게임 QA 업무의 중요성이 증가하고 있고, 게임 QA 업무 중 하나 인 Test Case 작성과 관련한 기술이 적용되고 있으나, 아직은 미흡한 실정이고, 개인의 능력에 의존하여 업무가 진행되고 있다. 위의 내용을 보완하고 체계화 하기 위하여, ISO/IEC 25023 모델 기반의 Test Case 작성 설계를 제안 하였으며, 제안한 내용을 토대로 두 가지 게임을 선택하여 해당 모델의 검증을 시도하여 해당 모델을 가지고 실무 적용이 가능하다는 결론이 나왔다. 하지만, 보완 할 점은 ISO/IEC 25023 모델이 ...
게임 QA 업무의 중요성이 증가하고 있고, 게임 QA 업무 중 하나 인 Test Case 작성과 관련한 기술이 적용되고 있으나, 아직은 미흡한 실정이고, 개인의 능력에 의존하여 업무가 진행되고 있다. 위의 내용을 보완하고 체계화 하기 위하여, ISO/IEC 25023 모델 기반의 Test Case 작성 설계를 제안 하였으며, 제안한 내용을 토대로 두 가지 게임을 선택하여 해당 모델의 검증을 시도하여 해당 모델을 가지고 실무 적용이 가능하다는 결론이 나왔다. 하지만, 보완 할 점은 ISO/IEC 25023 모델이 소프트웨어 테스트 모델이기 때문에 게임과는 정확하게 일치하지 않는 부분이 존재하며, 이로 인하여 부 특성 내용 중 겹치는 부분이 존재한다. 그리고 해당 모델들의 주 특성 위주로 내용을 다루다 보니, 부 특성에 대한 내용이 다소 부족하다. 향후 연구에서는 이와 같은 단점을 보완하기 위하여 게임 테스트 특성 및 부특성에 대한 상세한 연구가 필요하다.
게임 QA 업무의 중요성이 증가하고 있고, 게임 QA 업무 중 하나 인 Test Case 작성과 관련한 기술이 적용되고 있으나, 아직은 미흡한 실정이고, 개인의 능력에 의존하여 업무가 진행되고 있다. 위의 내용을 보완하고 체계화 하기 위하여, ISO/IEC 25023 모델 기반의 Test Case 작성 설계를 제안 하였으며, 제안한 내용을 토대로 두 가지 게임을 선택하여 해당 모델의 검증을 시도하여 해당 모델을 가지고 실무 적용이 가능하다는 결론이 나왔다. 하지만, 보완 할 점은 ISO/IEC 25023 모델이 소프트웨어 테스트 모델이기 때문에 게임과는 정확하게 일치하지 않는 부분이 존재하며, 이로 인하여 부 특성 내용 중 겹치는 부분이 존재한다. 그리고 해당 모델들의 주 특성 위주로 내용을 다루다 보니, 부 특성에 대한 내용이 다소 부족하다. 향후 연구에서는 이와 같은 단점을 보완하기 위하여 게임 테스트 특성 및 부특성에 대한 상세한 연구가 필요하다.
The importance of game QA work is increasing, and the technology related to the creation of Test Case, one of game QA tasks, is being applied, but it is still not enough and work is being done depending on individual ability. In order to supplement and systematize the above, we proposed a test case ...
The importance of game QA work is increasing, and the technology related to the creation of Test Case, one of game QA tasks, is being applied, but it is still not enough and work is being done depending on individual ability. In order to supplement and systematize the above, we proposed a test case creation design based on ISO / IEC 25023 model, and based on the proposed contents, I have come to the conclusion. However, a complementary point is that the ISO / IEC 25023 model is a software test model, and therefore there are parts that do not coincide exactly with the game. And, when we deal with the contents of the main characteristics of the models, the contents of minor characteristics are somewhat lacking. In future studies, detailed study on game test characteristics and minor characteristics is needed to overcome these drawbacks.
The importance of game QA work is increasing, and the technology related to the creation of Test Case, one of game QA tasks, is being applied, but it is still not enough and work is being done depending on individual ability. In order to supplement and systematize the above, we proposed a test case creation design based on ISO / IEC 25023 model, and based on the proposed contents, I have come to the conclusion. However, a complementary point is that the ISO / IEC 25023 model is a software test model, and therefore there are parts that do not coincide exactly with the game. And, when we deal with the contents of the main characteristics of the models, the contents of minor characteristics are somewhat lacking. In future studies, detailed study on game test characteristics and minor characteristics is needed to overcome these drawbacks.
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