중국은 세계적인 최대의 드라마 생산국이자 소비국이다. 중국은 문화 소프트파워 제고하고 있는 시대환경에서 중국 드라마의 해외 전파는 중국 전통문화의 정수를 널리 퍼뜨리고 현대 및 근대 중국 문화의 모습을 보여준 전략적 의의를 지니고 있다. 중국 드라마의 해외 전파 시점을 1980년으로 정하면서 1980년 현재까지의 과정에 대해 역사적 시대를 구분하며 각 시기의 사실과 특징을 귀납한다.따라서 본 연구는 중국 드라마를 본 적이 있고 다른 문화적 환경에서 사는 사람을 대상으로 중국 드라마의 홍보, 내용, 국가 이미지와 문화적 환경이 중국 드라마의 해외 수출 성과에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 중국에서 사는 외국인과 한국에서 사는 중국 사람을 대상으로 중국 온라인 전문 설문조사 회사를 이용하여 조사하였다. 설문조사 결과 총239부의 유호한 설문을 확보하였다. 최중적으로 채택된 239부의 설문지를 기초로 수집된 자료들을 SPSS를 이용하여 인구통계분석, ...
중국은 세계적인 최대의 드라마 생산국이자 소비국이다. 중국은 문화 소프트파워 제고하고 있는 시대환경에서 중국 드라마의 해외 전파는 중국 전통문화의 정수를 널리 퍼뜨리고 현대 및 근대 중국 문화의 모습을 보여준 전략적 의의를 지니고 있다. 중국 드라마의 해외 전파 시점을 1980년으로 정하면서 1980년 현재까지의 과정에 대해 역사적 시대를 구분하며 각 시기의 사실과 특징을 귀납한다.따라서 본 연구는 중국 드라마를 본 적이 있고 다른 문화적 환경에서 사는 사람을 대상으로 중국 드라마의 홍보, 내용, 국가 이미지와 문화적 환경이 중국 드라마의 해외 수출 성과에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 중국에서 사는 외국인과 한국에서 사는 중국 사람을 대상으로 중국 온라인 전문 설문조사 회사를 이용하여 조사하였다. 설문조사 결과 총239부의 유호한 설문을 확보하였다. 최중적으로 채택된 239부의 설문지를 기초로 수집된 자료들을 SPSS를 이용하여 인구통계분석, 상관관계 분석 ,탐색적 요인 분석, 신뢰도 분석, 다중회귀 분석을 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 드라마의 홍보, 내용이 중국 드라마의 해외수출 성과에 미치는 영향에 대한 결과를 살펴보면 중국 드라마의 홍보와 내용이 해외수출 성과에 미치는 영향은 유의한 정의 관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 드라마의 홍보와 내용이 해외 수출 성과에 정(+)적인 영향을 주어 홍보와 내용을 높게 평가할수록 중국 드라마의 해외 수출 성과가 높아질 것이다. 둘째, 중국 국가이미지와 문화적 환경에 따라 중국 드라마의 해외수출 성과에 미치는 영향이 있는지를 살펴보면 국가 이미지와 문화적 환경에 따라 중국 드라마의 홍보와 내용이 해외수출 성과에 미치는 영향이 있는 것으로 나타났다.
중국은 세계적인 최대의 드라마 생산국이자 소비국이다. 중국은 문화 소프트파워 제고하고 있는 시대환경에서 중국 드라마의 해외 전파는 중국 전통문화의 정수를 널리 퍼뜨리고 현대 및 근대 중국 문화의 모습을 보여준 전략적 의의를 지니고 있다. 중국 드라마의 해외 전파 시점을 1980년으로 정하면서 1980년 현재까지의 과정에 대해 역사적 시대를 구분하며 각 시기의 사실과 특징을 귀납한다.따라서 본 연구는 중국 드라마를 본 적이 있고 다른 문화적 환경에서 사는 사람을 대상으로 중국 드라마의 홍보, 내용, 국가 이미지와 문화적 환경이 중국 드라마의 해외 수출 성과에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 중국에서 사는 외국인과 한국에서 사는 중국 사람을 대상으로 중국 온라인 전문 설문조사 회사를 이용하여 조사하였다. 설문조사 결과 총239부의 유호한 설문을 확보하였다. 최중적으로 채택된 239부의 설문지를 기초로 수집된 자료들을 SPSS를 이용하여 인구통계분석, 상관관계 분석 ,탐색적 요인 분석, 신뢰도 분석, 다중회귀 분석을 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 드라마의 홍보, 내용이 중국 드라마의 해외수출 성과에 미치는 영향에 대한 결과를 살펴보면 중국 드라마의 홍보와 내용이 해외수출 성과에 미치는 영향은 유의한 정의 관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 드라마의 홍보와 내용이 해외 수출 성과에 정(+)적인 영향을 주어 홍보와 내용을 높게 평가할수록 중국 드라마의 해외 수출 성과가 높아질 것이다. 둘째, 중국 국가이미지와 문화적 환경에 따라 중국 드라마의 해외수출 성과에 미치는 영향이 있는지를 살펴보면 국가 이미지와 문화적 환경에 따라 중국 드라마의 홍보와 내용이 해외수출 성과에 미치는 영향이 있는 것으로 나타났다.
China is the world's largest producer and consumer of drama. In an age when China is improving the soft power of culture, the spread of Chinese drama spreads the essence of Chinese traditional culture and has a strategic significance showing modern and modern Chinese culture. The time of overseas sp...
China is the world's largest producer and consumer of drama. In an age when China is improving the soft power of culture, the spread of Chinese drama spreads the essence of Chinese traditional culture and has a strategic significance showing modern and modern Chinese culture. The time of overseas spread of Chinese drama was set as 1980, and the process of the 1980s is divided into the historical era and the facts and characteristics of each era are introduced.The purpose of this study is to investigate the effect of PR, content, national image and cultural environment on the performance of Chinese drama export to Chinese dramas who have seen Chinese dramas and live in other cultural environments. To accomplish this research purpose, we surveyed foreigners living in China and Chinese people living in Korea using China online professional survey company. A total of 239 questionnaires were obtained. Demographic analysis, correlation analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, and multiple regression analysis were performed using the collected data based on the 239 most frequently used questionnaires. The results are summarized as follows. First, the results of the Chinese dramas' public relations and their effects on the export performance of Chinese dramas showed that there is a significant positive relationship between the publicity and contents of Chinese drama on the export performance. In other words, as the publicity and content of the drama have a positive effect on the export performance of the foreign countries, the higher the evaluation of the publicity and contents, the higher the performance of the Chinese drama will be. Second, if there is an effect on the export performance of Chinese drama according to the image of Chinese country and cultural environment, the publicity and content of Chinese drama have an effect on export performance according to the national image and cultural environment.
China is the world's largest producer and consumer of drama. In an age when China is improving the soft power of culture, the spread of Chinese drama spreads the essence of Chinese traditional culture and has a strategic significance showing modern and modern Chinese culture. The time of overseas spread of Chinese drama was set as 1980, and the process of the 1980s is divided into the historical era and the facts and characteristics of each era are introduced.The purpose of this study is to investigate the effect of PR, content, national image and cultural environment on the performance of Chinese drama export to Chinese dramas who have seen Chinese dramas and live in other cultural environments. To accomplish this research purpose, we surveyed foreigners living in China and Chinese people living in Korea using China online professional survey company. A total of 239 questionnaires were obtained. Demographic analysis, correlation analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, and multiple regression analysis were performed using the collected data based on the 239 most frequently used questionnaires. The results are summarized as follows. First, the results of the Chinese dramas' public relations and their effects on the export performance of Chinese dramas showed that there is a significant positive relationship between the publicity and contents of Chinese drama on the export performance. In other words, as the publicity and content of the drama have a positive effect on the export performance of the foreign countries, the higher the evaluation of the publicity and contents, the higher the performance of the Chinese drama will be. Second, if there is an effect on the export performance of Chinese drama according to the image of Chinese country and cultural environment, the publicity and content of Chinese drama have an effect on export performance according to the national image and cultural environment.
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