스마트시티 기술은 4차 산업혁명을 가속화하여 신산업 창출에 기여하는 핵심기술로서, 미국, 영국, 덴마크, 네델란드, 스페인, 싱가포르 등 선진국을 중심으로 교통, 안전, 환경 등의 도시문제를 해결하기 위하여 활발하게 구축 중이다. 시장조사 기관인 프로스트앤설리반에 의하면 전세계 스마트시티 시장 규모는 중국, 인도 등 신흥국 중심으로 2020년에는 1,712조원, 2025년에는 3,532조원에 달할 것으로 전망하고 있다. 국내 시장규모도 2016년 4,784억원에서 연평균 4.4%로 증가하여 2022년에는 6,181억원에 이를 것으로 전망하고 있다. 우리나라는 2003년부터 U-City라는 스마트시티 초기 모델로 전국 지자체를 대상으로 U-City 통합플랫폼 기반구축 사업을 추진해 왔으나 개별 서비스 ...
스마트시티 기술은 4차 산업혁명을 가속화하여 신산업 창출에 기여하는 핵심기술로서, 미국, 영국, 덴마크, 네델란드, 스페인, 싱가포르 등 선진국을 중심으로 교통, 안전, 환경 등의 도시문제를 해결하기 위하여 활발하게 구축 중이다. 시장조사 기관인 프로스트앤설리반에 의하면 전세계 스마트시티 시장 규모는 중국, 인도 등 신흥국 중심으로 2020년에는 1,712조원, 2025년에는 3,532조원에 달할 것으로 전망하고 있다. 국내 시장규모도 2016년 4,784억원에서 연평균 4.4%로 증가하여 2022년에는 6,181억원에 이를 것으로 전망하고 있다. 우리나라는 2003년부터 U-City라는 스마트시티 초기 모델로 전국 지자체를 대상으로 U-City 통합플랫폼 기반구축 사업을 추진해 왔으나 개별 서비스 인프라 구축에 치중하여 교통, 방범, 방재 서비스 통합관리 필요성이 제기되어 왔다. 국토부에서는 U-City 통합플랫폼 단점을 개선하고 교통, 방범, 방재, 환경, 복지 등 연계 서비스를 통합관리하기 위해 전국 지자체에 스마트시티 통합플랫폼 기반구축 사업과 연구개발사업인 개방형 통합플랫폼 서비스 고도화 사업을 2022년 완료를 목표로 진행하고 있다. 스마트시티 고도화 사업이 성공하기 위해서는 공급자 중심의 시스템이 아니라 이용자 중심의 개방형 통합플랫폼을 구축하여 오픈 데이터 서비스를 제공해야 한다. 본 논문에서는 현재 국내에 보급중인 스마트시티 통합플랫폼이 오픈 데이터 서비스를 제공할 수 있도록 표준화에 대한 문제점과 개방형 통합플랫폼 표준화 로드맵을 제시하고, 서비스 고도화에 따른 전송량 증폭에 대비 스마트시티 전송망 개선방안을 제시하였다. 또한 한정된 감리인력으로 고도화 사업관리에 대한 문제가 없는지 확인하고 개선안을 제시해 보았다. 마지막으로 본 논문의 개선방안을 검증하기 위해 정보통신기술자를 대상으로 설문조사를 실시하여 개선방안에 대한 객관성을 확보하였다.
스마트시티 기술은 4차 산업혁명을 가속화하여 신산업 창출에 기여하는 핵심기술로서, 미국, 영국, 덴마크, 네델란드, 스페인, 싱가포르 등 선진국을 중심으로 교통, 안전, 환경 등의 도시문제를 해결하기 위하여 활발하게 구축 중이다. 시장조사 기관인 프로스트앤설리반에 의하면 전세계 스마트시티 시장 규모는 중국, 인도 등 신흥국 중심으로 2020년에는 1,712조원, 2025년에는 3,532조원에 달할 것으로 전망하고 있다. 국내 시장규모도 2016년 4,784억원에서 연평균 4.4%로 증가하여 2022년에는 6,181억원에 이를 것으로 전망하고 있다. 우리나라는 2003년부터 U-City라는 스마트시티 초기 모델로 전국 지자체를 대상으로 U-City 통합플랫폼 기반구축 사업을 추진해 왔으나 개별 서비스 인프라 구축에 치중하여 교통, 방범, 방재 서비스 통합관리 필요성이 제기되어 왔다. 국토부에서는 U-City 통합플랫폼 단점을 개선하고 교통, 방범, 방재, 환경, 복지 등 연계 서비스를 통합관리하기 위해 전국 지자체에 스마트시티 통합플랫폼 기반구축 사업과 연구개발사업인 개방형 통합플랫폼 서비스 고도화 사업을 2022년 완료를 목표로 진행하고 있다. 스마트시티 고도화 사업이 성공하기 위해서는 공급자 중심의 시스템이 아니라 이용자 중심의 개방형 통합플랫폼을 구축하여 오픈 데이터 서비스를 제공해야 한다. 본 논문에서는 현재 국내에 보급중인 스마트시티 통합플랫폼이 오픈 데이터 서비스를 제공할 수 있도록 표준화에 대한 문제점과 개방형 통합플랫폼 표준화 로드맵을 제시하고, 서비스 고도화에 따른 전송량 증폭에 대비 스마트시티 전송망 개선방안을 제시하였다. 또한 한정된 감리인력으로 고도화 사업관리에 대한 문제가 없는지 확인하고 개선안을 제시해 보았다. 마지막으로 본 논문의 개선방안을 검증하기 위해 정보통신기술자를 대상으로 설문조사를 실시하여 개선방안에 대한 객관성을 확보하였다.
Smart City technology is a key technology that contributes to the creation of new industries by accelerating the fourth industrial revolution. It is actively being developed to solve urban problems such as transportation, safety, and environment, mainly in developed countries such as the United...
Smart City technology is a key technology that contributes to the creation of new industries by accelerating the fourth industrial revolution. It is actively being developed to solve urban problems such as transportation, safety, and environment, mainly in developed countries such as the United States, United Kingdom, Denmark, Netherlands, Spain and Singapore. According to Frost & Sullivan, a market research firm, the global smart city market is expected to reach 1.5 trillion dollar in 2020 and 3.3 trillion dollar by 2025, centering on emerging economies such as China and India. The domestic market size is also expected to increase from 478.4 billion won in 2016 to 4.4% annually, reaching 618.1 billion won by 2022. Since 2003, Korea has been promoting U-City integrated platform based construction projects for local governments, but the need for integrated management of traffic, crime prevention and disaster prevention services has been raised by building service system such as traffic and crime prevention individually. The Ministry of Land, Infrastructure, and Transport is carrying out a smart city integrated platform based construction project and an open integrated platform service advancement project for local governments in order to improve the shortcomings of the U-City integrated platform and manage linked services such as traffic, crime prevention, disaster prevention, environment, and welfare. It aims to complete by 2022. In order for the smart city advancement project to succeed, it is necessary to provide an open data service by establishing an open, user-oriented integrated platform rather than a provider-oriented system. In this paper, I raised the problem of standardization of smart city integrated platform currently being built in local governments and presented execution plan and roadmap for open integrated platform to provide open data service and suggested ways to improve the smart city transmission network in preparation for amplifying the traffic volume due to the advancement of services. In addition, with limited supervisory personnel, I checked there were any problems in the management of advanced projects and suggested improvement plans. Finally, to verify the improvement plan of this paper, a survey was conducted on information and communication engineers to secure objectivity on the improvement plan.
Smart City technology is a key technology that contributes to the creation of new industries by accelerating the fourth industrial revolution. It is actively being developed to solve urban problems such as transportation, safety, and environment, mainly in developed countries such as the United States, United Kingdom, Denmark, Netherlands, Spain and Singapore. According to Frost & Sullivan, a market research firm, the global smart city market is expected to reach 1.5 trillion dollar in 2020 and 3.3 trillion dollar by 2025, centering on emerging economies such as China and India. The domestic market size is also expected to increase from 478.4 billion won in 2016 to 4.4% annually, reaching 618.1 billion won by 2022. Since 2003, Korea has been promoting U-City integrated platform based construction projects for local governments, but the need for integrated management of traffic, crime prevention and disaster prevention services has been raised by building service system such as traffic and crime prevention individually. The Ministry of Land, Infrastructure, and Transport is carrying out a smart city integrated platform based construction project and an open integrated platform service advancement project for local governments in order to improve the shortcomings of the U-City integrated platform and manage linked services such as traffic, crime prevention, disaster prevention, environment, and welfare. It aims to complete by 2022. In order for the smart city advancement project to succeed, it is necessary to provide an open data service by establishing an open, user-oriented integrated platform rather than a provider-oriented system. In this paper, I raised the problem of standardization of smart city integrated platform currently being built in local governments and presented execution plan and roadmap for open integrated platform to provide open data service and suggested ways to improve the smart city transmission network in preparation for amplifying the traffic volume due to the advancement of services. In addition, with limited supervisory personnel, I checked there were any problems in the management of advanced projects and suggested improvement plans. Finally, to verify the improvement plan of this paper, a survey was conducted on information and communication engineers to secure objectivity on the improvement plan.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.