본 연구의 목적은 능동적 읽기와 질문 생성 전략에서 시작하여, 최근 교육과정과 교과서를 능동적 읽기 및 질문 중심으로 검토하고 중등 교육에서 질문에 관련된 정책 등 질문 생성 교육의 현황을 살펴봄으로써 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교육 방안을 모색하는 것이다. 독자의 능동적인 의미 구성 자체가 독자가 텍스트를 읽으며 생성하는 질문을 바탕으로 한다고 볼 때, 본 연구에서는 독자가 의미를 구성하기 위한 구체적인 방법으로서 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교육 방안을 수립하고자 하였다. 이에 Ⅱ장에서는 문헌 연구를 중심으로 능동적 읽기의 개념과 질문 및 질문 생성 전략의 개념과 특징을 살펴보고, 질문 생성 전략의 이론적 기반을 검토하였다. 또한 질문 생성과 질문의 유형을 살펴보고, 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기와 이에 대한 교육적 의의에 대해서 고찰하였다. 질문 생성 전략의 효능 중에서 두 번째 ‘능동적으로 글을 읽어 나가게 된다,‘는 것은 질문을 생성하면서 읽는 과정에서 독자와 텍스트의 풍부한 상호작용이 일어나며 적극적으로 글을 읽는 태도와 능력을 갖추게 된다는 것이다. 이것은 바로 질문 생성 전략을 통하여 능동적 읽기가 이루어질 수 있다는 것을 의미하며, 본 연구에서 능동적 읽기 교육을 위한 전략으로써 질문 생성 전략을 제안하는 근거이다. Ⅲ장에서는 먼저 능동적 읽기 및 질문과 관련하여 우리나라 교육과정을 검토하고, 2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정의 국어 교과서를 분석하였다. 또한 중등 교육에서 질문-관련 교육의 현황을 파악하기 위해서, 2015 개정 교육과정 하에 질문과 관련된 서울시교육청의 정책과 교육과정 우수학교의 재구성된 교육과정을 검토한 후, 중학교와 고등학교의 질문 교육 사례를 살펴보았다. 이러한 검토와 분석을 토대로 하여 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교수·학습 모형을 모색하고자 하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 검토를 바탕으로, 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교수·학습 모형을 구안하였다. 본 연구의 교수·학습 모형은 현시적 교수·학습 모형을 근간으로 하여, ① 교사의 시범 및 설명, ② 교사의 안내와 학생의 연습(짝 토의), ③ 학생의 독자적인 연습과 교사의 점검(모둠 토의), ④ 독자적인 학생 연습(전체 토의) 및 ⑤ 질문 평가와 내 생각 쓰기라는 5단계로 설계되었다. 이중에서 5단계의 ‘질문 평가와 내 생각 쓰기’는 학생들이 각자 질문에 대한 생각을 쓰면서 더 읽고 싶은 책을 스스로 선정하도록 격려하는 중요한 단계이다. 본 연구의 질문 생성 전략에 사용된 질문 유형은 ...
본 연구의 목적은 능동적 읽기와 질문 생성 전략에서 시작하여, 최근 교육과정과 교과서를 능동적 읽기 및 질문 중심으로 검토하고 중등 교육에서 질문에 관련된 정책 등 질문 생성 교육의 현황을 살펴봄으로써 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교육 방안을 모색하는 것이다. 독자의 능동적인 의미 구성 자체가 독자가 텍스트를 읽으며 생성하는 질문을 바탕으로 한다고 볼 때, 본 연구에서는 독자가 의미를 구성하기 위한 구체적인 방법으로서 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교육 방안을 수립하고자 하였다. 이에 Ⅱ장에서는 문헌 연구를 중심으로 능동적 읽기의 개념과 질문 및 질문 생성 전략의 개념과 특징을 살펴보고, 질문 생성 전략의 이론적 기반을 검토하였다. 또한 질문 생성과 질문의 유형을 살펴보고, 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기와 이에 대한 교육적 의의에 대해서 고찰하였다. 질문 생성 전략의 효능 중에서 두 번째 ‘능동적으로 글을 읽어 나가게 된다,‘는 것은 질문을 생성하면서 읽는 과정에서 독자와 텍스트의 풍부한 상호작용이 일어나며 적극적으로 글을 읽는 태도와 능력을 갖추게 된다는 것이다. 이것은 바로 질문 생성 전략을 통하여 능동적 읽기가 이루어질 수 있다는 것을 의미하며, 본 연구에서 능동적 읽기 교육을 위한 전략으로써 질문 생성 전략을 제안하는 근거이다. Ⅲ장에서는 먼저 능동적 읽기 및 질문과 관련하여 우리나라 교육과정을 검토하고, 2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정의 국어 교과서를 분석하였다. 또한 중등 교육에서 질문-관련 교육의 현황을 파악하기 위해서, 2015 개정 교육과정 하에 질문과 관련된 서울시교육청의 정책과 교육과정 우수학교의 재구성된 교육과정을 검토한 후, 중학교와 고등학교의 질문 교육 사례를 살펴보았다. 이러한 검토와 분석을 토대로 하여 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교수·학습 모형을 모색하고자 하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 검토를 바탕으로, 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교수·학습 모형을 구안하였다. 본 연구의 교수·학습 모형은 현시적 교수·학습 모형을 근간으로 하여, ① 교사의 시범 및 설명, ② 교사의 안내와 학생의 연습(짝 토의), ③ 학생의 독자적인 연습과 교사의 점검(모둠 토의), ④ 독자적인 학생 연습(전체 토의) 및 ⑤ 질문 평가와 내 생각 쓰기라는 5단계로 설계되었다. 이중에서 5단계의 ‘질문 평가와 내 생각 쓰기’는 학생들이 각자 질문에 대한 생각을 쓰면서 더 읽고 싶은 책을 스스로 선정하도록 격려하는 중요한 단계이다. 본 연구의 질문 생성 전략에 사용된 질문 유형은 라파엘의 QAR(질문대답관계)이다. 즉 ‘바로 거기에’ 질문, ‘생각하고 찾기’ 질문 및 ‘내 힘으로’ 질문의 세 가지 범주를 제시하여 본질적 질문에 접근하고자 하였다. 또한 중학교 국어 교과서에 실린 문학 텍스트에 구체화된 교수·학습 활동을 적용한 수업안을 제시함으로써 본 연구의 적용 가능성을 확인하였다. 본고의 교수·학습 방안은 학생이 질문 생성을 통해 능동적으로 의미를 구성하는 독자로, 나아가 평생 독자로 성장하는 데 도움을 줄 수 있다.
핵심어 : 의미 구성, 능동적 읽기, 질문, 질문 생성 전략, 라파엘 QAR, 평생 독자, 구성주의
본 연구의 목적은 능동적 읽기와 질문 생성 전략에서 시작하여, 최근 교육과정과 교과서를 능동적 읽기 및 질문 중심으로 검토하고 중등 교육에서 질문에 관련된 정책 등 질문 생성 교육의 현황을 살펴봄으로써 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교육 방안을 모색하는 것이다. 독자의 능동적인 의미 구성 자체가 독자가 텍스트를 읽으며 생성하는 질문을 바탕으로 한다고 볼 때, 본 연구에서는 독자가 의미를 구성하기 위한 구체적인 방법으로서 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교육 방안을 수립하고자 하였다. 이에 Ⅱ장에서는 문헌 연구를 중심으로 능동적 읽기의 개념과 질문 및 질문 생성 전략의 개념과 특징을 살펴보고, 질문 생성 전략의 이론적 기반을 검토하였다. 또한 질문 생성과 질문의 유형을 살펴보고, 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기와 이에 대한 교육적 의의에 대해서 고찰하였다. 질문 생성 전략의 효능 중에서 두 번째 ‘능동적으로 글을 읽어 나가게 된다,‘는 것은 질문을 생성하면서 읽는 과정에서 독자와 텍스트의 풍부한 상호작용이 일어나며 적극적으로 글을 읽는 태도와 능력을 갖추게 된다는 것이다. 이것은 바로 질문 생성 전략을 통하여 능동적 읽기가 이루어질 수 있다는 것을 의미하며, 본 연구에서 능동적 읽기 교육을 위한 전략으로써 질문 생성 전략을 제안하는 근거이다. Ⅲ장에서는 먼저 능동적 읽기 및 질문과 관련하여 우리나라 교육과정을 검토하고, 2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정의 국어 교과서를 분석하였다. 또한 중등 교육에서 질문-관련 교육의 현황을 파악하기 위해서, 2015 개정 교육과정 하에 질문과 관련된 서울시교육청의 정책과 교육과정 우수학교의 재구성된 교육과정을 검토한 후, 중학교와 고등학교의 질문 교육 사례를 살펴보았다. 이러한 검토와 분석을 토대로 하여 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교수·학습 모형을 모색하고자 하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 검토를 바탕으로, 질문 생성 전략을 통한 능동적 읽기 교수·학습 모형을 구안하였다. 본 연구의 교수·학습 모형은 현시적 교수·학습 모형을 근간으로 하여, ① 교사의 시범 및 설명, ② 교사의 안내와 학생의 연습(짝 토의), ③ 학생의 독자적인 연습과 교사의 점검(모둠 토의), ④ 독자적인 학생 연습(전체 토의) 및 ⑤ 질문 평가와 내 생각 쓰기라는 5단계로 설계되었다. 이중에서 5단계의 ‘질문 평가와 내 생각 쓰기’는 학생들이 각자 질문에 대한 생각을 쓰면서 더 읽고 싶은 책을 스스로 선정하도록 격려하는 중요한 단계이다. 본 연구의 질문 생성 전략에 사용된 질문 유형은 라파엘의 QAR(질문대답관계)이다. 즉 ‘바로 거기에’ 질문, ‘생각하고 찾기’ 질문 및 ‘내 힘으로’ 질문의 세 가지 범주를 제시하여 본질적 질문에 접근하고자 하였다. 또한 중학교 국어 교과서에 실린 문학 텍스트에 구체화된 교수·학습 활동을 적용한 수업안을 제시함으로써 본 연구의 적용 가능성을 확인하였다. 본고의 교수·학습 방안은 학생이 질문 생성을 통해 능동적으로 의미를 구성하는 독자로, 나아가 평생 독자로 성장하는 데 도움을 줄 수 있다.
핵심어 : 의미 구성, 능동적 읽기, 질문, 질문 생성 전략, 라파엘 QAR, 평생 독자, 구성주의
This study aims to found out the improvement of teaching methods of active reading through the self-generated questioning strategy by reviewing the current curriculum and textbooks with starting from active reading and questioning, and by examining the current status of questioning-related policies ...
This study aims to found out the improvement of teaching methods of active reading through the self-generated questioning strategy by reviewing the current curriculum and textbooks with starting from active reading and questioning, and by examining the current status of questioning-related policies and questioning education in secondary education. Considering that the active semantic construction itself by a reader is based on the question that the reader generates while reading the text, this study sought to find an active reading education method through the self-generated questioning strategy as a specific way for readers to construct the meaning. In Chapter II, an investigation focusing on literature review was conducted for the concept of active reading, the concepts and features of question and self-generated questioning strategy, and the theoretical basis of self-generated questioning strategy are examined. The question generation and the types of questions were reviewed, and the active reading through the self-generated questioning strategy and its educational significance were discussed. The second of the efficacy of self-generated questioning strategy, 'actively reads', is that the reader has a rich interaction between the text and the ability to actively read the text while generating a question. This means that active reading can be achieved through self-generated questioning strategy, which is the basis for proposing self-generated questioning strategy as a strategy for active reading education in this study. In Chapter III, Korean curriculum was reviewed in relation to active reading and questions, and Korean language textbooks for 2009 revised curriculum and 2015 revised curriculum were analyzed. In addition, in order to grasp the status of question-related education in secondary education, the policy of the Seoul Metropolitan Office of Education and the reconfigured curriculum of excellent middle school under the 2015 revised curriculum were reviewed. Based on these reviews and analyses, the active reading teaching and learning model through self-generated questioning strategy was developed. In Chapter Ⅳ, based on the review of Chapter Ⅲ, an active reading teaching and learning model through self-generated questioning strategy was devised. The teaching and learning model of this study was based on the explicit teaching-learning model and was designed as five steps, ① the demonstration and explanation of the teacher, ② the guidance of the teacher and the student's practice(a single discussion), ③ the student's own practice and the teacher's inspection(a group discussion), ④ the independent student's practice(a class discussion) and ⑤ the question assessment and writing my thoughts. Among them, the fifth step ‘the question assessment and writing my thoughts’ is an important step that encourages students to select their own books to read more while each writing their own thoughts on questions. QAR(Question Answer Relationship) by Raphael was presented as the question types for the self-generated questioning strategy of this study and there were three categories of Raphael question types: 'Right there' question, 'Think and Search' question and 'On my own' question to approach essential questions. Also, the applicability of this study was confirmed by presenting a class proposal that applied the specific teaching and learning activities to the literature text in the Korean language textbook of middle school. The teaching and learning method of this study can help students grow into readers who actively construct their meaning through generating questions and moreover, into life-long readers.
This study aims to found out the improvement of teaching methods of active reading through the self-generated questioning strategy by reviewing the current curriculum and textbooks with starting from active reading and questioning, and by examining the current status of questioning-related policies and questioning education in secondary education. Considering that the active semantic construction itself by a reader is based on the question that the reader generates while reading the text, this study sought to find an active reading education method through the self-generated questioning strategy as a specific way for readers to construct the meaning. In Chapter II, an investigation focusing on literature review was conducted for the concept of active reading, the concepts and features of question and self-generated questioning strategy, and the theoretical basis of self-generated questioning strategy are examined. The question generation and the types of questions were reviewed, and the active reading through the self-generated questioning strategy and its educational significance were discussed. The second of the efficacy of self-generated questioning strategy, 'actively reads', is that the reader has a rich interaction between the text and the ability to actively read the text while generating a question. This means that active reading can be achieved through self-generated questioning strategy, which is the basis for proposing self-generated questioning strategy as a strategy for active reading education in this study. In Chapter III, Korean curriculum was reviewed in relation to active reading and questions, and Korean language textbooks for 2009 revised curriculum and 2015 revised curriculum were analyzed. In addition, in order to grasp the status of question-related education in secondary education, the policy of the Seoul Metropolitan Office of Education and the reconfigured curriculum of excellent middle school under the 2015 revised curriculum were reviewed. Based on these reviews and analyses, the active reading teaching and learning model through self-generated questioning strategy was developed. In Chapter Ⅳ, based on the review of Chapter Ⅲ, an active reading teaching and learning model through self-generated questioning strategy was devised. The teaching and learning model of this study was based on the explicit teaching-learning model and was designed as five steps, ① the demonstration and explanation of the teacher, ② the guidance of the teacher and the student's practice(a single discussion), ③ the student's own practice and the teacher's inspection(a group discussion), ④ the independent student's practice(a class discussion) and ⑤ the question assessment and writing my thoughts. Among them, the fifth step ‘the question assessment and writing my thoughts’ is an important step that encourages students to select their own books to read more while each writing their own thoughts on questions. QAR(Question Answer Relationship) by Raphael was presented as the question types for the self-generated questioning strategy of this study and there were three categories of Raphael question types: 'Right there' question, 'Think and Search' question and 'On my own' question to approach essential questions. Also, the applicability of this study was confirmed by presenting a class proposal that applied the specific teaching and learning activities to the literature text in the Korean language textbook of middle school. The teaching and learning method of this study can help students grow into readers who actively construct their meaning through generating questions and moreover, into life-long readers.
주제어
#semantic construction active reading question self-generated questioning strategy Raphael QAR life-long reader constructivism
학위논문 정보
저자
하혜숙
학위수여기관
韓國外國語大學校 敎育大學院
학위구분
국내석사
학과
독서논술교육전공
지도교수
임경순
발행연도
2020
총페이지
vi, 116 p.
키워드
semantic construction active reading question self-generated questioning strategy Raphael QAR life-long reader constructivism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.