다양한 학문분야 사이의 교류와 소통을 시도하려는 움직임은 현대 사회의 중요한 변화 중 하나라고 할 수 있다. 사회에서 발생하는 복잡다단한 문제들에 대처하기 위해서 여러 분야의 전문가들이 학제 간 연구를 활발하게 진행하고 있으며 교육계에서도 학문 간의 경계를 뛰어넘어 문제를 해결할 수 있는 창의·융합 역량을 지닌 인재, 즉 ‘융합인재’를 양성하는 것을 목표로 하고 있다. 융합교육은 학생중심 활동으로 학생들이 그들 스스로 지식을 통합하는 능력을 개발하도록 도와주고, 그러한 과정을 통해 학습한 것에서 의미를 발견하도록 하는 것이 목적이다. 학생중심의 통합된 수업에서 학생들은 스스로 학습하는 ...
다양한 학문분야 사이의 교류와 소통을 시도하려는 움직임은 현대 사회의 중요한 변화 중 하나라고 할 수 있다. 사회에서 발생하는 복잡다단한 문제들에 대처하기 위해서 여러 분야의 전문가들이 학제 간 연구를 활발하게 진행하고 있으며 교육계에서도 학문 간의 경계를 뛰어넘어 문제를 해결할 수 있는 창의·융합 역량을 지닌 인재, 즉 ‘융합인재’를 양성하는 것을 목표로 하고 있다. 융합교육은 학생중심 활동으로 학생들이 그들 스스로 지식을 통합하는 능력을 개발하도록 도와주고, 그러한 과정을 통해 학습한 것에서 의미를 발견하도록 하는 것이 목적이다. 학생중심의 통합된 수업에서 학생들은 스스로 학습하는 자기주도적 학습 능력이 발달할 수 있고, 자신의 학습에 대해 보다 많은 책임감을 느낄 수 있다. 교육과정 구현을 위해 사용되는 교과서는 학교 현장에서 학생들이 학습할 때 필요한 핵심 교육 자료이고, 교수·학습 방법의 길잡이이자 수업절차 지침으로서의 역할을 한다. 그러므로 교사는 학생 수준이나 학교 실정을 고려하여 적합한 교과서를 선정하고 학습 내용을 재구성하는 역할을 해야 한다. 그리고 교육과정의 반영물인 교과서를 분석 및 비교하는 것은 최근의 교육과정 개정이 얼마나 효과적으로 이루어졌는가를 판단할 수 있는 하나의 방법이다. 본 연구의 목적은 융합교육의 의의 및 2015 개정 교육과정에 나타난 융합교육을 검토하고, 개정 교육과정을 바탕으로 개발된 초등 미술 교과서에 융합교육 관련 내용이 적절하게 구현되어 있는가를 분석하고자 하는 것이다. 이를 통해 융합교육 영역의 개선 방안을 제시하고 수시로 개정되는 미술과 교육과정의 개정 및 미술교과서 개발에 시사점을 제시할 수 있을 것이다. 또한 학교교육현장에서 교사가 각 학교의 실정에 적합하게 미술교과서를 선택하고 재구성하는 데 자료로 활용되어 초등학교 융합교육 영역의 효율적인 지도가 이루어질 수 있을 것이다. 본 연구의 방법은 융합교육에 대한 선행 연구 및 2015 개정 교육과정의 내용 체계를 바탕으로 교과서 분석의 준거를 선정한 후, 사회과학의 분석기법인 내용분석법(content analysis)를 활용하여 5, 6학년 초등 미술 교과서 6종의 체계와 내용을 양적·질적으로 분석하는 것이다. 분석 대상인 융합교육 관련 단원은 교과서 내에서 ‘창의·융합’, ‘융합’ 또는 이와 관련된 용어를 직접적으로 다루는 교육활동 및 내용 상 타 교과, 타 분야와의 융합이 다루어지는 교육활동을 중심으로 선정하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 5, 6학년 초등 미술 교과서를 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 교과서의 외적 체제 측면에서, 교과서의 구성이 2015 개정 교육과정에서 강조하는 창의·융합 역량 향상에 중점을 두고 있다는 점을 확인할 수 있었다. 그러나 융합교육 관련 단원의 쪽수, 비중 등의 양적 측면에서 살펴봤을 때는 출판사별로 상이하였고 다소 큰 편차가 나타났다. 또한 창의·융합 핵심역량의 제시가 없거나 다소 부정확한 경우가 있었다. 그리고 대부분 단원에서 체험, 표현, 감상 영역이 융합되어 있었으나 일부 교과서의 경우 감상 영역의 비중이 적은 점을 확인할 수 있었다. 다음으로 교과서의 내적 체제 측면에서 살펴봤을 때는 교육학자 포가티(Forgaty, 2009)가 제시한 단일 교과 내 융합, 여러 교과 간 융합, 교육 대상의 융합의 차원에서 분석해볼 수 있었다. 한편, 2015 개정 교육과정에 제시된 창의·융합 관련 기능 용어가 학습 목표에서 직접적으로 활용되지 않은 경우가 많았으며 평가 측면에서 융합교육에 적합한 다른 단원과 차별화된 평가 문항의 개발이 필요할 것으로 보인다. 본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 5, 6학년 초등 미술 교과서가 도입되기 시작한 현재, 교육과정에 따른 교과서 분석을 통해 향후 교육과정 개정 및 미술교과서 개발에 대한 융합교육 관련 시사점을 도출하는 것에 의의가 있다. 학교 현장에서 교육의 변화를 실감하기 위해서는 개정 교육과정이 추구하는 바가 교과서에 잘 드러나야 하며 교육과정이 개정되더라도 교과서에 반영되지 않는다면 교사 및 학생은 교육의 변화를 체감하기 어렵다. 2015 개정 교육과정에서 양성하고자 하는 창의·융합 역량을 지닌 인재를 기르기 위해서는 차원 높은 융합교육이 활발히 이루어져야 하며, 교과서도 교육 내용의 융합을 넘어 교육 방법의 융합, 교육 대상의 융합으로 그 범위를 넓힐 필요가 있다. 본 연구 이후에도 후속 연구로서 융합교육 및 개정 교육과정에 따른 미술교과서 분석이 진행되어야 할 것이다.
다양한 학문분야 사이의 교류와 소통을 시도하려는 움직임은 현대 사회의 중요한 변화 중 하나라고 할 수 있다. 사회에서 발생하는 복잡다단한 문제들에 대처하기 위해서 여러 분야의 전문가들이 학제 간 연구를 활발하게 진행하고 있으며 교육계에서도 학문 간의 경계를 뛰어넘어 문제를 해결할 수 있는 창의·융합 역량을 지닌 인재, 즉 ‘융합인재’를 양성하는 것을 목표로 하고 있다. 융합교육은 학생중심 활동으로 학생들이 그들 스스로 지식을 통합하는 능력을 개발하도록 도와주고, 그러한 과정을 통해 학습한 것에서 의미를 발견하도록 하는 것이 목적이다. 학생중심의 통합된 수업에서 학생들은 스스로 학습하는 자기주도적 학습 능력이 발달할 수 있고, 자신의 학습에 대해 보다 많은 책임감을 느낄 수 있다. 교육과정 구현을 위해 사용되는 교과서는 학교 현장에서 학생들이 학습할 때 필요한 핵심 교육 자료이고, 교수·학습 방법의 길잡이이자 수업절차 지침으로서의 역할을 한다. 그러므로 교사는 학생 수준이나 학교 실정을 고려하여 적합한 교과서를 선정하고 학습 내용을 재구성하는 역할을 해야 한다. 그리고 교육과정의 반영물인 교과서를 분석 및 비교하는 것은 최근의 교육과정 개정이 얼마나 효과적으로 이루어졌는가를 판단할 수 있는 하나의 방법이다. 본 연구의 목적은 융합교육의 의의 및 2015 개정 교육과정에 나타난 융합교육을 검토하고, 개정 교육과정을 바탕으로 개발된 초등 미술 교과서에 융합교육 관련 내용이 적절하게 구현되어 있는가를 분석하고자 하는 것이다. 이를 통해 융합교육 영역의 개선 방안을 제시하고 수시로 개정되는 미술과 교육과정의 개정 및 미술교과서 개발에 시사점을 제시할 수 있을 것이다. 또한 학교교육현장에서 교사가 각 학교의 실정에 적합하게 미술교과서를 선택하고 재구성하는 데 자료로 활용되어 초등학교 융합교육 영역의 효율적인 지도가 이루어질 수 있을 것이다. 본 연구의 방법은 융합교육에 대한 선행 연구 및 2015 개정 교육과정의 내용 체계를 바탕으로 교과서 분석의 준거를 선정한 후, 사회과학의 분석기법인 내용분석법(content analysis)를 활용하여 5, 6학년 초등 미술 교과서 6종의 체계와 내용을 양적·질적으로 분석하는 것이다. 분석 대상인 융합교육 관련 단원은 교과서 내에서 ‘창의·융합’, ‘융합’ 또는 이와 관련된 용어를 직접적으로 다루는 교육활동 및 내용 상 타 교과, 타 분야와의 융합이 다루어지는 교육활동을 중심으로 선정하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 5, 6학년 초등 미술 교과서를 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 교과서의 외적 체제 측면에서, 교과서의 구성이 2015 개정 교육과정에서 강조하는 창의·융합 역량 향상에 중점을 두고 있다는 점을 확인할 수 있었다. 그러나 융합교육 관련 단원의 쪽수, 비중 등의 양적 측면에서 살펴봤을 때는 출판사별로 상이하였고 다소 큰 편차가 나타났다. 또한 창의·융합 핵심역량의 제시가 없거나 다소 부정확한 경우가 있었다. 그리고 대부분 단원에서 체험, 표현, 감상 영역이 융합되어 있었으나 일부 교과서의 경우 감상 영역의 비중이 적은 점을 확인할 수 있었다. 다음으로 교과서의 내적 체제 측면에서 살펴봤을 때는 교육학자 포가티(Forgaty, 2009)가 제시한 단일 교과 내 융합, 여러 교과 간 융합, 교육 대상의 융합의 차원에서 분석해볼 수 있었다. 한편, 2015 개정 교육과정에 제시된 창의·융합 관련 기능 용어가 학습 목표에서 직접적으로 활용되지 않은 경우가 많았으며 평가 측면에서 융합교육에 적합한 다른 단원과 차별화된 평가 문항의 개발이 필요할 것으로 보인다. 본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 5, 6학년 초등 미술 교과서가 도입되기 시작한 현재, 교육과정에 따른 교과서 분석을 통해 향후 교육과정 개정 및 미술교과서 개발에 대한 융합교육 관련 시사점을 도출하는 것에 의의가 있다. 학교 현장에서 교육의 변화를 실감하기 위해서는 개정 교육과정이 추구하는 바가 교과서에 잘 드러나야 하며 교육과정이 개정되더라도 교과서에 반영되지 않는다면 교사 및 학생은 교육의 변화를 체감하기 어렵다. 2015 개정 교육과정에서 양성하고자 하는 창의·융합 역량을 지닌 인재를 기르기 위해서는 차원 높은 융합교육이 활발히 이루어져야 하며, 교과서도 교육 내용의 융합을 넘어 교육 방법의 융합, 교육 대상의 융합으로 그 범위를 넓힐 필요가 있다. 본 연구 이후에도 후속 연구로서 융합교육 및 개정 교육과정에 따른 미술교과서 분석이 진행되어야 할 것이다.
The attempt to exchange and communicate among various disciplines is one of the important changes in modern society. In order to cope with the complex problems that occur in society, experts in various fields are actively conducting interdisciplinary research, and in the education field, we aim to c...
The attempt to exchange and communicate among various disciplines is one of the important changes in modern society. In order to cope with the complex problems that occur in society, experts in various fields are actively conducting interdisciplinary research, and in the education field, we aim to cultivate 'Convergence talent' with creative and convergence capabilities that can solve problems across academic boundaries. Convergence education is a student-centered activity that aims to help students develop the ability to integrate knowledge on their own and to find meaning in what they learn through such processes. In a student-centered, integrated class, students can develop self-directed learning skills and feel more responsible for their own learning. The textbook used to implement the curriculum is a core educational resource for students to learn in the school field, and serves as a guide to teaching and learning methods and a guide to the teaching process. Therefore, the teacher should play the role of selecting the appropriate textbooks and reconstructing the contents in consideration of the student level and the school situation. Analyzing and comparing textbooks, which are reflections of the curriculum, is one way to determine how effective recent curriculum revisions have been. The purpose of this study is to examine the significance of convergence education and the convergence education presented in the revised curriculum in 2015, and to analyze whether the contents of convergence education are properly implemented in elementary art textbooks developed based on the revised curriculum. Through this, it is possible to suggest ways to improve the area of convergence education and to suggest implications for the revision of art education curriculum and the development of art textbook. In addition, teachers can use the materials to select and reconstruct art textbooks appropriate to each school's situation in the school education field, so that effective guidance of elementary school convergence education area can be achieved. The method of this study was to select the criteria for textbook analysis based on the previous research on convergence education and the content system of the revised curriculum in 2015, and then use content analysis, an analytical method of social science. It is to analyze the system and contents of six textbooks for fifth and sixth graders quantitatively and qualitatively. The subjects related to convergence education to be analyzed were selected based on educational activities dealing directly with 'creative·convergence', 'convergence' or related terms in textbooks and educational activities dealing with convergence with other subjects and other fields. In order to achieve the purpose of this study, the results of analyzing the elementary art textbooks for fifth and sixth graders are as follows. First, in terms of the external system of textbooks, it was confirmed that the composition of textbooks focused on the improvement of creative and convergence capacity emphasized in the 2015 revised curriculum. However, when looking at the quantity and number of units related to convergence education, they differed by the publishers and showed some big deviations. There were also cases where there was no suggestion of core competencies of creativity and convergence or some inaccuracies. In most units, experience, expression, and appreciation areas were converged, but some textbooks showed less appreciation area. Next, in terms of the internal system of textbooks, this study can be analyzed in terms of convergence within a single subject, interdisciplinary convergence, and education subjects suggested by educator Forgaty(2009). On the other hand, in many cases, the terminology related to creativity and convergence presented in the revised curriculum in 2015 was not directly used in learning objectives, and it is necessary to develop evaluation items differentiated from other units suitable for convergence education in terms of evaluation. The purpose of this study is to derive implications related to convergence education for the revision of the curriculum and the development of art textbooks through the analysis of textbooks according to the curriculum. In order to realize the change of education in the school field, what the revised curriculum seeks should be clearly shown in the textbook because even if the curriculum is revised, it is difficult for teachers and students to feel the change in the education. In order to cultivate talents with creative and convergence capabilities to be nurtured in the revised curriculum in 2015, high-level convergence education should be actively carried out, and textbooks should be expanded beyond convergence of educational contents and convergence of educational methods and convergence of educational targets. After this study, art textbook analysis should be conducted according to convergence education and revised curriculum.
The attempt to exchange and communicate among various disciplines is one of the important changes in modern society. In order to cope with the complex problems that occur in society, experts in various fields are actively conducting interdisciplinary research, and in the education field, we aim to cultivate 'Convergence talent' with creative and convergence capabilities that can solve problems across academic boundaries. Convergence education is a student-centered activity that aims to help students develop the ability to integrate knowledge on their own and to find meaning in what they learn through such processes. In a student-centered, integrated class, students can develop self-directed learning skills and feel more responsible for their own learning. The textbook used to implement the curriculum is a core educational resource for students to learn in the school field, and serves as a guide to teaching and learning methods and a guide to the teaching process. Therefore, the teacher should play the role of selecting the appropriate textbooks and reconstructing the contents in consideration of the student level and the school situation. Analyzing and comparing textbooks, which are reflections of the curriculum, is one way to determine how effective recent curriculum revisions have been. The purpose of this study is to examine the significance of convergence education and the convergence education presented in the revised curriculum in 2015, and to analyze whether the contents of convergence education are properly implemented in elementary art textbooks developed based on the revised curriculum. Through this, it is possible to suggest ways to improve the area of convergence education and to suggest implications for the revision of art education curriculum and the development of art textbook. In addition, teachers can use the materials to select and reconstruct art textbooks appropriate to each school's situation in the school education field, so that effective guidance of elementary school convergence education area can be achieved. The method of this study was to select the criteria for textbook analysis based on the previous research on convergence education and the content system of the revised curriculum in 2015, and then use content analysis, an analytical method of social science. It is to analyze the system and contents of six textbooks for fifth and sixth graders quantitatively and qualitatively. The subjects related to convergence education to be analyzed were selected based on educational activities dealing directly with 'creative·convergence', 'convergence' or related terms in textbooks and educational activities dealing with convergence with other subjects and other fields. In order to achieve the purpose of this study, the results of analyzing the elementary art textbooks for fifth and sixth graders are as follows. First, in terms of the external system of textbooks, it was confirmed that the composition of textbooks focused on the improvement of creative and convergence capacity emphasized in the 2015 revised curriculum. However, when looking at the quantity and number of units related to convergence education, they differed by the publishers and showed some big deviations. There were also cases where there was no suggestion of core competencies of creativity and convergence or some inaccuracies. In most units, experience, expression, and appreciation areas were converged, but some textbooks showed less appreciation area. Next, in terms of the internal system of textbooks, this study can be analyzed in terms of convergence within a single subject, interdisciplinary convergence, and education subjects suggested by educator Forgaty(2009). On the other hand, in many cases, the terminology related to creativity and convergence presented in the revised curriculum in 2015 was not directly used in learning objectives, and it is necessary to develop evaluation items differentiated from other units suitable for convergence education in terms of evaluation. The purpose of this study is to derive implications related to convergence education for the revision of the curriculum and the development of art textbooks through the analysis of textbooks according to the curriculum. In order to realize the change of education in the school field, what the revised curriculum seeks should be clearly shown in the textbook because even if the curriculum is revised, it is difficult for teachers and students to feel the change in the education. In order to cultivate talents with creative and convergence capabilities to be nurtured in the revised curriculum in 2015, high-level convergence education should be actively carried out, and textbooks should be expanded beyond convergence of educational contents and convergence of educational methods and convergence of educational targets. After this study, art textbook analysis should be conducted according to convergence education and revised curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.