청소년기는 올바른 자아탐구와 정체성의 발달이 활발하게 이루어져야 하는 아주 중요한 시기이다. 그리고 ‘나는 누구인가?’의 질문을 던지며 자신에 대한 관심을 갖고, 경험과 가치판단을 통해 자아를 형성, 내적인 심리상태도 읽어낼 수 있다. 또한 자신의 가치를 생각하고, 연구한다면 훗날 자신의 가치관에도 많은 영향을 미칠 수 있는 시기이다. 이러한 시기에 맞춰 청소년들의 자아성찰과 자아표현의 이해를 도울 수 있는 자화상 미술 수업이 필요하다. 본 연구는 청소년기의 자아성찰과 표현의 이해를 돕는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 Ⅰ. 서론에서는 자화상을 주제로 한 자아표현 미술 수업의 필요성 및 목적, 그리고 연구 내용과 방법에 대해 모색하였다. Ⅱ. 이론적 배경에서는 문헌과 선행연구를 통해 자화상의 역사와 의의 그리고 청소년기 자아개념 및 정체성, 자아표현의 필요성을 영역별로 제시하였다. 또한 자소상 표현의 이해를 돕기 위해 관련 이론을 제시하였다. Ⅲ. 고등학교 미술의 자아 표현 영역 분석에서는 2015 개정 미술과 교육과정 분석과 미술 교과서에 적용된 자화상을 분석하였다.
Ⅳ. 자화상 표현 수업의 실제에서는 2015 개정 고등학교 ‘미술창작’ (주)천재교과서 교육과정 내용을 정리하였으며, ...
청소년기는 올바른 자아탐구와 정체성의 발달이 활발하게 이루어져야 하는 아주 중요한 시기이다. 그리고 ‘나는 누구인가?’의 질문을 던지며 자신에 대한 관심을 갖고, 경험과 가치판단을 통해 자아를 형성, 내적인 심리상태도 읽어낼 수 있다. 또한 자신의 가치를 생각하고, 연구한다면 훗날 자신의 가치관에도 많은 영향을 미칠 수 있는 시기이다. 이러한 시기에 맞춰 청소년들의 자아성찰과 자아표현의 이해를 도울 수 있는 자화상 미술 수업이 필요하다. 본 연구는 청소년기의 자아성찰과 표현의 이해를 돕는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 Ⅰ. 서론에서는 자화상을 주제로 한 자아표현 미술 수업의 필요성 및 목적, 그리고 연구 내용과 방법에 대해 모색하였다. Ⅱ. 이론적 배경에서는 문헌과 선행연구를 통해 자화상의 역사와 의의 그리고 청소년기 자아개념 및 정체성, 자아표현의 필요성을 영역별로 제시하였다. 또한 자소상 표현의 이해를 돕기 위해 관련 이론을 제시하였다. Ⅲ. 고등학교 미술의 자아 표현 영역 분석에서는 2015 개정 미술과 교육과정 분석과 미술 교과서에 적용된 자화상을 분석하였다.
Ⅳ. 자화상 표현 수업의 실제에서는 2015 개정 고등학교 ‘미술창작’ (주)천재교과서 교육과정 내용을 정리하였으며, 마인드맵을 통해 자화상 표현 방법을 모색하였고, 이를 토대로 현장에서 실시하였다. 또한 본 수업을 통해 나온 학생들의 작품들을 분석하여 결과를 제시했다. Ⅴ. 결론에서는 본 수업을 통해 나온 결과물과 설문지 분석 결과를 토대로 학생들의 자아표현의 이해와 자화상 미술 수업의 효과성을 알 수 있었다. 본 연구에서 제시한 자화상 미술 수업 지도안이 학생들의 긍정적인 자아정체성 확립을 도와 자신의 꿈과 목표를 정하여 삶을 살아가는 것을 기대해 본다. 또한 자화상 표현에 대한 수업이 계속적으로 연구되어지기를 바란다.
청소년기는 올바른 자아탐구와 정체성의 발달이 활발하게 이루어져야 하는 아주 중요한 시기이다. 그리고 ‘나는 누구인가?’의 질문을 던지며 자신에 대한 관심을 갖고, 경험과 가치판단을 통해 자아를 형성, 내적인 심리상태도 읽어낼 수 있다. 또한 자신의 가치를 생각하고, 연구한다면 훗날 자신의 가치관에도 많은 영향을 미칠 수 있는 시기이다. 이러한 시기에 맞춰 청소년들의 자아성찰과 자아표현의 이해를 도울 수 있는 자화상 미술 수업이 필요하다. 본 연구는 청소년기의 자아성찰과 표현의 이해를 돕는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 Ⅰ. 서론에서는 자화상을 주제로 한 자아표현 미술 수업의 필요성 및 목적, 그리고 연구 내용과 방법에 대해 모색하였다. Ⅱ. 이론적 배경에서는 문헌과 선행연구를 통해 자화상의 역사와 의의 그리고 청소년기 자아개념 및 정체성, 자아표현의 필요성을 영역별로 제시하였다. 또한 자소상 표현의 이해를 돕기 위해 관련 이론을 제시하였다. Ⅲ. 고등학교 미술의 자아 표현 영역 분석에서는 2015 개정 미술과 교육과정 분석과 미술 교과서에 적용된 자화상을 분석하였다.
Ⅳ. 자화상 표현 수업의 실제에서는 2015 개정 고등학교 ‘미술창작’ (주)천재교과서 교육과정 내용을 정리하였으며, 마인드맵을 통해 자화상 표현 방법을 모색하였고, 이를 토대로 현장에서 실시하였다. 또한 본 수업을 통해 나온 학생들의 작품들을 분석하여 결과를 제시했다. Ⅴ. 결론에서는 본 수업을 통해 나온 결과물과 설문지 분석 결과를 토대로 학생들의 자아표현의 이해와 자화상 미술 수업의 효과성을 알 수 있었다. 본 연구에서 제시한 자화상 미술 수업 지도안이 학생들의 긍정적인 자아정체성 확립을 도와 자신의 꿈과 목표를 정하여 삶을 살아가는 것을 기대해 본다. 또한 자화상 표현에 대한 수업이 계속적으로 연구되어지기를 바란다.
Adolescence is a very important time in which the right self-exploration and development of identity must be actively developed. While asking the question, "Who am I?" one can take an interest in oneself, form a sense of self concept through experience and value judgment, and read one's inner s...
Adolescence is a very important time in which the right self-exploration and development of identity must be actively developed. While asking the question, "Who am I?" one can take an interest in oneself, form a sense of self concept through experience and value judgment, and read one's inner state of mind. Additionally, if adolescents study and think about their own views during this period, it could affect their values in the future. During this crucial period, self-portrait art classes are needed to help adolescents understand self-reflection and self-expression. The purpose of this study is to help us understand self-reflection and self-expression in adolescence. To prove this, I. In the introduction, I attempted to explore the research contents and methods as well as the necessity and purpose of self-portrait themed art classes and as well. II. In the theoretical background, I presented the history and significance of self-portraits through literature and prior research, and the need for self-concept, self-identity, and self-expression in adolescence by subject area. I have also shown related theory to help understand the expression of self-portrait carving. III. In the analysis for self-expression section, high school art curriculum revised in 2015 and self-portraits applied to art textbooks were analyzed. IV. For practical instruction of self-expression class, the 2015 revision of high school 'Art Creation' published by Chunjae Education was reviewed and method for expression of self-portraits was explored through the mind map, and actual practice was conducted based on it. Also, I analyzed the students' works from this class and presented the results. V. In conclusion, based on the results from this class and the analysis of the questionnaire, I was able to find out the understanding of students' self-expression and the effectiveness of self-portrait art classes. The guidance plan for self-portrait art classes shown in this study is expected to help students establish positive self-identity and lead their lives by setting their dreams and goals. It is also hoped that classes on self-portraits for self expression will continue to be studied.
Adolescence is a very important time in which the right self-exploration and development of identity must be actively developed. While asking the question, "Who am I?" one can take an interest in oneself, form a sense of self concept through experience and value judgment, and read one's inner state of mind. Additionally, if adolescents study and think about their own views during this period, it could affect their values in the future. During this crucial period, self-portrait art classes are needed to help adolescents understand self-reflection and self-expression. The purpose of this study is to help us understand self-reflection and self-expression in adolescence. To prove this, I. In the introduction, I attempted to explore the research contents and methods as well as the necessity and purpose of self-portrait themed art classes and as well. II. In the theoretical background, I presented the history and significance of self-portraits through literature and prior research, and the need for self-concept, self-identity, and self-expression in adolescence by subject area. I have also shown related theory to help understand the expression of self-portrait carving. III. In the analysis for self-expression section, high school art curriculum revised in 2015 and self-portraits applied to art textbooks were analyzed. IV. For practical instruction of self-expression class, the 2015 revision of high school 'Art Creation' published by Chunjae Education was reviewed and method for expression of self-portraits was explored through the mind map, and actual practice was conducted based on it. Also, I analyzed the students' works from this class and presented the results. V. In conclusion, based on the results from this class and the analysis of the questionnaire, I was able to find out the understanding of students' self-expression and the effectiveness of self-portrait art classes. The guidance plan for self-portrait art classes shown in this study is expected to help students establish positive self-identity and lead their lives by setting their dreams and goals. It is also hoped that classes on self-portraits for self expression will continue to be studied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.