가 헤어스타일에 대한 관심의 주된 이유임을 알 수 있었다. 셋째, 여성들은 자신의 얼굴에 긴 머리가 가장 잘 어울린다고 인식하였으며, 여성의 현재 헤어스타일도 긴 머리가 가장 많았다. 넷째, 헤어스타일 연출 선호도에서 커트를 머리 손질이 편리해서 가장 많이 하였으며 헤어스타일에 대한 관심도가 낮은 여성 일수록 편리함을 추구하는 반면에 관심도가 높은 여성은 원하는 이미지로 보이고 싶어서와 기분전환을 위해서 커트를 많이 하였다. 펌은 볼륨을 주기 위해서 가장 많이 하였으며, 대부분의 여성들이 펌 시술 시에 자연스러운 펌을 선호하였다. 염색 시술 시에 갈색 계열과 보통 밝기를 가장 많이 선호하였으며 미혼인 여성이 기혼인 여성보다 밝은 밝기를 더 많이 선호하였다. 본 연구를 통해 여성들의 헤어스타일에 대한 인식도 및 관심정도에 따라 달라지는 헤어이미지 선호도와 헤어스타일 연출성향의 선호도에 대한 지표를 정확하게 제시하여 미용서비스 수준을 높이며, 이에 대한 교육의 기초자료가 될 수 있을 것으로 기대한다.
헤어스타일은 언어적 의사소통으로써 대인 커뮤니케이션의 한 도구로도 지칭되며 미적 관리를 넘어서 개인의 사회적 언어로 자리를 잡고 있다. 그러나 사회생활이 가장 활발한 연령층인 20~40대 여성의 헤어스타일의 인식정도와 성향, 관심정도를 토대로 헤어스타일 선호도 연구는 미비한 실정이다. 따라서 여성들의 헤어스타일에 대한 인식도 및 관심정도에 따라 달라질 것으로 예상하는 헤어이미지 선호도와 헤어스타일 연출성향의 선호도를 자세히 알아보고, 이에 대한 지표를 정확하게 제시하여 미용서비스 수준을 향상시키는데 목적이 있다. 이에 서울지역에 거주하는 20대~50대 미만의 여성 507명을 대상으로 헤어스타일에 대한 관심정도, 헤어스타일 연출성향 및 헤어이미지 선호도를 알아본 후, 헤어스타일에 대한 인식도에 따른 헤어스타일에 대한 관심정도 및 관심정도에 따른 헤어스타일 연출성향과 선호도에 미치는 영향을 살펴보았다. 여성들의 헤어이미지 및 헤어스타일 연출성향 선호도에 대한 지표를 정확히 제시하고자 2018년 11월 29일부터 12월 27일까지 4주 동안 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 연구 참여자의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을, 여성들의 헤어스타일 관심도와 헤어스타일 성향, 헤어스타일 연출성향 및 선호도, 그리고 헤어스타일 연출 우선도를 알아보기 위해 One-way ANOVA와 t-test, χ2-test 그리고 빈도분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 헤어스타일 효과 인식으로 대부분의 여성들은 헤어스타일이 시대의 문화와 사상을 반영하고 개성표현과 미적 감각을 보여준다고 인식하였고 헤어스타일이 사람의 첫인상에 영향을 주며 이성에게 호감을 얻는데 도움이 된다고 인식하였다. 자영업과 전문직에 종사하는 여성이 헤어스타일에 대한 관심이 더 높은 것으로 나타났으며, 자신의 만족도가 헤어스타일에 대한 관심의 주된 이유임을 알 수 있었다. 셋째, 여성들은 자신의 얼굴에 긴 머리가 가장 잘 어울린다고 인식하였으며, 여성의 현재 헤어스타일도 긴 머리가 가장 많았다. 넷째, 헤어스타일 연출 선호도에서 커트를 머리 손질이 편리해서 가장 많이 하였으며 헤어스타일에 대한 관심도가 낮은 여성 일수록 편리함을 추구하는 반면에 관심도가 높은 여성은 원하는 이미지로 보이고 싶어서와 기분전환을 위해서 커트를 많이 하였다. 펌은 볼륨을 주기 위해서 가장 많이 하였으며, 대부분의 여성들이 펌 시술 시에 자연스러운 펌을 선호하였다. 염색 시술 시에 갈색 계열과 보통 밝기를 가장 많이 선호하였으며 미혼인 여성이 기혼인 여성보다 밝은 밝기를 더 많이 선호하였다. 본 연구를 통해 여성들의 헤어스타일에 대한 인식도 및 관심정도에 따라 달라지는 헤어이미지 선호도와 헤어스타일 연출성향의 선호도에 대한 지표를 정확하게 제시하여 미용서비스 수준을 높이며, 이에 대한 교육의 기초자료가 될 수 있을 것으로 기대한다.
Hairstyles are a means of interpersonal communication in linguistic communication and have been regarded as individuals’ social language, in addition to being markers of aesthetic management. However, few studies have been conducted on hairstyle preferences based on the perception, tendency, and int...
Hairstyles are a means of interpersonal communication in linguistic communication and have been regarded as individuals’ social language, in addition to being markers of aesthetic management. However, few studies have been conducted on hairstyle preferences based on the perception, tendency, and interest regarding hairstyles indicated by women in their 20s and 40s, who are socially most active. In this regard, this study enhanced the level of beauty services by investigating the preferences regarding both hair image and hairstyle production tendency, which would vary depending on the degree of perception and interest indicated by women regarding their hairstyle and the accuracy with which they indicate their preferences. In this study, a survey was conducted with 507 women living in the Seoul area, who were in their 20s to their 40s, to investigate the degree of interest in hairstyles, preferences for hairstyle production tendencies, and hairstyle images. Subsequently, this study examined the degree of interest in hairstyle depending on the perception of hairstyles and the influence of the degree of interest on hairstyle production tendencies and preferences. To provide accurate indicators on the preference for hairstyle images and hairstyle production tendencies by women, a survey questionnaire was conducted for 4 weeks, from November 29, 2018, to December 27, 2018. The collected data were analyzed using SPSS 25.0 software. Furthermore, to examine the general characteristics of the female study participants, frequency and percentage were explored. One-way ANOVA and t-test, χ2-test, and frequency analysis were performed to investigate interest of women in hairstyles, hairstyle tendencies, hairstyle production tendencies, hairstyle preferences, and priorities in hairstyle production. The results showed that the perception of the hairstyle effect has enabled most women to recognize that hairstyles reflect the culture and thoughts of the era, show personality expression and aesthetic sense, influence the first impression of a person, and help gain favor from the opposite gender. The results further indicated that self-employed and professional women showed higher interest in hairstyles, suggesting that their self-satisfaction was the main reason for their interest. Moreover, women have recognized that long hair suits their faces best, and long hair is the most frequent hairstyle currently observed in women. The results also showed that haircuts were highest in the preference of hairstyle production because of the convenience it accords for care. Women who are less interested in hairstyles tend to seek more convenience, whereas women who are more interested in hairstyles preferred a haircut to change their moods or produce the image they desired. Permanent hairstyling was the most preferred in increasing the volume of their hair, and most women preferred a natural perm at the time of the perm service. For hair dying, the most preferred color among women was brown and of medium brightness. Unmarried women preferred higher brightness than married women. This study has provided accurate indicators for preferences on hairstyle images and hairstyle production tendencies, depending on perception and interest regarding hairstyles evinced by women. These data would enhance the level of beauty services and function as basic data for education and training.
Hairstyles are a means of interpersonal communication in linguistic communication and have been regarded as individuals’ social language, in addition to being markers of aesthetic management. However, few studies have been conducted on hairstyle preferences based on the perception, tendency, and interest regarding hairstyles indicated by women in their 20s and 40s, who are socially most active. In this regard, this study enhanced the level of beauty services by investigating the preferences regarding both hair image and hairstyle production tendency, which would vary depending on the degree of perception and interest indicated by women regarding their hairstyle and the accuracy with which they indicate their preferences. In this study, a survey was conducted with 507 women living in the Seoul area, who were in their 20s to their 40s, to investigate the degree of interest in hairstyles, preferences for hairstyle production tendencies, and hairstyle images. Subsequently, this study examined the degree of interest in hairstyle depending on the perception of hairstyles and the influence of the degree of interest on hairstyle production tendencies and preferences. To provide accurate indicators on the preference for hairstyle images and hairstyle production tendencies by women, a survey questionnaire was conducted for 4 weeks, from November 29, 2018, to December 27, 2018. The collected data were analyzed using SPSS 25.0 software. Furthermore, to examine the general characteristics of the female study participants, frequency and percentage were explored. One-way ANOVA and t-test, χ2-test, and frequency analysis were performed to investigate interest of women in hairstyles, hairstyle tendencies, hairstyle production tendencies, hairstyle preferences, and priorities in hairstyle production. The results showed that the perception of the hairstyle effect has enabled most women to recognize that hairstyles reflect the culture and thoughts of the era, show personality expression and aesthetic sense, influence the first impression of a person, and help gain favor from the opposite gender. The results further indicated that self-employed and professional women showed higher interest in hairstyles, suggesting that their self-satisfaction was the main reason for their interest. Moreover, women have recognized that long hair suits their faces best, and long hair is the most frequent hairstyle currently observed in women. The results also showed that haircuts were highest in the preference of hairstyle production because of the convenience it accords for care. Women who are less interested in hairstyles tend to seek more convenience, whereas women who are more interested in hairstyles preferred a haircut to change their moods or produce the image they desired. Permanent hairstyling was the most preferred in increasing the volume of their hair, and most women preferred a natural perm at the time of the perm service. For hair dying, the most preferred color among women was brown and of medium brightness. Unmarried women preferred higher brightness than married women. This study has provided accurate indicators for preferences on hairstyle images and hairstyle production tendencies, depending on perception and interest regarding hairstyles evinced by women. These data would enhance the level of beauty services and function as basic data for education and training.
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