학군사관후보생제도의 교육훈련 발전방안 : 육군 초급지휘자의 장병 기본훈련 지도역량을 중심으로 Development strategies of Educational Training for ROTC : Focused on Strengthen Command Ability of the Basic Training for the Army's Beginners Leader원문보기
본 연구는 학군장교 양성교육 중 군사훈련 분야에서 장병 기본훈련에 대한 내용을 진단하고 임관 후 학군 장교들이 초급지휘자로서 기본과제들의 전문성을 얼마나 잘 갖추고 있는지를 중점적으로 분석하고자 한다. 학군사관후보생 출신 초급장교들이 전투력 향상에 미치는 역할의 중요성을 인지하고 교육훈련에 대한 문제점을 살펴보고자 한다. 그리고 후보생 때의 장병 기본훈련 과제들에 대한 효율적인 교육 발전방안을 제시하고, 임관 후에 육군의 주역으로서 역할을 할 수 있도록 하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구목적을 달성하기 위한 방법으로 선행연구를 통한 문헌연구, 군 교범 분석, 군 전문 학술지, 타 기관 및 외국의 사례분석을 통해 학군사관후보생 교육훈련제도의 진단 후 장병기본 교육훈련 발전방향과 과제를 제시하였다. 학군사관후보생 교육훈련제도의 진단 후 나온 결과는 다음과 같다. 첫째, 장병기본훈련은 기존의 교육훈련 개념에 맞지 않은 과목들이 선정되어 부적절하다는 문제점, 교보재 및 환경이 구비되지 않고 교육이 실시되고 있다는 문제점을 발견하였다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 간부와 병사를 나누어 기본훈련 교육을 하는 것보다는 간부와 병사를 포함하는 장병 기본훈련으로 개칭하여 교육하는 것이 타당하다고 판단하였다. 둘째, 장병기본훈련 ...
본 연구는 학군장교 양성교육 중 군사훈련 분야에서 장병 기본훈련에 대한 내용을 진단하고 임관 후 학군 장교들이 초급지휘자로서 기본과제들의 전문성을 얼마나 잘 갖추고 있는지를 중점적으로 분석하고자 한다. 학군사관후보생 출신 초급장교들이 전투력 향상에 미치는 역할의 중요성을 인지하고 교육훈련에 대한 문제점을 살펴보고자 한다. 그리고 후보생 때의 장병 기본훈련 과제들에 대한 효율적인 교육 발전방안을 제시하고, 임관 후에 육군의 주역으로서 역할을 할 수 있도록 하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구목적을 달성하기 위한 방법으로 선행연구를 통한 문헌연구, 군 교범 분석, 군 전문 학술지, 타 기관 및 외국의 사례분석을 통해 학군사관후보생 교육훈련제도의 진단 후 장병기본 교육훈련 발전방향과 과제를 제시하였다. 학군사관후보생 교육훈련제도의 진단 후 나온 결과는 다음과 같다. 첫째, 장병기본훈련은 기존의 교육훈련 개념에 맞지 않은 과목들이 선정되어 부적절하다는 문제점, 교보재 및 환경이 구비되지 않고 교육이 실시되고 있다는 문제점을 발견하였다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 간부와 병사를 나누어 기본훈련 교육을 하는 것보다는 간부와 병사를 포함하는 장병 기본훈련으로 개칭하여 교육하는 것이 타당하다고 판단하였다. 둘째, 장병기본훈련 과제 훈련의 개선 방법으로 핵심과목별로 현시대 청년들에게 적합한 과목으로 대체, 교육의 연속성을 위한 시뮬레이션 등 과학화훈련장 조성, 교내교육의 동참식 교육감독관 운영, 병영생활체험 기회 부여 등이 이루어져야 한다. 따라서 연구자가 제시하고자 하는 발전방향은 다음과 같다. 첫째, 예산의 확보이다. 둘째, 과거의 병 기본훈련이 아닌 새로이 개정된 장병기본 교육훈련의 개념에 대해 정립화 교육이 필요하다. 셋째, 장병기본훈련 중 핵심과목의 측정방법에 대해서 전반적인 검토가 필요하다. 넷째, 과학화 훈련장의 구비이다. 다섯째, 입영훈련처럼 교육방법에 대해 지속적으로 피드백이 될 수 있도록 교내교육 간에도 동참식 교육 감독관을 운용해야 한다. 여섯째, 병영생활 체험의 기회를 타 양성기관과 동일하게 부여해야 한다는 것이다. 본 연구는 지금까지 선행되었던 학군사관후보생들이 갖춰야하는 리더십에 국한하지 않고, 향후 야전부대로 배출될 초급장교로서 기본적으로 갖춰야하는 역량에 대한 교육훈련의 필요성을 제시하고, 현재 적용하고 있는 교육훈련의 문제점에 주목함으로써 군대의 기간이라고 불리는 장교들의 양성교육의 중요성을 언급하면서 정책추진에 발전방안을 제시했다는 점에서 시사 하는 바가 크다고 볼 수 있다.
주제어 : 학군사관후보생 교육훈련, 장병기본훈련, 장교 양성제도
본 연구는 학군장교 양성교육 중 군사훈련 분야에서 장병 기본훈련에 대한 내용을 진단하고 임관 후 학군 장교들이 초급지휘자로서 기본과제들의 전문성을 얼마나 잘 갖추고 있는지를 중점적으로 분석하고자 한다. 학군사관후보생 출신 초급장교들이 전투력 향상에 미치는 역할의 중요성을 인지하고 교육훈련에 대한 문제점을 살펴보고자 한다. 그리고 후보생 때의 장병 기본훈련 과제들에 대한 효율적인 교육 발전방안을 제시하고, 임관 후에 육군의 주역으로서 역할을 할 수 있도록 하는 것이 본 연구의 목적이다. 연구목적을 달성하기 위한 방법으로 선행연구를 통한 문헌연구, 군 교범 분석, 군 전문 학술지, 타 기관 및 외국의 사례분석을 통해 학군사관후보생 교육훈련제도의 진단 후 장병기본 교육훈련 발전방향과 과제를 제시하였다. 학군사관후보생 교육훈련제도의 진단 후 나온 결과는 다음과 같다. 첫째, 장병기본훈련은 기존의 교육훈련 개념에 맞지 않은 과목들이 선정되어 부적절하다는 문제점, 교보재 및 환경이 구비되지 않고 교육이 실시되고 있다는 문제점을 발견하였다. 이러한 문제점을 해결하기 위해서는 간부와 병사를 나누어 기본훈련 교육을 하는 것보다는 간부와 병사를 포함하는 장병 기본훈련으로 개칭하여 교육하는 것이 타당하다고 판단하였다. 둘째, 장병기본훈련 과제 훈련의 개선 방법으로 핵심과목별로 현시대 청년들에게 적합한 과목으로 대체, 교육의 연속성을 위한 시뮬레이션 등 과학화훈련장 조성, 교내교육의 동참식 교육감독관 운영, 병영생활체험 기회 부여 등이 이루어져야 한다. 따라서 연구자가 제시하고자 하는 발전방향은 다음과 같다. 첫째, 예산의 확보이다. 둘째, 과거의 병 기본훈련이 아닌 새로이 개정된 장병기본 교육훈련의 개념에 대해 정립화 교육이 필요하다. 셋째, 장병기본훈련 중 핵심과목의 측정방법에 대해서 전반적인 검토가 필요하다. 넷째, 과학화 훈련장의 구비이다. 다섯째, 입영훈련처럼 교육방법에 대해 지속적으로 피드백이 될 수 있도록 교내교육 간에도 동참식 교육 감독관을 운용해야 한다. 여섯째, 병영생활 체험의 기회를 타 양성기관과 동일하게 부여해야 한다는 것이다. 본 연구는 지금까지 선행되었던 학군사관후보생들이 갖춰야하는 리더십에 국한하지 않고, 향후 야전부대로 배출될 초급장교로서 기본적으로 갖춰야하는 역량에 대한 교육훈련의 필요성을 제시하고, 현재 적용하고 있는 교육훈련의 문제점에 주목함으로써 군대의 기간이라고 불리는 장교들의 양성교육의 중요성을 언급하면서 정책추진에 발전방안을 제시했다는 점에서 시사 하는 바가 크다고 볼 수 있다.
This study aims to diagnose basic training of soldiers in the field of military training during the training of school officers and to focus on how well officers in the post-commissioned school districts have expertise in basic tasks as first-level commanders. We want to recognize the importance of ...
This study aims to diagnose basic training of soldiers in the field of military training during the training of school officers and to focus on how well officers in the post-commissioned school districts have expertise in basic tasks as first-level commanders. We want to recognize the importance of their role in improving combat capabilities and look at problems in education and training. The purpose of this study is to present efficient education development measures for basic training tasks for soldiers during Rigo's years, and to enable them to play a role as a leading officer of the Army after their appointment. As a way to achieve research purposes, the direction and task of development of basic education and training for soldiers were presented after diagnosis of the education and training system for cadets of academic and military officers through prior research, analysis of military teaching manuals, academic journals specializing in the military, and case studies of other institutions and foreign countries. The results from the diagnosis of the education and training system for cadets are as follows. First, the basic training for soldiers found that subjects that did not conform to the existing education and training concepts were selected and inappropriate, and that education was being conducted without the provision of Kyobo materials and environment. In order to solve these problems, it was judged that it was reasonable to change the name of the basic training for the soldiers, including the officers and soldiers, rather than divide the officers and soldiers for basic training. Second, as a way to improve basic training tasks for soldiers, the government should replace them with subjects suitable for the current generation of young people in each of the core subjects, create science training centers such as simulations for continuity of education, operate education supervisors in the classroom, and give them opportunities to experience life in the barracks. Therefore, the direction of development that the researchers want to present is as follows. First, securing the budget. Second, establishing education on the concept of the newly revised basic training of soldiers, not the basic training of the past, is necessary. Third, a general review is needed on how to measure key subjects during basic military training. Fourth, it is the facility of the scientificization training field. Fifth, the joining-style education supervisor should be operated among the school education so as to provide continuous feedback on the teaching methods, as in the military training. Sixth, they should be given the same opportunities as other positive institutions. This study suggests a great deal in that it suggested the need for education and training on capabilities that should be basically built as a primary officer to be discharged into field units, and the importance of training and training of officers called the period of the armed forces by noting the importance of training of officers called the period of the armed forces.
Keywords : Training of Military Academy Candidates, Basic Training for Soldiers, and Training for Officers
This study aims to diagnose basic training of soldiers in the field of military training during the training of school officers and to focus on how well officers in the post-commissioned school districts have expertise in basic tasks as first-level commanders. We want to recognize the importance of their role in improving combat capabilities and look at problems in education and training. The purpose of this study is to present efficient education development measures for basic training tasks for soldiers during Rigo's years, and to enable them to play a role as a leading officer of the Army after their appointment. As a way to achieve research purposes, the direction and task of development of basic education and training for soldiers were presented after diagnosis of the education and training system for cadets of academic and military officers through prior research, analysis of military teaching manuals, academic journals specializing in the military, and case studies of other institutions and foreign countries. The results from the diagnosis of the education and training system for cadets are as follows. First, the basic training for soldiers found that subjects that did not conform to the existing education and training concepts were selected and inappropriate, and that education was being conducted without the provision of Kyobo materials and environment. In order to solve these problems, it was judged that it was reasonable to change the name of the basic training for the soldiers, including the officers and soldiers, rather than divide the officers and soldiers for basic training. Second, as a way to improve basic training tasks for soldiers, the government should replace them with subjects suitable for the current generation of young people in each of the core subjects, create science training centers such as simulations for continuity of education, operate education supervisors in the classroom, and give them opportunities to experience life in the barracks. Therefore, the direction of development that the researchers want to present is as follows. First, securing the budget. Second, establishing education on the concept of the newly revised basic training of soldiers, not the basic training of the past, is necessary. Third, a general review is needed on how to measure key subjects during basic military training. Fourth, it is the facility of the scientificization training field. Fifth, the joining-style education supervisor should be operated among the school education so as to provide continuous feedback on the teaching methods, as in the military training. Sixth, they should be given the same opportunities as other positive institutions. This study suggests a great deal in that it suggested the need for education and training on capabilities that should be basically built as a primary officer to be discharged into field units, and the importance of training and training of officers called the period of the armed forces by noting the importance of training of officers called the period of the armed forces.
Keywords : Training of Military Academy Candidates, Basic Training for Soldiers, and Training for Officers
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.