본 논문은 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램의 성공요인의 하나로 간주된 ‘시청자 참여’에 주목하였고 구체적으로 연구하고자 하였다. 시청자의 시청 동기, 참여 동기가 각각 무엇인지 선행연구를 검토하고 사전인터뷰를 통하여 먼저 도출하고자 하였다. 이는 시청량, 참여 행위 및 프로그램 충성도에 어떠한 영향을 미칠 것인지를 파악하고자 하였다. 또한 시청량, 참여 행위가 프로그램 충성도에 영향을 미치는지도 같이 살펴보고자 하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시청자의 시청 동기는 총 5가지로 추출되었고 즉 ‘오락’, ‘시청경험’, ‘사회적 상호작용’, ‘출연진’ 및 ‘프로그램 콘텐츠’이다. 이는 시청량 및 참여 행위에 미치는 영향에 대한 분석 결과, ‘사회적 상호작용’ 및 ‘출연진’ 동기는 시청량에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. ‘시청경험’, ‘출연진’ 동기는 투표 행위에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘출연진’ 동기는 인터넷 검색 행위에 유의한 영향을 미친다는 결과도 나타났다. 둘째, 시청자의 참여 동기는 총 4가지로 나눴다. 즉 ‘정보추구’, ‘참가자’, ‘의견표현’ 및 ‘사회적 영향’ 동기이다. 이는 시청량 및 참여 행위에 미치는 영향에 대한 결과를 보면, ‘참가자’ 동기가 통계적 ...
본 논문은 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램의 성공요인의 하나로 간주된 ‘시청자 참여’에 주목하였고 구체적으로 연구하고자 하였다. 시청자의 시청 동기, 참여 동기가 각각 무엇인지 선행연구를 검토하고 사전인터뷰를 통하여 먼저 도출하고자 하였다. 이는 시청량, 참여 행위 및 프로그램 충성도에 어떠한 영향을 미칠 것인지를 파악하고자 하였다. 또한 시청량, 참여 행위가 프로그램 충성도에 영향을 미치는지도 같이 살펴보고자 하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시청자의 시청 동기는 총 5가지로 추출되었고 즉 ‘오락’, ‘시청경험’, ‘사회적 상호작용’, ‘출연진’ 및 ‘프로그램 콘텐츠’이다. 이는 시청량 및 참여 행위에 미치는 영향에 대한 분석 결과, ‘사회적 상호작용’ 및 ‘출연진’ 동기는 시청량에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. ‘시청경험’, ‘출연진’ 동기는 투표 행위에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘출연진’ 동기는 인터넷 검색 행위에 유의한 영향을 미친다는 결과도 나타났다. 둘째, 시청자의 참여 동기는 총 4가지로 나눴다. 즉 ‘정보추구’, ‘참가자’, ‘의견표현’ 및 ‘사회적 영향’ 동기이다. 이는 시청량 및 참여 행위에 미치는 영향에 대한 결과를 보면, ‘참가자’ 동기가 통계적 유의수준 하에서 시청량에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 투표 행위, SNS 토론 및 온라인 커뮤니티 가입 행위에 영향을 미치는 요인은 ‘참가자’, ‘의견표현’ 동기이다. 또한 ‘정보추구’, ‘참가자’, ‘의견표현’ 동기가 인터넷 검색 행위에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 시청자의 시청 동기 및 참여 동기가 프로그램 충성도에 미치는 영향에 대한 살펴본 결과, 시청 동기인 ‘오락’, ‘시청경험’ 및 ‘프로그램 콘텐츠’ 동기는 프로그램 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 참여 동기인 ‘의견표현’과 ‘사회적 영향’ 동기는 통계적 유의수준 하에서 프로그램 충성도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 시청량 및 참여 행위가 모두 프로그램 충성도에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다.
본 논문은 아이돌 서바이벌 오디션 프로그램의 성공요인의 하나로 간주된 ‘시청자 참여’에 주목하였고 구체적으로 연구하고자 하였다. 시청자의 시청 동기, 참여 동기가 각각 무엇인지 선행연구를 검토하고 사전인터뷰를 통하여 먼저 도출하고자 하였다. 이는 시청량, 참여 행위 및 프로그램 충성도에 어떠한 영향을 미칠 것인지를 파악하고자 하였다. 또한 시청량, 참여 행위가 프로그램 충성도에 영향을 미치는지도 같이 살펴보고자 하였다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시청자의 시청 동기는 총 5가지로 추출되었고 즉 ‘오락’, ‘시청경험’, ‘사회적 상호작용’, ‘출연진’ 및 ‘프로그램 콘텐츠’이다. 이는 시청량 및 참여 행위에 미치는 영향에 대한 분석 결과, ‘사회적 상호작용’ 및 ‘출연진’ 동기는 시청량에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. ‘시청경험’, ‘출연진’ 동기는 투표 행위에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘출연진’ 동기는 인터넷 검색 행위에 유의한 영향을 미친다는 결과도 나타났다. 둘째, 시청자의 참여 동기는 총 4가지로 나눴다. 즉 ‘정보추구’, ‘참가자’, ‘의견표현’ 및 ‘사회적 영향’ 동기이다. 이는 시청량 및 참여 행위에 미치는 영향에 대한 결과를 보면, ‘참가자’ 동기가 통계적 유의수준 하에서 시청량에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 투표 행위, SNS 토론 및 온라인 커뮤니티 가입 행위에 영향을 미치는 요인은 ‘참가자’, ‘의견표현’ 동기이다. 또한 ‘정보추구’, ‘참가자’, ‘의견표현’ 동기가 인터넷 검색 행위에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 시청자의 시청 동기 및 참여 동기가 프로그램 충성도에 미치는 영향에 대한 살펴본 결과, 시청 동기인 ‘오락’, ‘시청경험’ 및 ‘프로그램 콘텐츠’ 동기는 프로그램 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 참여 동기인 ‘의견표현’과 ‘사회적 영향’ 동기는 통계적 유의수준 하에서 프로그램 충성도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 시청량 및 참여 행위가 모두 프로그램 충성도에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다.
In this study, the Chinese and programs were selected for the study and Chinese viewers who had watched them were surveyed. Questionnaires were collected online and the last 247 data were used for the study. Specific findings are as follows. First, viewer motivation has been extracted from a t...
In this study, the Chinese and programs were selected for the study and Chinese viewers who had watched them were surveyed. Questionnaires were collected online and the last 247 data were used for the study. Specific findings are as follows. First, viewer motivation has been extracted from a total of five categories: 'entertainment', 'visual experience', 'social interaction', ‘cast members’ and 'program content'. This has resulted in an analysis of the impact on audience volume and participation behavior, and the motivation for 'social interaction' and 'cast members' has a significant impact on audience volume. The motivation for 'visual experience' and 'cast members' was shown to have a significant effect on voting behavior, while the motivation for 'cast members' was also shown to have a significant effect on Internet browsing behavior. Second, viewers' motivation for participation was divided into four categories: 'information seeking', 'participant', 'expression of opinion' and 'social influence'. This shows that the 'participant' motivation has a positive effect on audience volume and participation behavior under statistical significance. Factors that affect voting behavior, SNS discussions, and online community membership are 'participant' and 'expressive of opinion' motivations. It has also been shown that 'information seeking', 'participant' and 'expression of opinion' motivations have a significant impact on Internet browsing behavior. Third, after looking at the impact of viewer motivation and motivation to participate in a program loyalty, it was found that motivation for viewing, 'entertainment', 'visual experience' and 'program content' has a significant impact on program loyalty, while motivation for participation, 'expression of opinion' and 'social influence' have an effect on program loyalty under a statistically significant level. Fourth, it has been shown that neither viewing volume nor four participation acts have affected program loyalty.
In this study, the Chinese and programs were selected for the study and Chinese viewers who had watched them were surveyed. Questionnaires were collected online and the last 247 data were used for the study. Specific findings are as follows. First, viewer motivation has been extracted from a total of five categories: 'entertainment', 'visual experience', 'social interaction', ‘cast members’ and 'program content'. This has resulted in an analysis of the impact on audience volume and participation behavior, and the motivation for 'social interaction' and 'cast members' has a significant impact on audience volume. The motivation for 'visual experience' and 'cast members' was shown to have a significant effect on voting behavior, while the motivation for 'cast members' was also shown to have a significant effect on Internet browsing behavior. Second, viewers' motivation for participation was divided into four categories: 'information seeking', 'participant', 'expression of opinion' and 'social influence'. This shows that the 'participant' motivation has a positive effect on audience volume and participation behavior under statistical significance. Factors that affect voting behavior, SNS discussions, and online community membership are 'participant' and 'expressive of opinion' motivations. It has also been shown that 'information seeking', 'participant' and 'expression of opinion' motivations have a significant impact on Internet browsing behavior. Third, after looking at the impact of viewer motivation and motivation to participate in a program loyalty, it was found that motivation for viewing, 'entertainment', 'visual experience' and 'program content' has a significant impact on program loyalty, while motivation for participation, 'expression of opinion' and 'social influence' have an effect on program loyalty under a statistically significant level. Fourth, it has been shown that neither viewing volume nor four participation acts have affected program loyalty.
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