본 연구는 2015 개정 주제별 교과서를 사용하여 주제중심 통합수업의 실행 사례를 탐구하고자 한다. 실행을 통하여 주제중심 통합수업의 이상에 접근하는 데 2015 개정 통합교과 주제별 교과서의 역할 그리고 그 개선점을 알고자 한다. 연구의 목적은 2015 개정 주제별 교과서를 사용하여 주제중심 통합수업을 실행했을 때 교실의 변화가 무엇인지 알아보는 것이다. 연구방법은 실행연구이며, 그 중에서도 해석적 실행연구를 방법을 적용하고자 한다. 본 연구를 진행하면서 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 주제중심 통합수업으로 교사의 변화는 무엇인가? 둘째, 주제중심 통합수업으로 학생의 변화는 무엇인가? 셋째, 주제중심 통합수업으로 수업과 교실의 변화는 무엇인가? 본 연구의 대상은 연구자가 담임하고 있는 1학년 학생들이며, 이 학생들과 함께 2015 개정 통합교과 주제별 교과서를 실행하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 주제중심 통합수업을 실행한 후 교사의 변화는 다음과 같다. 첫째, 지속적으로 교사로서 ‘나’ 자신에 대한 성찰과 반성하는 교사가 되었다. 주제중심 통합수업을 하는 과정을 통하여 연구자는 교사로서 ‘나’ 스스로에 대한 부족한 점, 문제점을 찾고 이를 해결하기 위하여 노력하였다. 둘째, 학생을 중심으로 수업을 구성하는 교사가 되었다. 연구자는 학생 중심의 수업 성찰을 통하여 학교 수업의 구심점이 교사에서 학생으로 이동함과 동시에 ...
본 연구는 2015 개정 주제별 교과서를 사용하여 주제중심 통합수업의 실행 사례를 탐구하고자 한다. 실행을 통하여 주제중심 통합수업의 이상에 접근하는 데 2015 개정 통합교과 주제별 교과서의 역할 그리고 그 개선점을 알고자 한다. 연구의 목적은 2015 개정 주제별 교과서를 사용하여 주제중심 통합수업을 실행했을 때 교실의 변화가 무엇인지 알아보는 것이다. 연구방법은 실행연구이며, 그 중에서도 해석적 실행연구를 방법을 적용하고자 한다. 본 연구를 진행하면서 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 주제중심 통합수업으로 교사의 변화는 무엇인가? 둘째, 주제중심 통합수업으로 학생의 변화는 무엇인가? 셋째, 주제중심 통합수업으로 수업과 교실의 변화는 무엇인가? 본 연구의 대상은 연구자가 담임하고 있는 1학년 학생들이며, 이 학생들과 함께 2015 개정 통합교과 주제별 교과서를 실행하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 주제중심 통합수업을 실행한 후 교사의 변화는 다음과 같다. 첫째, 지속적으로 교사로서 ‘나’ 자신에 대한 성찰과 반성하는 교사가 되었다. 주제중심 통합수업을 하는 과정을 통하여 연구자는 교사로서 ‘나’ 스스로에 대한 부족한 점, 문제점을 찾고 이를 해결하기 위하여 노력하였다. 둘째, 학생을 중심으로 수업을 구성하는 교사가 되었다. 연구자는 학생 중심의 수업 성찰을 통하여 학교 수업의 구심점이 교사에서 학생으로 이동함과 동시에 교사의 역할 변화를 깨달았다. 그리하여 연구자는 주제중심 통합수업을 진행하면서 학생 중심으로 수업 계획-실행-반성을 하면서 학생을 중심으로 수업을 구성하는 교사가 되었다. 주제중심 통합수업을 실행한 후 학생의 변화는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 자발적이고 능동적인 학습자가 되었다. 학생들은 자신들이 만들어가는 주제중심 통합수업 특히 구성차시 활동에 큰 만족감과 성취감을 느꼈다. 주제별 교과서를 통한 학생 중심의 수업 활동은 학생들의 수업 태도를 변화하게 하였다. 학생들은 주제중심 통합수업을 할수록 점점 더 수업에서 주체적이고 주도적인 역할을 하였다. 둘째, 학생들은 수업에 몰입하게 되었다. 학생들의 흥미와 경험이 주제가 되는 주제중심 통합수업을 통하여 학생들은 학교 수업이 학생 개개인과 연계되고 학습 내용이 각자에게 의미를 갖게 되어 수업이 즐거워지며 수업에 몰입하였다. 셋째, 학생들은 친구들과 함께 협력하며 배우게 되었다. 주제중심 통합수업은 교사와 학생, 학생과 학생의 협의로 시작된다. 수업을 진행하는 과정에서 학생들은 자연스럽게 친구의 소중함, 함께 공부할 때 서로 배려하는 태도, 친구를 도와주는 태도와 같이 함께 배우는 방법을 알아갔다. 주제중심 통합수업을 실행한 후 수업과 교실의 변화는 다음과 같다. 첫째, 활기차고 역동적인 수업이 되었다. 학생 주도의 주제중심 통합수업에서는 학생들의 생각과 의견이 수업을 만들고 나아간다. 학생들이 주체적으로 자유롭게 자신의 생각을 이야기하는 모습이 겉으로 보기에는 다소 정신이 없어 보일 수 있으나 학생들은 수업과 관련된 저마다의 의견이나 생각을 이야기하고 있다. 다소 시끌벅적한 대신 수업은 학생들의 활기로 가득 찼고 역동적이게 되었다. 둘째, 변화무쌍하고 즉흥적인 수업이 되었다. 구성차시 수업을 통하여 교사와 학생들은 협의하여 수업을 계획하고 만든다. 학생들의 변화무쌍한 생각은 미리 구성한 계획과 전혀 다르게 전개되기도 하며 이는 수업을 훨씬 즉흥적이고 계속 변화하는 수업으로 만들었다. 셋째, 학생들의 현재 관심사로 가득 찬 교실이 되었다. 주제중심 통합수업을 하면서 연구자는 학생들이 주제를 파악하기 쉽고, 주제에 집중할 수 있도록 교실을 구성하였다. 이러한 환경 구성을 통하여 학생들은 교실에 들어오는 순간 자신들이 현재 다루는 주제를 인지하고, 인지하는 그 순간부터 배움이 시작되고 수업에 몰입할 수 있도록 하였다. 넷째, 상호작용과 협력을 위한 자리배치를 하게 되었다. 교사-학생, 학생-학생 간의 협의가 중요한 주제중심 통합수업을 위하여 ‘ㄷ’자 형태의 자리 배치로 변하게 되었다. 이러한 변화로. 학생들은 주변의 상황을 돌아보며 친구들과 원활하고 능동적인 상호작용 및 협력을 하기 시작하였다. 이러한 자리 배치의 변화가 학교 학습에 있어서 매우 중요한 요인으로 작용함을 알 수 있다.
본 연구는 2015 개정 주제별 교과서를 사용하여 주제중심 통합수업의 실행 사례를 탐구하고자 한다. 실행을 통하여 주제중심 통합수업의 이상에 접근하는 데 2015 개정 통합교과 주제별 교과서의 역할 그리고 그 개선점을 알고자 한다. 연구의 목적은 2015 개정 주제별 교과서를 사용하여 주제중심 통합수업을 실행했을 때 교실의 변화가 무엇인지 알아보는 것이다. 연구방법은 실행연구이며, 그 중에서도 해석적 실행연구를 방법을 적용하고자 한다. 본 연구를 진행하면서 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 주제중심 통합수업으로 교사의 변화는 무엇인가? 둘째, 주제중심 통합수업으로 학생의 변화는 무엇인가? 셋째, 주제중심 통합수업으로 수업과 교실의 변화는 무엇인가? 본 연구의 대상은 연구자가 담임하고 있는 1학년 학생들이며, 이 학생들과 함께 2015 개정 통합교과 주제별 교과서를 실행하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 주제중심 통합수업을 실행한 후 교사의 변화는 다음과 같다. 첫째, 지속적으로 교사로서 ‘나’ 자신에 대한 성찰과 반성하는 교사가 되었다. 주제중심 통합수업을 하는 과정을 통하여 연구자는 교사로서 ‘나’ 스스로에 대한 부족한 점, 문제점을 찾고 이를 해결하기 위하여 노력하였다. 둘째, 학생을 중심으로 수업을 구성하는 교사가 되었다. 연구자는 학생 중심의 수업 성찰을 통하여 학교 수업의 구심점이 교사에서 학생으로 이동함과 동시에 교사의 역할 변화를 깨달았다. 그리하여 연구자는 주제중심 통합수업을 진행하면서 학생 중심으로 수업 계획-실행-반성을 하면서 학생을 중심으로 수업을 구성하는 교사가 되었다. 주제중심 통합수업을 실행한 후 학생의 변화는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 자발적이고 능동적인 학습자가 되었다. 학생들은 자신들이 만들어가는 주제중심 통합수업 특히 구성차시 활동에 큰 만족감과 성취감을 느꼈다. 주제별 교과서를 통한 학생 중심의 수업 활동은 학생들의 수업 태도를 변화하게 하였다. 학생들은 주제중심 통합수업을 할수록 점점 더 수업에서 주체적이고 주도적인 역할을 하였다. 둘째, 학생들은 수업에 몰입하게 되었다. 학생들의 흥미와 경험이 주제가 되는 주제중심 통합수업을 통하여 학생들은 학교 수업이 학생 개개인과 연계되고 학습 내용이 각자에게 의미를 갖게 되어 수업이 즐거워지며 수업에 몰입하였다. 셋째, 학생들은 친구들과 함께 협력하며 배우게 되었다. 주제중심 통합수업은 교사와 학생, 학생과 학생의 협의로 시작된다. 수업을 진행하는 과정에서 학생들은 자연스럽게 친구의 소중함, 함께 공부할 때 서로 배려하는 태도, 친구를 도와주는 태도와 같이 함께 배우는 방법을 알아갔다. 주제중심 통합수업을 실행한 후 수업과 교실의 변화는 다음과 같다. 첫째, 활기차고 역동적인 수업이 되었다. 학생 주도의 주제중심 통합수업에서는 학생들의 생각과 의견이 수업을 만들고 나아간다. 학생들이 주체적으로 자유롭게 자신의 생각을 이야기하는 모습이 겉으로 보기에는 다소 정신이 없어 보일 수 있으나 학생들은 수업과 관련된 저마다의 의견이나 생각을 이야기하고 있다. 다소 시끌벅적한 대신 수업은 학생들의 활기로 가득 찼고 역동적이게 되었다. 둘째, 변화무쌍하고 즉흥적인 수업이 되었다. 구성차시 수업을 통하여 교사와 학생들은 협의하여 수업을 계획하고 만든다. 학생들의 변화무쌍한 생각은 미리 구성한 계획과 전혀 다르게 전개되기도 하며 이는 수업을 훨씬 즉흥적이고 계속 변화하는 수업으로 만들었다. 셋째, 학생들의 현재 관심사로 가득 찬 교실이 되었다. 주제중심 통합수업을 하면서 연구자는 학생들이 주제를 파악하기 쉽고, 주제에 집중할 수 있도록 교실을 구성하였다. 이러한 환경 구성을 통하여 학생들은 교실에 들어오는 순간 자신들이 현재 다루는 주제를 인지하고, 인지하는 그 순간부터 배움이 시작되고 수업에 몰입할 수 있도록 하였다. 넷째, 상호작용과 협력을 위한 자리배치를 하게 되었다. 교사-학생, 학생-학생 간의 협의가 중요한 주제중심 통합수업을 위하여 ‘ㄷ’자 형태의 자리 배치로 변하게 되었다. 이러한 변화로. 학생들은 주변의 상황을 돌아보며 친구들과 원활하고 능동적인 상호작용 및 협력을 하기 시작하였다. 이러한 자리 배치의 변화가 학교 학습에 있어서 매우 중요한 요인으로 작용함을 알 수 있다.
This study aims to research on an action research on a theme using the 2015 Revised Thematic Textbooks. Through the implementation, the researcher intents to reveal the roles and the improvement points of the 2015 Revised Thematic Textbooks in approaching the ideal of theme-based integrated learning...
This study aims to research on an action research on a theme using the 2015 Revised Thematic Textbooks. Through the implementation, the researcher intents to reveal the roles and the improvement points of the 2015 Revised Thematic Textbooks in approaching the ideal of theme-based integrated learning. Therefore, the purpose of this study is to find out what changes are in the classroom when theme-based integrated learning has been conducted using 2015 Revised Thematic Textbooks. This study conducts an action research and, among other things, applies the method of interpretive action research. In order to achieve the purpose, this study set up following research questions. First, what are the changes of the teacher after conducting the theme-based integrated learning? Second, what are the changes of the students after conducting the theme-based integrated learning? Third, what are the changes in class and the classroom after conducting the theme-based integrated learning? The subjects of this study are first grade students, who are in charge of the researcher. The results of this study are as follows. The changes of teacher after conducting theme-based integrated learning are as follows. First, I became a teacher who constantly reflected on myself. Through the course of theme-based integrated learning, I sought to find deficiencies and problems about myself as a teacher. Second, I became a teacher who makes up a student-centered class. Through student-centered class reflection, I realized the change in my role as the center point of school classes moved from teacher to student. Therefore, I became a teacher who makes up student-centered class while conducting the theme-based integrated learning. The changes of students after conducting theme-based integrated learning are as follows. First, the students became active and voluntary learners. The students felt great satisfaction and accomplishment in the theme-based integrated lessons they were making, especially the constructive lesson activities. Student-centered class activities through constructive lessons changed the students' attitudes. The more theme-based integrated learning students took, the more self-reliant and leading roles they played in the class. Second, the students became immersed in the class. Through the theme-based integrated learning where students' interests and experiences are the theme, the students enjoyed the classes and immersed themselves in the classes as the classes were linked to each student and the contents of the study were meaningful to each other. Third, the students learned by working together with their friends. The theme-based integrated learning begin with consultations between teachers and students, students and students. During the process of the classes, students naturally learned how to learn together, appreciating the importance of friends, the attitude of caring for each other when studying together, and the attitude of helping friends. The changes in class and the classroom after conducting theme-based integrated learning are as follows. First, it became lively and dynamic class. In a student-led, theme-based integrated learning, students' thoughts and opinions form the class and move on. As the students lead the class independently, students may look too free to talk about their ideas, but the students are talking about their opinions and ideas related to the class. Instead of being a bit noisy, the class is full of students' energy and dynamic. Second, it became a changeable and improvised class. Through constructive lessons, teachers and students discuss and plan the lessons. The students' ever-changing ideas sometimes develop quite differently from their pre-arranged plans, which have made them much more improvised and constantly changing. Third, it has become a classroom full of students' current concerns. In a theme-based integrated learning, I organized the classroom so that students could understand the theme and focus on it. Through this configuration, students were allowed to recognize the theme they currently deal with as soon as they entered the classroom, they started learning and became immersed in the class. Fourth, their seats were assigned for better interaction and cooperation. For a theme-based class in which discussions between students are important, seating was rearranged into ‘C’ shape. It can be seen that this change in seating is a very important factor in school learning.
This study aims to research on an action research on a theme using the 2015 Revised Thematic Textbooks. Through the implementation, the researcher intents to reveal the roles and the improvement points of the 2015 Revised Thematic Textbooks in approaching the ideal of theme-based integrated learning. Therefore, the purpose of this study is to find out what changes are in the classroom when theme-based integrated learning has been conducted using 2015 Revised Thematic Textbooks. This study conducts an action research and, among other things, applies the method of interpretive action research. In order to achieve the purpose, this study set up following research questions. First, what are the changes of the teacher after conducting the theme-based integrated learning? Second, what are the changes of the students after conducting the theme-based integrated learning? Third, what are the changes in class and the classroom after conducting the theme-based integrated learning? The subjects of this study are first grade students, who are in charge of the researcher. The results of this study are as follows. The changes of teacher after conducting theme-based integrated learning are as follows. First, I became a teacher who constantly reflected on myself. Through the course of theme-based integrated learning, I sought to find deficiencies and problems about myself as a teacher. Second, I became a teacher who makes up a student-centered class. Through student-centered class reflection, I realized the change in my role as the center point of school classes moved from teacher to student. Therefore, I became a teacher who makes up student-centered class while conducting the theme-based integrated learning. The changes of students after conducting theme-based integrated learning are as follows. First, the students became active and voluntary learners. The students felt great satisfaction and accomplishment in the theme-based integrated lessons they were making, especially the constructive lesson activities. Student-centered class activities through constructive lessons changed the students' attitudes. The more theme-based integrated learning students took, the more self-reliant and leading roles they played in the class. Second, the students became immersed in the class. Through the theme-based integrated learning where students' interests and experiences are the theme, the students enjoyed the classes and immersed themselves in the classes as the classes were linked to each student and the contents of the study were meaningful to each other. Third, the students learned by working together with their friends. The theme-based integrated learning begin with consultations between teachers and students, students and students. During the process of the classes, students naturally learned how to learn together, appreciating the importance of friends, the attitude of caring for each other when studying together, and the attitude of helping friends. The changes in class and the classroom after conducting theme-based integrated learning are as follows. First, it became lively and dynamic class. In a student-led, theme-based integrated learning, students' thoughts and opinions form the class and move on. As the students lead the class independently, students may look too free to talk about their ideas, but the students are talking about their opinions and ideas related to the class. Instead of being a bit noisy, the class is full of students' energy and dynamic. Second, it became a changeable and improvised class. Through constructive lessons, teachers and students discuss and plan the lessons. The students' ever-changing ideas sometimes develop quite differently from their pre-arranged plans, which have made them much more improvised and constantly changing. Third, it has become a classroom full of students' current concerns. In a theme-based integrated learning, I organized the classroom so that students could understand the theme and focus on it. Through this configuration, students were allowed to recognize the theme they currently deal with as soon as they entered the classroom, they started learning and became immersed in the class. Fourth, their seats were assigned for better interaction and cooperation. For a theme-based class in which discussions between students are important, seating was rearranged into ‘C’ shape. It can be seen that this change in seating is a very important factor in school learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.