본 연구는 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 운동수행능력에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상으로는 S시에 소재한 D운동발달센터를 내원하는 만 7세 ADHD 아동 중에서 실험집단 8명, 통제집단 8명 총 16명의 아동으로 선정하였으며, 심리운동 프로그램은 12주간, 주 2회, 1회당 50분간 실시하였다. 집단 간 운동수행능력에 관련하여 발달장애 운동수행 프로파일(...
본 연구는 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 운동수행능력에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상으로는 S시에 소재한 D운동발달센터를 내원하는 만 7세 ADHD 아동 중에서 실험집단 8명, 통제집단 8명 총 16명의 아동으로 선정하였으며, 심리운동 프로그램은 12주간, 주 2회, 1회당 50분간 실시하였다. 집단 간 운동수행능력에 관련하여 발달장애 운동수행 프로파일(MPP)을 프로그램 적용 전·후로 측정하였다. 자료처리는 SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 실시하였고, 집단 간의 동질성을 검사하기 위해 독립 표본 t-검점(Independent t-test) 검사항목의 표준편차와 평균값을 산출하였다. 또한 실험집단과 통제집단의 사전과 사후검사 결과 값을 알아보기 위해 반복 측정 분산분석(Repeated measure ANOVA)을 실시하였으며, 모든 자료에서의 유의수준은 .05로 설정하였다.
연구의 결과값을 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 인지적 수행능력에서 12주간 심리운동 프로그램을 참여한 실험집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타났지만, 참여하지 않은 통제집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 신체적 수행능력에서 12주간 심리운동프로그램에 참여한 실험집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타났지만, 참여하지 않은 통제집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
이와 같이 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 운동수행능력에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 프로그램에 참여한 ADHD 아동과 참여하지 않은 ADHD 아동 간의 운동수행능력에 차이가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 운동수행능력에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상으로는 S시에 소재한 D운동발달센터를 내원하는 만 7세 ADHD 아동 중에서 실험집단 8명, 통제집단 8명 총 16명의 아동으로 선정하였으며, 심리운동 프로그램은 12주간, 주 2회, 1회당 50분간 실시하였다. 집단 간 운동수행능력에 관련하여 발달장애 운동수행 프로파일(MPP)을 프로그램 적용 전·후로 측정하였다. 자료처리는 SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 실시하였고, 집단 간의 동질성을 검사하기 위해 독립 표본 t-검점(Independent t-test) 검사항목의 표준편차와 평균값을 산출하였다. 또한 실험집단과 통제집단의 사전과 사후검사 결과 값을 알아보기 위해 반복 측정 분산분석(Repeated measure ANOVA)을 실시하였으며, 모든 자료에서의 유의수준은 .05로 설정하였다.
연구의 결과값을 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 인지적 수행능력에서 12주간 심리운동 프로그램을 참여한 실험집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타났지만, 참여하지 않은 통제집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 신체적 수행능력에서 12주간 심리운동프로그램에 참여한 실험집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타났지만, 참여하지 않은 통제집단은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
이와 같이 심리운동 프로그램이 ADHD 아동의 운동수행능력에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 프로그램에 참여한 ADHD 아동과 참여하지 않은 ADHD 아동 간의 운동수행능력에 차이가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the effect of psychomotor program on ADHD children motor performance. Among 7 year old ADHD children who visited D exercise development center in S city 8 experimental groups. 8 people group the psychomotor exercise program It was carried out 50 minutes p...
The purpose of this study was to investigate the effect of psychomotor program on ADHD children motor performance. Among 7 year old ADHD children who visited D exercise development center in S city 8 experimental groups. 8 people group the psychomotor exercise program It was carried out 50 minutes per week twice a week for 12 weeks. Developmental Disability Exercise Performance Profile (MPP) was measured before and after application. Data processing was performed using the SPSS 23.0 program, Standard deviations and mean values of the Independent t-test items were calculated to test the homogeneity among the groups. In addition, repeated measure ANOVA was performed to evaluate the pre and post test results of group A and group B, The significance level for all data was set at .05.
The conclusions from the results of the above study are as follows.
First, although group A participated in psychomotor program for 12 weeks in cognitive performance of ADHD children, there was a statistically significant difference, There was no statistically significant difference in group B who did not participate.
Second, there was a statistically significant difference in group A, in which the psychomotor program participated in the psychomotor program for 12 weeks in the physical performance of children with ADHD, There was no statistically significant difference in group B who did not participate.
Third, there was a statistically significant difference between group A, who participated in psychomotor exercise program for 12 weeks, in psychomotor program performance of ADHD children, There was no statistically significant difference in group B who did not participate.
As such, the psychomotor program had a positive effect on the athletic performance of ADHD children, There was a difference in exercise performance between ADHD children who participated in the program and ADHD children who did not participate.
The purpose of this study was to investigate the effect of psychomotor program on ADHD children motor performance. Among 7 year old ADHD children who visited D exercise development center in S city 8 experimental groups. 8 people group the psychomotor exercise program It was carried out 50 minutes per week twice a week for 12 weeks. Developmental Disability Exercise Performance Profile (MPP) was measured before and after application. Data processing was performed using the SPSS 23.0 program, Standard deviations and mean values of the Independent t-test items were calculated to test the homogeneity among the groups. In addition, repeated measure ANOVA was performed to evaluate the pre and post test results of group A and group B, The significance level for all data was set at .05.
The conclusions from the results of the above study are as follows.
First, although group A participated in psychomotor program for 12 weeks in cognitive performance of ADHD children, there was a statistically significant difference, There was no statistically significant difference in group B who did not participate.
Second, there was a statistically significant difference in group A, in which the psychomotor program participated in the psychomotor program for 12 weeks in the physical performance of children with ADHD, There was no statistically significant difference in group B who did not participate.
Third, there was a statistically significant difference between group A, who participated in psychomotor exercise program for 12 weeks, in psychomotor program performance of ADHD children, There was no statistically significant difference in group B who did not participate.
As such, the psychomotor program had a positive effect on the athletic performance of ADHD children, There was a difference in exercise performance between ADHD children who participated in the program and ADHD children who did not participate.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.