본 연구의 목적은 기존에 이루어져 온 세계여러나라 중심의 다문화교육에서 벗어나 문화의 다양성을 강조하며, 다양성에 대해 긍정적인 인식을 가지게 할 수 있는 유아 다문화교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에 제시하고 다문화 수용성과 반편견 측면에서 효과를 분석하는 것이다. 이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. ...
본 연구의 목적은 기존에 이루어져 온 세계여러나라 중심의 다문화교육에서 벗어나 문화의 다양성을 강조하며, 다양성에 대해 긍정적인 인식을 가지게 할 수 있는 유아 다문화교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에 제시하고 다문화 수용성과 반편견 측면에서 효과를 분석하는 것이다. 이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 개발은 어떠한가? 1-1. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 문화다양성에 기반한 위한 유아 다문화교육 프로그램의 내용은 어떠 한가? 1-3. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 2. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램이 유아의 다문화 수용성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램이 유아의 반편견 인식에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구에서 설정된 연구문제를 달성하기 위하여 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램이 개발되었다. 본 프로그램은 유아 다문화교육 및 문화다양성 관련 문헌연구를 통하여 교육목적과 교육목표, 교육내용, 교수·학습방법, 평가를 분석하고 본 프로그램에 적용할 내용을 추출하여 모형을 구성하였으며 전문가와 현장교사를 대상으로 현장적용 타당성을 검증받아 최종 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 U시에 위치한 D유치원 만4세 2학급 56명(실험집단 27명, 비교집단 28명)을 대상으로 총 8주 16회에 걸쳐 실험집단에는 본 연구에서 개발한 프로그램을 제공하고 비교집단에는 동화를 활용한 유아 다문화교육 활동을 제공하였다. 본 연구에서는 유아의 다문화 수용성을 검사하기 위하여 2012년 여성가족부에서 실시된 2012년 국민 다문화 수용성 조사 연구(안상수 외, 2012)에서 개발된『국민 다문화 수용성 진단도구(Korea Multi-cultural Inventory: KMCI)』를 청소년 정서에 알맞은 내용으로 재구성한 민무숙 외(2012)의 청소년 다문화 수용성 진단도구를 사용하여 유아의 수준에 맞게 수정·보완하였다. 또한 유아의 반편견 인식을 검사하기 위하여 양미현(1999)이 개발한 도구를 구체화시켜 사용한 서현(2003)의 유아 편견 측정 도구와 황신해(2012)의 유아 반편견 인식 검사 도구를 토대로 본 연구의 목적에 맞도록 수정 및 보완하여 사용하였다. 다문화 수용성과 반편견의 사전-사후 검사로 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구 결과 첫째, 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램은 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가로 개발되었다. 본 프로그램의 교육 목적은 인간에 대한 존중과 평등의 가치관을 바탕으로 다양한 문화를 수용하는 능력을 기르고 편견 없는 태도를 가진 유아를 양성하는데 있으며 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 교육 목표는 문화의 다양성을 존중하고 수용하는 태도 함양, 평등인식을 가지고 차별과 편견에 비판적 사고를 할 수 있는 능력 함양, 의사소통과 협력 및 문제해결력 함양으로 설정되었다. 본 프로그램의 교육 내용은 다양성, 평등 및 존중, 반편견, 협력으로 외모, 성별, 직업, 능력, 언어, 가족구성, 환경, 북한의 8가지 교육 주제로 구성되었다. 본 프로그램의 교수-학습 단계는 경험 공유하기→이해하기→토의하기→실천하기→평가의 5단계로 구성하였다. 본 프로그램에서 교사의 역할을 계획자, 환경준비자, 상호작용자, 평가자의 역할을 강조한다. 본 프로그램의 평가는 유아의 다문화 수용성, 반편견 인식 검사를 통해 프로그램의 적용 효과를 평가하는 형식적 평가와 유아를 대상으로 프로그램 적용 과정을 평가하는 비형식적 평가로 구성되었다. 둘째, 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 현장 적용 효과 검증 결과 실험집단에 적용된 본 프로그램이 비교집단에 비해 유아의 다문화 수용성과 다문화 수용성의 하위영역인 다양성, 관계성, 보편성이 향상된 것으로 나타났다. 또한 반편견 인식과 반편견 인식의 하위 영역인 인종, 외모, 성별, 능력, 가족구성에 유의미한 증진을 가져오는 것으로 밝혀졌다. 이상의 연구결과를 종합해볼 때, 본 연구에서 개발한 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램은 문화적 다양성에 초점을 맞춘 유아 다문화교육 프로그램으로 유아의 다문화 수용성, 반편견 인식 증진에 효과적인 것으로 볼 수 있으며, 실제 유아교육 현장에서 적용할 수 있는 교육적 가치가 있는 프로그램임을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 기존에 이루어져 온 세계여러나라 중심의 다문화교육에서 벗어나 문화의 다양성을 강조하며, 다양성에 대해 긍정적인 인식을 가지게 할 수 있는 유아 다문화교육 프로그램을 개발하여 유아교육현장에 제시하고 다문화 수용성과 반편견 측면에서 효과를 분석하는 것이다. 이러한 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 개발은 어떠한가? 1-1. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 문화다양성에 기반한 위한 유아 다문화교육 프로그램의 내용은 어떠 한가? 1-3. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 평가는 어떠한가?
연구문제 2. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램이 유아의 다문화 수용성에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램이 유아의 반편견 인식에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구에서 설정된 연구문제를 달성하기 위하여 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램이 개발되었다. 본 프로그램은 유아 다문화교육 및 문화다양성 관련 문헌연구를 통하여 교육목적과 교육목표, 교육내용, 교수·학습방법, 평가를 분석하고 본 프로그램에 적용할 내용을 추출하여 모형을 구성하였으며 전문가와 현장교사를 대상으로 현장적용 타당성을 검증받아 최종 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 U시에 위치한 D유치원 만4세 2학급 56명(실험집단 27명, 비교집단 28명)을 대상으로 총 8주 16회에 걸쳐 실험집단에는 본 연구에서 개발한 프로그램을 제공하고 비교집단에는 동화를 활용한 유아 다문화교육 활동을 제공하였다. 본 연구에서는 유아의 다문화 수용성을 검사하기 위하여 2012년 여성가족부에서 실시된 2012년 국민 다문화 수용성 조사 연구(안상수 외, 2012)에서 개발된『국민 다문화 수용성 진단도구(Korea Multi-cultural Inventory: KMCI)』를 청소년 정서에 알맞은 내용으로 재구성한 민무숙 외(2012)의 청소년 다문화 수용성 진단도구를 사용하여 유아의 수준에 맞게 수정·보완하였다. 또한 유아의 반편견 인식을 검사하기 위하여 양미현(1999)이 개발한 도구를 구체화시켜 사용한 서현(2003)의 유아 편견 측정 도구와 황신해(2012)의 유아 반편견 인식 검사 도구를 토대로 본 연구의 목적에 맞도록 수정 및 보완하여 사용하였다. 다문화 수용성과 반편견의 사전-사후 검사로 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구 결과 첫째, 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램은 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가로 개발되었다. 본 프로그램의 교육 목적은 인간에 대한 존중과 평등의 가치관을 바탕으로 다양한 문화를 수용하는 능력을 기르고 편견 없는 태도를 가진 유아를 양성하는데 있으며 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 교육 목표는 문화의 다양성을 존중하고 수용하는 태도 함양, 평등인식을 가지고 차별과 편견에 비판적 사고를 할 수 있는 능력 함양, 의사소통과 협력 및 문제해결력 함양으로 설정되었다. 본 프로그램의 교육 내용은 다양성, 평등 및 존중, 반편견, 협력으로 외모, 성별, 직업, 능력, 언어, 가족구성, 환경, 북한의 8가지 교육 주제로 구성되었다. 본 프로그램의 교수-학습 단계는 경험 공유하기→이해하기→토의하기→실천하기→평가의 5단계로 구성하였다. 본 프로그램에서 교사의 역할을 계획자, 환경준비자, 상호작용자, 평가자의 역할을 강조한다. 본 프로그램의 평가는 유아의 다문화 수용성, 반편견 인식 검사를 통해 프로그램의 적용 효과를 평가하는 형식적 평가와 유아를 대상으로 프로그램 적용 과정을 평가하는 비형식적 평가로 구성되었다. 둘째, 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램의 현장 적용 효과 검증 결과 실험집단에 적용된 본 프로그램이 비교집단에 비해 유아의 다문화 수용성과 다문화 수용성의 하위영역인 다양성, 관계성, 보편성이 향상된 것으로 나타났다. 또한 반편견 인식과 반편견 인식의 하위 영역인 인종, 외모, 성별, 능력, 가족구성에 유의미한 증진을 가져오는 것으로 밝혀졌다. 이상의 연구결과를 종합해볼 때, 본 연구에서 개발한 문화다양성에 기반한 유아 다문화교육 프로그램은 문화적 다양성에 초점을 맞춘 유아 다문화교육 프로그램으로 유아의 다문화 수용성, 반편견 인식 증진에 효과적인 것으로 볼 수 있으며, 실제 유아교육 현장에서 적용할 수 있는 교육적 가치가 있는 프로그램임을 알 수 있다.
The purpose of this study is to develop a multicultural early childhood education program which goes beyond the existing multicultural education around the world and enables people to have positive perceptions toward diversity. The study will provide the developed program to kindergartens and analyz...
The purpose of this study is to develop a multicultural early childhood education program which goes beyond the existing multicultural education around the world and enables people to have positive perceptions toward diversity. The study will provide the developed program to kindergartens and analyze the acceptance and anti-bias education aspect of the multicultural society. Research questions set for the research purpose are as follows.
Question 1. How can a multicultural early childhood education program be developed? 1-1. What are the goals and aims of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity? 1-2. What are the organized contents of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity? 1-3. How can teaching-learning methods of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity be organized? 1-4. What are the developed assessment methods of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity?
Question 2. What are the effects of applying the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity? 2-1. What are the effects of the program on children's multicultural acceptance? 2-2. What are the effects of the program on young children’s anti-bias awareness?
The multicultural education in early childhood program based on cultural diversity is developed to answer the research questions. After conducting reference research on the multicultural early childhood education and diversity, the study analyzed education purpose, education objective, education content, teaching-learning method, and evaluation. The study chose necessary contents for the program and designed the research model, and it was developed after conducting a pilot study with experts and teachers. To test the effectiveness of the program, the program was provided to four year olds in international age classes at D kindergarten in U city. 56 students (2 separate classes, 27 students in an experimental group, 28 students in a comparison group) were studied for 8 weeks, 16 times in total and the developed program was given to the experimental group while the comparison group was asked to do early childhood multicultural education activities with children's stories. The study used a modified version for adolescent (Min et al., 2012) of Korea Multi-cultural Inventory: KMCI (An et al., 2012) to test children's ability to accept multicultural society, and re-modified the tool for kids. Also, the study used a developed version of Yang (1999)'s prejudice parameter tool developed by Seo (2003), and anti-bias perception tool developed by Hwang (2012) and modified them for the purpose of the study. Collected data of multicultural acceptance and anti-bias before and after the experiment were analyzed (ANCOVA) with SPSS 21.0 program. First research result: the multicultural early childhood education program based on cultural diversity is developed with the consideration of purpose, objective, education contents, teaching-learning method, and evaluation. The purpose of the program is to educate children to accept multicultural society with respect and equality to grow as unbiased people. To achieve the study purpose, educational objectives were set to foster attitudes to respect and accept cultural diversity, to think critically about discrimination and prejudice with equality, to foster communication and cooperation and problem-solving skills. The program consists of eight educational topics which are based on the contents of diversity, equality and respect: appearance, gender, ability, language, family relationship, environment, North Korea, and occupations. The program's teaching-learning stage is composed of five stages: sharing experience→understanding→discussion→practicing→evaluation. In this program, teachers carry the roles of planners, environment organizers, communicators, and evaluators. Evaluation of children is composed of a formal evaluation that evaluates the effectiveness of the program's application through testing children's multicultural acceptance and anti-bias recognition with aptitude tests, and an informal assessment that evaluates children throughout the process of the program application. Second, the result of effectiveness of the application of the program showed that the experimental group's overall multicultural acceptance and its subgroups such as diversity, relationship with other group, universality has improved compare to the comparison group. Furthermore, it was found that the program brought significant enhancement to anti-bias recognition and its subgroups such as race, appearance, gender, ability, and family relationship. In conclusion, the study found that the multicultural education in early childhood program based on cultural diversity is an early childhood education program that focused on multicultural diversity, and the result proposed that the program is effective for enhancing children's multicultural acceptance and anti-bias recognition, and it shows that the program has educational value that can be applied in the early childhood education field.
The purpose of this study is to develop a multicultural early childhood education program which goes beyond the existing multicultural education around the world and enables people to have positive perceptions toward diversity. The study will provide the developed program to kindergartens and analyze the acceptance and anti-bias education aspect of the multicultural society. Research questions set for the research purpose are as follows.
Question 1. How can a multicultural early childhood education program be developed? 1-1. What are the goals and aims of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity? 1-2. What are the organized contents of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity? 1-3. How can teaching-learning methods of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity be organized? 1-4. What are the developed assessment methods of the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity?
Question 2. What are the effects of applying the multicultural early childhood education program which is based on cultural diversity? 2-1. What are the effects of the program on children's multicultural acceptance? 2-2. What are the effects of the program on young children’s anti-bias awareness?
The multicultural education in early childhood program based on cultural diversity is developed to answer the research questions. After conducting reference research on the multicultural early childhood education and diversity, the study analyzed education purpose, education objective, education content, teaching-learning method, and evaluation. The study chose necessary contents for the program and designed the research model, and it was developed after conducting a pilot study with experts and teachers. To test the effectiveness of the program, the program was provided to four year olds in international age classes at D kindergarten in U city. 56 students (2 separate classes, 27 students in an experimental group, 28 students in a comparison group) were studied for 8 weeks, 16 times in total and the developed program was given to the experimental group while the comparison group was asked to do early childhood multicultural education activities with children's stories. The study used a modified version for adolescent (Min et al., 2012) of Korea Multi-cultural Inventory: KMCI (An et al., 2012) to test children's ability to accept multicultural society, and re-modified the tool for kids. Also, the study used a developed version of Yang (1999)'s prejudice parameter tool developed by Seo (2003), and anti-bias perception tool developed by Hwang (2012) and modified them for the purpose of the study. Collected data of multicultural acceptance and anti-bias before and after the experiment were analyzed (ANCOVA) with SPSS 21.0 program. First research result: the multicultural early childhood education program based on cultural diversity is developed with the consideration of purpose, objective, education contents, teaching-learning method, and evaluation. The purpose of the program is to educate children to accept multicultural society with respect and equality to grow as unbiased people. To achieve the study purpose, educational objectives were set to foster attitudes to respect and accept cultural diversity, to think critically about discrimination and prejudice with equality, to foster communication and cooperation and problem-solving skills. The program consists of eight educational topics which are based on the contents of diversity, equality and respect: appearance, gender, ability, language, family relationship, environment, North Korea, and occupations. The program's teaching-learning stage is composed of five stages: sharing experience→understanding→discussion→practicing→evaluation. In this program, teachers carry the roles of planners, environment organizers, communicators, and evaluators. Evaluation of children is composed of a formal evaluation that evaluates the effectiveness of the program's application through testing children's multicultural acceptance and anti-bias recognition with aptitude tests, and an informal assessment that evaluates children throughout the process of the program application. Second, the result of effectiveness of the application of the program showed that the experimental group's overall multicultural acceptance and its subgroups such as diversity, relationship with other group, universality has improved compare to the comparison group. Furthermore, it was found that the program brought significant enhancement to anti-bias recognition and its subgroups such as race, appearance, gender, ability, and family relationship. In conclusion, the study found that the multicultural education in early childhood program based on cultural diversity is an early childhood education program that focused on multicultural diversity, and the result proposed that the program is effective for enhancing children's multicultural acceptance and anti-bias recognition, and it shows that the program has educational value that can be applied in the early childhood education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.