본 연구는 병원중간관리자의 리더십 특성이 구성원의 직무만족, 조직몰입 및 고객지향성에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 국내외 선행연구에 대한 종합적 분석을 기초로 이론적 틀을 구성하고, 이를 바탕으로 연구모형을 설정하였다. 이를 실증적으로 규명하기 위해 부산지역 종합병원 중 11개 병원을 표본으로 선정하여, 행정직원, 원무직원, 간호사, 의료기사 등을 중심으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ...
본 연구는 병원중간관리자의 리더십 특성이 구성원의 직무만족, 조직몰입 및 고객지향성에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 국내외 선행연구에 대한 종합적 분석을 기초로 이론적 틀을 구성하고, 이를 바탕으로 연구모형을 설정하였다. 이를 실증적으로 규명하기 위해 부산지역 종합병원 중 11개 병원을 표본으로 선정하여, 행정직원, 원무직원, 간호사, 의료기사 등을 중심으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 거래적 리더십의 주요 구성요소 중 조건적 보상, 예외적 상황과 변혁적 리더십의 주요 구성요소 중 개별적배려를 제외한 카리스마, 지적자극은 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성과에 대한 보상을 받고, 함께 일하는 부서장에 대한 존경과 신뢰감이 높을수록 자신이 담당하고 있는 직무에 대한 호의적 감정도 높아진다는 것을 의미한다. 둘째, 거래적 리더십의 주요 구성요소 중 조건적보상과 변혁적 리더십의 주요 구성요소 중 개별적배려를 제외한 거래적 리더십의 주요 구성요소인 예외적상황과 변혁적 리더십의 주요 구성요소인 카리스마, 지적자극은 조직몰입에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성과에 맞는 보상을 할 때 조직을 위해 헌신하고 서로 협력하려는 의지도 강화될 뿐만 아니라 조직에 대한 심리적 애착과 자신과 조직을 동일시하려는 감정, 조직에 계속해서 남아 있고자 하는 심리적 상태도 높아진다는 것을 의미한다. 셋째, 변혁적 리더십의 주요 구성요소 중 개별적배려, 지적자극을 제외한 거래적 리더십의 주요 구성요소인 조건적보상, 예외적상황과 변혁적 리더십의 주요 구성요소인 카리스마는 고객지향성에 대해 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성과에 대해 보상을 제공하고, 업무와 무관한 일에 있어서는 부서장이 지시를 하지 않을 때 구성원들은 고객지향성을 가진다는 것을 의미한다. 따라서 리더는 부하의 욕구를 파악하고, 이러한 욕구가 부하의 성과와 어떻게 교환하여 충족될 수 있을 것인지를 부하에게 명백히 해야 한다. 본 연구결과 병원중간관리자의 리더십 특성이 구성원의 직무만족과 조직몰입 그리고 고객지향성에 긍정적인 영향을 미친다는 사실이 입증되었다. 따라서 의료기관 구성원의 직무만족과 조직몰입의 향상을 통해 조직의 성과를 높이고, 궁극적으로 고객들의 의료기관 이용에 대한 만족도를 높이기 위해서는 병원중간관리자의 리더십을 증진시키려는 체계적이고 적극적인 노력이 필요하다.
본 연구는 병원중간관리자의 리더십 특성이 구성원의 직무만족, 조직몰입 및 고객지향성에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 국내외 선행연구에 대한 종합적 분석을 기초로 이론적 틀을 구성하고, 이를 바탕으로 연구모형을 설정하였다. 이를 실증적으로 규명하기 위해 부산지역 종합병원 중 11개 병원을 표본으로 선정하여, 행정직원, 원무직원, 간호사, 의료기사 등을 중심으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 거래적 리더십의 주요 구성요소 중 조건적 보상, 예외적 상황과 변혁적 리더십의 주요 구성요소 중 개별적배려를 제외한 카리스마, 지적자극은 직무만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성과에 대한 보상을 받고, 함께 일하는 부서장에 대한 존경과 신뢰감이 높을수록 자신이 담당하고 있는 직무에 대한 호의적 감정도 높아진다는 것을 의미한다. 둘째, 거래적 리더십의 주요 구성요소 중 조건적보상과 변혁적 리더십의 주요 구성요소 중 개별적배려를 제외한 거래적 리더십의 주요 구성요소인 예외적상황과 변혁적 리더십의 주요 구성요소인 카리스마, 지적자극은 조직몰입에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성과에 맞는 보상을 할 때 조직을 위해 헌신하고 서로 협력하려는 의지도 강화될 뿐만 아니라 조직에 대한 심리적 애착과 자신과 조직을 동일시하려는 감정, 조직에 계속해서 남아 있고자 하는 심리적 상태도 높아진다는 것을 의미한다. 셋째, 변혁적 리더십의 주요 구성요소 중 개별적배려, 지적자극을 제외한 거래적 리더십의 주요 구성요소인 조건적보상, 예외적상황과 변혁적 리더십의 주요 구성요소인 카리스마는 고객지향성에 대해 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 성과에 대해 보상을 제공하고, 업무와 무관한 일에 있어서는 부서장이 지시를 하지 않을 때 구성원들은 고객지향성을 가진다는 것을 의미한다. 따라서 리더는 부하의 욕구를 파악하고, 이러한 욕구가 부하의 성과와 어떻게 교환하여 충족될 수 있을 것인지를 부하에게 명백히 해야 한다. 본 연구결과 병원중간관리자의 리더십 특성이 구성원의 직무만족과 조직몰입 그리고 고객지향성에 긍정적인 영향을 미친다는 사실이 입증되었다. 따라서 의료기관 구성원의 직무만족과 조직몰입의 향상을 통해 조직의 성과를 높이고, 궁극적으로 고객들의 의료기관 이용에 대한 만족도를 높이기 위해서는 병원중간관리자의 리더십을 증진시키려는 체계적이고 적극적인 노력이 필요하다.
The effect of hospital middle manager's leadership characteristics on employees' job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation. The purpose of this study is to investigate the effect of leadership characteristics of hospital middle manager on employees' job satisfaction, ...
The effect of hospital middle manager's leadership characteristics on employees' job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation. The purpose of this study is to investigate the effect of leadership characteristics of hospital middle manager on employees' job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation. In this study, a theoretical framework was constructed based on a comprehensive review of existing related literatures. 11 general hospitals in Busan were used as case-study with questionnaires served to administrators, nurses, and medical technician in these facilities. Our results are summarized as follows: Firstly, regarding the main components of transformational leadership which comprise of conditional compensation, exceptional circumstances, and intellectual stimulation but with the exception of individual concern and the major components of transactional leadership which is made of charisma and intellectual stimulation were observed to have a positive influence on job satisfaction. This implies that receiving rewards for performance, as respect and trust for department head increases, the individual has an increase in favorable sentiment towards obligations. Secondly, with regards to the major components of transactional leadership, with the exclusion of conditional compensation, exceptional circumstances were found to have a positive influence on organizational commitment. With respect to the main components of transformational leadership but with the exception of individual concern, charisma, and intellectual stimulation were observed to have a positive correlation with organizational commitment. This can be attributed to the fact that when the right reward is given for a performance, it enhances the development of sense of dedication to work for the well-being of the organization and cooperation amongst workers. Furthermore, it increases the individuals' psychological attachment to the organization, confidence, identifying with the organization and the sense to continue to work with the organization. Lastly, with respect to the main components of transformational leadership, the exception of individual concern and intellectual stimulation, and charisma, were found to have a positive effect on customer orientation. Also, with respect the main components of transactional leadership, conditional compensation and exceptional circumstances were observed to have positive influence on customer orientation. This infers that employees become more customer-oriented when they are provided with reward for performance and when the department head does not give instructions to matters unrelated to official duties. Therefore, the leader should understand the needs of the subordinate, how these needs can be exchanged with subordinates' performance and how it can be met. The findings of this study contribute positively to enhancing hospital middle manager's leadership characteristics on employees' job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation. Hence, to increases organizational performance in the healthcare organization, there is the need to improving employees' job satisfaction and organizational commitment. Ultimately, in order in improve clients' satisfaction with the use of health care organization, there is the need to make systematic and active efforts to improve hospital middle manager's leadership.
The effect of hospital middle manager's leadership characteristics on employees' job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation. The purpose of this study is to investigate the effect of leadership characteristics of hospital middle manager on employees' job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation. In this study, a theoretical framework was constructed based on a comprehensive review of existing related literatures. 11 general hospitals in Busan were used as case-study with questionnaires served to administrators, nurses, and medical technician in these facilities. Our results are summarized as follows: Firstly, regarding the main components of transformational leadership which comprise of conditional compensation, exceptional circumstances, and intellectual stimulation but with the exception of individual concern and the major components of transactional leadership which is made of charisma and intellectual stimulation were observed to have a positive influence on job satisfaction. This implies that receiving rewards for performance, as respect and trust for department head increases, the individual has an increase in favorable sentiment towards obligations. Secondly, with regards to the major components of transactional leadership, with the exclusion of conditional compensation, exceptional circumstances were found to have a positive influence on organizational commitment. With respect to the main components of transformational leadership but with the exception of individual concern, charisma, and intellectual stimulation were observed to have a positive correlation with organizational commitment. This can be attributed to the fact that when the right reward is given for a performance, it enhances the development of sense of dedication to work for the well-being of the organization and cooperation amongst workers. Furthermore, it increases the individuals' psychological attachment to the organization, confidence, identifying with the organization and the sense to continue to work with the organization. Lastly, with respect to the main components of transformational leadership, the exception of individual concern and intellectual stimulation, and charisma, were found to have a positive effect on customer orientation. Also, with respect the main components of transactional leadership, conditional compensation and exceptional circumstances were observed to have positive influence on customer orientation. This infers that employees become more customer-oriented when they are provided with reward for performance and when the department head does not give instructions to matters unrelated to official duties. Therefore, the leader should understand the needs of the subordinate, how these needs can be exchanged with subordinates' performance and how it can be met. The findings of this study contribute positively to enhancing hospital middle manager's leadership characteristics on employees' job satisfaction, organizational commitment, and customer orientation. Hence, to increases organizational performance in the healthcare organization, there is the need to improving employees' job satisfaction and organizational commitment. Ultimately, in order in improve clients' satisfaction with the use of health care organization, there is the need to make systematic and active efforts to improve hospital middle manager's leadership.
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