최근 BMW 결함 은폐와 옥시 가습기 살균제 참사, 폭스바겐의 배기가스 조작 의혹 등 기업의 지속 가능 경영(CSM:Corporate Sustainability Management) 및 사회적 책임(CSR:Corporate Social Responsibility)에 대한 중요성이 강조되고 있다. 필립 코틀러(P.Kotler)는 「CSR(사회적 책임경영)마케팅」 필립 코틀러·낸시 리(2007.7), 「필립 코틀러의 CSR 마케팅」 에서 기업의 새로운 마케팅 이념이자 비전으로서 기업의 사회적 책임경영을 강조한다. 그리고 세계적으로 존경받는 일류의 기업들은 사회적 책임(CSR)을 충실하게 이행하며, 이를 충실하게 이행하지 않는 기업은 기업의 성장과 생존이 힘들 것이라고 충고하고 있다. 이러한 충고에도 불구하고 한국 기업에서는 아직까지 사회적 책임(CSR)을 기업의 홍보 수단으로 활용하는 경향이 크며, 이에 대한 개념과 이를 담당하고 있는 부서 또한 홍보팀, 전략팀, 기획팀 등 다양한 부서에서 자원봉사 개념의 사회공헌으로만 이루어지고 있으며 사회공헌 활동을 기업의 홍보 수단으로 사용되고 사회공헌이 전략적으로 사용되어 지면서 소비자들에게 신뢰를 얻지 못하는 것이 현실이다. 또한 이를 위해 정부 전략에도 문제가 있다는 것이 지적되고 있다. 그리고 기업들이 사회공헌을 단순한 사회적 책임(CSR)으로 착각하고 있으며 진정한 사회적 책임 전략 CSR사이에서 갈등하다 결국 전략적 CSR을 채택하고 있다. 이러한 가운데 기업이 단순히 이윤추구를 위해 존재하는 것이 아닌 많은 기업들은 점차 사회가 필요로 하는 기능을 수행하며 환경경영, 정도경영, 사회공헌을 책임으로 하는 경영을 실천하고 있다. 그중에서 기업의 문화예술 지원 활동인 ...
최근 BMW 결함 은폐와 옥시 가습기 살균제 참사, 폭스바겐의 배기가스 조작 의혹 등 기업의 지속 가능 경영(CSM:Corporate Sustainability Management) 및 사회적 책임(CSR:Corporate Social Responsibility)에 대한 중요성이 강조되고 있다. 필립 코틀러(P.Kotler)는 「CSR(사회적 책임경영)마케팅」 필립 코틀러·낸시 리(2007.7), 「필립 코틀러의 CSR 마케팅」 에서 기업의 새로운 마케팅 이념이자 비전으로서 기업의 사회적 책임경영을 강조한다. 그리고 세계적으로 존경받는 일류의 기업들은 사회적 책임(CSR)을 충실하게 이행하며, 이를 충실하게 이행하지 않는 기업은 기업의 성장과 생존이 힘들 것이라고 충고하고 있다. 이러한 충고에도 불구하고 한국 기업에서는 아직까지 사회적 책임(CSR)을 기업의 홍보 수단으로 활용하는 경향이 크며, 이에 대한 개념과 이를 담당하고 있는 부서 또한 홍보팀, 전략팀, 기획팀 등 다양한 부서에서 자원봉사 개념의 사회공헌으로만 이루어지고 있으며 사회공헌 활동을 기업의 홍보 수단으로 사용되고 사회공헌이 전략적으로 사용되어 지면서 소비자들에게 신뢰를 얻지 못하는 것이 현실이다. 또한 이를 위해 정부 전략에도 문제가 있다는 것이 지적되고 있다. 그리고 기업들이 사회공헌을 단순한 사회적 책임(CSR)으로 착각하고 있으며 진정한 사회적 책임 전략 CSR사이에서 갈등하다 결국 전략적 CSR을 채택하고 있다. 이러한 가운데 기업이 단순히 이윤추구를 위해 존재하는 것이 아닌 많은 기업들은 점차 사회가 필요로 하는 기능을 수행하며 환경경영, 정도경영, 사회공헌을 책임으로 하는 경영을 실천하고 있다. 그중에서 기업의 문화예술 지원 활동인 파트너십메세나 활동과 문화예술 사회공헌을 통해 내부 임직원과 소비자들에게 기업 이미지를 향상시키며, 기업의 브랜드이미지를 높이고자 하는 노력을 하고 있다. 이러한 추세에 기업의 사회적 책임에 관한 선행 연구들이 활발히 이루어지고 있으나 대부분 기업 이미지 제고 및 외부효과와 소비자 만족도에 대한 연구가 대부분이다. 본 연구는 기업의 문화예술 CSR활동 및 교육이 근로자의 직무만족, 조직몰입에 어떤 영향을 미치는지 파악하고 문화예술사회공헌의 내부효과를 알아보고자 한다. 이를 위해 문화예술 관련 사회공헌과 직무만족, 조직몰입에 대한 문헌연구와 선행연구 분석, 신문기사, 학술지 등 연구주제의 기본 개념을 재조명하며 이러한 개념을 바탕으로 문화예술 CSR활동을 실시하는 기업의 근로자를 통한 설문조사를 실시하여 문화예술 CSR활동이 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향에 대한 실증 분석하는 연구를 진행하였다.
최근 BMW 결함 은폐와 옥시 가습기 살균제 참사, 폭스바겐의 배기가스 조작 의혹 등 기업의 지속 가능 경영(CSM:Corporate Sustainability Management) 및 사회적 책임(CSR:Corporate Social Responsibility)에 대한 중요성이 강조되고 있다. 필립 코틀러(P.Kotler)는 「CSR(사회적 책임경영)마케팅」 필립 코틀러·낸시 리(2007.7), 「필립 코틀러의 CSR 마케팅」 에서 기업의 새로운 마케팅 이념이자 비전으로서 기업의 사회적 책임경영을 강조한다. 그리고 세계적으로 존경받는 일류의 기업들은 사회적 책임(CSR)을 충실하게 이행하며, 이를 충실하게 이행하지 않는 기업은 기업의 성장과 생존이 힘들 것이라고 충고하고 있다. 이러한 충고에도 불구하고 한국 기업에서는 아직까지 사회적 책임(CSR)을 기업의 홍보 수단으로 활용하는 경향이 크며, 이에 대한 개념과 이를 담당하고 있는 부서 또한 홍보팀, 전략팀, 기획팀 등 다양한 부서에서 자원봉사 개념의 사회공헌으로만 이루어지고 있으며 사회공헌 활동을 기업의 홍보 수단으로 사용되고 사회공헌이 전략적으로 사용되어 지면서 소비자들에게 신뢰를 얻지 못하는 것이 현실이다. 또한 이를 위해 정부 전략에도 문제가 있다는 것이 지적되고 있다. 그리고 기업들이 사회공헌을 단순한 사회적 책임(CSR)으로 착각하고 있으며 진정한 사회적 책임 전략 CSR사이에서 갈등하다 결국 전략적 CSR을 채택하고 있다. 이러한 가운데 기업이 단순히 이윤추구를 위해 존재하는 것이 아닌 많은 기업들은 점차 사회가 필요로 하는 기능을 수행하며 환경경영, 정도경영, 사회공헌을 책임으로 하는 경영을 실천하고 있다. 그중에서 기업의 문화예술 지원 활동인 파트너십 메세나 활동과 문화예술 사회공헌을 통해 내부 임직원과 소비자들에게 기업 이미지를 향상시키며, 기업의 브랜드이미지를 높이고자 하는 노력을 하고 있다. 이러한 추세에 기업의 사회적 책임에 관한 선행 연구들이 활발히 이루어지고 있으나 대부분 기업 이미지 제고 및 외부효과와 소비자 만족도에 대한 연구가 대부분이다. 본 연구는 기업의 문화예술 CSR활동 및 교육이 근로자의 직무만족, 조직몰입에 어떤 영향을 미치는지 파악하고 문화예술사회공헌의 내부효과를 알아보고자 한다. 이를 위해 문화예술 관련 사회공헌과 직무만족, 조직몰입에 대한 문헌연구와 선행연구 분석, 신문기사, 학술지 등 연구주제의 기본 개념을 재조명하며 이러한 개념을 바탕으로 문화예술 CSR활동을 실시하는 기업의 근로자를 통한 설문조사를 실시하여 문화예술 CSR활동이 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향에 대한 실증 분석하는 연구를 진행하였다.
Recently the importance of Corporate Sustainability Management(CSM) and Corporate Social Responsibility(CSR) has been emphasized, because of some issues such as BMW’s concealing the vehicle defects, Suspicion toward Volkswagen of exhaust fabrication, etc. P. Kotler emphasizes corporate social respon...
Recently the importance of Corporate Sustainability Management(CSM) and Corporate Social Responsibility(CSR) has been emphasized, because of some issues such as BMW’s concealing the vehicle defects, Suspicion toward Volkswagen of exhaust fabrication, etc. P. Kotler emphasizes corporate social responsibility management as a new marketing philosophy and vision in 「CSR Marketing」 Philip Kotler · Nancy Lee (2007.7), 「CSR Marketing of Philip Kotler」 . And the leading corporations in the world faithfully fulfill their CSR, and they advise that corporations that do not faithfully implement it will be hard to grow and survive. In spite of this advice, Korean corporations still tend to use CSR as a means of promotion. The departments in charge of it, such as department of promotion, strategy, and planning, etc. consider and implement the concept of CSR as a social contribution of voluntary service, and as the CSR activity is used as a means of promotion and utilized as a strategic tool, so it is hard to gain consumers’ confidence. Also, it is pointed out that there is a problem with the strategy of the government. And corporations mistake social contribution as a simple CSR, conflict between authentic CSR and strategic CSR, and finally adopt strategic CSR. Among these, many corporations that do not merely aim to profit-creation are carrying out environmental management, righteousness management, and social contributional management, performing socially needed functions. Among culture & arts supporting activities of corporations, Partnership Mecenat Activity, and Culture & Arts Social Contribution improve the image of the corporation toward employees and consumers, and make efforts to enhance the brand image of the corporation. In this trend, there are many preceding researches on CSR, but most of them were about the enhancement of corporate image, consumer satisfaction, and external effect. The purpose of this study is to investigate the effect of culture & arts CRS activities and education on job satisfaction and occupational commitment of workers and to examine the internal effect of culture & arts social contribution. For these, literature studies about culture & arts social contribution, job satisfaction, occupational commitment, and literature analysis of previous researches, articles in newspapers and journals to examine basic concepts of the research themes. Based on these concepts, the empirical analysis which investigates the effect of culture & arts CSR activities on job satisfaction and occupational commitment was conducted through a questionnaire survey targeting workers of corporations implementing culture & art CSR activities.
Recently the importance of Corporate Sustainability Management(CSM) and Corporate Social Responsibility(CSR) has been emphasized, because of some issues such as BMW’s concealing the vehicle defects, Suspicion toward Volkswagen of exhaust fabrication, etc. P. Kotler emphasizes corporate social responsibility management as a new marketing philosophy and vision in 「CSR Marketing」 Philip Kotler · Nancy Lee (2007.7), 「CSR Marketing of Philip Kotler」 . And the leading corporations in the world faithfully fulfill their CSR, and they advise that corporations that do not faithfully implement it will be hard to grow and survive. In spite of this advice, Korean corporations still tend to use CSR as a means of promotion. The departments in charge of it, such as department of promotion, strategy, and planning, etc. consider and implement the concept of CSR as a social contribution of voluntary service, and as the CSR activity is used as a means of promotion and utilized as a strategic tool, so it is hard to gain consumers’ confidence. Also, it is pointed out that there is a problem with the strategy of the government. And corporations mistake social contribution as a simple CSR, conflict between authentic CSR and strategic CSR, and finally adopt strategic CSR. Among these, many corporations that do not merely aim to profit-creation are carrying out environmental management, righteousness management, and social contributional management, performing socially needed functions. Among culture & arts supporting activities of corporations, Partnership Mecenat Activity, and Culture & Arts Social Contribution improve the image of the corporation toward employees and consumers, and make efforts to enhance the brand image of the corporation. In this trend, there are many preceding researches on CSR, but most of them were about the enhancement of corporate image, consumer satisfaction, and external effect. The purpose of this study is to investigate the effect of culture & arts CRS activities and education on job satisfaction and occupational commitment of workers and to examine the internal effect of culture & arts social contribution. For these, literature studies about culture & arts social contribution, job satisfaction, occupational commitment, and literature analysis of previous researches, articles in newspapers and journals to examine basic concepts of the research themes. Based on these concepts, the empirical analysis which investigates the effect of culture & arts CSR activities on job satisfaction and occupational commitment was conducted through a questionnaire survey targeting workers of corporations implementing culture & art CSR activities.
주제어
#사회공헌, 사회적 책임, CSR, 문화예술, 직무만족, 조직몰입, Social Contribution, Social Responsibility, CSR, Culture & Arts, Job Satisfaction, Occupational Commitment
학위논문 정보
저자
최영재
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과
지도교수
민정아
발행연도
2019
총페이지
[ⅵ], 82 p.
키워드
사회공헌, 사회적 책임, CSR, 문화예술, 직무만족, 조직몰입, Social Contribution, Social Responsibility, CSR, Culture & Arts, Job Satisfaction, Occupational Commitment
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