중국의 제일 큰 SNS는 웨이보다. 웨이보가 흔들리지 않는 자리를 차지하고 있기 때문에 몇 년 동안 새로운 SNS가 속속 등장했지만 거의 좋은 성적을 내지 못했다. 그러나 짧은 동영상이라는 형식의 틱톡이 등장할 때까지는 웨이보가 차지하는 SNS 시장 구도를 깨뜨리지 못했다. 틱톡은 2016년 9월에 나왔고 젊은 사람들의 음악 짧은 비디오 전용 커뮤니티 플랫폼이다. 틱톡이 나오면서 웨이보의 지위는 떨어지게 되고 있다. 웨이보의 순이익 증가율을 낮추는 요인은 많으며 사용자 경험의 저하와 틱톡과 같은 짧은 동영상 플랫폼의 영향이 가장 중요한 두 요소다. 그래서 이에 웨이보에서 틱톡으로 전환의도가 생기고 있는 중국 유저들을 대상으로 한본 연구는 SNS의 전환의도에 영향을 미치는 요인에 대해 연구하고자 한다. 그리고 본 연구는 PPM(Pull-Push-Mooring)모델을 바탕으로 웨이보 피로감, 틱톡의 ...
중국의 제일 큰 SNS는 웨이보다. 웨이보가 흔들리지 않는 자리를 차지하고 있기 때문에 몇 년 동안 새로운 SNS가 속속 등장했지만 거의 좋은 성적을 내지 못했다. 그러나 짧은 동영상이라는 형식의 틱톡이 등장할 때까지는 웨이보가 차지하는 SNS 시장 구도를 깨뜨리지 못했다. 틱톡은 2016년 9월에 나왔고 젊은 사람들의 음악 짧은 비디오 전용 커뮤니티 플랫폼이다. 틱톡이 나오면서 웨이보의 지위는 떨어지게 되고 있다. 웨이보의 순이익 증가율을 낮추는 요인은 많으며 사용자 경험의 저하와 틱톡과 같은 짧은 동영상 플랫폼의 영향이 가장 중요한 두 요소다. 그래서 이에 웨이보에서 틱톡으로 전환의도가 생기고 있는 중국 유저들을 대상으로 한본 연구는 SNS의 전환의도에 영향을 미치는 요인에 대해 연구하고자 한다. 그리고 본 연구는 PPM(Pull-Push-Mooring)모델을 바탕으로 웨이보 피로감, 틱톡의 지각된 가치, 전환 비용 및 개인적인 유행을 쫓는 경향, 타인 영향 등 변인은 전환의도에 미치는 영향에 대해 연구하고자 한다. 본 연구에 참여한 조사 참여자는 웨이보와 틱톡을 활용하는 중국 사람이며 설문에 참여한 사람은 총 220명이다. 설문을 위해 중국어로 번역된 온라인 설문지를, 위챗과 웨이보에 링크시켰다. 분석 결과에 따르면 피로감에 관한 요인 중에 정보과부화와 프라이버시 우려 두 개 요인만 전환의도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타났다. 그리고 지각된 가치에 대한 요인 중에 사회적 가치라는 요인만 유의미한 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타났다. 비용에 대한 두 가지 요인은 다 전환의도에 유의미한 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타났다. 이를 제외하고 남은 요인은 다 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 이러한 분석 결과를 제시한 본 연구는 전환의도에 영향을 미치는 요인을 제시하는데 유의미한 자료가 되어주고, 궁극적으로 SNS 업체들의 발전을 돕는다는 점에서 의의를 갖는다.
중국의 제일 큰 SNS는 웨이보다. 웨이보가 흔들리지 않는 자리를 차지하고 있기 때문에 몇 년 동안 새로운 SNS가 속속 등장했지만 거의 좋은 성적을 내지 못했다. 그러나 짧은 동영상이라는 형식의 틱톡이 등장할 때까지는 웨이보가 차지하는 SNS 시장 구도를 깨뜨리지 못했다. 틱톡은 2016년 9월에 나왔고 젊은 사람들의 음악 짧은 비디오 전용 커뮤니티 플랫폼이다. 틱톡이 나오면서 웨이보의 지위는 떨어지게 되고 있다. 웨이보의 순이익 증가율을 낮추는 요인은 많으며 사용자 경험의 저하와 틱톡과 같은 짧은 동영상 플랫폼의 영향이 가장 중요한 두 요소다. 그래서 이에 웨이보에서 틱톡으로 전환의도가 생기고 있는 중국 유저들을 대상으로 한본 연구는 SNS의 전환의도에 영향을 미치는 요인에 대해 연구하고자 한다. 그리고 본 연구는 PPM(Pull-Push-Mooring)모델을 바탕으로 웨이보 피로감, 틱톡의 지각된 가치, 전환 비용 및 개인적인 유행을 쫓는 경향, 타인 영향 등 변인은 전환의도에 미치는 영향에 대해 연구하고자 한다. 본 연구에 참여한 조사 참여자는 웨이보와 틱톡을 활용하는 중국 사람이며 설문에 참여한 사람은 총 220명이다. 설문을 위해 중국어로 번역된 온라인 설문지를, 위챗과 웨이보에 링크시켰다. 분석 결과에 따르면 피로감에 관한 요인 중에 정보과부화와 프라이버시 우려 두 개 요인만 전환의도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타났다. 그리고 지각된 가치에 대한 요인 중에 사회적 가치라는 요인만 유의미한 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타났다. 비용에 대한 두 가지 요인은 다 전환의도에 유의미한 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타났다. 이를 제외하고 남은 요인은 다 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 이러한 분석 결과를 제시한 본 연구는 전환의도에 영향을 미치는 요인을 제시하는데 유의미한 자료가 되어주고, 궁극적으로 SNS 업체들의 발전을 돕는다는 점에서 의의를 갖는다.
Weibo is the largest SNS service of China. It is in a position not to be shaken, even though new SNS services have appeared for several years, they have not achieved good results. However, until the appearance of Tiktok, Weibo did not break the SNS market structure. Tiktok came out in September ...
Weibo is the largest SNS service of China. It is in a position not to be shaken, even though new SNS services have appeared for several years, they have not achieved good results. However, until the appearance of Tiktok, Weibo did not break the SNS market structure. Tiktok came out in September 2016 and is a community platform dedicated to young people's music and short videos. With Tiktok coming out, the status of Weibo is falling. There are many factors that reduce the net profit growth rate of Weibo, but the impact of short video platforms such as Tiktok and user’s fatigue are the two most important factors. Therefore, this study is aimed at Chinese users who are making a switching from Weibo to Tiktok, and the factors that affect the switching intention of SNS are to be studied. And this study is to investigate the effect of variables such as Weibo fatigue, perceived value of Tiktok, tendency to pursue switching cost and personal trend, and other influence on switching intention based on PPM(Pull-Push-Mooring) model. The participants in this study were Chinese people who used Weibo and Tiktok, and 220 people participated in the survey. For the questionnaire, online questionnaires translated into Chinese were linked to WeChat and Weibo. According to the analysis results, only two factors of SNS fatigue, information overload and privacy concerns can have a positive effect on switching intention. And only the factor of perceived value, social value can have a significant effect on switching intention. All of switching cost can have a significant effect on the on switching intention. Except for this, all the remaining factors did not show a significant result. This study, which presents the results of this analysis, is meaningful in that it provides meaningful data to suggest factors affecting the switching intention and ultimately helps the development of SNS companies.
Weibo is the largest SNS service of China. It is in a position not to be shaken, even though new SNS services have appeared for several years, they have not achieved good results. However, until the appearance of Tiktok, Weibo did not break the SNS market structure. Tiktok came out in September 2016 and is a community platform dedicated to young people's music and short videos. With Tiktok coming out, the status of Weibo is falling. There are many factors that reduce the net profit growth rate of Weibo, but the impact of short video platforms such as Tiktok and user’s fatigue are the two most important factors. Therefore, this study is aimed at Chinese users who are making a switching from Weibo to Tiktok, and the factors that affect the switching intention of SNS are to be studied. And this study is to investigate the effect of variables such as Weibo fatigue, perceived value of Tiktok, tendency to pursue switching cost and personal trend, and other influence on switching intention based on PPM(Pull-Push-Mooring) model. The participants in this study were Chinese people who used Weibo and Tiktok, and 220 people participated in the survey. For the questionnaire, online questionnaires translated into Chinese were linked to WeChat and Weibo. According to the analysis results, only two factors of SNS fatigue, information overload and privacy concerns can have a positive effect on switching intention. And only the factor of perceived value, social value can have a significant effect on switching intention. All of switching cost can have a significant effect on the on switching intention. Except for this, all the remaining factors did not show a significant result. This study, which presents the results of this analysis, is meaningful in that it provides meaningful data to suggest factors affecting the switching intention and ultimately helps the development of SNS companies.
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