산업화, 근대화에 따른 경제 성장으로 인간의 삶의 질은 향상되었지만, 이로 인한 환경오염, 폐기물 발생 등 심각한 환경문제에 직면하면서 환경에 대한 관심이 증가하고 있다. 이는 환경에 대한 악영향을 최소화하는 소비 트렌드로 이어지고 있는데, 패션업계에서도 패션산업을 주도해온 패스트 패션으로 인한 환경문제가 심각해지면서 패션의 지속 가능한 발전을 위해 친환경 패션의 필요성이 제기되었다. 패션 소비자들의 친환경 패션에 대한 수요가 커지면서 다양한 친환경 패션 브랜드들이 런칭되고 있지만, 아직 신진 브랜드가 많고 대기업도 홍보 차원에서 브랜드를 운영하고 있어 국내 친환경 패션시장의 활성화를 위한 전략과 구체적 방안이 필요하다. 친환경 패션에 대한 조사나 연구는 부족한 실정이며, 특히 실제 시장에서의 소비자 효용이나 친환경 패션의 가치를 계량화 하여 보여주는 연구는 거의 없는 상황이다. 본 연구는 친환경 패션에 대한 소비자 선호를 바탕으로 이에 대한 경제적 가치를 구체적인 수치를 통해 제시하고자 한다. 본 연구는 친환경 패션에 대한 경제적 가치 측정을 위해 ...
산업화, 근대화에 따른 경제 성장으로 인간의 삶의 질은 향상되었지만, 이로 인한 환경오염, 폐기물 발생 등 심각한 환경문제에 직면하면서 환경에 대한 관심이 증가하고 있다. 이는 환경에 대한 악영향을 최소화하는 소비 트렌드로 이어지고 있는데, 패션업계에서도 패션산업을 주도해온 패스트 패션으로 인한 환경문제가 심각해지면서 패션의 지속 가능한 발전을 위해 친환경 패션의 필요성이 제기되었다. 패션 소비자들의 친환경 패션에 대한 수요가 커지면서 다양한 친환경 패션 브랜드들이 런칭되고 있지만, 아직 신진 브랜드가 많고 대기업도 홍보 차원에서 브랜드를 운영하고 있어 국내 친환경 패션시장의 활성화를 위한 전략과 구체적 방안이 필요하다. 친환경 패션에 대한 조사나 연구는 부족한 실정이며, 특히 실제 시장에서의 소비자 효용이나 친환경 패션의 가치를 계량화 하여 보여주는 연구는 거의 없는 상황이다. 본 연구는 친환경 패션에 대한 소비자 선호를 바탕으로 이에 대한 경제적 가치를 구체적인 수치를 통해 제시하고자 한다. 본 연구는 친환경 패션에 대한 경제적 가치 측정을 위해 조건부가치측정법(CVM)을 사용하였고, 지불카드 질문방식을 통해 친환경 청바지에 대한 소비자의 지불의사금액을 질문하였다. 친환경 청바지는 가격과 환경을 고려하는 방법에 따라 제품별 지불의사금액을 응답하게 하였다. 수집된 자료는 로지스틱 회귀분석을 위한 형태로 변환 및 분석하였고, 추정된 회귀계수로부터 지불의사금액의 값을 중앙값, 비음평균, 절단평균 세 가지 방식으로 계산하였다. 회귀분석 결과, 쇼핑 비용과 친환경 성향이 가격이나 제품의 특성과 상관없이 지불의사금액에 유의한 영향을 주는 변수로 나타났으며, 가격이 저렴한 브랜드에서 유의미한 변수들이 많이 확인되었다. 친환경 청바지에 대한 지불의사금액을 추정한 결과, 유니클로의 경우, 판매금을 기부하는 청바지는 37,479.78원(24.93%, 기존 가격 대비 상승률), 친환경 생산방법의 제품은 33,586.45원(11.95%), 환경 친화적인 소재의 청바지는 32,315.44원(7.72%)으로 나타났다. 리바이스의 경우, 친환경 소재의 청바지가 143,968.38원(19.97%), 판매금을 기부하는 제품이 142,059.79원(18.38%), 한경 친화적인 공정의 청바지가 141,726.99원(18.11%)으로 나타났다. 디스퀘어드의 경우, 판매금을 기부하는 제품이 558,010.87원(16.25%), 친환경 소재의 청바지가 556,017.90원(15.84%), 친환경 생산방법으로 제작된 청바지가 544,189.62원(13.37%), 으로 나타났다. 지불의사금액 추정 시, 절단평균값이 다소 적게, 비음평균값이 다소 높게 나왔으며, 이 값들은 가격이 비교적 저렴한 브랜드에서 그 차이가 더 크게 나타났다. 본 연구는 경제학 분야에서 비시장 재화의 가치를 측정하는 방법을 패션 분야에 적용하여 친환경 패션에 대한 경제적 가치 추정에 대한 연구를 시도하였다는데 의의가 있다. 특히, 패스트 패션의 문제점에 대한 해결책으로 지속 가능한 패션, 친환경 패션의 가치에는 이견을 없지만 지금까지는 추상적 당위성이 대부분이었다. 하지만 본 연구는 여기서 벗어나 계량적인 수치를 근거로 친환경 패션에 대한 경제적 가치를 평가하였다는 차별점이 있다. 또한, 본 연구에서는 친환경 패션에 대한 경제적 가치 측정을 위해 조건부가치측정법을 사용하여 친환경 청바지에 대한 지불의사금액을 추정하였다. 이는 소비자 측면에서 친환경이라는 가치에 대한 적정가격의 기준을 제시함으로서 친환경 브랜드의 제품 개발 및 생산 전략 수립에 유용한 정보가 될 것이다. 또한, 소비자 설문을 바탕으로 친환경 패션에 대한 지불의사금액에 영향을 미치는 요인과 소비자들의 패션에 대한 관심, 친환경 패션 제품의 소비 실태 등을 파악함으로서 친환경 브랜드들이 전략적인 마케팅을 계획할 수 있고, 친환경 패션산업 발전을 위한 보다 효과적인 정책적 지원이 가능할 것으로 기대하는 바이다.
산업화, 근대화에 따른 경제 성장으로 인간의 삶의 질은 향상되었지만, 이로 인한 환경오염, 폐기물 발생 등 심각한 환경문제에 직면하면서 환경에 대한 관심이 증가하고 있다. 이는 환경에 대한 악영향을 최소화하는 소비 트렌드로 이어지고 있는데, 패션업계에서도 패션산업을 주도해온 패스트 패션으로 인한 환경문제가 심각해지면서 패션의 지속 가능한 발전을 위해 친환경 패션의 필요성이 제기되었다. 패션 소비자들의 친환경 패션에 대한 수요가 커지면서 다양한 친환경 패션 브랜드들이 런칭되고 있지만, 아직 신진 브랜드가 많고 대기업도 홍보 차원에서 브랜드를 운영하고 있어 국내 친환경 패션시장의 활성화를 위한 전략과 구체적 방안이 필요하다. 친환경 패션에 대한 조사나 연구는 부족한 실정이며, 특히 실제 시장에서의 소비자 효용이나 친환경 패션의 가치를 계량화 하여 보여주는 연구는 거의 없는 상황이다. 본 연구는 친환경 패션에 대한 소비자 선호를 바탕으로 이에 대한 경제적 가치를 구체적인 수치를 통해 제시하고자 한다. 본 연구는 친환경 패션에 대한 경제적 가치 측정을 위해 조건부가치측정법(CVM)을 사용하였고, 지불카드 질문방식을 통해 친환경 청바지에 대한 소비자의 지불의사금액을 질문하였다. 친환경 청바지는 가격과 환경을 고려하는 방법에 따라 제품별 지불의사금액을 응답하게 하였다. 수집된 자료는 로지스틱 회귀분석을 위한 형태로 변환 및 분석하였고, 추정된 회귀계수로부터 지불의사금액의 값을 중앙값, 비음평균, 절단평균 세 가지 방식으로 계산하였다. 회귀분석 결과, 쇼핑 비용과 친환경 성향이 가격이나 제품의 특성과 상관없이 지불의사금액에 유의한 영향을 주는 변수로 나타났으며, 가격이 저렴한 브랜드에서 유의미한 변수들이 많이 확인되었다. 친환경 청바지에 대한 지불의사금액을 추정한 결과, 유니클로의 경우, 판매금을 기부하는 청바지는 37,479.78원(24.93%, 기존 가격 대비 상승률), 친환경 생산방법의 제품은 33,586.45원(11.95%), 환경 친화적인 소재의 청바지는 32,315.44원(7.72%)으로 나타났다. 리바이스의 경우, 친환경 소재의 청바지가 143,968.38원(19.97%), 판매금을 기부하는 제품이 142,059.79원(18.38%), 한경 친화적인 공정의 청바지가 141,726.99원(18.11%)으로 나타났다. 디스퀘어드의 경우, 판매금을 기부하는 제품이 558,010.87원(16.25%), 친환경 소재의 청바지가 556,017.90원(15.84%), 친환경 생산방법으로 제작된 청바지가 544,189.62원(13.37%), 으로 나타났다. 지불의사금액 추정 시, 절단평균값이 다소 적게, 비음평균값이 다소 높게 나왔으며, 이 값들은 가격이 비교적 저렴한 브랜드에서 그 차이가 더 크게 나타났다. 본 연구는 경제학 분야에서 비시장 재화의 가치를 측정하는 방법을 패션 분야에 적용하여 친환경 패션에 대한 경제적 가치 추정에 대한 연구를 시도하였다는데 의의가 있다. 특히, 패스트 패션의 문제점에 대한 해결책으로 지속 가능한 패션, 친환경 패션의 가치에는 이견을 없지만 지금까지는 추상적 당위성이 대부분이었다. 하지만 본 연구는 여기서 벗어나 계량적인 수치를 근거로 친환경 패션에 대한 경제적 가치를 평가하였다는 차별점이 있다. 또한, 본 연구에서는 친환경 패션에 대한 경제적 가치 측정을 위해 조건부가치측정법을 사용하여 친환경 청바지에 대한 지불의사금액을 추정하였다. 이는 소비자 측면에서 친환경이라는 가치에 대한 적정가격의 기준을 제시함으로서 친환경 브랜드의 제품 개발 및 생산 전략 수립에 유용한 정보가 될 것이다. 또한, 소비자 설문을 바탕으로 친환경 패션에 대한 지불의사금액에 영향을 미치는 요인과 소비자들의 패션에 대한 관심, 친환경 패션 제품의 소비 실태 등을 파악함으로서 친환경 브랜드들이 전략적인 마케팅을 계획할 수 있고, 친환경 패션산업 발전을 위한 보다 효과적인 정책적 지원이 가능할 것으로 기대하는 바이다.
Although the quality of human life is improved by the economic growth by the industrialization and modernization, the interests in the environment are being increased as we are facing with serious environmental problems such as environmental pollution, waste generation, etc. This leads to the consum...
Although the quality of human life is improved by the economic growth by the industrialization and modernization, the interests in the environment are being increased as we are facing with serious environmental problems such as environmental pollution, waste generation, etc. This leads to the consumption trend of minimizing the adverse effect on the environment and in the fashion industry, as the environment problem becomes serious by the fast fashion, which has leaded the fashion industry, the needs of eco-friendly fashion are emerged for the sustainable development of fashion. Although diverse eco-friendly fashion brands are being launched as the demand of the fashion consumers for the eco-friendly fashion, since there are lots of new brands and large enterprises also operate the brands for the publicity, the strategy and specific measure for vitalization of domestic eco-friendly fashion market are needed. The survey or research on the eco-friendly fashion is insufficient and particularly, there is almost no research showing the consumer's utility and the value of eco-friendly fashion in actual market by quantifying it. So, in this study, the economic value of the eco-friendly fashion will be presented through specific value based on the consumer's preference of the eco-friendly fashion. This study use the contingent valuation method (CVM) to measure the economic value of the eco-friendly fashion and asked the consumer's willingness to pay for the eco-friendly jeans through payment card questioning method. The willingness to pay for the eco-friendly jeans was asked according to the method considering price and environment. The collected data were converted and analyzed in the form for logistic regression analysis and the willingness to pay was calculated from the estimated regression coefficient with 3 method of median value, non-negative mean and truncated mean. In the results of regression analysis, shopping expenses, eco-friendly propensity were represented as a variable having significant influence on the willingness to pay regardless of price or feature of the product and many variables were found in the low price brands. In the results of estimating the willingness to pay for the jeans, in case of UNIQLO, the jeans, of which sales amount is donated, were 37,479.78 won (24.93%, the increase rate compared to existing price), the product with eco-friendly production method was 33,586.45 won (11.95%), the jeans with eco-friendly materials were 32,315.44 won (7.72%). In case of LEVI'S, the jeans with eco-friendly materials were 143,968.38 won (19.97%)), the jeans, of which sales amount is donated, were 142,059.79 won (18.38%) and the product with eco-friendly process was 141,726.99 won (18.11%). In case of DSQUARED, the jeans, of which sales amount is donated, were 558,010.87 won (16.25%), the jeans with eco-friendly materials were 556,017.90 won (15.84%) and the jean manufactured with eco-friendly production method were 544,189.62 won (13.37%). When estimating the willingness to pay, the truncated mean was shown slightly low and the non-negative mean was shown slight high, and there values showed great difference in the brands that the price is relatively low. This study has a meaning in the aspect that it attempted the research on the economic value estimation for eco-friendly fashion by applying how to measure the value of non-marketed goods in the field of economy to the area of fashion. Especially, there was no argument for the sustainable fashion and the value of the eco-friendly fashion as solution for the fast fashion problems but so far, most of them are abstract justification. However, this study is different in the aspect that getting away from that, the economic value of the eco-friendly fashion based on the quantified value. In addition, in this study, the willingness to pay for the eco-friendly jeans was estimated using the contingent valuation method to measure the economic value of the eco-friendly fashion, which would be useful information for the eco-friendly brands to develop the product and to establish the production strategy by suggesting the criteria for the value of eco-friendly product. In addition, it is expected that it allows the eco-friendly brands to plan the strategic marketing and makes the more effective policy support possible for the eco-friendly fashion industry development by identifying the factors having influence on the willingness to pay, the consumers' interest in the fashion, the actual state of eco-friendly fashion product consumption, etc. based on the consumer questionnaire survey.
Although the quality of human life is improved by the economic growth by the industrialization and modernization, the interests in the environment are being increased as we are facing with serious environmental problems such as environmental pollution, waste generation, etc. This leads to the consumption trend of minimizing the adverse effect on the environment and in the fashion industry, as the environment problem becomes serious by the fast fashion, which has leaded the fashion industry, the needs of eco-friendly fashion are emerged for the sustainable development of fashion. Although diverse eco-friendly fashion brands are being launched as the demand of the fashion consumers for the eco-friendly fashion, since there are lots of new brands and large enterprises also operate the brands for the publicity, the strategy and specific measure for vitalization of domestic eco-friendly fashion market are needed. The survey or research on the eco-friendly fashion is insufficient and particularly, there is almost no research showing the consumer's utility and the value of eco-friendly fashion in actual market by quantifying it. So, in this study, the economic value of the eco-friendly fashion will be presented through specific value based on the consumer's preference of the eco-friendly fashion. This study use the contingent valuation method (CVM) to measure the economic value of the eco-friendly fashion and asked the consumer's willingness to pay for the eco-friendly jeans through payment card questioning method. The willingness to pay for the eco-friendly jeans was asked according to the method considering price and environment. The collected data were converted and analyzed in the form for logistic regression analysis and the willingness to pay was calculated from the estimated regression coefficient with 3 method of median value, non-negative mean and truncated mean. In the results of regression analysis, shopping expenses, eco-friendly propensity were represented as a variable having significant influence on the willingness to pay regardless of price or feature of the product and many variables were found in the low price brands. In the results of estimating the willingness to pay for the jeans, in case of UNIQLO, the jeans, of which sales amount is donated, were 37,479.78 won (24.93%, the increase rate compared to existing price), the product with eco-friendly production method was 33,586.45 won (11.95%), the jeans with eco-friendly materials were 32,315.44 won (7.72%). In case of LEVI'S, the jeans with eco-friendly materials were 143,968.38 won (19.97%)), the jeans, of which sales amount is donated, were 142,059.79 won (18.38%) and the product with eco-friendly process was 141,726.99 won (18.11%). In case of DSQUARED, the jeans, of which sales amount is donated, were 558,010.87 won (16.25%), the jeans with eco-friendly materials were 556,017.90 won (15.84%) and the jean manufactured with eco-friendly production method were 544,189.62 won (13.37%). When estimating the willingness to pay, the truncated mean was shown slightly low and the non-negative mean was shown slight high, and there values showed great difference in the brands that the price is relatively low. This study has a meaning in the aspect that it attempted the research on the economic value estimation for eco-friendly fashion by applying how to measure the value of non-marketed goods in the field of economy to the area of fashion. Especially, there was no argument for the sustainable fashion and the value of the eco-friendly fashion as solution for the fast fashion problems but so far, most of them are abstract justification. However, this study is different in the aspect that getting away from that, the economic value of the eco-friendly fashion based on the quantified value. In addition, in this study, the willingness to pay for the eco-friendly jeans was estimated using the contingent valuation method to measure the economic value of the eco-friendly fashion, which would be useful information for the eco-friendly brands to develop the product and to establish the production strategy by suggesting the criteria for the value of eco-friendly product. In addition, it is expected that it allows the eco-friendly brands to plan the strategic marketing and makes the more effective policy support possible for the eco-friendly fashion industry development by identifying the factors having influence on the willingness to pay, the consumers' interest in the fashion, the actual state of eco-friendly fashion product consumption, etc. based on the consumer questionnaire survey.
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