최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기최근 학교 경영의 합리적 개선을 목적으로 단위학교의 자율성과 책무성에 기반한 학교장 중심의 단위학교 자율책임경영제(School-Based Management, School-Site Management)로의 전환 흐름 속에서 교장의 책무와 역할이 더욱 강조되고 있다. 학교단위 자율책임경영제는 개별 학교가 조직, 인사, 재정, 교육과정 등에 있어서 자율권을 가지고 학교를 운영하며, 그 결과에 대해 책임을 진다는 원리에 입각한 체제이다. 학교단위 자율책임경영제 취지에 충실하게 학교에 주어진 권한을 충분히 활용하기 위해서는 교장이 전반적인 학교 업무를 총체적으로 파악함과 동시에 교장 자신의 직무를 온전히 파악하고 그 직분을 다 하는 것이 요구된다. 한편, 학생들이 현재 학교에서의 성공을 보장할 뿐만 아니라 지금의 ...
최근 학교 경영의 합리적 개선을 목적으로 단위학교의 자율성과 책무성에 기반한 학교장 중심의 단위학교 자율책임경영제(School-Based Management, School-Site Management)로의 전환 흐름 속에서 교장의 책무와 역할이 더욱 강조되고 있다. 학교단위 자율책임경영제는 개별 학교가 조직, 인사, 재정, 교육과정 등에 있어서 자율권을 가지고 학교를 운영하며, 그 결과에 대해 책임을 진다는 원리에 입각한 체제이다. 학교단위 자율책임경영제 취지에 충실하게 학교에 주어진 권한을 충분히 활용하기 위해서는 교장이 전반적인 학교 업무를 총체적으로 파악함과 동시에 교장 자신의 직무를 온전히 파악하고 그 직분을 다 하는 것이 요구된다. 한편, 학생들이 현재 학교에서의 성공을 보장할 뿐만 아니라 지금의 4차 산업혁명을 넘어 보다 획기적으로 변화될 미래세계에 충분히 대비할 수 있도록 하기 위해서는 단위학교 차원에서 학생교육을 책임지고 있는 학교장의 직무 역량 구비와 발휘가 중요하다.
이러한 맥락에서 본 연구에서는 연구의 첫 번째 단계로서 DACUM(Developing A Curriculum) 직무분석을 통해 한국 중학교 교장의 책무와 과업을 확인하고, 중요도와 수행정도를 조사하였다. DACUM 직무분석 연구의 연구문제를 해결하기 위한 이론적 기반으로서 학교 조직과 교장, 교장의 직무, 직무 분석의 개념, 직무 분석의 방법 등에 대해 고찰하고, 이러한 개념들이 이 연구에 시사하는 점을 찾아 연구 진행을 위한 개념적, 방법적 틀로 사용하였다. 지금까지 중학교 교장의 직무분석은 주로 문헌 분석을 통해 이루어져 왔는데 그와 달리 본 연구에서는 직무분석(job analysis)을 하는데 있어서 가장 효과적이고 효율적인 방법으로 알려진 DACUM 기법을 활용하였다. DACUM 기법을 통한 직무분석은 해당 직무를 정확하면서도 암묵적으로 인지하고 있는 현업 내용전문가들이(SMEs)이 참여하는 DACUM 워크숍에 의해 직무를 구성하는 요소로서 책무와 과업을 결정함으로써 직무분석에 소요되는 시간을 단축하고 고품질 직무분석 결과를 산출하는 장점이 있다.
연구대상자로서 3년 이상 중학교 교장으로 재직 중인 서울과 경기도의 8명의 현직 중학교 교장들이 DACUM 차트 개발을 위한 DACUM 위원회 위원으로 DACUM 워크숍에 참여하였다. 중학교 숫자가 가장 많은 서울특별시교육청과 경기도교육청 각각으로부터 4명씩의 교장이 선정되었고, 패널의 다양성을 확보하기 위해 공모 교장과 사립학교 교장도 포함되었다. 또한, 내용타당도 검증 전문가 위원회에 20명, DACUM 차트 검토를 위한 전문가 협의회에 6명의 전문가가 참여하였고, 도출된 책무와 과업의 중요도와 수행정도에 관한 설문 조사에서는 중학교 교장 182명의 응답이 분석되었다.
직무분석에서 도출되는 것으로 책무(duty)란 그 직무를 수행하는데 주가 되는 활동으로 하나의 직무에서 수행하는 일을 6 ~ 12개의 큰 영역으로 나눈 것으로 광범위한 업무 책임 영역을 나타낸다. 이러한 책무를 수행하는 데 필요한 구체적인 작업의 단위를 과업(task)이라고 하는데, 이는 의미 있는 결과를 가지는 가장 작은 직무 활동 단위이며 DACUM에서 가장 중요한 분석단위가 된다. 교장 직무분석을 위한 DACUM 워크숍에서 책무와 과업으로 구성된 DACUM 차트가 개발되었고 예비 설문지, 전문가 협의 및 검증을 거쳐 수정, 보완되어 직무모델이 확정되었다.
이상과 같은 직무분석 연구의 첫 번째 결과로서 8개의 책무(duty)와 96개의 과업(task)으로 이루어진 한국 중학교 교장의 직무모델이 완성되었다. 한국 중학교 교장의 8개 책무는 ‘학교 교육목표 관리’, ‘학교 교육과정 편성․운영’, ‘학생 생활교육 및 학생 관리’, ‘교직원 인사 및 복지’, ‘교장․교직원 전문성 계발 및 지원’, ‘행․재정 관리’, ‘시설․안전관리’, 그리고 ‘학부모․지역사회 협력’이다. 이번 직무분석을 통해 도출된 중학교 교장 책무 영역의 이러한 분류는 이전에 여러 연구자가 수행했던 교장 직무 책임 영역의 분류와 대체로 일치한다. 한국 중학교 교장들이 수행해야 할 과업은 총 96개로 8개 책무에 있어 책무별로 10~15개의 과업이 속해 있다. 학교 조직 운영의 주요 자원인 재정과 관련하여 예산・회계의 관리 업무가 다양해지고 증가된 것이 반영되면서, ‘행정, 재정 관리’ 책무 영역 내의 과업의 숫자가 15개로 가장 많았다. 학교 교육의 대상인 학생에 초점을 맞춘 ‘학생 생활교육 및 학생 관리’에 대한 과업의 숫자가 14개로 그다음 순위였다. ‘학생 생활교육 및 학생 관리’ 영역의 과업 숫자가 많은 이유로는 점차 다양해지는 학생들의 특성을 고려하면서, 현재의 심각한 사회․문화적 유해 환경 속에서 학생들이 건강하게 성장해 나가게끔 하기 위해 교장들이 교과 수업 이외에 기본생활습관지도, 인성․인권․시민교육, 학교폭력 예방교육과 안전교육, 진로교육, 학생 자치활동 지원 등에 많은 비중을 두고 에너지를 쏟아야 하기 때문인 것으로 분석해 볼 수 있다.
연구에서 도출된 교장의 과업을 업무 특성에 따라 두 축으로 분류해 보면, 교육적 성격이 강한 과업들이 한 축을 이루고 있었고, 또 다른 한 축에는 우리나라의 법규 해석적 교육행정 풍토를 반영하여 행정적 성격이 보다 강한 과업들이 위치하고 있었다. 또한 사회 변화에 따라 학교에 요구되는 업무의 확대와 학교에 기대되는 기능의 다변화와 연계되면서 교장이 수행해야 할 과업의 수와 종류도 끊임없이 증가하고 있는 것을 확인할 수 있었다.
직무분석 연구에서 두 번째 단계로 수행된 중학교 교장의 책무(duty)와 과업(task)의 중요도와 수행 정도에 대한 조사 결과를 살펴보면 다음과 같다. 우선 한국 중학교 교장들이 가장 중요한 것으로 생각하고 높은 수행 수준을 보여주는 책무는 ‘학교 교육목표 관리’와 ‘학생 생활교육 및 학생 관리’이다. 가장 덜 중요하게 인식하며 수행도가 가장 낮은 책무는 ‘학부모․지역사회 협력’이다. 한편, 책무 영역 구분없이 중학교 교장의 중요도 상위 5순위의 과업을 살펴보면, ‘학생 학교생활 기록 관리하기’, ‘평가․성적 처리 관리하기’, ‘학교교육목표․방향 설정하기’, 그리고 ‘학교폭력 예방교육 운영하기’, ‘학교 실태 분석하기’가 있다. 수행 정도에서는 ‘평가․성적처리 관리하기’, ‘학생 안전교육 운영하기’, ‘학교폭력 예방교육 운영하기’, ‘학생 생활지도 관리하기’, ‘학생 학교생활 기록 관리하기’가 교장의 수행도가 높은 과업이다. 전체적으로 볼 때 중요도와 수행정도 모두에서 높은 점수를 보이는 과업은 ‘학생 학교생활 기록 관리하기’, ‘평가․성적처리 관리하기’, ‘학생 생활지도 관리하기’ 과업이다. 그와 반대로 한국 중학교 교장의 중요도와 수행 정도 모두에서 낮게 나타난 과업으로는 ‘평생교육 프로그램 수립․운영하기’, ‘마을교육공동체 사업 지원하기’, ‘관련 기관 간 협의체 구축하기’ 등 지역사회 협력과 관련된 과업과 모든 학생이 아닌 일부 학생들만을 대상으로 하는 교육 프로그램과 관련된 ‘특수․영재교육 관리하기’, ‘교육복지 대상 프로그램 관리하기’ 등이 있다.
연구의 두 번째 단계로서 한국 중학교 교장의 직무역량을 규명하기 위해 역량 모델링을 실시하였다. 이 연구문제를 해결하기 위한 이론적 기반으로서 역량 및 역량 모델링의 개념과 사례, 역량 모델 개발 방법, 역량 모델 구조 및 역량 수준분석 등에 대해 고찰하고, 이러한 개념들이 이 연구에 시사하는 점을 찾아 본 연구 진행을 위한 개념적, 방법적 틀로 사용하였다. 이 연구의 주된 연구 절차로는 Spencer와 Spencer(1993)의 역량 모델 개발 과정으로서 이 방법을 본 연구에 맞게 조정하여 적용하였다. 이에, 자료수집 단계, 잠정역량 모델개발 단계, 타당화 단계, 최종 역량 모델 개발 단계, 역량 요구 분석 단계로 역량 모델링이 진행되었다.
교장 직무를 성공적으로 수행하기 위해서는 우수 교장에게서 관찰되는 것으로서 직무역량이 필요하다. 특정 직무 또는 직무군의 성과에 결정적인 영향을 주는 역량을 체계적으로 결정하는 과정을 역량 모델링이라고 하며, 역량 모델링의 산출물은 어떤 직무나 직무군에 대한 역량 모델이 된다. 역량 모델링을 위한 역량 자료 수집 방법으로서는 원시 행동 데이터(raw behavioral data)를 얻는데 적합한 행동사건면접법(BEI)이 활용되었다. 행동사건면접법(BEI)은 과거에 높은 성과를 얻었던 중대 사건과 면접대상자가 그 속에서 실제로 발휘했던 모습을 회상하도록 질문하여 성공적 결과의 원인으로 작용한 의미있는 행동특성을 찾아내는데 장점이 있다. 인터뷰의 대상자로서 한국중등교장협의회(https://www.kyojang.or.kr)의 추천을 받은 서울 7명, 경기 10명, 총 17명의 교장이 우수 교장으로 선정되어 행동사건면접법(BEI)에 참여하였다. 두 차례의 내용 타당도 검증 전문가 위원회에 7명의 전문가가 참여하였고, 역량 모델링을 통해 도출된 중학교 교장의 직무역량에 대한 현재 보유수준 및 미래 필요수준에 대한 요구도 조사에 교장 104명의 응답이 분석되었다.
문헌 조사와 행동사건면접법(BEI)의 절차를 통한 자료가 수집되어 30개의 직무 역량으로 구성된 중학교 교장의 역량 모델 초안이 만들어졌다. 책무영역별 역량을 도출하기 위해서, 앞서 진행한 DACUM 직무분석에서 도출된 책무 영역별로 행동사건면접(BEI) 질문지를 만들어 인터뷰하였다. 행동사건면접(BEI) 질문지로는 면접대상자의 ① 당시의 성공 경험과 행동, ② 생각/마인드, ③ 난관/장애 및 극복방법, ④ 누구와 함께 그 일을 하였고, ⑤ 공감/협력을 얻기 위해 어떻게 했는지, ⑥ 그때의 보람 등의 순서로 응답이 이루어지도록 구성하였다. 역량 모델 초안에 의한 잠정 직무역량은 신뢰도와 타당도 확보를 위하여 전문가에 의해 검증이 이루어졌다. 아울러 역량 구조, 역량명, 각 역량의 정의, 역량과 하위 행동지표와의 적합성, 행동지표의 적절성과 개념에 대한 전문가 검토가 이루어졌다. 이러한 검증 단계를 거쳐 최종적으로 역량 모델이 확정되어 한국 중학교 교장의 역량 모델로 18개 역량, 53개 행동지표가 확인되었다. 역량 연구의 마지막 단계로 이러한 직무역량에 대한 한국 중학교 교장 대상 현재 보유수준과 미래 필요수준에 대한 설문조사가 실시되었다. 그리고, 이 조사 결과에 따라서 요구분석을 다음과 같이 진행하였다. 즉, t 검정, Borich 요구 분석, 그리고 설문조사로 자료가 수집되었을 때 많이 활용되는 The Locus for focus 모델에 기초한 우선순위 설정 작업이 수행되었다. t 검증의 결과 분석은 두 수준 평균사이의 단순 차이만을 고려할 뿐, 차이의 바람직한 방향성에 대한 판단은 어려운 문제가 있으나 Borich분석의 경우 이러한 제한점을 일부 보완하여 우선순위를 제시하고 있어 정확성 측면에서 보다 유용하다고 할 수 있다. 교장들이 인식하고 있는 역량의 중요도(미래 필요수준) 평균과, 현재보유도(불일치 수준)의 평균을 조사하여 HH면에 위치한 순위가 높은 항목을 뽑아내어 교육 요구도 및 자기 계발 필요도가 높은 항목으로 선정하였다.
역량 모델링 연구의 첫 번째 결과로서 중학교 교장의 직무 역량에는 어떤 것이 있는지를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 성공적인 직무수행에 필요한 한국 중학교 교장의 직무역량은 18개에 달하며 다음과 같다. ① ‘비전과 목적 관리, 조직화, 동기부여, 추진력’(학교 교육목표 관리 영역), ② ‘교육과정 이해력, 효과적인 팀 구축’(학교 교육과정 편성․운영 영역), ③ ‘학생 지향성, 다양성 존중’(학생생활교육 및 학생 관리 영역), ④ ‘배려와 관심, 인사 관리상의 용기, 교직원 역량 평가’(교직원 인사 및 복지 영역), ⑤ ‘교직원 계발, 자기 계발’(교장․교직원 전문성 계발 및 지원 영역), ⑥ ‘실행 지향성, 프로세스 관리, 업무 관리와 평가’(행․재정/시설․안전 관리 영역), ⑦ ‘협상 능력, 대인관계 기술’(학부모․지역사회 협력 영역) 등이다. 아울러 18개 역량별로 각 3개씩의 행동지표(‘조직화’의 경우는 2개 지표)가 도출되어 총 53개의 행동지표가 산출되었다.
교장의 직무역량 18개에서 주목할 만한 점으로는 다른 분야 리더 역량에서와 마찬가지로 개인적 및 대인관계적 기술에 속하는 역량의 숫자가 제일 많다는 것이다. 이 역량들은 Daniel Goleman이 체계화한 정서 지능(emotional intelligence) 및 협상·리더십 등의 소프트 스킬(soft skill), 대인관계 역량(interpersonal competencies), 혹은 인간관계 기술(people skill) 등과 관련된 역량이다. 한편 교장의 직무역량을 책무 영역별로 구분하여 제시하기는 하였지만, 각 역량은 그 역량이 도출되었던 해당 책무 영역에서만 활용되는 것이 아님을 주지할 필요가 있다. 곧 기술 및 사회환경의 변화는 어떤 특수․전문적인 기술을 필요로 함과 동시에 여러 직무에 공통으로 사용될 수 있는 횡단적 역량(transverse competency)을 요구하고 있는데 이 점은 교장 직무역량 적용 시에도 참고할 수 있을 것이다. 즉 학교장의 18개의 역량은 어떤 한 책무에만 적용될 수 있는 것이 아니고 여러 책무 영역에 걸쳐 두루 사용될 수 있다는 것이다.
한국 중학교 교장의 역량 모델링 연구의 두 번째 결과로는 18개 직무역량 모두에서 교장들의 현재 보유수준이 미래 필요수준보다 낮다는 것이다. 구체적으로 살펴보면 역량의 미래의 요구 수준과 현재 보유수준 간의 차이에 근거한 교육 필요성 및 교장 자기 연찬의 필요성 측면에서 '프로세스 관리'에서 가장 높았다. 이어서 '비전 및 목적 관리', '교직원 역량 평가', '대인관계 기술', '업무 관리 및 측정' 순이었다. 이런 역량에 대해서는 교장 스스로 배양을 위해 노력하거나 자기 연찬을 하고, 교육 당국에서는 교장 대상 연수 프로그램 개발 시 포함할 것이 요구된다. 한편 위 역량에 속한 행동지표들이 교육 요구도 우선순위가 높은 지표들로 확인되었다. 요구도 우선순위가 높은 행동지표를 언급해 보면 ‘프로세스 관리’의 행동지표 ‘효율적인 업무 프로세스와 절차를 고안하고 이를 교직원들에게 명확하게 전달한다.’로 가장 높고, 2순위는 ‘비전과 목적 관리’의 행동지표인 ‘교직원들에게 강한 목적의식을 심어주고, 진심으로 그들의 지지의 필요성을 납득시킨다.’이다. 3순위는 ‘교직원 계발’의 행동지표 ‘교직원들에게 업무에 창의적이거나 새로운 방식으로 도전하게끔 하고 이를 구현시킬 새로운 방법을 찾도록 만든다.’이다. 4순위는 ‘교직원 역량 평가’의 행동지표인 ‘교직원 개인의 강점과 약점을 정확하게 파악하고 다양한 상황에 어떻게 대응하게 할 수 있는지 계획한다.’이고, 5순위는 ‘비전과 목적 관리’의 행동지표인 ‘무엇이 교직원들을 움직이게 하는지 파악하고 그들의 목적의식을 공통의 목표에 연계시키고 촉진한다.’이다. 교장 역량 향상과 관련하여, 이러한 행동지표를 반영한 교장 연수가 기획될 필요가 있다.
이 연구 결과는 교장, 나아가 전반적인 교원의 인사 및 HRD 관리 측면에서 과학적이고 체계적인 역량기반 인적자원관리의 기초로도 활용될 수 있을 것이다. 아울러, 학교장 직무수행 기준 개발에 활용될 수 있을 것이다. 먼저 본 연구의 직무분석을 통해 도출한 책무와 과업을 교장이 담당하거나 관여하는 교장의 직무내용으로 설정할 수 있을 것이다. 그리고 이러한 직무를 성공적으로 수행하기 위해 교장이 갖추어야 할 지식, 기술, 가치, 태도 및 행동특성들을 확정하는데 본 연구에서 개발한 교장 역량 모델의 각 역량들을 활용할 수 있을 것이다. 교장이 해야만 하는 것과 직무 수행 과정에서 보여 주어야 할 직무 성과 등이 명시된 직무수행 기준을 바탕으로 한 학교 운영이 이루어지면 교장 간 격차에 따른 학교 격차의 문제가 해결되고, 모든 학교의 질적 수준을 제고하는 데도 기여할 수 있을 것이다.
Recently, the responsibilities and roles of principals are further emphasized in connection with the transition to the "School-Based Management(or School-Site Management)" based on the autonomy and accountability of individual schools for the rational improvement of school management. A School-Based...
Recently, the responsibilities and roles of principals are further emphasized in connection with the transition to the "School-Based Management(or School-Site Management)" based on the autonomy and accountability of individual schools for the rational improvement of school management. A School-Based Management system is the system based on the principle that in operating individual schools, they have the autonomy in organization, personnel, finance, and curriculum and take responsibility for the results. Therefore, in order to fully utilize the authority given to the school in accordance with the School-Based Management system, it is basically necessary for the principal to understand the overall school work as well as to understand the principal's own roles fully and to fulfill his or her duties thoroughly. In order to ensure that students achieve their goals in their current school or in the future, which will be changed more drastically in the current 4th industrial revolution era and onward, it is important for the principal as a key person who is in charge of student education at the school level to have the job competency and to demonstrate it.
In this context, the first stage in this study was to identify the duties and the tasks of Korean middle school principals through the job analysis. In conjunction with these job analysis results, the second stage of the study was designed to carry out competency modeling to identify the job competencies of the principals of Korean middle schools, such as, the knowledge, skills, attitudes, values and behavioral characteristics which the superior principals reveal or manifest.
As the first step of the study, the duties and the tasks of the Korean middle school principal were identified through the DACUM(Developing A Curriculum) job analysis, known as the most useful and effective technique in various job analysis methods, and the importance and the performance of their duties and tasks were investigated. The job analysis through the DACUM technique has the advantage of reducing the length of time spent on the job analysis and producing high-quality job analysis results by determining the duties and the tasks as the elements that constitute the job through the DACUM workshops involving incumbent subject matter experts(SMEs), who are aware of that job under study accurately and implicitly.
Eight incumbent middle school principals from Seoul and Gyeonggi province, who have served as middle school principals for more than three years, attended the DACUM workshop to develop the DACUM chart as a DACUM committee panel. Four principals were chosen from each of the Seoul Metropolitan Office of Education and the Gyeonggi Provincial Office of Education each, which had the highest number of middle schools, and three openly recruited school principals and one private school principal were also included in the DACUM committee list for the diversity of panel. In addition, 20 professionals participated in the content validity test committee, 6 professionals in the expert committee for review on the DACUM chart, and 182 respondents to the survey on the importance and the performance of duties and tasks derived were analyzed.
As the main activity in performing the job, the duty is to divide the work performed in one job into 6 to 12 large areas, and represents broad areas of work responsibility. The specific unit of work required to perform a duty is called a task, which represents the smallest unit of the job activity with a meaningful outcome, and the duty is the most important unit of the analysis in DACUM. At the DACUM workshop for the principal’s job analysis, a DACUM chart consisted of duties and tasks was developed, and the job model was confirmed by revision and supplementation after the preliminary questionnaire, expert consultation, and verification.
As the first result of the above-mentioned job analysis study, the job model of the principal of Korean middle schools was completed, which consisted of 8 duties and 96 tasks as in the following: The eight main duties of the Korean middle school principals are ‘managing the school educational goals’, organizing and operating the school curriculum, students’ life education and student management, school personnel affairs and welfare, development and support of professionalism of principals and school personnel, administrative and financial management, facilities and safety management, parents and community cooperation. This classification of the Korean middle school principals' duties types derived from this job analysis is largely consistent with that of principal’s job responsibilities types previously conducted by previous several researchers.
There is a total of 96 tasks for the Korean middle school principals to perform, and the number of tasks for each duty was 10 to 15. The number of the task in the area of the administrative and financial management duty topped the list with 15, reflecting the diversification and increase in the management of the budget and accounting in relation to finance, which is the main resource of the school organization operation. There were 14 tasks on the student life education and student management which focused on students subject to school education, followed by the list. The reason why the number of tasks in the student life education and student management is high is because principals have to devote a lot of energy to the basic lifestyle guidance, personality, human rights, civil education, school violence prevention education and safety education, career education, and student self-governing activity support in order to help them grow healthy in the currently serious, and socially and culturally harmful environment, considering the various characteristics of the students. When classifying the task of principals taken from this research into two axes according to work characteristics, tasks with stronger educational characteristics were formed on one axis, while tasks with stronger administrative characteristics were placed on the other, reflecting Korea's legal interpretative educational administration climate. In addition, the number and the types of tasks that principals should carry out have been steadily increasing in line with the expansion of work required for schools and the diversification of functions expected of schools according to social changes.
The results of the survey on the importance and the performance of the duty and the task of the principal of Korean middle schools performed in the second step of the job analysis study are as follows. First of all, the duties for Korean middle school principals to think of as the most important and which they have to show high performance at are ‘managing the school's educational goals and directions’ and ‘student life education and student management.’ The least important and least performing duty is 'parents and community cooperation' in their view. Regardless of the types of duties, the top five priority tasks for Korean middle school principals are 'managing students’ school records,' 'managing evaluation and grading processing', 'setting school goals・directions', ‘operating school violence prevention education,' and 'analyzing the actual condition of the school.’
In the degree of performance, 'managing evaluation and grading processing', 'operating student safety education', 'operating school violence prevention education', 'managing student life guidance' and 'managing students’ school records' are high-performing tasks for principals. Overall, tasks that have high scores in both importance and performance are 'managing student school records', 'managing evaluation and grading processing', and 'managing student life guidance', all of which are directly related to students who are subject to beneficiaries of school education. The study shows that as the regulations on students' school records are stipulated in Article 25 of the Elementary and Secondary Education Act (School Life Records) and students' school records should be written and managed according to the standards for student guidance and used for the selection of upper-level schools, Korean principals have no choice but to be more involved in students' school records management tasks as these are important. On the contrary, tasks that are low on both importance and performance for Korean middle school principals include tasks related to the community cooperation, such as 'establishing and operating lifelong education programs', 'supporting the village educational community project', and 'building consultative bodies among relevant institutions', as well as 'managing special․gifted education programs' and 'managing programs for education welfare’, which are related to educational programs that are intended for only some students but not all.
At a second stage of the study, competency modeling was conducted to identify the job competency of Korean middle school principals. In order to successfully perform the job discussed earlier, job competency which is observed in high performers is required. The process of systematically determining competencies that have the decisive influence on the performance of specific jobs or a group of jobs is called the competency modeling, and the output of the competency modeling is a competence model for any job or a group of jobs. As a method of the competency data collection, Behavioral Event Interview(BEI) which is suitable for obtaining raw behavioral data was used. Behavioral Event Interview(BEI) has the advantage to find meaningful behavioral characteristics that served as a cause of successful results in the past by asking people to recall critical events that had achieved high achievements in the past and what he actually did in those events.
As the subjects of the study, total 17 principals and 7 from the Seoul Metropolitan City and 10 from the Gyeonggi Province were selected as excellent principals recommended by the Korea Secondary School Principals' Council (https://www.kyojang.or.kr) and participated in the Behavioral Event Interview(BEI).
In addition, 7 professionals participated in the content validity test expert committees twice, and responses of 104 respondents were analyzed in the survey on the current retention level and the future needs level of the job competency of middle school principals derived through the competency modeling.
At the data collection step, the initial competency model of middle school principals with 30 job competencies was created by collecting data through the literature survey and the BEI procedure. In order to derive the competency for each area of duty, a questionnaire for Behavioral Event Interview(BEI) appropriate for each area of duty derived from the DACUM job analysis conducted earlier was created and Behavioral Event Interview(BEI) was conducted, using those questionnaires. The Behavioral Event Interview(BEI) questionnaires consist of ① the experience and behavior at the time of the success event of the interviewer ② the thought / mind, ③ the difficulty/obstacle and coping methods, ④ the person who did the work with, ⑤ the way to gain empathy/cooperation, and ⑥ the value the person feels at that time. The provisional job competency based on the draft competency model was verified by experts to ensure reliability and validity. In addition, reviews were made on the competency structure, competency naming, the definition of each competency, the conformity with competency and sub-behavioral indicators, appropriateness and concept of behavior indicators.
The competency model were confirmed through these verification steps: 18 job competencies and 53 behavioral indicators as competency models of Korean middle school principals were identified. At the final step on the study of the job competency of Korean middle school principals, a survey was conducted on the current and future level of necessity for middle school principals on this job competency. According to the results of this survey, the needs analysis was carried out as in the following: 1) The work of setting priority of needs based upon t-test, 2) Borich’s need assessment model, and 3) the Locus for Focus Model, which is commonly used when data are collected with a survey. As the first result of the competency modeling study, the job competencies of the middle school principals are as follows.
There are 18 job competencies of Korean middle school principals required for successful job performance as in the following: 1) managing vision and purpose, organizing, motivating others(school personnel), drive for results [‘managing the school's educational goals' duty], 2) curriculum literacy, building effective teams [‘organizing and operating of school curriculum' duty], 3) student orientation, valuing diversity [‘student life education and student management’ duty], 4) compassion and caring, managerial courage in personnel affairs, sizing up people(school personnel) [‘school personnel affairs and welfare' duty], 5) developing others(school personnel), self-development [‘development and support of professionalism of principals and faculty members' duty], 6) action oriented, process management, managing and measuring work [‘administrative and financial management' duty / 'facilities and safety management' duty], 7) negotiating, interpersonal savvy [‘parents and community cooperation' duty].
A total of 53 behavioral indicators were calculated for each of the 18 competencies with 3 behavioral indicators (2 indicators for 'organizing'). It is notable that among the principal's 18 job competencies the number of competences belonging to personal and interpersonal skills is the highest. These competencies are related to the emotional intelligence organized by Daniel Goleman, soft skills such as negotiation and leadership, and interpersonal competencies, or people skills. It is necessary to note that although the principal's job competency was presented separately by the area of duty, each competency is not utilized only in the area of duty from which it was derived. Changes in technology and the social environment require transverse competency that can be commonly used for various jobs, while requiring special and specialized skills for workers. These points may also be taken into account when applying the principal's job competency, in other words, 18 competencies of the principals will also be used across the multiple areas of duty.
The second result of the competency modeling study of the Korean middle school principals is that the current level of the job competency is lower than the future needs level in all 18 competencies.Process management’ was the highest in terms of the educational needs and the demand for self-cultivation of the principal based on the difference between the level of future needs and the current level, as followed by 'vision and purpose management', ‘sizing up school personnel', 'interpersonal savvy' and 'managing and measuring work'. For these competencies, the principal himself or herself is required to make efforts or do a self-cultivation for development, while the education authorities are required to include them in the development of training programs for principals.
The behavioral indicators belonging to the above competencies are identified as indicators with the high priority of educational needs. Referring to behavioral indicators with the high priority of needs, the highest level is the behavioral indicator of 'process management', 'designing efficient work processes and procedures and communicating them clearly to school personnel’, and the next highest is the behavioral indicator of ‘vision and purpose management,’ ‘instilling a strong sense of purpose in the staff, and sincerely convincing them of the need for their support.’ The third highest is the behavioral indicators of ‘developing others(school personnel)’, 'to facilitate school personnel to challenge themselves in a creative or new way to work and find new ways to implement it’. The 4th highest is 'to accurately grasp the strengths and weaknesses of individual employees and plan how they can respond to various situations', which is the behavior indicator of 'sizing up people(school personnel)', and the 5th highest is the behavioral indicators of ‘managing vision and goals’, 'to understand what drives school personnel and to link and promote their sense of purpose to a common goal'. With regard to the abilities of principals to improve their capacity, it is necessary to plan the training of principals which should reflect these behavioral indicators.
The results of this study can be used as the standard document for the management of principals as well as teachers in schools. Furthermore, it can be used as a basic resource for the scientific and systematic competency-based HR and HRD management.
저자 | 정양순 |
---|---|
학위수여기관 | 고려대학교 대학원 |
학위구분 | 국내박사 |
학과 | 교육학과 |
지도교수 | 신현석 |
발행연도 | 2019 |
총페이지 | vi, 242 p. |
키워드 | 역량 모델링 직무분석 |
언어 | kor |
원문 URL | http://www.riss.kr/link?id=T15363082&outLink=K |
정보원 | 한국교육학술정보원 |
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.