화장품은 시장의 변화에 민감하며 개인의 기호와 유행에 빠르게 변화하여 제품의 사이클이 매우 짧고 다품종 소량생산이라는 특징을 가진 품목들로 구성되며 인간의 외모에 대한 아름다움을 충족 시켜줄 수 있는 가치심미성을 가진 산업이다. 특히 소비자들의 미에 대한 욕구와 개성이 점차 다양해지고, 다변화 하면서 고부가가치 창출이 가능한 미래 산업으로 각광받고 있는 실정이다. 이러한 화장품 시장의 국내 유통은 대형유통마켓을 통한 제품과 프리미엄마켓을 통한 제품으로 나누어 볼 수 있는데, 대형유통마켓에는 화장품 전문점, 방문판매, 백화점, 할인점, 통신판매 등이고 프리미엄마켓에는 약국과 미용실, 피부 관리실 등을 통한 소규모 유통이 있다. 화장품 업체들의 경우, 대부분 체험단이나 모니터링 요원들을 두어 상품후기 및 리뷰 등을 블로그나 카페 등 1인 미디어를 활용해 마케팅 활동을 하고 있으며, 최근에 와서 SNS와 스마트폰 어플리케이션을 활용하여 제품 런칭과 동시에 페이스북, 트위터를 개설해 브랜드를 알리고 소비자와의 소통의 창구로 SNS를 적극 활용하고 있다.(주순화, 2012) 하지만 ...
화장품은 시장의 변화에 민감하며 개인의 기호와 유행에 빠르게 변화하여 제품의 사이클이 매우 짧고 다품종 소량생산이라는 특징을 가진 품목들로 구성되며 인간의 외모에 대한 아름다움을 충족 시켜줄 수 있는 가치심미성을 가진 산업이다. 특히 소비자들의 미에 대한 욕구와 개성이 점차 다양해지고, 다변화 하면서 고부가가치 창출이 가능한 미래 산업으로 각광받고 있는 실정이다. 이러한 화장품 시장의 국내 유통은 대형유통마켓을 통한 제품과 프리미엄마켓을 통한 제품으로 나누어 볼 수 있는데, 대형유통마켓에는 화장품 전문점, 방문판매, 백화점, 할인점, 통신판매 등이고 프리미엄마켓에는 약국과 미용실, 피부 관리실 등을 통한 소규모 유통이 있다. 화장품 업체들의 경우, 대부분 체험단이나 모니터링 요원들을 두어 상품후기 및 리뷰 등을 블로그나 카페 등 1인 미디어를 활용해 마케팅 활동을 하고 있으며, 최근에 와서 SNS와 스마트폰 어플리케이션을 활용하여 제품 런칭과 동시에 페이스북, 트위터를 개설해 브랜드를 알리고 소비자와의 소통의 창구로 SNS를 적극 활용하고 있다.(주순화, 2012) 하지만 웰빙 제품에 대한 욕구로 기능성 및 프리미엄 화장품 열풍에 힘입어 연간 4,000억 원 규모의 시장을 형성하고 있으나, 급성장 중인 천연화장품 업체들의 효과적인 SNS 마케팅 활동이 활성화되지 못하고 있다. 우리는 새로운 체험의 연속선상에서 살고 있다. 보고, 듣고, 느끼고, 생각할 뿐만 아니라 남들과 관계를 맺으며, 서로 상호작용하고, 갖가지 체험을 하며 살아가고 있다. 소비자로서의 우리를 생각해 볼 때도 매 순간 접하는 제품 및 서비스와의 체험 속에서 살아가고 있다. 체험이란 마케팅 노력에 의해 제공되는 자극에 대한 반응으로 사건의 직접적인 관찰 또는 참여로부터 일어난다. 이것은 즉, 제품의 편익만을 강조해온 전통적 마케팅과 달리 실제로 고객의 다양한 참여를 유도하는 것이기도 하다. 이와 함께 온라인 마케팅 방법 중 인스타그램 과 유투브는 불특정 다수라는 온라인상의 소비자와 소통할 수 있는 가장 손쉬운 방법이며, 또한 많은 사회적, 문화적 issue를 노출 할 수 있는 방법이기도 하다. 이에 본 연구자는 체험마케팅과 유투브, 인스타그램이 천연화장품의 잠재적 소비자에 대한 제품에 대한 태도, 구매에 미치는 영향에 대해 연구하고자 하였으며, 그 효과에 대해 유사 선행연구에서 언급된 부분을 천연화장품이라는 제품에 적용했을 때 어떠한 효과가 있는지 검증하고자 하였다. 또한, 연구결과에서 보여 지듯이 체험마케팅 및 유투브, 인스타그램이 천연화장품이라는 제품에 대해 소비자의 제품에 대한 태도 및 구매에 영향을 미치며, 그리고 유투브 및 인스타그램 마케팅이 또한 제품에 대한 태도 및 구매에 영향을 미친다는 결과를 바탕으로 소비자의 천연화장품 구매형태 및 브랜드인지도에 관해 제품에 적절히 적용 되었을 때 유효한 효과가 있음을 물론, 이러한 결과들에 기인하여 천연화장품회사들이 적극적으로 이들 마케팅 방법을 활용해야 한다. 이것이 화장품의 브랜드 홍수, 수입화장품들의 과다 경쟁 등 더욱 치열해지는 시장 환경 속에서 조금 더 소비자에게 다가 갈수 있고, 많은 제품들 중 선택되어 질수 있는 방법이라고 생각한다. 또한 천연화장품 회사들의 꾸준한 노력으로 각 회사마다 더 효과적이고 효율적인 마케팅 방법을 찾아 지속 발전해 나가야 한다고 생각한다.
화장품은 시장의 변화에 민감하며 개인의 기호와 유행에 빠르게 변화하여 제품의 사이클이 매우 짧고 다품종 소량생산이라는 특징을 가진 품목들로 구성되며 인간의 외모에 대한 아름다움을 충족 시켜줄 수 있는 가치심미성을 가진 산업이다. 특히 소비자들의 미에 대한 욕구와 개성이 점차 다양해지고, 다변화 하면서 고부가가치 창출이 가능한 미래 산업으로 각광받고 있는 실정이다. 이러한 화장품 시장의 국내 유통은 대형유통마켓을 통한 제품과 프리미엄마켓을 통한 제품으로 나누어 볼 수 있는데, 대형유통마켓에는 화장품 전문점, 방문판매, 백화점, 할인점, 통신판매 등이고 프리미엄마켓에는 약국과 미용실, 피부 관리실 등을 통한 소규모 유통이 있다. 화장품 업체들의 경우, 대부분 체험단이나 모니터링 요원들을 두어 상품후기 및 리뷰 등을 블로그나 카페 등 1인 미디어를 활용해 마케팅 활동을 하고 있으며, 최근에 와서 SNS와 스마트폰 어플리케이션을 활용하여 제품 런칭과 동시에 페이스북, 트위터를 개설해 브랜드를 알리고 소비자와의 소통의 창구로 SNS를 적극 활용하고 있다.(주순화, 2012) 하지만 웰빙 제품에 대한 욕구로 기능성 및 프리미엄 화장품 열풍에 힘입어 연간 4,000억 원 규모의 시장을 형성하고 있으나, 급성장 중인 천연화장품 업체들의 효과적인 SNS 마케팅 활동이 활성화되지 못하고 있다. 우리는 새로운 체험의 연속선상에서 살고 있다. 보고, 듣고, 느끼고, 생각할 뿐만 아니라 남들과 관계를 맺으며, 서로 상호작용하고, 갖가지 체험을 하며 살아가고 있다. 소비자로서의 우리를 생각해 볼 때도 매 순간 접하는 제품 및 서비스와의 체험 속에서 살아가고 있다. 체험이란 마케팅 노력에 의해 제공되는 자극에 대한 반응으로 사건의 직접적인 관찰 또는 참여로부터 일어난다. 이것은 즉, 제품의 편익만을 강조해온 전통적 마케팅과 달리 실제로 고객의 다양한 참여를 유도하는 것이기도 하다. 이와 함께 온라인 마케팅 방법 중 인스타그램 과 유투브는 불특정 다수라는 온라인상의 소비자와 소통할 수 있는 가장 손쉬운 방법이며, 또한 많은 사회적, 문화적 issue를 노출 할 수 있는 방법이기도 하다. 이에 본 연구자는 체험마케팅과 유투브, 인스타그램이 천연화장품의 잠재적 소비자에 대한 제품에 대한 태도, 구매에 미치는 영향에 대해 연구하고자 하였으며, 그 효과에 대해 유사 선행연구에서 언급된 부분을 천연화장품이라는 제품에 적용했을 때 어떠한 효과가 있는지 검증하고자 하였다. 또한, 연구결과에서 보여 지듯이 체험마케팅 및 유투브, 인스타그램이 천연화장품이라는 제품에 대해 소비자의 제품에 대한 태도 및 구매에 영향을 미치며, 그리고 유투브 및 인스타그램 마케팅이 또한 제품에 대한 태도 및 구매에 영향을 미친다는 결과를 바탕으로 소비자의 천연화장품 구매형태 및 브랜드인지도에 관해 제품에 적절히 적용 되었을 때 유효한 효과가 있음을 물론, 이러한 결과들에 기인하여 천연화장품회사들이 적극적으로 이들 마케팅 방법을 활용해야 한다. 이것이 화장품의 브랜드 홍수, 수입화장품들의 과다 경쟁 등 더욱 치열해지는 시장 환경 속에서 조금 더 소비자에게 다가 갈수 있고, 많은 제품들 중 선택되어 질수 있는 방법이라고 생각한다. 또한 천연화장품 회사들의 꾸준한 노력으로 각 회사마다 더 효과적이고 효율적인 마케팅 방법을 찾아 지속 발전해 나가야 한다고 생각한다.
Korea`s consumer market has been expanding on a constant scale since the WTO`s launch, with the import of famous brand goods imported and cosmetics industries also opening up to the global cosmetics market in 1996. Cosmetics is not only an industry that is sensitive to changes in the market but ...
Korea`s consumer market has been expanding on a constant scale since the WTO`s launch, with the import of famous brand goods imported and cosmetics industries also opening up to the global cosmetics market in 1996. Cosmetics is not only an industry that is sensitive to changes in the market but should also be rapidly changing in individual tastes and trends, consisting of items with very short-term cycles of products and features which are called polygamous small-volume production, and has a value-sensitive nature that Particularly, the desire of consumers for beauty and individuality have been becoming increasingly diverse, and have been becoming popular as a future industry to create high payoff value added. The domestic distribution of such cosmetics markets can be separated into products through large retail markets and products through premium markets, such as cosmetics shops, door-to-door sales, department stores, discount stores and telecommunications sales, while the premium markets having small distribution through drugstores, beauty salons and skin therapy shops. Most cosmetics companies hae operated experimental groups or monitoring staff to market product reviews and reviews using the individual media such as blogs and cafes. Nowadays, they have opened Facebook and Twitter simultaneously, and they have launched products using SNS and smartphone app to promote their brands as well as facilitate SNS as a channel for communication with consumers. One the other hand, the effective SNS marketing activities by the fast-growing natural cosmetics companies have not been activated, while the market has been valued at 400 billion won a year thanks to the functional and premium cosmetics craze due to the desire for well-being products, We have been living on a set of bran new experiences. Not only do they see, hear, feel, think, but they also reside with relationships, interact with each other, and experience various stuffs. Even when we think about ourselves as consumers, we live in experience with products and services that we have came across every single moment. Experiences occur from direct observation or participation of events in response to stimuli that are provided by marketing efforts. In other words, unlike traditional marketing, which has only emphasized the benefits of products, it is ,as a matter of fact, encouraging customers to participate in variety of ways. More over, Instagram and YouTube should be the easiest ways to communicate with an unspecified number of online consumers, and should be also the ways to expose a number of social and cultural issues. This researcher(myself) has wanted to study the effect of experience marketing, YouTube, and Instagram on the product's attitude to potential consumers of natural cosmetics, and to verify how effectiveness happens when applying the parts that have been mentioned in the similar pre-research to the product called natural cosmetics. Additionary, the natural cosmetics companies should utilize these products based on the results of the research in act, as well as valid the effects when applied to the product on the purchase form and brand guidance of natural cosmetics by consumers based on the results that experience marketing, YouTube and Instagram affect the attitude and purchase of the product. I assert that this is a way to approach consumers a little more and be chosen among many products amid the increasingly intense market environment, such as the abused brands of cosmetics and excessive competition of imported cosmetics. I am insisting that each company should succeed developing and finding more effective and efficient marketing methods, with the steady efforts of natural cosmetics companies, as well.
Korea`s consumer market has been expanding on a constant scale since the WTO`s launch, with the import of famous brand goods imported and cosmetics industries also opening up to the global cosmetics market in 1996. Cosmetics is not only an industry that is sensitive to changes in the market but should also be rapidly changing in individual tastes and trends, consisting of items with very short-term cycles of products and features which are called polygamous small-volume production, and has a value-sensitive nature that Particularly, the desire of consumers for beauty and individuality have been becoming increasingly diverse, and have been becoming popular as a future industry to create high payoff value added. The domestic distribution of such cosmetics markets can be separated into products through large retail markets and products through premium markets, such as cosmetics shops, door-to-door sales, department stores, discount stores and telecommunications sales, while the premium markets having small distribution through drugstores, beauty salons and skin therapy shops. Most cosmetics companies hae operated experimental groups or monitoring staff to market product reviews and reviews using the individual media such as blogs and cafes. Nowadays, they have opened Facebook and Twitter simultaneously, and they have launched products using SNS and smartphone app to promote their brands as well as facilitate SNS as a channel for communication with consumers. One the other hand, the effective SNS marketing activities by the fast-growing natural cosmetics companies have not been activated, while the market has been valued at 400 billion won a year thanks to the functional and premium cosmetics craze due to the desire for well-being products, We have been living on a set of bran new experiences. Not only do they see, hear, feel, think, but they also reside with relationships, interact with each other, and experience various stuffs. Even when we think about ourselves as consumers, we live in experience with products and services that we have came across every single moment. Experiences occur from direct observation or participation of events in response to stimuli that are provided by marketing efforts. In other words, unlike traditional marketing, which has only emphasized the benefits of products, it is ,as a matter of fact, encouraging customers to participate in variety of ways. More over, Instagram and YouTube should be the easiest ways to communicate with an unspecified number of online consumers, and should be also the ways to expose a number of social and cultural issues. This researcher(myself) has wanted to study the effect of experience marketing, YouTube, and Instagram on the product's attitude to potential consumers of natural cosmetics, and to verify how effectiveness happens when applying the parts that have been mentioned in the similar pre-research to the product called natural cosmetics. Additionary, the natural cosmetics companies should utilize these products based on the results of the research in act, as well as valid the effects when applied to the product on the purchase form and brand guidance of natural cosmetics by consumers based on the results that experience marketing, YouTube and Instagram affect the attitude and purchase of the product. I assert that this is a way to approach consumers a little more and be chosen among many products amid the increasingly intense market environment, such as the abused brands of cosmetics and excessive competition of imported cosmetics. I am insisting that each company should succeed developing and finding more effective and efficient marketing methods, with the steady efforts of natural cosmetics companies, as well.
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