[학위논문]도시 열섬현상 완화를 위한 차열성 포장기법 적용성 평가에 관한 연구 A study on the evaluation of applicability of reflective pavement techniques for the mitigation of urban heat island원문보기
본 연구에서는 최근 심화되고 있는 열섬현상을 완화할 수 있는 방안으로 차열성 포장기법의 적용성을 평가하고 이를 바탕으로 차열성 포장 시공을 위한 최적안을 도출하였다. 선행연구 분석을 통해 차열성 포장의 효과를 정량적으로 검증하기 위한 기준과 방법을 수립하였으며, 차열성 도료 도포횟수, 명도, 도포면적 등 변수에 따른 온도저감 효과를 비교하였다. 온도저감 효과에 영향을 줄 수 있는 주요인자를 제외한 나머지 변수들을 통제한 동일한 조건에서 적외선 램프 조사를 통해 시편의 ...
본 연구에서는 최근 심화되고 있는 열섬현상을 완화할 수 있는 방안으로 차열성 포장기법의 적용성을 평가하고 이를 바탕으로 차열성 포장 시공을 위한 최적안을 도출하였다. 선행연구 분석을 통해 차열성 포장의 효과를 정량적으로 검증하기 위한 기준과 방법을 수립하였으며, 차열성 도료 도포횟수, 명도, 도포면적 등 변수에 따른 온도저감 효과를 비교하였다. 온도저감 효과에 영향을 줄 수 있는 주요인자를 제외한 나머지 변수들을 통제한 동일한 조건에서 적외선 램프 조사를 통해 시편의 표면온도 변화를 측정하였다. 연구결과 지름이 10cm인 원형 시편에 차열성 도료를 3회 도포(20.2 ml) 하였을 경우, 도포하지 않은 시편에 비해 37.6%의 온도저감 효과를 나타냈다. 명도가 높은 도료 사용 시 온도 저감 효과가 높았으며, 색상(회색, 청색)에 따라 약 5℃의 성능 차이가 발생하였다. 차열도료와 비차열도료의 온도저감 차이는 약 21.1℃로 차열성 포장을 통해 도시 열섬현상을 완화할 수 있음이 확인되었다. 차열도료의 도포면적에 따른 온도저감효과 평가는 실내실험의 한계로 인하여 큰 차이를 확인할 수 없었으나, 향후 실제 도로환경과 유사한 실외에서 연구가 진행된다면 온도저감효과를 명확히 확인 할 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구에서는 투수성 포장 표면의 차열성 도료 도포에 따른 배수효과 저감 등의 문제점은 고려하지 않았으나, 후속연구에서는 차열성 보수제의 주입 등을 통해 상기 문제점을 해결하고 차열성·배수성 포장의 시너지 효과를 가질 수 있는 방안이 마련될 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구 결과는 향후 국내 차열성 포장에 대한 명확한 기준 수립과 다각적인 활용방안 도출의 기초자료로 활용 가능할 것이며, 이를 바탕으로 경제적이고 실효성있는 차열성 포장 설계·시공방안이 마련될 수 있을 것으로 기대된다. 핵심용어 : 도시열섬현상, 차열성 포장, 표면온도, 적용성
본 연구에서는 최근 심화되고 있는 열섬현상을 완화할 수 있는 방안으로 차열성 포장기법의 적용성을 평가하고 이를 바탕으로 차열성 포장 시공을 위한 최적안을 도출하였다. 선행연구 분석을 통해 차열성 포장의 효과를 정량적으로 검증하기 위한 기준과 방법을 수립하였으며, 차열성 도료 도포횟수, 명도, 도포면적 등 변수에 따른 온도저감 효과를 비교하였다. 온도저감 효과에 영향을 줄 수 있는 주요인자를 제외한 나머지 변수들을 통제한 동일한 조건에서 적외선 램프 조사를 통해 시편의 표면온도 변화를 측정하였다. 연구결과 지름이 10cm인 원형 시편에 차열성 도료를 3회 도포(20.2 ml) 하였을 경우, 도포하지 않은 시편에 비해 37.6%의 온도저감 효과를 나타냈다. 명도가 높은 도료 사용 시 온도 저감 효과가 높았으며, 색상(회색, 청색)에 따라 약 5℃의 성능 차이가 발생하였다. 차열도료와 비차열도료의 온도저감 차이는 약 21.1℃로 차열성 포장을 통해 도시 열섬현상을 완화할 수 있음이 확인되었다. 차열도료의 도포면적에 따른 온도저감효과 평가는 실내실험의 한계로 인하여 큰 차이를 확인할 수 없었으나, 향후 실제 도로환경과 유사한 실외에서 연구가 진행된다면 온도저감효과를 명확히 확인 할 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구에서는 투수성 포장 표면의 차열성 도료 도포에 따른 배수효과 저감 등의 문제점은 고려하지 않았으나, 후속연구에서는 차열성 보수제의 주입 등을 통해 상기 문제점을 해결하고 차열성·배수성 포장의 시너지 효과를 가질 수 있는 방안이 마련될 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구 결과는 향후 국내 차열성 포장에 대한 명확한 기준 수립과 다각적인 활용방안 도출의 기초자료로 활용 가능할 것이며, 이를 바탕으로 경제적이고 실효성있는 차열성 포장 설계·시공방안이 마련될 수 있을 것으로 기대된다. 핵심용어 : 도시열섬현상, 차열성 포장, 표면온도, 적용성
A Study on the Evaluation of Applicability of Reflective Pavement Techniques for the Mitigation of Urban Heat Island KIM, Sung Hoon Dept. of Civil Eng. Graduate school of Science and Technology University of Seoul Prof. Jung, hie young In this study, we evaluated the Applicability of reflect...
A Study on the Evaluation of Applicability of Reflective Pavement Techniques for the Mitigation of Urban Heat Island KIM, Sung Hoon Dept. of Civil Eng. Graduate school of Science and Technology University of Seoul Prof. Jung, hie young In this study, we evaluated the Applicability of reflective pavement technique as a way to alleviate the recent heat island phenomenon and derived the optimal construction methods. Based on the analysis of previous studies, we established criteria and methods to quantitatively verify the effectiveness of the reflective pavement and compared the effects of temperature reduction with parameters such as the number of coatings, brightness, and application area. Infrared lamp was irradiated on the surface of specimens and changes in surface temperature were measured under the same conditions that controlled all parameters except the main factors affecting the temperature reduction. As a result, the specimen coated 3 times by thermal insulation paint(20.2 ml) showed 37.6% of temperature reduction compared to that without coating. The effect of temperature reduction was high when using bright paint, and the performance difference of about 5℃ occurred according to the color (gray and blue). The difference in temperature reduction between the specimens with and without thermal insulation coating was about 21.1℃, which confirmed that the heat island phenomenon could be alleviated by the reflective pavement. The effect of application area on the temperature reduction could not be confirmed due to the limitation of the indoor experiment. However, if the experiment is conducted outdoors similar to the actual road environment, the effect of temperature reduction would be clearly understood. The problems such as the reduction of drainage effect due to the application of thermal insulation paint on the surface of permeable pavement were not considered in this study. In the follow-up study, a method to solve the problems by injecting a thermal insulation agent and have a synergistic effect of both reflective pavement and drainage pavement may be prepared. The results of this study can be used as basic data for establishing clear standards for domestic reflective pavement construction and deriving various ways of utilization. Based on this, it is expected that economic and effective design and construction plan of reflective pavement technique can be made. Keyword : Urban heat island, Reflective pavement, Surface temperature, Applicability
A Study on the Evaluation of Applicability of Reflective Pavement Techniques for the Mitigation of Urban Heat Island KIM, Sung Hoon Dept. of Civil Eng. Graduate school of Science and Technology University of Seoul Prof. Jung, hie young In this study, we evaluated the Applicability of reflective pavement technique as a way to alleviate the recent heat island phenomenon and derived the optimal construction methods. Based on the analysis of previous studies, we established criteria and methods to quantitatively verify the effectiveness of the reflective pavement and compared the effects of temperature reduction with parameters such as the number of coatings, brightness, and application area. Infrared lamp was irradiated on the surface of specimens and changes in surface temperature were measured under the same conditions that controlled all parameters except the main factors affecting the temperature reduction. As a result, the specimen coated 3 times by thermal insulation paint(20.2 ml) showed 37.6% of temperature reduction compared to that without coating. The effect of temperature reduction was high when using bright paint, and the performance difference of about 5℃ occurred according to the color (gray and blue). The difference in temperature reduction between the specimens with and without thermal insulation coating was about 21.1℃, which confirmed that the heat island phenomenon could be alleviated by the reflective pavement. The effect of application area on the temperature reduction could not be confirmed due to the limitation of the indoor experiment. However, if the experiment is conducted outdoors similar to the actual road environment, the effect of temperature reduction would be clearly understood. The problems such as the reduction of drainage effect due to the application of thermal insulation paint on the surface of permeable pavement were not considered in this study. In the follow-up study, a method to solve the problems by injecting a thermal insulation agent and have a synergistic effect of both reflective pavement and drainage pavement may be prepared. The results of this study can be used as basic data for establishing clear standards for domestic reflective pavement construction and deriving various ways of utilization. Based on this, it is expected that economic and effective design and construction plan of reflective pavement technique can be made. Keyword : Urban heat island, Reflective pavement, Surface temperature, Applicability
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.