이 연구는 독자 반응 중심의 문학 교육에서 학습독자와 텍스트 사이의 상호교통을 위한 구체적인 방법의 하나로 학습자 질문 생성 전략을 제안하여 이를 통해 문학 반응을 활성화시킬 수 있는 방법을 구안해보고자 하는데 목적이 있다. 문학 작품에 대한 감상 활동이 제대로 이루어지기 위해서는 문학 작품과 독자가 상호교통하면서 반응이 활성화될 수 있어야 하므로, 이 연구에서는 읽기 전·읽는 중·읽은 후의 독서 단계별로 학습자 질문 생성 전략을 적용하여 문학 작품을 읽는 과정에서 학습자가 스스로 질문을 만들고 답하는 과정을 거치며 작품을 깊이 ...
이 연구는 독자 반응 중심의 문학 교육에서 학습독자와 텍스트 사이의 상호교통을 위한 구체적인 방법의 하나로 학습자 질문 생성 전략을 제안하여 이를 통해 문학 반응을 활성화시킬 수 있는 방법을 구안해보고자 하는데 목적이 있다. 문학 작품에 대한 감상 활동이 제대로 이루어지기 위해서는 문학 작품과 독자가 상호교통하면서 반응이 활성화될 수 있어야 하므로, 이 연구에서는 읽기 전·읽는 중·읽은 후의 독서 단계별로 학습자 질문 생성 전략을 적용하여 문학 작품을 읽는 과정에서 학습자가 스스로 질문을 만들고 답하는 과정을 거치며 작품을 깊이 있게 감상하도록 하고자 한다. Ⅰ장에서는 문학 반응 활성화를 위한 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략 지도의 목적과 필요성을 제시하고 그에 따른 선행 연구들을 검토하였다. Ⅱ장에서는 학습자 질문 생성 전략의 개념과 특징을 살펴보고, 로젠블렛(Rosenblatt)의 독자 반응 이론을 중심으로 문학 교육에서 독자 반응 중심 지도의 필요성에 대하여 살펴보았다. 그리고 이를 토대로 문학 반응 활성화와 학습자 질문 생성 전략의 관계를 고찰하면서 문학 반응 활성화를 위한 질문의 유형을 독서 단계별로 살펴보았다. Ⅲ장에서는 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략의 교수·학습 모형을 설계하고, 문학 수업에서의 구체적인 적용 방안과 활동을 제시하였다. 또한 이를 실제 적용한 결과와 양상을 살펴보았다. Ⅳ장에서는 초등학교 4학년 한 학급을 대상으로, 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략을 적용한 문학 수업을 바탕으로 얻은 결과와 시사점을 제시하였다. 이상의 연구를 거쳐 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 질문 생성 전략을 통하여 학습자와 문학 텍스트 사이의 상호교통이 활발하게 이루어져서 학습자가 문학 감상에 흥미를 가지게 되었다. 둘째, 학습자 질문 생성 전략의 반복·심화 연습을 거치면서 학습자들이 질문 생성 능력을 가지게 되었고, 교사 주도가 아닌 학습자 중심의 문학 감상 수업이 이루어졌다. 셋째, 처음에는 텍스트 안에서 답을 찾을 수 있는 사실적, 해석적 질문이 대부분이었지만 점차 적용적, 사색적 질문을 만들고 답하면서 작품 감상의 깊이를 더하였다. 이를 통해 문학 독서 과정이 정보추출적 읽기에 그치지 않고, 심미적 읽기로까지 나아갔음을 알 수 있었다. 넷째, 읽기 전·읽는 중·읽은 후의 독서 단계별로 질문을 만들고 답하면서 문학 독서의 결과만을 강조하는 것이 아니라 문학 독서의 과정 자체를 중요시하게 되어 작품 감상에 대한 집중도가 높아질 수 있었다. 다섯째, 학습자 질문이 모둠별, 학급 전체에 이야깃거리를 제공하여 문학 작품에 대한 생각을 주고받는 과정에서 교사-학습자, 학습자-학습자 간의 상호교통이 활발하게 이루어졌다. 위와 같이 본 연구에서는 학습독자와 텍스트 사이의 상호교통을 위한 문학 반응 활성화 방안으로 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략을 제시하여 긍정적인 연구 결과를 얻을 수 있었다. 따라서 문학 독서의 과정에서 학습자 질문 생성 전략 활동은 학습자로 하여금 텍스트에 대한 심미적 읽기가 가능하게 하여 좀 더 깊이 있는 문학 감상 능력을 기르는데 효과적인 방법이 될 수 있음을 알 수 있다.
이 연구는 독자 반응 중심의 문학 교육에서 학습독자와 텍스트 사이의 상호교통을 위한 구체적인 방법의 하나로 학습자 질문 생성 전략을 제안하여 이를 통해 문학 반응을 활성화시킬 수 있는 방법을 구안해보고자 하는데 목적이 있다. 문학 작품에 대한 감상 활동이 제대로 이루어지기 위해서는 문학 작품과 독자가 상호교통하면서 반응이 활성화될 수 있어야 하므로, 이 연구에서는 읽기 전·읽는 중·읽은 후의 독서 단계별로 학습자 질문 생성 전략을 적용하여 문학 작품을 읽는 과정에서 학습자가 스스로 질문을 만들고 답하는 과정을 거치며 작품을 깊이 있게 감상하도록 하고자 한다. Ⅰ장에서는 문학 반응 활성화를 위한 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략 지도의 목적과 필요성을 제시하고 그에 따른 선행 연구들을 검토하였다. Ⅱ장에서는 학습자 질문 생성 전략의 개념과 특징을 살펴보고, 로젠블렛(Rosenblatt)의 독자 반응 이론을 중심으로 문학 교육에서 독자 반응 중심 지도의 필요성에 대하여 살펴보았다. 그리고 이를 토대로 문학 반응 활성화와 학습자 질문 생성 전략의 관계를 고찰하면서 문학 반응 활성화를 위한 질문의 유형을 독서 단계별로 살펴보았다. Ⅲ장에서는 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략의 교수·학습 모형을 설계하고, 문학 수업에서의 구체적인 적용 방안과 활동을 제시하였다. 또한 이를 실제 적용한 결과와 양상을 살펴보았다. Ⅳ장에서는 초등학교 4학년 한 학급을 대상으로, 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략을 적용한 문학 수업을 바탕으로 얻은 결과와 시사점을 제시하였다. 이상의 연구를 거쳐 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 질문 생성 전략을 통하여 학습자와 문학 텍스트 사이의 상호교통이 활발하게 이루어져서 학습자가 문학 감상에 흥미를 가지게 되었다. 둘째, 학습자 질문 생성 전략의 반복·심화 연습을 거치면서 학습자들이 질문 생성 능력을 가지게 되었고, 교사 주도가 아닌 학습자 중심의 문학 감상 수업이 이루어졌다. 셋째, 처음에는 텍스트 안에서 답을 찾을 수 있는 사실적, 해석적 질문이 대부분이었지만 점차 적용적, 사색적 질문을 만들고 답하면서 작품 감상의 깊이를 더하였다. 이를 통해 문학 독서 과정이 정보추출적 읽기에 그치지 않고, 심미적 읽기로까지 나아갔음을 알 수 있었다. 넷째, 읽기 전·읽는 중·읽은 후의 독서 단계별로 질문을 만들고 답하면서 문학 독서의 결과만을 강조하는 것이 아니라 문학 독서의 과정 자체를 중요시하게 되어 작품 감상에 대한 집중도가 높아질 수 있었다. 다섯째, 학습자 질문이 모둠별, 학급 전체에 이야깃거리를 제공하여 문학 작품에 대한 생각을 주고받는 과정에서 교사-학습자, 학습자-학습자 간의 상호교통이 활발하게 이루어졌다. 위와 같이 본 연구에서는 학습독자와 텍스트 사이의 상호교통을 위한 문학 반응 활성화 방안으로 독서 단계별 학습자 질문 생성 전략을 제시하여 긍정적인 연구 결과를 얻을 수 있었다. 따라서 문학 독서의 과정에서 학습자 질문 생성 전략 활동은 학습자로 하여금 텍스트에 대한 심미적 읽기가 가능하게 하여 좀 더 깊이 있는 문학 감상 능력을 기르는데 효과적인 방법이 될 수 있음을 알 수 있다.
This study is purposed on finding the method to activate the literature responding through learners' self-questioning as one of methodology for the mutual transaction between the learner of reading and text at the education of literature oriented to the reader's response. The study intends to apprec...
This study is purposed on finding the method to activate the literature responding through learners' self-questioning as one of methodology for the mutual transaction between the learner of reading and text at the education of literature oriented to the reader's response. The study intends to appreciate the literature work deeply through the process of questioning and answering by learners in the process of reading the literary works by application of learners' self-questioning on each stage of reading at before, during and after because the response should be activated through mutual transaction of literary works and reader in order to have a correct appreciation activity on literary works. The purpose and necessity on each stage of reading to activate the literature response were suggested and the pre-study and the consequent pre-studies were examined in Chapter I. The concept and characteristics of learners' self-questioning and the necessity of reader response oriented teaching was surveyed focused at the readers' response theory of Rosenblatt in Chapter II. The relation between the activation of literature response and learners' self-questioning were considered based on this and the pattern of question for the activation of literature response was surveyed at the each stage of reading. The teaching and learning model of learners' self-questioning were designed and the concrete method of application and activity were proposed at the literature lesson in Chapter III. In addition, the outcome and aspect of practical application of this was studied. The derived results and implications were suggested at Chapter IV based on the literature lesson adopted learners' self-questioning at each stage of reading based on a class of 4th grade in elementary school. Firstly, the learners became to have interest in the appreciation of literature by means of the mutual transaction between the learners and literature text through learners' self-questioning Secondly, the learners participated at the question making aggressively through the practice of repeat and deepening of creation strategy of learners. The learner oriented literature lesson was established not by the lead of teachers. Thirdly, the realistic and interpretational questions which can be sought the answers in the texts were mostly in the beginning, however the appreciation of literary works has been deepened by making and answering the applicative and considerate questions. It was found out that the process of literature reading was advanced even to the aesthetic reading not standing at the reading of information gathering. Fourth, a variety of responses to the literary works was created in the course of making and answering the questions following the steps of before, during and after the reading. Fifthly, the mutual transaction has been achieved actively between teacher-learner, learner-learner in the process of exchanging the thoughts on the literary works by means of providing the story telling of learners' self-questioning to each group and total class. The positive outcome of research has been achieved by the suggestion of learners' self-questioning at each stage of reading by means of literature response activation for mutual transaction between learners of reader and text in this study as mentioned above. Consequently, it was revealed out that learners' self-questioning in the process of literary works reading can be an effective method in empowering deeper ability of literary works appreciation by making the aesthetic reading of the text possible by learners.
This study is purposed on finding the method to activate the literature responding through learners' self-questioning as one of methodology for the mutual transaction between the learner of reading and text at the education of literature oriented to the reader's response. The study intends to appreciate the literature work deeply through the process of questioning and answering by learners in the process of reading the literary works by application of learners' self-questioning on each stage of reading at before, during and after because the response should be activated through mutual transaction of literary works and reader in order to have a correct appreciation activity on literary works. The purpose and necessity on each stage of reading to activate the literature response were suggested and the pre-study and the consequent pre-studies were examined in Chapter I. The concept and characteristics of learners' self-questioning and the necessity of reader response oriented teaching was surveyed focused at the readers' response theory of Rosenblatt in Chapter II. The relation between the activation of literature response and learners' self-questioning were considered based on this and the pattern of question for the activation of literature response was surveyed at the each stage of reading. The teaching and learning model of learners' self-questioning were designed and the concrete method of application and activity were proposed at the literature lesson in Chapter III. In addition, the outcome and aspect of practical application of this was studied. The derived results and implications were suggested at Chapter IV based on the literature lesson adopted learners' self-questioning at each stage of reading based on a class of 4th grade in elementary school. Firstly, the learners became to have interest in the appreciation of literature by means of the mutual transaction between the learners and literature text through learners' self-questioning Secondly, the learners participated at the question making aggressively through the practice of repeat and deepening of creation strategy of learners. The learner oriented literature lesson was established not by the lead of teachers. Thirdly, the realistic and interpretational questions which can be sought the answers in the texts were mostly in the beginning, however the appreciation of literary works has been deepened by making and answering the applicative and considerate questions. It was found out that the process of literature reading was advanced even to the aesthetic reading not standing at the reading of information gathering. Fourth, a variety of responses to the literary works was created in the course of making and answering the questions following the steps of before, during and after the reading. Fifthly, the mutual transaction has been achieved actively between teacher-learner, learner-learner in the process of exchanging the thoughts on the literary works by means of providing the story telling of learners' self-questioning to each group and total class. The positive outcome of research has been achieved by the suggestion of learners' self-questioning at each stage of reading by means of literature response activation for mutual transaction between learners of reader and text in this study as mentioned above. Consequently, it was revealed out that learners' self-questioning in the process of literary works reading can be an effective method in empowering deeper ability of literary works appreciation by making the aesthetic reading of the text possible by learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.