고등학교 국어 교과서의 고전 문법 단원 분석과 효율적인 교수 방안 연구 : 2015 개정 교육과정 국어 교과서를 중심으로 A study on the analysis of old grammar unit and effective teaching methods in high school Korean textbooks : focused on Korean language textbooks in 2015 revised curriculum원문보기
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따라 2018년 3월부터 일선 교육 현장에서 사용되고 있는 11종 검정 고등학교 국어 교과서의 고전 문법 단원의 형식과 내용을 분석한 뒤 교과서의 문제점을 극복할 수 있는 효율적인 고전 문법 교수 방안을 제시하고자 한 것이다. Ⅱ장에서는 현행 국어과 고전 문법 교육과정의 특징을 살펴본 뒤, 교육과정에 따라 편찬된 국어 교과서의 고전 문법 단원을 단원의 구성 양상, 언어 자료 수록 현황, 단원의 교육 내용으로 나누어 분석하고 고전 문법 단원 속 교육 내용의 문제점을 밝혔다. Ⅲ장에서는 필자가 실제로 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 고전 문법을 수업한 경험을 바탕으로 하여 해당 교과서와 교사 설명 방법의 개선 사항을 도출한 뒤 Ⅱ장에서 살펴보았던 11종 국어 교과서 고전 문법 단원 속 교육 내용의 문제점을 개선한 고전 문법 교수 방안의 예를 보였다. 그러나 필자가 고안한 방안은 11종 교과서의 교육 내용과 범위를 바탕으로 하였기 때문에 지식을 나열하는 기존의 틀을 완전히 깨지는 못하였다고 본다. 따라서 교과서에 없는 사례를 활용하여 보다 새롭고, 고전 문법 공부가 학습자에게 가지는 의미에 집중한 대안적이고 효과적인 고전 문법 교수 방안의 예를 추가하였다. 본고는 현행 11종 국어 교과서의 고전 문법 단원을 조감하여 거기에 나오는 고전 문법 교육 내용과 각 교과서의 장단점을 파악하고, 교과서 교육 내용의 ...
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따라 2018년 3월부터 일선 교육 현장에서 사용되고 있는 11종 검정 고등학교 국어 교과서의 고전 문법 단원의 형식과 내용을 분석한 뒤 교과서의 문제점을 극복할 수 있는 효율적인 고전 문법 교수 방안을 제시하고자 한 것이다. Ⅱ장에서는 현행 국어과 고전 문법 교육과정의 특징을 살펴본 뒤, 교육과정에 따라 편찬된 국어 교과서의 고전 문법 단원을 단원의 구성 양상, 언어 자료 수록 현황, 단원의 교육 내용으로 나누어 분석하고 고전 문법 단원 속 교육 내용의 문제점을 밝혔다. Ⅲ장에서는 필자가 실제로 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 고전 문법을 수업한 경험을 바탕으로 하여 해당 교과서와 교사 설명 방법의 개선 사항을 도출한 뒤 Ⅱ장에서 살펴보았던 11종 국어 교과서 고전 문법 단원 속 교육 내용의 문제점을 개선한 고전 문법 교수 방안의 예를 보였다. 그러나 필자가 고안한 방안은 11종 교과서의 교육 내용과 범위를 바탕으로 하였기 때문에 지식을 나열하는 기존의 틀을 완전히 깨지는 못하였다고 본다. 따라서 교과서에 없는 사례를 활용하여 보다 새롭고, 고전 문법 공부가 학습자에게 가지는 의미에 집중한 대안적이고 효과적인 고전 문법 교수 방안의 예를 추가하였다. 본고는 현행 11종 국어 교과서의 고전 문법 단원을 조감하여 거기에 나오는 고전 문법 교육 내용과 각 교과서의 장단점을 파악하고, 교과서 교육 내용의 오개념을 바로잡아 충실히 설명하는 고전 문법 교수 방안과, 교과서의 틀을 뛰어넘어 새롭고 효과적인 고전 문법 교수 방안이라는 두 가지 고전 문법 교육 방법의 설계에 도움이 되고자 한다.
본 연구는 2015 개정 교육과정에 따라 2018년 3월부터 일선 교육 현장에서 사용되고 있는 11종 검정 고등학교 국어 교과서의 고전 문법 단원의 형식과 내용을 분석한 뒤 교과서의 문제점을 극복할 수 있는 효율적인 고전 문법 교수 방안을 제시하고자 한 것이다. Ⅱ장에서는 현행 국어과 고전 문법 교육과정의 특징을 살펴본 뒤, 교육과정에 따라 편찬된 국어 교과서의 고전 문법 단원을 단원의 구성 양상, 언어 자료 수록 현황, 단원의 교육 내용으로 나누어 분석하고 고전 문법 단원 속 교육 내용의 문제점을 밝혔다. Ⅲ장에서는 필자가 실제로 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 고전 문법을 수업한 경험을 바탕으로 하여 해당 교과서와 교사 설명 방법의 개선 사항을 도출한 뒤 Ⅱ장에서 살펴보았던 11종 국어 교과서 고전 문법 단원 속 교육 내용의 문제점을 개선한 고전 문법 교수 방안의 예를 보였다. 그러나 필자가 고안한 방안은 11종 교과서의 교육 내용과 범위를 바탕으로 하였기 때문에 지식을 나열하는 기존의 틀을 완전히 깨지는 못하였다고 본다. 따라서 교과서에 없는 사례를 활용하여 보다 새롭고, 고전 문법 공부가 학습자에게 가지는 의미에 집중한 대안적이고 효과적인 고전 문법 교수 방안의 예를 추가하였다. 본고는 현행 11종 국어 교과서의 고전 문법 단원을 조감하여 거기에 나오는 고전 문법 교육 내용과 각 교과서의 장단점을 파악하고, 교과서 교육 내용의 오개념을 바로잡아 충실히 설명하는 고전 문법 교수 방안과, 교과서의 틀을 뛰어넘어 새롭고 효과적인 고전 문법 교수 방안이라는 두 가지 고전 문법 교육 방법의 설계에 도움이 되고자 한다.
This study aims to analyze the problems of old grammar unit, which are centered on the Class 11 Korean language textbooks that are revised in 2015, and provide examples of effective old grammar education methods. After examining the characteristics of the language and grammar curriculum as revis...
This study aims to analyze the problems of old grammar unit, which are centered on the Class 11 Korean language textbooks that are revised in 2015, and provide examples of effective old grammar education methods. After examining the characteristics of the language and grammar curriculum as revised in 2015, we divided and analyzed the old grammar sections of the Korean textbook compiled according to the curriculum into the composition of the unit, language data status, and educational content of the unit, and drew up the problems of the composition similar to the poor concept of the education content of the old grammar and insufficient explanation of the class of the class. An example of a old literature textbook that improved the problem of 11 Korean textbooks and reflected the direction of improvement as seen in Ⅱ. was shown in Ⅲ.2. However, the textbook is based on the content and scope of education in 11 textbooks, so it has not completely broken the existing framework for listing knowledge. Thus, an alternative and essential example of a old grammar education that focuses on the meaning of new, old grammar studies to learners using examples not found in textbooks is shown in Ⅲ.3. The main body of this study is to help the design of two new and more fundamental methods of education beyond the framework of textbooks, including old grammar education that appears in all 11 textbooks, understanding the strengths and weaknesses of each textbooks, and correcting the five concepts of textbook education by reviewing the revised curriculum in 2015.
This study aims to analyze the problems of old grammar unit, which are centered on the Class 11 Korean language textbooks that are revised in 2015, and provide examples of effective old grammar education methods. After examining the characteristics of the language and grammar curriculum as revised in 2015, we divided and analyzed the old grammar sections of the Korean textbook compiled according to the curriculum into the composition of the unit, language data status, and educational content of the unit, and drew up the problems of the composition similar to the poor concept of the education content of the old grammar and insufficient explanation of the class of the class. An example of a old literature textbook that improved the problem of 11 Korean textbooks and reflected the direction of improvement as seen in Ⅱ. was shown in Ⅲ.2. However, the textbook is based on the content and scope of education in 11 textbooks, so it has not completely broken the existing framework for listing knowledge. Thus, an alternative and essential example of a old grammar education that focuses on the meaning of new, old grammar studies to learners using examples not found in textbooks is shown in Ⅲ.3. The main body of this study is to help the design of two new and more fundamental methods of education beyond the framework of textbooks, including old grammar education that appears in all 11 textbooks, understanding the strengths and weaknesses of each textbooks, and correcting the five concepts of textbook education by reviewing the revised curriculum in 2015.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.