우리나라의 남성들에게는 병역의 의무가 있어서 주로 20대 초반이나 대학생활 기간 중 입대와 복학을 수행하는 경우가 많다. 군 조직의 특성상 입대한 남성은 병영생활을 통해 투지와 자기관리가 포함된 셀프리더십의 향상을 기대해 볼 수 있다. 병영생활 적응에 관한 문제는 제대 후 사회복귀와 연계되며, 특히 대학생들의 복학 후 대학생활적응과도 밀접한 관련이 있다. 이에 본 연구에서는 대학생들의 병영생활적응 경험이 복학 후 대학생활적응에 미치는 영향에서 투지와 셀프리더십의 ...
우리나라의 남성들에게는 병역의 의무가 있어서 주로 20대 초반이나 대학생활 기간 중 입대와 복학을 수행하는 경우가 많다. 군 조직의 특성상 입대한 남성은 병영생활을 통해 투지와 자기관리가 포함된 셀프리더십의 향상을 기대해 볼 수 있다. 병영생활 적응에 관한 문제는 제대 후 사회복귀와 연계되며, 특히 대학생들의 복학 후 대학생활적응과도 밀접한 관련이 있다. 이에 본 연구에서는 대학생들의 병영생활적응 경험이 복학 후 대학생활적응에 미치는 영향에서 투지와 셀프리더십의 매개효과를 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 대상자는 군 제대 후 복학한 남자 대학생 233명이었고, 평균 연령은 25세(SD=1.74)였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상관관계 분석결과, 병영생활적응과 투지, 셀프리더십 그리고 대학생활적응은 모두 유의한 정적 상관관계가 있었다. 둘째, 병영생활적응 경험은 투지와 셀프리더십 및 대학생활적응에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 셋째, 병영생활적응과 대학생활적응 간의 관계에서 투지는 유의한 매개효과가 있었다. 넷째, 병영생활적응과 대학생활적응 간의 관계에서 셀프리더십은 유의한 매개효과가 있었다. 본 연구를 통해 병영생활 적응 경험이 대학생들의 투지와 셀프리더십을 향상시키고, 이러한 개인의 성장이 복학 후 대학생활적응에 유의한 정적 영향을 미친다는 것을 검증하였다. 의무복무의 부정적인 측면에 초점을 맞추다보니 병영생활의 부적응 문제와 관련된 연구가 많았지만, 본 연구에서는 병영생활 경험을 통한 성장 요인을 찾고 이러한 변인들이 군 제대 후의 삶에 미치는 영향에 대해 분석하였다는 데 의의가 있다. 본 연구를 통해 입증된 투지와 셀프리더십 요소를 병영 교육프로그램에 포함시켜 군 장병들이 병영생활을 통해 얻는 이익을 인지하고, 개인의 성장을 위해 병영생활 기간을 활용할 수 있도록 교육할 필요가 있다. 추후 다양한 병영생활에 관한 긍정심리학적 연구들이 지속적으로 수행되어 국방의 의무를 수행하는 대학생들의 성장에 기여하기를 제언한다.
우리나라의 남성들에게는 병역의 의무가 있어서 주로 20대 초반이나 대학생활 기간 중 입대와 복학을 수행하는 경우가 많다. 군 조직의 특성상 입대한 남성은 병영생활을 통해 투지와 자기관리가 포함된 셀프리더십의 향상을 기대해 볼 수 있다. 병영생활 적응에 관한 문제는 제대 후 사회복귀와 연계되며, 특히 대학생들의 복학 후 대학생활적응과도 밀접한 관련이 있다. 이에 본 연구에서는 대학생들의 병영생활적응 경험이 복학 후 대학생활적응에 미치는 영향에서 투지와 셀프리더십의 매개효과를 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 대상자는 군 제대 후 복학한 남자 대학생 233명이었고, 평균 연령은 25세(SD=1.74)였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상관관계 분석결과, 병영생활적응과 투지, 셀프리더십 그리고 대학생활적응은 모두 유의한 정적 상관관계가 있었다. 둘째, 병영생활적응 경험은 투지와 셀프리더십 및 대학생활적응에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 셋째, 병영생활적응과 대학생활적응 간의 관계에서 투지는 유의한 매개효과가 있었다. 넷째, 병영생활적응과 대학생활적응 간의 관계에서 셀프리더십은 유의한 매개효과가 있었다. 본 연구를 통해 병영생활 적응 경험이 대학생들의 투지와 셀프리더십을 향상시키고, 이러한 개인의 성장이 복학 후 대학생활적응에 유의한 정적 영향을 미친다는 것을 검증하였다. 의무복무의 부정적인 측면에 초점을 맞추다보니 병영생활의 부적응 문제와 관련된 연구가 많았지만, 본 연구에서는 병영생활 경험을 통한 성장 요인을 찾고 이러한 변인들이 군 제대 후의 삶에 미치는 영향에 대해 분석하였다는 데 의의가 있다. 본 연구를 통해 입증된 투지와 셀프리더십 요소를 병영 교육프로그램에 포함시켜 군 장병들이 병영생활을 통해 얻는 이익을 인지하고, 개인의 성장을 위해 병영생활 기간을 활용할 수 있도록 교육할 필요가 있다. 추후 다양한 병영생활에 관한 긍정심리학적 연구들이 지속적으로 수행되어 국방의 의무를 수행하는 대학생들의 성장에 기여하기를 제언한다.
South Korean men are obligated for military service and generally enlist in the military and return to school in the early twenty or during college life. Considering the characteristics of military organization, it is expected that enlisted men can improve their grit and self-leadership including se...
South Korean men are obligated for military service and generally enlist in the military and return to school in the early twenty or during college life. Considering the characteristics of military organization, it is expected that enlisted men can improve their grit and self-leadership including self-management through the military service. The problem of adaptation to military service is related to the return to society after discharge, and especially to college life adjustment after college students' return. This study was conducted to analyze the mediating effect of grit and self-leadership on the relationship between adaptation experience of military service and adaptation to school life among male college students. The subjects of this study were 233 male college students who returned to school after military service and the average age was 25(SD=1.74). The major results of the study were as follows. First, there were significantly positive relationships between adaptation experience of military service, grit, self-leadership, and adaptation to school life. Second, adaptation experience of military service had a significant positive impact on the grit, self-leadership, and adaptation to school life. Third, grit had a significant mediating effect on the relationship between adaptation experience of military service and adaptation to school life. Fourth, self-leadership had a significant mediating effect on relationship between adaptation experience of military service and adaptation to school life. Through this study, it was proved that adaptation experience of military service improves grit and self-leadership of college students and this personal growth has a significant positive effect on the adaptation to school life after returning. There were many studies related to maladaptation problem because of focusing on negative aspects of duty service, but it is significant for this study to find growth factors of experience of military service and analyze the effect of these variables on the life after the discharge of the military. It is needed for the military to make soldiers to recognize the benefits they get from the military service and to educate them to utilize the military life period for personal growth by including grit and self-leadership, which are proved as positive factors through this study, into the military education programs. It is suggested that studies using positive psychology approach on various military life will be carried out continuously to contribute to the growth of college students who fulfill the duty of military service.
South Korean men are obligated for military service and generally enlist in the military and return to school in the early twenty or during college life. Considering the characteristics of military organization, it is expected that enlisted men can improve their grit and self-leadership including self-management through the military service. The problem of adaptation to military service is related to the return to society after discharge, and especially to college life adjustment after college students' return. This study was conducted to analyze the mediating effect of grit and self-leadership on the relationship between adaptation experience of military service and adaptation to school life among male college students. The subjects of this study were 233 male college students who returned to school after military service and the average age was 25(SD=1.74). The major results of the study were as follows. First, there were significantly positive relationships between adaptation experience of military service, grit, self-leadership, and adaptation to school life. Second, adaptation experience of military service had a significant positive impact on the grit, self-leadership, and adaptation to school life. Third, grit had a significant mediating effect on the relationship between adaptation experience of military service and adaptation to school life. Fourth, self-leadership had a significant mediating effect on relationship between adaptation experience of military service and adaptation to school life. Through this study, it was proved that adaptation experience of military service improves grit and self-leadership of college students and this personal growth has a significant positive effect on the adaptation to school life after returning. There were many studies related to maladaptation problem because of focusing on negative aspects of duty service, but it is significant for this study to find growth factors of experience of military service and analyze the effect of these variables on the life after the discharge of the military. It is needed for the military to make soldiers to recognize the benefits they get from the military service and to educate them to utilize the military life period for personal growth by including grit and self-leadership, which are proved as positive factors through this study, into the military education programs. It is suggested that studies using positive psychology approach on various military life will be carried out continuously to contribute to the growth of college students who fulfill the duty of military service.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.