본 연구는 Walsh의 가족 탄력성의 구성요인을 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애아동 가족이 필요한 가족 탄력성의 구성요인이 무엇인지에 대해 질적 사례연구를 통해 알아보려 하였다. 연구 참여자는 서울 서초, 강남 지역이며, 나이는 10세~11세로 N초등학교, S초등학교, Y초등학교, D특수학교 다니는 장애 초등학생 가족 중 S복지관, C복지관, T사설학원 등에 공통으로 치료 받고 있는 자폐 스펙트럼 장애아동 가족을 대상으로 하였으며, 연구 참여 가족은 사전 접촉 및 면접을 통해 선정하였다, 자폐 스펙트럼 장애아동 가족에게 필요한 가족 탄력성의 구성 요인을 알아보기 위하여 심층면접을 통한 질적 사례연구방법을 사용하였다. 심층면접 전 연구목적과 의의, 윤리적 고려 등을 충분히 설명하고 기초자료 작성과 참여 동의서에 자필서명 받은 후 녹음을 통해 진행하였다. 기초자료, 심층면접, 녹음내용 분석, 메모 등으로 수집 된 자료를 토대로 각 가족의 사례 별로 분류하였고, Walsh의 ...
본 연구는 Walsh의 가족 탄력성의 구성요인을 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애아동 가족이 필요한 가족 탄력성의 구성요인이 무엇인지에 대해 질적 사례연구를 통해 알아보려 하였다. 연구 참여자는 서울 서초, 강남 지역이며, 나이는 10세~11세로 N초등학교, S초등학교, Y초등학교, D특수학교 다니는 장애 초등학생 가족 중 S복지관, C복지관, T사설학원 등에 공통으로 치료 받고 있는 자폐 스펙트럼 장애아동 가족을 대상으로 하였으며, 연구 참여 가족은 사전 접촉 및 면접을 통해 선정하였다, 자폐 스펙트럼 장애아동 가족에게 필요한 가족 탄력성의 구성 요인을 알아보기 위하여 심층면접을 통한 질적 사례연구방법을 사용하였다. 심층면접 전 연구목적과 의의, 윤리적 고려 등을 충분히 설명하고 기초자료 작성과 참여 동의서에 자필서명 받은 후 녹음을 통해 진행하였다. 기초자료, 심층면접, 녹음내용 분석, 메모 등으로 수집 된 자료를 토대로 각 가족의 사례 별로 분류하였고, Walsh의 가족 탄력성 개념을 바탕으로 공통점과 특별함을 찾으려는 노력을 한 결과 6개 범주와 9개의 상위 주제, 21개의 하위 주제를 도출 할수 있었다. 6개 범주 내용은 역경의 정상화, 상호지지와 갈등, 사회적·경제적지지, 의사소통, 감정표현, 상호협력이다. 본 연구의 연구결과를 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애아동 가족의 가족 탄력성에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 자폐 스펙트럼 장애아동 가족을 유지하는데 가장 중요한 요인은 장애수용이다. 아동의 장애를 알게 되었을 때 가족은 가장 첫 번째 큰 위기를 경험하게 되고, 장애 진단 전후 역시 힘든 위기를 경험 하게 된다. 이때, 변하지 않는 진실을 외면하지 말고, 빠른 장애수용을 통해 가족을 유지토록 하는 것이 가장 중요한 요소 일 것이다. 6가족의 사례를 분석한 결과 공통적으로 이 큰 위기를 경험 후 부부갈등, 가족갈등으로 이어졌으나, 가족이 함께 아동의 장애수용을 하고 대처했을 때, 비로소 훌륭한 가족의 모습을 찾아가는 모습을 볼 수 있었다. 둘째, 가족 구성원 간의 상호지지 노력이 중요한 요인이다. 빠른 장애 수용을 통해 가족이 정상화 노력 도중 많은 갈등과 위기가 오는데 가족 내 지지가 서로 어긋나게 되면 주 양육자가 모든 과정과 결정을 하게 되었으며, 이는 주 양육자의 부담과 스트레스를 가져오게 됨을 알 수 있었다. 또한 사회적 활동 제약과 불안정한 감정이 행동으로 이어져 죄책감과, 책임감 등을 느끼게 되고, 의사소통의 단절이 이루어져 극한의 소외감으로 매우 위험한 상황으로 갈수 있다. 그러나 가족 구성원 간의 상호지지가 잘 되는 가족은 같은 신념 안에서 서로를 의지하고 서로 간의 갈등을 해결하려 노력하는 바람직한 가족의 모습을 볼 수 있었다. 셋째, 자폐 스펙트럼 장애아동의 장애사실을 알릴 수 있는 용기를 바탕으로 사회적 지지를 동원하는 것이 중요하다. 자폐 스펙트럼 장애아동을 감추지 않고 모든 일을 가족들과 같이 하면서 사회적으로 오히려 지켜주는 방법이 사회적 지지를 동원하는 좋은 방법이다. 넷째, 의사소통 특히, 개방적인 감정, 정서 공유가 중요한 요인이다. 대부분의 가족들이 자폐스펙트럼 장애아동의 장애에 대한 생각과 감정 그리고 가족의 일들에 대해 서로 공유하고나 전달하지 못하는 경우가 많았고, 격한 감정이나 갈등 등으로 자폐 스펙트럼 장애아동에 대한 이야기를 하지 않거나, 주 양육자에게 맡기고 소통을 닫는 경우를 볼 수 있었다. 또한, 중대한 결정이나 미래에 대한 준비와 대비 역시 이루어지지 않고, 서로간의 불신과 불만만 커져가는 것을 볼 수 있었다. 하지만, 의사소통이 잘되는 가족들은 명료한 메시지 전달로 서로간의 감정도 잘 공유하고 있었고, 그런 모습은 같은 신념과 조직 유형을 만들어 가는데 초석이 되는 모습을 볼 수 있었다. 다섯째, 공통적으로는 감당하기 힘든 심리적. 경제적 부담을 갖고 있었다. 그러나 본 연구 결과 자폐 스펙트럼 장애아동은 가족에게 스트레스를 원인임과 동시에 기쁨과 사랑스런 존재이며 가족의 구성원이라는 점이었다. 특히 자폐 스펙트럼 장애아동이 가족의 구성원으로서 사회의 일원으로서 생활 할 수 있도록 더 많은 지원과 교육을 통해 아동을 발전시키기 위해 노력 하고 있었고, 가족, 친지, 사회적 지지를 받을 수 있도록 물적, 심적 지원을 아끼지 않고 있었다. 본 연구는 Walsh의 가족 탄력성 구성요인을 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애아동 가족의 사례를 분석하여 어떤 신념을 가지고 가족을 형성하여 의사소통을 하는지 알아보고, 자폐 스펙트럼 장애아동 가족에게 필요한 가족 탄력성 구성요인이 무엇인지에 대한 연구를 통해 자폐 스펙트럼 장애아동 가족에 대한 이해와 보편적 인식을 높이는데 목적과 의의가 있다.
본 연구는 Walsh의 가족 탄력성의 구성요인을 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애아동 가족이 필요한 가족 탄력성의 구성요인이 무엇인지에 대해 질적 사례연구를 통해 알아보려 하였다. 연구 참여자는 서울 서초, 강남 지역이며, 나이는 10세~11세로 N초등학교, S초등학교, Y초등학교, D특수학교 다니는 장애 초등학생 가족 중 S복지관, C복지관, T사설학원 등에 공통으로 치료 받고 있는 자폐 스펙트럼 장애아동 가족을 대상으로 하였으며, 연구 참여 가족은 사전 접촉 및 면접을 통해 선정하였다, 자폐 스펙트럼 장애아동 가족에게 필요한 가족 탄력성의 구성 요인을 알아보기 위하여 심층면접을 통한 질적 사례연구방법을 사용하였다. 심층면접 전 연구목적과 의의, 윤리적 고려 등을 충분히 설명하고 기초자료 작성과 참여 동의서에 자필서명 받은 후 녹음을 통해 진행하였다. 기초자료, 심층면접, 녹음내용 분석, 메모 등으로 수집 된 자료를 토대로 각 가족의 사례 별로 분류하였고, Walsh의 가족 탄력성 개념을 바탕으로 공통점과 특별함을 찾으려는 노력을 한 결과 6개 범주와 9개의 상위 주제, 21개의 하위 주제를 도출 할수 있었다. 6개 범주 내용은 역경의 정상화, 상호지지와 갈등, 사회적·경제적지지, 의사소통, 감정표현, 상호협력이다. 본 연구의 연구결과를 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애아동 가족의 가족 탄력성에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 자폐 스펙트럼 장애아동 가족을 유지하는데 가장 중요한 요인은 장애수용이다. 아동의 장애를 알게 되었을 때 가족은 가장 첫 번째 큰 위기를 경험하게 되고, 장애 진단 전후 역시 힘든 위기를 경험 하게 된다. 이때, 변하지 않는 진실을 외면하지 말고, 빠른 장애수용을 통해 가족을 유지토록 하는 것이 가장 중요한 요소 일 것이다. 6가족의 사례를 분석한 결과 공통적으로 이 큰 위기를 경험 후 부부갈등, 가족갈등으로 이어졌으나, 가족이 함께 아동의 장애수용을 하고 대처했을 때, 비로소 훌륭한 가족의 모습을 찾아가는 모습을 볼 수 있었다. 둘째, 가족 구성원 간의 상호지지 노력이 중요한 요인이다. 빠른 장애 수용을 통해 가족이 정상화 노력 도중 많은 갈등과 위기가 오는데 가족 내 지지가 서로 어긋나게 되면 주 양육자가 모든 과정과 결정을 하게 되었으며, 이는 주 양육자의 부담과 스트레스를 가져오게 됨을 알 수 있었다. 또한 사회적 활동 제약과 불안정한 감정이 행동으로 이어져 죄책감과, 책임감 등을 느끼게 되고, 의사소통의 단절이 이루어져 극한의 소외감으로 매우 위험한 상황으로 갈수 있다. 그러나 가족 구성원 간의 상호지지가 잘 되는 가족은 같은 신념 안에서 서로를 의지하고 서로 간의 갈등을 해결하려 노력하는 바람직한 가족의 모습을 볼 수 있었다. 셋째, 자폐 스펙트럼 장애아동의 장애사실을 알릴 수 있는 용기를 바탕으로 사회적 지지를 동원하는 것이 중요하다. 자폐 스펙트럼 장애아동을 감추지 않고 모든 일을 가족들과 같이 하면서 사회적으로 오히려 지켜주는 방법이 사회적 지지를 동원하는 좋은 방법이다. 넷째, 의사소통 특히, 개방적인 감정, 정서 공유가 중요한 요인이다. 대부분의 가족들이 자폐스펙트럼 장애아동의 장애에 대한 생각과 감정 그리고 가족의 일들에 대해 서로 공유하고나 전달하지 못하는 경우가 많았고, 격한 감정이나 갈등 등으로 자폐 스펙트럼 장애아동에 대한 이야기를 하지 않거나, 주 양육자에게 맡기고 소통을 닫는 경우를 볼 수 있었다. 또한, 중대한 결정이나 미래에 대한 준비와 대비 역시 이루어지지 않고, 서로간의 불신과 불만만 커져가는 것을 볼 수 있었다. 하지만, 의사소통이 잘되는 가족들은 명료한 메시지 전달로 서로간의 감정도 잘 공유하고 있었고, 그런 모습은 같은 신념과 조직 유형을 만들어 가는데 초석이 되는 모습을 볼 수 있었다. 다섯째, 공통적으로는 감당하기 힘든 심리적. 경제적 부담을 갖고 있었다. 그러나 본 연구 결과 자폐 스펙트럼 장애아동은 가족에게 스트레스를 원인임과 동시에 기쁨과 사랑스런 존재이며 가족의 구성원이라는 점이었다. 특히 자폐 스펙트럼 장애아동이 가족의 구성원으로서 사회의 일원으로서 생활 할 수 있도록 더 많은 지원과 교육을 통해 아동을 발전시키기 위해 노력 하고 있었고, 가족, 친지, 사회적 지지를 받을 수 있도록 물적, 심적 지원을 아끼지 않고 있었다. 본 연구는 Walsh의 가족 탄력성 구성요인을 바탕으로 자폐 스펙트럼 장애아동 가족의 사례를 분석하여 어떤 신념을 가지고 가족을 형성하여 의사소통을 하는지 알아보고, 자폐 스펙트럼 장애아동 가족에게 필요한 가족 탄력성 구성요인이 무엇인지에 대한 연구를 통해 자폐 스펙트럼 장애아동 가족에 대한 이해와 보편적 인식을 높이는데 목적과 의의가 있다.
Based on the components of Walsh's family resilience, this study sought to find out through qualitative case studies what components of family resilience are needed for autistic spectrum disabled children's families. Participants in the study were selected for families of children with autism sp...
Based on the components of Walsh's family resilience, this study sought to find out through qualitative case studies what components of family resilience are needed for autistic spectrum disabled children's families. Participants in the study were selected for families of children with autism spectrum disorder, who are commonly treated at S welfare centers, C welfare centers, and T private academies among disabled elementary school families aged 10 to 11 years old, and who were selected through prior contacts and interviews to find out the necessary elasticity factors for the family members with autism spectrum disorders. The research purpose, significance and ethical considerations were fully explained before the in-depth interview, and the basic data was prepared and signed by the consent of participation and recorded. Based on data collected from basic data, in-depth interview, recording contents analysis, and memos, each family was classified by case, and as a result of Walsh's efforts to find commonalities and specialities based on family resilience concepts, we were able to derive six categories, nine higher topics and 21 lower topics. The contents of the six categories are normalization of adversity, mutual support and conflict, social and economic support, communication, expression of emotion and mutual cooperation. Based on the findings of this study, the results for family resilience of families with autism spectrum disabilities are as follows. First, the most important factor in maintaining the families of autistic spectrum disabled children is disability acceptance. When a child's disability is discovered, the family experiences the first major crisis, and before and after the disability diagnosis, it also experiences a difficult crisis. At this time, the most important factor would be to keep the family alive through rapid disability management, instead of turning a blind eye to the ever-changing truth. Analysis of the cases of the six families showed that the crisis in common led to marital conflict and family conflict after experiencing it, but only when the family was able to cope with the disability of the child, it was possible to see the family go to the good.
Second, mutual support efforts among family members are an important factor. Through rapid disability acceptance, many conflicts and crises occur during normalization efforts, and if support within the family goes against each other, the main parent has to make all the processes and decisions, which can lead to the burden and stress of the state parent. Also, social activity constraints and unstable emotions lead to action, which leads to guilt, responsibility, and communication disconnect, which can lead to extreme alienation and a very dangerous situation. But a well-informed family among family members could see a desirable family relying on each other and trying to resolve conflicts between them within the same belief. Third, it is important to mobilize social support on the basis of courage to inform the disabled of children with autism spectrum disabilities. It is a good way to mobilize social support by keeping children with autism, spectrum disorder, and doing everything with their families. Fourth, communication, especially open emotions, and sharing of emotions are important factors. Most families often couldn't share or communicate with one another about the thoughts and feelings of a child with autism spectrum disorder, and family affairs, and they could not talk about autism spectrum disabled children due to intense emotions or conflicts, or they could be left to the main caretaker to shut down communication. Also, no major decisions were made or preparations were made for the future, and only mutual distrust and dissatisfaction were growing. However, well-communicated families were also sharing their feelings well with each other through clear message delivery, and such images could be seen as the cornerstone for creating the same belief and organizational type. Fifth, a psychological that is not tolerable in common. He had financial burdens. However, the study found that children with autism spectrum disorders are both a source of stress for the family, a joyous and loving presence, and a member of the family. In particular, we were making efforts to develop children through more support and education so that children with autism spectrum disabilities could live as members of society as members of the family, and we were providing physical and mental support to help them receive family, friends and social support. Based on Walsh's family resilience component, this study aims and aims to enhance understanding and universal awareness of autism spectrum disabled children's families through the analysis of the cases of autism spectrum disabled children's families, to find out what beliefs they form and communicate with them, and to study what family resilience components are needed for them.
Based on the components of Walsh's family resilience, this study sought to find out through qualitative case studies what components of family resilience are needed for autistic spectrum disabled children's families. Participants in the study were selected for families of children with autism spectrum disorder, who are commonly treated at S welfare centers, C welfare centers, and T private academies among disabled elementary school families aged 10 to 11 years old, and who were selected through prior contacts and interviews to find out the necessary elasticity factors for the family members with autism spectrum disorders. The research purpose, significance and ethical considerations were fully explained before the in-depth interview, and the basic data was prepared and signed by the consent of participation and recorded. Based on data collected from basic data, in-depth interview, recording contents analysis, and memos, each family was classified by case, and as a result of Walsh's efforts to find commonalities and specialities based on family resilience concepts, we were able to derive six categories, nine higher topics and 21 lower topics. The contents of the six categories are normalization of adversity, mutual support and conflict, social and economic support, communication, expression of emotion and mutual cooperation. Based on the findings of this study, the results for family resilience of families with autism spectrum disabilities are as follows. First, the most important factor in maintaining the families of autistic spectrum disabled children is disability acceptance. When a child's disability is discovered, the family experiences the first major crisis, and before and after the disability diagnosis, it also experiences a difficult crisis. At this time, the most important factor would be to keep the family alive through rapid disability management, instead of turning a blind eye to the ever-changing truth. Analysis of the cases of the six families showed that the crisis in common led to marital conflict and family conflict after experiencing it, but only when the family was able to cope with the disability of the child, it was possible to see the family go to the good.
Second, mutual support efforts among family members are an important factor. Through rapid disability acceptance, many conflicts and crises occur during normalization efforts, and if support within the family goes against each other, the main parent has to make all the processes and decisions, which can lead to the burden and stress of the state parent. Also, social activity constraints and unstable emotions lead to action, which leads to guilt, responsibility, and communication disconnect, which can lead to extreme alienation and a very dangerous situation. But a well-informed family among family members could see a desirable family relying on each other and trying to resolve conflicts between them within the same belief. Third, it is important to mobilize social support on the basis of courage to inform the disabled of children with autism spectrum disabilities. It is a good way to mobilize social support by keeping children with autism, spectrum disorder, and doing everything with their families. Fourth, communication, especially open emotions, and sharing of emotions are important factors. Most families often couldn't share or communicate with one another about the thoughts and feelings of a child with autism spectrum disorder, and family affairs, and they could not talk about autism spectrum disabled children due to intense emotions or conflicts, or they could be left to the main caretaker to shut down communication. Also, no major decisions were made or preparations were made for the future, and only mutual distrust and dissatisfaction were growing. However, well-communicated families were also sharing their feelings well with each other through clear message delivery, and such images could be seen as the cornerstone for creating the same belief and organizational type. Fifth, a psychological that is not tolerable in common. He had financial burdens. However, the study found that children with autism spectrum disorders are both a source of stress for the family, a joyous and loving presence, and a member of the family. In particular, we were making efforts to develop children through more support and education so that children with autism spectrum disabilities could live as members of society as members of the family, and we were providing physical and mental support to help them receive family, friends and social support. Based on Walsh's family resilience component, this study aims and aims to enhance understanding and universal awareness of autism spectrum disabled children's families through the analysis of the cases of autism spectrum disabled children's families, to find out what beliefs they form and communicate with them, and to study what family resilience components are needed for them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.