본 연구는 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기 지도를 위한 실행연구로서 초등학교 1학년 담임교사가 그림책을 활용하여 학생들의 읽기에 대한 흥미, 읽기 능력, 읽기 태도를 향상시키는 데 가장 큰 목적이 있다. 더불어 교사가 학생들에게 읽기를 지도하는 과정에서 학생과 교사의 변화를 알아보았다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구의 과정은 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구를 통해 나타난 학생들의 변화는 무엇인가? 연구문제 3. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행연구는 2019년 3월부터 5월까지 경기도의 한 공립초등학교 1학년 한 학급 학생 26명을 대상으로 실시하였다. 자료는 일화 기록과 사진, 오디오, 비디오 등의 관찰 자료와 읽기 흥미 검사, 읽기 진단 검사, 교사의 반성적 저널, 교사의 읽기 지도 ...
본 연구는 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기 지도를 위한 실행연구로서 초등학교 1학년 담임교사가 그림책을 활용하여 학생들의 읽기에 대한 흥미, 읽기 능력, 읽기 태도를 향상시키는 데 가장 큰 목적이 있다. 더불어 교사가 학생들에게 읽기를 지도하는 과정에서 학생과 교사의 변화를 알아보았다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구의 과정은 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구를 통해 나타난 학생들의 변화는 무엇인가? 연구문제 3. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행연구는 2019년 3월부터 5월까지 경기도의 한 공립초등학교 1학년 한 학급 학생 26명을 대상으로 실시하였다. 자료는 일화 기록과 사진, 오디오, 비디오 등의 관찰 자료와 읽기 흥미 검사, 읽기 진단 검사, 교사의 반성적 저널, 교사의 읽기 지도 효능감 검사 등의 여러 가지 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 초등학교 1학년 학생을 위한 읽기지도의 과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 학생들의 읽기에 대한 흥미를 높이고자 교사가 학생들에게 그림책을 읽어주었다. 2차 실행에서는 학생들의 기초문식성의 습득․발달을 위하여 교사가 학생들에게 글자 그림책을 활용한 국어과 교육과정 재구성을 통해 학생들에게 읽기 지도를 하였다. 3차 실행에서는 학생들의 책을 즐겨 읽는 읽기 태도를 위하여 학생들이 스스로 책을 만들도록 하였다. 이 과정은 순환적으로 연결된 실행연구의 절차를 따랐으며 이를 통해 초등학교 1학년 학생과 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 그림책을 활용한 초등학교 1학년 학생을 위한 읽기지도를 통해 학생들은 읽기에 대한 흥미, 읽기 능력, 읽기에 대한 태도가 향상되어 책을 가까이 하고 읽기를 즐기는 학생으로 변화하였다. 셋째, 그림책을 활용한 초등학교 1학년 학생을 위한 읽기지도를 통해 교사는 초등학교 입학생들의 적응을 지원하며 학생들과 신뢰관계를 형성하는 교사, 초등학교 1학년 학생의 기초 문식성 습득․발달을 위한 읽기지도를 연구하는 교사, 연구 과정을 통해 효능감을 가진 교사로 변화하였다. 본 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구는 초등학교 1학년 읽기지도의 어려움과 읽기 능력과 태도의 중요성에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 주체적으로 탐구하며 실행한 연구과정이라는 점에서 의미를 가진다.
본 연구는 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기 지도를 위한 실행연구로서 초등학교 1학년 담임교사가 그림책을 활용하여 학생들의 읽기에 대한 흥미, 읽기 능력, 읽기 태도를 향상시키는 데 가장 큰 목적이 있다. 더불어 교사가 학생들에게 읽기를 지도하는 과정에서 학생과 교사의 변화를 알아보았다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구의 과정은 어떻게 이루어지는가? 연구문제 2. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구를 통해 나타난 학생들의 변화는 무엇인가? 연구문제 3. 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행연구는 2019년 3월부터 5월까지 경기도의 한 공립초등학교 1학년 한 학급 학생 26명을 대상으로 실시하였다. 자료는 일화 기록과 사진, 오디오, 비디오 등의 관찰 자료와 읽기 흥미 검사, 읽기 진단 검사, 교사의 반성적 저널, 교사의 읽기 지도 효능감 검사 등의 여러 가지 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 초등학교 1학년 학생을 위한 읽기지도의 과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 학생들의 읽기에 대한 흥미를 높이고자 교사가 학생들에게 그림책을 읽어주었다. 2차 실행에서는 학생들의 기초문식성의 습득․발달을 위하여 교사가 학생들에게 글자 그림책을 활용한 국어과 교육과정 재구성을 통해 학생들에게 읽기 지도를 하였다. 3차 실행에서는 학생들의 책을 즐겨 읽는 읽기 태도를 위하여 학생들이 스스로 책을 만들도록 하였다. 이 과정은 순환적으로 연결된 실행연구의 절차를 따랐으며 이를 통해 초등학교 1학년 학생과 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 그림책을 활용한 초등학교 1학년 학생을 위한 읽기지도를 통해 학생들은 읽기에 대한 흥미, 읽기 능력, 읽기에 대한 태도가 향상되어 책을 가까이 하고 읽기를 즐기는 학생으로 변화하였다. 셋째, 그림책을 활용한 초등학교 1학년 학생을 위한 읽기지도를 통해 교사는 초등학교 입학생들의 적응을 지원하며 학생들과 신뢰관계를 형성하는 교사, 초등학교 1학년 학생의 기초 문식성 습득․발달을 위한 읽기지도를 연구하는 교사, 연구 과정을 통해 효능감을 가진 교사로 변화하였다. 본 그림책을 활용한 초등학교 1학년 읽기지도를 위한 실행연구는 초등학교 1학년 읽기지도의 어려움과 읽기 능력과 태도의 중요성에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 주체적으로 탐구하며 실행한 연구과정이라는 점에서 의미를 가진다.
This study is a practice study to teach reading skills to the 1stgraders in elementary school. The purpose of the study is to improve the interest in reading, reading ability and reading attitude of the students utilizing picture books. Additionally, it is aimed to identify the changes of students a...
This study is a practice study to teach reading skills to the 1stgraders in elementary school. The purpose of the study is to improve the interest in reading, reading ability and reading attitude of the students utilizing picture books. Additionally, it is aimed to identify the changes of students and teachers in the process of teaching the reading skills. For the purpose, the following research questions are set.
1. What are the processes of this practice study for teaching reading skills to the first graders in elementary school using picture books? 2. What are the changes of the students shown in this practice study for teaching reading skills to the first graders in elementary school using picture books? 3. What are the changes of the teachers shown in this practice study for teaching reading skills to the first graders in elementary school using picture books?
This practice study was executed from March to May in 2019. The subjects were 26 students in the first grade in a public elementary school in Gyeonggi-do. The data were collected using episode records, observation data such as pictures, audio and video, reading interest test, reading diagnostic test, teacher 's reflective journal, and teacher' s reading efficacy test results. The results of the study are as follows. First, the reading instructions for the first-grade elementary school students using picture books were given in three rounds. In the first round, the teacher read the picture books to the students in order to increase their interest in reading. In the second round, the teacher taught reading skills to the students reorganizing the Korean language curriculum using letter picture books to develop students’ basic literacy. In the third round, students made a book for themselves to nurture have a good reading attitude. This process followed the procedure of the practice study which is cyclically linked and positive changes in the first-grade elementary school students and teachers were observed. Second, through the reading instruction for the first grade elementary school students using picture books, the students came to enjoy reading with higher interest in reading, better reading skills and better reading attitude. Third, through the reading instruction for the first grade elementary school students using the picture book, the teacher grasps the characteristics of the students at the beginning of the admission, so as to help the first grade students adjust to the elementary school, to read the books to the students, the teacher came to support the adaptation of elementary school students while building trust with students, study how to teach reading for the development of basic literacy of students, and have sense of efficacy through the research process. This study started from the difficulties in teaching reading to first grade elementary school students and importance of reading capability and attitude. This study is meaningful in that the teacher subjectively researched and practiced the improvement and changes of the situation.
This study is a practice study to teach reading skills to the 1stgraders in elementary school. The purpose of the study is to improve the interest in reading, reading ability and reading attitude of the students utilizing picture books. Additionally, it is aimed to identify the changes of students and teachers in the process of teaching the reading skills. For the purpose, the following research questions are set.
1. What are the processes of this practice study for teaching reading skills to the first graders in elementary school using picture books? 2. What are the changes of the students shown in this practice study for teaching reading skills to the first graders in elementary school using picture books? 3. What are the changes of the teachers shown in this practice study for teaching reading skills to the first graders in elementary school using picture books?
This practice study was executed from March to May in 2019. The subjects were 26 students in the first grade in a public elementary school in Gyeonggi-do. The data were collected using episode records, observation data such as pictures, audio and video, reading interest test, reading diagnostic test, teacher 's reflective journal, and teacher' s reading efficacy test results. The results of the study are as follows. First, the reading instructions for the first-grade elementary school students using picture books were given in three rounds. In the first round, the teacher read the picture books to the students in order to increase their interest in reading. In the second round, the teacher taught reading skills to the students reorganizing the Korean language curriculum using letter picture books to develop students’ basic literacy. In the third round, students made a book for themselves to nurture have a good reading attitude. This process followed the procedure of the practice study which is cyclically linked and positive changes in the first-grade elementary school students and teachers were observed. Second, through the reading instruction for the first grade elementary school students using picture books, the students came to enjoy reading with higher interest in reading, better reading skills and better reading attitude. Third, through the reading instruction for the first grade elementary school students using the picture book, the teacher grasps the characteristics of the students at the beginning of the admission, so as to help the first grade students adjust to the elementary school, to read the books to the students, the teacher came to support the adaptation of elementary school students while building trust with students, study how to teach reading for the development of basic literacy of students, and have sense of efficacy through the research process. This study started from the difficulties in teaching reading to first grade elementary school students and importance of reading capability and attitude. This study is meaningful in that the teacher subjectively researched and practiced the improvement and changes of the situation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.