삶의 중요한 요소인 식생활은 시대의 변화와 함께 스타일이 변화하였다. 바쁜 생활 속에 빠르고 편리한 식사를 추구하면서 직접 요리하여 식사를 해결하는 비율은 줄어들었고, 외식과 배달음식에 의존하는 비율은 높아졌다. 많은 사람들이 이용하는 배달음식서비스에 최근 배달료를 요구하기 시작하였고, 그에 따라 소비자의 불만도 높아졌다. 소비자의 높아진 불만과는 달리 배달음식 시장에서 배달료는 확산되어 배달료를 요구하는 업체들이 점차 증가하고 있다. 배달료 요구 조건은 업체에 따라 상이하고, 하나의 배달료 뿐 아니라 다른 조건의 배달료를 추가로...
삶의 중요한 요소인 식생활은 시대의 변화와 함께 스타일이 변화하였다. 바쁜 생활 속에 빠르고 편리한 식사를 추구하면서 직접 요리하여 식사를 해결하는 비율은 줄어들었고, 외식과 배달음식에 의존하는 비율은 높아졌다. 많은 사람들이 이용하는 배달음식서비스에 최근 배달료를 요구하기 시작하였고, 그에 따라 소비자의 불만도 높아졌다. 소비자의 높아진 불만과는 달리 배달음식 시장에서 배달료는 확산되어 배달료를 요구하는 업체들이 점차 증가하고 있다. 배달료 요구 조건은 업체에 따라 상이하고, 하나의 배달료 뿐 아니라 다른 조건의 배달료를 추가로 요구하는 등 업체별로 배달료 요구에 차이를 보인다.
본 연구에서는 배달료 요구가 배달요금공정성 인식에 미치는 영향에 관한 연구를 진행하였다. 각 배달료의 요구 조건이 다르게 인식되는지 확인하기 위해 배달료 요구별 친숙성에 대한 사전조사를 실시하였고, 조건별 인식에 차이가 있음을 확인하였다. 사전 조사를 바탕으로 2(지역배달료 요구 여부) X2(주문금액배달료 요구 여부) X2(법정공휴일배달료 요구 여부)에 따라 요인 설계하여 시나리오를 이용한 실험을 진행하였다. 시나리오는 지역×주문금액×법정공휴일배달료, 지역배달료, 주문금액배달료, 법정공휴일배달료, 지역×주문금액배달료, 지역×법정공휴일배달료, 주문금액×법정공휴일 배달료 이렇게 7가지 배달료 요구 상황과 배달료 면제 상황까지 총 8가지로 설정하였다. 배달 어플을 통한 배달음식 서비스 이용경험이 있는 소비자를 대상으로 설문을 진행하였으며, 각 응답자에게 8가지 시나리오 중 임의로 하나의 시나리오만을 제공하였다.
본 연구의 결과 배달료 요구 조건에 따른 배달요금공정성 인식에 차이가 있음을 확인하였다. 주문금액 배달료가 요구될 때 낮은 배달요금불공정성을 보였고, 지역배달료 또는 법정공휴일 배달료가 요구되어질 때 높은 배달요금불공정성을 보였다. 또한 두 가지 이상의 배달료 요구상황을 통하여 지역배달료와 주문금액배달료, 법정공휴일배달료 사이의 상호작용이 배달요금공정성 인식에 영향을 미치는 것을 확인하였다.
본 연구를 통해 배달료 요구에 따른 소비자들의 배달요금공정성 인식의 차이를 파악하고, 배달료에 대한 불공정 인식을 줄여 나가기 위한 노력을 한다면, 배달료 제도의 정착화와 배달음식시장 발전에 도움이 될 것이다.
삶의 중요한 요소인 식생활은 시대의 변화와 함께 스타일이 변화하였다. 바쁜 생활 속에 빠르고 편리한 식사를 추구하면서 직접 요리하여 식사를 해결하는 비율은 줄어들었고, 외식과 배달음식에 의존하는 비율은 높아졌다. 많은 사람들이 이용하는 배달음식서비스에 최근 배달료를 요구하기 시작하였고, 그에 따라 소비자의 불만도 높아졌다. 소비자의 높아진 불만과는 달리 배달음식 시장에서 배달료는 확산되어 배달료를 요구하는 업체들이 점차 증가하고 있다. 배달료 요구 조건은 업체에 따라 상이하고, 하나의 배달료 뿐 아니라 다른 조건의 배달료를 추가로 요구하는 등 업체별로 배달료 요구에 차이를 보인다.
본 연구에서는 배달료 요구가 배달요금공정성 인식에 미치는 영향에 관한 연구를 진행하였다. 각 배달료의 요구 조건이 다르게 인식되는지 확인하기 위해 배달료 요구별 친숙성에 대한 사전조사를 실시하였고, 조건별 인식에 차이가 있음을 확인하였다. 사전 조사를 바탕으로 2(지역배달료 요구 여부) X2(주문금액배달료 요구 여부) X2(법정공휴일배달료 요구 여부)에 따라 요인 설계하여 시나리오를 이용한 실험을 진행하였다. 시나리오는 지역×주문금액×법정공휴일배달료, 지역배달료, 주문금액배달료, 법정공휴일배달료, 지역×주문금액배달료, 지역×법정공휴일배달료, 주문금액×법정공휴일 배달료 이렇게 7가지 배달료 요구 상황과 배달료 면제 상황까지 총 8가지로 설정하였다. 배달 어플을 통한 배달음식 서비스 이용경험이 있는 소비자를 대상으로 설문을 진행하였으며, 각 응답자에게 8가지 시나리오 중 임의로 하나의 시나리오만을 제공하였다.
본 연구의 결과 배달료 요구 조건에 따른 배달요금공정성 인식에 차이가 있음을 확인하였다. 주문금액 배달료가 요구될 때 낮은 배달요금불공정성을 보였고, 지역배달료 또는 법정공휴일 배달료가 요구되어질 때 높은 배달요금불공정성을 보였다. 또한 두 가지 이상의 배달료 요구상황을 통하여 지역배달료와 주문금액배달료, 법정공휴일배달료 사이의 상호작용이 배달요금공정성 인식에 영향을 미치는 것을 확인하였다.
본 연구를 통해 배달료 요구에 따른 소비자들의 배달요금공정성 인식의 차이를 파악하고, 배달료에 대한 불공정 인식을 줄여 나가기 위한 노력을 한다면, 배달료 제도의 정착화와 배달음식시장 발전에 도움이 될 것이다.
Diet life, an important element of life, has changed in style with the changes in the times. While pursuing fast and convenient meals in a busy life, the proportion of people who cook meals themselves has decreased, while the proportion of people who rely on dining out or delivering has risen. Recen...
Diet life, an important element of life, has changed in style with the changes in the times. While pursuing fast and convenient meals in a busy life, the proportion of people who cook meals themselves has decreased, while the proportion of people who rely on dining out or delivering has risen. Recently, delivery services used by many people have begun to demand delivery fees, and consumer complaints have also increased. Contrary to rising consumer complaints, delivery fees have gradually spread in the delivery food market, with more and more companies demanding delivery fees. The requirements for food delivery fees vary from company to company and Some restaurants require multiple delivery charges as well as one.
In this study, a study was conducted on the effect of the demand for delivery charges on the recognition of price fairness. To find out if the requirements for each delivery charge are perceived to be different, a preliminary survey was conducted on the familiarity of each delivery charge requirement. Preliminary investigation confirmed that there is a difference in perception among conditions. Based on the pre-survey, factors were designed according to 2 (regional delivery fee required), X2 (order amount delivery fee required) and X2 (legal holiday delivery fee required) to conduct an experiment using scenario. The scenarios were set at eight, including local & order amount & legal holiday delivery fee, local delivery fee, order amount delivery fee, legal holiday delivery fee, local & order amount delivery fee, regional & legal holiday delivery fee, order amount & legal holiday delivery fee and delivery fee exemption situation. The survey was conducted on consumers with experience using delivery services through delivery apps, and only one scenario was provided randomly to each respondent.
The results of this study confirm that there is a difference in the perception of price fairness in according to the requirements for food delivery fees. It showed low price unfairness when order amount delivery fee was required, and high price unfairness when local delivery fee or legal holiday delivery fee was required. In addition, two or more delivery fee requirements confirmed that the interaction between the local delivery fee, the order amount delivery fee and the legal holiday delivery fee affected the recognition of price fairness.
Through this study, we understand the difference in consumers' perception of price fairness to their demand for food delivery fees. Therefore, if we try to reduce the unfair perception of delivery charges, it will help to establish the delivery rate system and develop the delivery food market.
Diet life, an important element of life, has changed in style with the changes in the times. While pursuing fast and convenient meals in a busy life, the proportion of people who cook meals themselves has decreased, while the proportion of people who rely on dining out or delivering has risen. Recently, delivery services used by many people have begun to demand delivery fees, and consumer complaints have also increased. Contrary to rising consumer complaints, delivery fees have gradually spread in the delivery food market, with more and more companies demanding delivery fees. The requirements for food delivery fees vary from company to company and Some restaurants require multiple delivery charges as well as one.
In this study, a study was conducted on the effect of the demand for delivery charges on the recognition of price fairness. To find out if the requirements for each delivery charge are perceived to be different, a preliminary survey was conducted on the familiarity of each delivery charge requirement. Preliminary investigation confirmed that there is a difference in perception among conditions. Based on the pre-survey, factors were designed according to 2 (regional delivery fee required), X2 (order amount delivery fee required) and X2 (legal holiday delivery fee required) to conduct an experiment using scenario. The scenarios were set at eight, including local & order amount & legal holiday delivery fee, local delivery fee, order amount delivery fee, legal holiday delivery fee, local & order amount delivery fee, regional & legal holiday delivery fee, order amount & legal holiday delivery fee and delivery fee exemption situation. The survey was conducted on consumers with experience using delivery services through delivery apps, and only one scenario was provided randomly to each respondent.
The results of this study confirm that there is a difference in the perception of price fairness in according to the requirements for food delivery fees. It showed low price unfairness when order amount delivery fee was required, and high price unfairness when local delivery fee or legal holiday delivery fee was required. In addition, two or more delivery fee requirements confirmed that the interaction between the local delivery fee, the order amount delivery fee and the legal holiday delivery fee affected the recognition of price fairness.
Through this study, we understand the difference in consumers' perception of price fairness to their demand for food delivery fees. Therefore, if we try to reduce the unfair perception of delivery charges, it will help to establish the delivery rate system and develop the delivery food market.
Keyword
#배달료 배달음식 가격공정성 배달요금공정성 요금펜스 친숙성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.