이 연구는 대학생의 대인관계에 주목하여, 이들의 외모만족도와 대인관계에서 자아존중감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 대학생 335명을 대상으로 외모만족도, 대인관계, 자아존중감에 대한 설문을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같았다. 첫째, 외모만족도, 자아존중감, 대인관계 간에는 유의한 정적 상관이 있었다. 외모만족도가 높고, 자아존중감이 높을수록, 대인관계 또한 높은 경향이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 외모만족도와 대인관계에서 자아존중감이 ...
이 연구는 대학생의 대인관계에 주목하여, 이들의 외모만족도와 대인관계에서 자아존중감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 대학생 335명을 대상으로 외모만족도, 대인관계, 자아존중감에 대한 설문을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같았다. 첫째, 외모만족도, 자아존중감, 대인관계 간에는 유의한 정적 상관이 있었다. 외모만족도가 높고, 자아존중감이 높을수록, 대인관계 또한 높은 경향이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 외모만족도와 대인관계에서 자아존중감이 부분매개 하였다. 대인관계는 외모만족도를 통해 직접적으로, 또한 자아존중감을 통해 간접적으로 영향을 받는 것으로 나타났다. 셋째, 매개효과는 성별에 따라 부분 매개효과의 영향력에 차이가 있었다. 구체적으로 여자 대학생의 경우 남학생보다 매개효과의 영향력이 크게 나타났다. 이와 같은 결과는 여학생이 외모에 더 민감하여 대인관계에 영향을 미칠 수 있기에 이를 완화하기 위해서 올바른 외모 인식을 통해 외모에 대해 만족하게 하며 이와 함께 자아존중감을 높이는 개입이 필요함을 시사한다. 넷째, 외모만족도의 하위요인의 매개효과를 살펴 본 결과, 자기만족, 타인만족, 대중매체만족 모두 부분 매개효과를 나타냈다. 이러한 결과를 바탕으로 실천적 시사점과 후속연구에 대한 방향을 제시하였다.
이 연구는 대학생의 대인관계에 주목하여, 이들의 외모만족도와 대인관계에서 자아존중감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 대학생 335명을 대상으로 외모만족도, 대인관계, 자아존중감에 대한 설문을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같았다. 첫째, 외모만족도, 자아존중감, 대인관계 간에는 유의한 정적 상관이 있었다. 외모만족도가 높고, 자아존중감이 높을수록, 대인관계 또한 높은 경향이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 외모만족도와 대인관계에서 자아존중감이 부분매개 하였다. 대인관계는 외모만족도를 통해 직접적으로, 또한 자아존중감을 통해 간접적으로 영향을 받는 것으로 나타났다. 셋째, 매개효과는 성별에 따라 부분 매개효과의 영향력에 차이가 있었다. 구체적으로 여자 대학생의 경우 남학생보다 매개효과의 영향력이 크게 나타났다. 이와 같은 결과는 여학생이 외모에 더 민감하여 대인관계에 영향을 미칠 수 있기에 이를 완화하기 위해서 올바른 외모 인식을 통해 외모에 대해 만족하게 하며 이와 함께 자아존중감을 높이는 개입이 필요함을 시사한다. 넷째, 외모만족도의 하위요인의 매개효과를 살펴 본 결과, 자기만족, 타인만족, 대중매체만족 모두 부분 매개효과를 나타냈다. 이러한 결과를 바탕으로 실천적 시사점과 후속연구에 대한 방향을 제시하였다.
This research is focusing on the interpersonal relationship, and want to prove the mediated effect of the self- esteem related with the appearance satisfaction and interpersonal relationship of university students. For that, did a survey about the appearance satisfaction, interpersonal relationship,...
This research is focusing on the interpersonal relationship, and want to prove the mediated effect of the self- esteem related with the appearance satisfaction and interpersonal relationship of university students. For that, did a survey about the appearance satisfaction, interpersonal relationship, and self-esteem to about 335 students in the university. The result of that survey is, First, there is a positive relationship between the appearance satisfaction, interpersonal relationship, and self-esteem significantly. in other words, this result means when someone who has the high appearance satisfaction and who has high self-esteem, then, he or she makes good interpersonal relationship as well. Second, the self-esteem partly mediates the relation of the appearance satisfaction and the interpersonal relationship. That is, the interpersonal relationship is influenced by the appearance satisfaction directly, and also is affected by the self-esteem, indirectly. Third, there is a difference of the mediated effect of the partial mediated effect, depending on the sex, concretely, the affection of the mediated effect to the female students is higher than the male. So, this means the female students are more sensitive about the facial appearance and that influences their social relationship. for that, we need to raise their self-esteem in good ways, giving the right awareness of the appearance. Lastly, there are the partly mediated effects in the self-satisfaction and the satisfaction of the others and the mass media, when we look at the mediated effects depending on the sub-factors of the appearance satisfaction. Through this all results, this research shows the practical implications and gives the direction of the later research.
This research is focusing on the interpersonal relationship, and want to prove the mediated effect of the self- esteem related with the appearance satisfaction and interpersonal relationship of university students. For that, did a survey about the appearance satisfaction, interpersonal relationship, and self-esteem to about 335 students in the university. The result of that survey is, First, there is a positive relationship between the appearance satisfaction, interpersonal relationship, and self-esteem significantly. in other words, this result means when someone who has the high appearance satisfaction and who has high self-esteem, then, he or she makes good interpersonal relationship as well. Second, the self-esteem partly mediates the relation of the appearance satisfaction and the interpersonal relationship. That is, the interpersonal relationship is influenced by the appearance satisfaction directly, and also is affected by the self-esteem, indirectly. Third, there is a difference of the mediated effect of the partial mediated effect, depending on the sex, concretely, the affection of the mediated effect to the female students is higher than the male. So, this means the female students are more sensitive about the facial appearance and that influences their social relationship. for that, we need to raise their self-esteem in good ways, giving the right awareness of the appearance. Lastly, there are the partly mediated effects in the self-satisfaction and the satisfaction of the others and the mass media, when we look at the mediated effects depending on the sub-factors of the appearance satisfaction. Through this all results, this research shows the practical implications and gives the direction of the later research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.