본 연구는 벡터오차수정모형을 사용한 분석을 수행하고 이를 통해 핸디사이즈, 수프라막스, 파나막스, 케이프사이즈 선형별 벌크선 용선료에 미치는 6가지 독립변수들의 영향력을 추정하였다. 6가지 독립변수로는 벌크선 선복량, 철광석 물동량, 리보금리, 벙커유 가격, 유로-달러 환율을 선정하였으며, 종속변수는 핸디사이즈(32,000 ...
본 연구는 벡터오차수정모형을 사용한 분석을 수행하고 이를 통해 핸디사이즈, 수프라막스, 파나막스, 케이프사이즈 선형별 벌크선 용선료에 미치는 6가지 독립변수들의 영향력을 추정하였다. 6가지 독립변수로는 벌크선 선복량, 철광석 물동량, 리보금리, 벙커유 가격, 유로-달러 환율을 선정하였으며, 종속변수는 핸디사이즈(32,000 DWT) 스팟 용선료, 수프라막스 6 T/C 평균 용선료, 파나막스(75,000 DWT) 스팟 용선료, 케이프사이즈(170,000 DWT) 스팟 용선료이다. 기존 특정 선박의 유형에 대한 연구나 벌크선 외 유조선, 케이컬 운반선에 대한 운임 연구와 차별하여 벌크선의 크기별 용선료를 대상으로 연구를 수행하였다. 분석 결과, 선박의 크기별로 영향요인이 다르게 나타났는데 리보금리는 네 가지 선박유형에 모두 유의미한 영향을 미쳤으며, 철광석 물동량은 세 가지 선박유형에 유의미한 영향을 미쳤다. 리보금리는 핸디사이즈, 수프라막스, 파나막스, 케이프사이즈에 모두 부(-)의 관계를 나타낸다, 철광석 물동량은 4가지 선형 중 파나막스를 제외하고 3가지 선형에 영향을 미치는 요인으로 작용하였다. 선사의 특성에 따라 주로 이용하는 선박사이즈가 다양하며, 해운선사의 경영성과에 지대한 영향을 미치는 용선료의 운임 변동 요인에 대해 분석함으로써 용선료 부담 완화에 따른 해운선사의 경영전략 수립에 기여하고자 한다.
본 연구는 벡터오차수정모형을 사용한 분석을 수행하고 이를 통해 핸디사이즈, 수프라막스, 파나막스, 케이프사이즈 선형별 벌크선 용선료에 미치는 6가지 독립변수들의 영향력을 추정하였다. 6가지 독립변수로는 벌크선 선복량, 철광석 물동량, 리보금리, 벙커유 가격, 유로-달러 환율을 선정하였으며, 종속변수는 핸디사이즈(32,000 DWT) 스팟 용선료, 수프라막스 6 T/C 평균 용선료, 파나막스(75,000 DWT) 스팟 용선료, 케이프사이즈(170,000 DWT) 스팟 용선료이다. 기존 특정 선박의 유형에 대한 연구나 벌크선 외 유조선, 케이컬 운반선에 대한 운임 연구와 차별하여 벌크선의 크기별 용선료를 대상으로 연구를 수행하였다. 분석 결과, 선박의 크기별로 영향요인이 다르게 나타났는데 리보금리는 네 가지 선박유형에 모두 유의미한 영향을 미쳤으며, 철광석 물동량은 세 가지 선박유형에 유의미한 영향을 미쳤다. 리보금리는 핸디사이즈, 수프라막스, 파나막스, 케이프사이즈에 모두 부(-)의 관계를 나타낸다, 철광석 물동량은 4가지 선형 중 파나막스를 제외하고 3가지 선형에 영향을 미치는 요인으로 작용하였다. 선사의 특성에 따라 주로 이용하는 선박사이즈가 다양하며, 해운선사의 경영성과에 지대한 영향을 미치는 용선료의 운임 변동 요인에 대해 분석함으로써 용선료 부담 완화에 따른 해운선사의 경영전략 수립에 기여하고자 한다.
In this study, the effects of six independent variables on the handy size, supramax, panamax, and capesize bulk carriers were estimated by using the vector error correction model. For the six independent variables, we selected bulk carrier fleet, iron ore cargo volume, Libor rate, bunker oil price, ...
In this study, the effects of six independent variables on the handy size, supramax, panamax, and capesize bulk carriers were estimated by using the vector error correction model. For the six independent variables, we selected bulk carrier fleet, iron ore cargo volume, Libor rate, bunker oil price, and Euro-dollar exchange rate. Dependent variables were handy size (32,000 DWT) spot charter fee, Supramax 6 T/C average charter fee, It is a charge for Panamax (75,000 DWT) spot and Capesize (170,000 DWT) spot. The study was conducted on the charterage of bulk carriers by differentiating them from the research on the type of existing ship or the study of freight for bulk carriers and carrier carriers. As a result of analysis, the factors affecting the size of vessels were different. Libor rates had a significant effect on all four types of vessels, and iron ore cargo volume had a significant effect on three types of vessels. We will contribute to the establishment of the shipping company's management strategy by mitigating the charter fee burden by analyzing the freight rate change factors of the charter fares that have a great effect on the management performance of the shipping companies.
In this study, the effects of six independent variables on the handy size, supramax, panamax, and capesize bulk carriers were estimated by using the vector error correction model. For the six independent variables, we selected bulk carrier fleet, iron ore cargo volume, Libor rate, bunker oil price, and Euro-dollar exchange rate. Dependent variables were handy size (32,000 DWT) spot charter fee, Supramax 6 T/C average charter fee, It is a charge for Panamax (75,000 DWT) spot and Capesize (170,000 DWT) spot. The study was conducted on the charterage of bulk carriers by differentiating them from the research on the type of existing ship or the study of freight for bulk carriers and carrier carriers. As a result of analysis, the factors affecting the size of vessels were different. Libor rates had a significant effect on all four types of vessels, and iron ore cargo volume had a significant effect on three types of vessels. We will contribute to the establishment of the shipping company's management strategy by mitigating the charter fee burden by analyzing the freight rate change factors of the charter fares that have a great effect on the management performance of the shipping companies.
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