본 연구는 1990년부터 2018년까지 이루어진 영유아기 초기 문해 기술 연구의 동향을 분석하였다. 이는 영유아기 언어발달에 있어 핵심이 되는 초기 문해 기술의 중요성에 대해 알고, 그 결과를 바탕으로 영유아 언어교육 분야에 다양하고 균형 있는 연구의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 내용 동향은 어떠한가? 1-1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연대별 동향은 어떠한가? 1-2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 주제별 동향은 어떠한가? 2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구방법론적 동향은 어떠한가? 2-1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구대상별 동향은 어떠한가? 2-2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구유형별 동향은 어떠한가? 2-3. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구도구별 동향은 어떠한가? 2-4. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 자료분석별 동향은 어떠한가?
본 연구에서는 한국교육학술정보원(...
본 연구는 1990년부터 2018년까지 이루어진 영유아기 초기 문해 기술 연구의 동향을 분석하였다. 이는 영유아기 언어발달에 있어 핵심이 되는 초기 문해 기술의 중요성에 대해 알고, 그 결과를 바탕으로 영유아 언어교육 분야에 다양하고 균형 있는 연구의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 내용 동향은 어떠한가? 1-1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연대별 동향은 어떠한가? 1-2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 주제별 동향은 어떠한가? 2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구방법론적 동향은 어떠한가? 2-1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구대상별 동향은 어떠한가? 2-2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구유형별 동향은 어떠한가? 2-3. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구도구별 동향은 어떠한가? 2-4. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 자료분석별 동향은 어떠한가?
본 연구에서는 한국교육학술정보원(RISS)에서 제공하는 학술데이터서비스를 통해 1990년부터 2018년까지 발표된 영유아 초기 문해 기술 연구 75편(박사학위논문 5편, 한국연구재단 등재 학술지 70편)을 연구 대상으로 선정하였다. 분석 기준은 다음과 같다. 첫째, 영유아의 초기 문해 기술 연구의 연구 주제를 분석하기 위해 NELP(2009)가 제시한 초기 문해 기술을 중점으로 음운 인식, 자모음 지식, 자기 이름 쓰기, 음운처리(음운 기억, 명명 속도)의 4개 범주로 분류하였다. 둘째, 연구방법론적 동향은 연구대상, 연구유형, 연구도구, 자료 분석 방법으로 구분하여 분석하였다. 연구대상은 영유아(만 0-7세), 교사, 부모 로 구분하였고 그 중 영·유아의 연령은 세분화하여 분석하였다. 연구유형은 양적연구, 질적 연구, 문헌연구로 구분하였다. 양적 연구는 관찰연구, 상관연구, 실험연구, 조사연구로 나누었으며, 질적 연구는 사례연구, 문화기술적 연구로 분류하였다. 연구도구의 분류 기준은 양적연구는 관찰법, 검사법, 면접법, 질문지법으로 구분하였으며, 질적 연구는 내용 질적 분석, 심층면담, 참여관찰로 분류하였다. 자료 분석 방법의 분석 기준은 양적 분석 방법의 경우, 기술 통계(빈도, 평균, 범위 등), 차이검증(카이검증, t검증, 일원변량분산분석, 공분산분석, 일원다변량분산분석 등), 관계 분석(이원변량분산분석과 이원다변량분산분석에서 상호작용의 효과를 본 경우, 상관분석, 다중회귀분석, 경로분석 등), 요인 분석으로 구분하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 연대별 동향을 분석한 결과, 1995년의 연구를 시작으로 2000년대에 급격하게 증가하였고, 2010년대에도 활발하게 연구되었다. 둘째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 주제별 동향은 음운 인식, 자모음 지식, 음운처리, 자기 이름 쓰기 순으로 나타났다. 연대별로 음운 인식, 자기 이름 쓰기 주제는 점차 증가하였으나 자모음 지식과 음운처리주제는 감소하는 양상을 보였다. 셋째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구 대상은 영유아, 부모, 교사 순으로 나타났다. 영유아의 연령별 상세 내용은 만 4세, 만 5세, 만 3세, 만 6세, 만 7세, 만 2세, 만 1세 순이었으며, 만 4와 만 5세를 대상으로 한 연구가 집중적으로 이루어졌다. 넷째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 유형은 대부분의 연구가 양적연구로 이루어졌으며, 문헌연구가 일부 수행되었고, 질적 연구는 한 편도 발표되지 않았다. 양적연구는 상관연구, 실험연구, 조사연구 순으로 나타났으며, 상관연구와 실험연구가 주를 이루었다. 다섯째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 도구별 동향은 검사, 질문, 문헌분석, 관찰, 면접 순이었으며, 대부분의 연구에서 검사 도구를 활용하였다. 여섯째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 자료 분석 동향은 관계 분석, 차이 검증, 문헌분석, 기술통계, 요인분석 순으로 이루어졌고, 대부분의 연구가 관계 분석과 차이 검증으로 이루어졌다. 이러한 연구 결과에 따라, 영유아의 초기 문해 기술 중 우리나라 문해 발달에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 확인된 자모음 지식(최은영, 2010)에 대한 연구가 좀 더 깊이 있게 연구되어져야 할 필요성이 제기되었다.
본 연구는 1990년부터 2018년까지 이루어진 영유아기 초기 문해 기술 연구의 동향을 분석하였다. 이는 영유아기 언어발달에 있어 핵심이 되는 초기 문해 기술의 중요성에 대해 알고, 그 결과를 바탕으로 영유아 언어교육 분야에 다양하고 균형 있는 연구의 기초 자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 내용 동향은 어떠한가? 1-1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연대별 동향은 어떠한가? 1-2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 주제별 동향은 어떠한가? 2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구방법론적 동향은 어떠한가? 2-1. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구대상별 동향은 어떠한가? 2-2. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구유형별 동향은 어떠한가? 2-3. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 연구도구별 동향은 어떠한가? 2-4. 영유아 초기 문해 기술 관련 연구의 자료분석별 동향은 어떠한가?
본 연구에서는 한국교육학술정보원(RISS)에서 제공하는 학술데이터서비스를 통해 1990년부터 2018년까지 발표된 영유아 초기 문해 기술 연구 75편(박사학위논문 5편, 한국연구재단 등재 학술지 70편)을 연구 대상으로 선정하였다. 분석 기준은 다음과 같다. 첫째, 영유아의 초기 문해 기술 연구의 연구 주제를 분석하기 위해 NELP(2009)가 제시한 초기 문해 기술을 중점으로 음운 인식, 자모음 지식, 자기 이름 쓰기, 음운처리(음운 기억, 명명 속도)의 4개 범주로 분류하였다. 둘째, 연구방법론적 동향은 연구대상, 연구유형, 연구도구, 자료 분석 방법으로 구분하여 분석하였다. 연구대상은 영유아(만 0-7세), 교사, 부모 로 구분하였고 그 중 영·유아의 연령은 세분화하여 분석하였다. 연구유형은 양적연구, 질적 연구, 문헌연구로 구분하였다. 양적 연구는 관찰연구, 상관연구, 실험연구, 조사연구로 나누었으며, 질적 연구는 사례연구, 문화기술적 연구로 분류하였다. 연구도구의 분류 기준은 양적연구는 관찰법, 검사법, 면접법, 질문지법으로 구분하였으며, 질적 연구는 내용 질적 분석, 심층면담, 참여관찰로 분류하였다. 자료 분석 방법의 분석 기준은 양적 분석 방법의 경우, 기술 통계(빈도, 평균, 범위 등), 차이검증(카이검증, t검증, 일원변량분산분석, 공분산분석, 일원다변량분산분석 등), 관계 분석(이원변량분산분석과 이원다변량분산분석에서 상호작용의 효과를 본 경우, 상관분석, 다중회귀분석, 경로분석 등), 요인 분석으로 구분하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 연대별 동향을 분석한 결과, 1995년의 연구를 시작으로 2000년대에 급격하게 증가하였고, 2010년대에도 활발하게 연구되었다. 둘째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 주제별 동향은 음운 인식, 자모음 지식, 음운처리, 자기 이름 쓰기 순으로 나타났다. 연대별로 음운 인식, 자기 이름 쓰기 주제는 점차 증가하였으나 자모음 지식과 음운처리주제는 감소하는 양상을 보였다. 셋째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구 대상은 영유아, 부모, 교사 순으로 나타났다. 영유아의 연령별 상세 내용은 만 4세, 만 5세, 만 3세, 만 6세, 만 7세, 만 2세, 만 1세 순이었으며, 만 4와 만 5세를 대상으로 한 연구가 집중적으로 이루어졌다. 넷째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 유형은 대부분의 연구가 양적연구로 이루어졌으며, 문헌연구가 일부 수행되었고, 질적 연구는 한 편도 발표되지 않았다. 양적연구는 상관연구, 실험연구, 조사연구 순으로 나타났으며, 상관연구와 실험연구가 주를 이루었다. 다섯째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 도구별 동향은 검사, 질문, 문헌분석, 관찰, 면접 순이었으며, 대부분의 연구에서 검사 도구를 활용하였다. 여섯째, 영유아의 초기 문해 기술 관련 연구의 자료 분석 동향은 관계 분석, 차이 검증, 문헌분석, 기술통계, 요인분석 순으로 이루어졌고, 대부분의 연구가 관계 분석과 차이 검증으로 이루어졌다. 이러한 연구 결과에 따라, 영유아의 초기 문해 기술 중 우리나라 문해 발달에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 확인된 자모음 지식(최은영, 2010)에 대한 연구가 좀 더 깊이 있게 연구되어져야 할 필요성이 제기되었다.
This study analyzes the trends of researches on early literacy skills from 1990 to 2018. The purpose of this study is to understand the importance of early literacy skills, which are the key to early childhood language development, and to provide a basis for diverse and balanced research in ear...
This study analyzes the trends of researches on early literacy skills from 1990 to 2018. The purpose of this study is to understand the importance of early literacy skills, which are the key to early childhood language development, and to provide a basis for diverse and balanced research in early childhood language education. The research questions selected in this study are as follows.
1. What are the trends in the contents of research on early literacy skills? 1-1. What are the trends of chronological research on early literacy skills? 1-2. What are the trends of thematic research in early childhood literacy skills?
2. What is the research methodological trend of early childhood literacy research? 2-1. What are the trends of research subjects in early childhood literacy skills? 2-2. What are the trends by type of research in early childhood literacy skills? 2-3. What are the trends of research tools for early childhood literacy skills? 2-4. What are the trends of data analysis for early childhood literacy skills?
In this study, 75 early literacy skills studies(5 doctoral dissertations and 70 academic journals published by National Research Foundation of Korea) published from 1990 to 2018 through academic data services provided by the Research Information Sharing Service(RISS). The analysis criteria are as follows. First, to analyze the research topics of early literacy skills research of early children, it was classified into four categories with the focus on early literacy skills proposed by NELP: phonological awareness, alphabet knowledge, writing name, phonological processing(phonological memory, rapid naming). Second, the research methodological trends were divided into study subjects, research types, research tools, and data analysis methods. The research targets were classified into infants children(0–7 years old), teachers and parents. Among them, the ages of infants were analyzed in detail. The research types were divided into quantitative research, qualitative research and literature research. Quantitative research was divided into observational, correlation, experimental and research studies, and qualitative studies were classified as case studies and ethnographic studies. The criteria for classification of research tools were divided into observation method, test method, interview method and questionnaire method. And qualitative research was classified as content analysis, in-depth interview and participation observation. The criteria of analysis of data analysis method is divided into quantitative analysis methods by descriptive statistics(frequency, mean, range, etc.), difference verification(Chi-square test, t-test, One-way analysis of varianc(ANOVA), analysis of covariance(ANCOVA), One-way multivariate analysis of variance etc.), relational analysis(In case of seeing the effect of interaction in Two-way analysis of variances(ANOVA) and Two-way multivariate analysis of variance, correlation analysis, multiple regression analysis, path analysis), and factor analysis. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the chronological trend of early literacy skills research, it increased rapidly in the 2000s, beginning in 1995, and actively studied in the 2010s. Second, the thematic trends of early literacy skills research were in order of phonological awareness, alphabet knowledge, phonological processing, and writing name. By chronological, phonological awareness and writing name have gradually increased, but alphabet knowledge and phonological processing have decreased. Third, the subjects of research on early literacy skills were in the order of infant, parent and teacher. The details of the ages of infants were 4 years old, 5 years old, 3 years old, 6 years old, 7 years old, 2 years old and 1 years old. The study was focused on 4 years old and 5 years olds. Fourth, the type of research related to early literacy skills was made up of quantitative research, some literature studies were carried out, and none of the qualitative studies were published. Quantitative research was shown in the order of correlative research, experimental research and survey research, with the main focus being correlation research and experimental research. Fifth, trends by tool in early literacy skills research were in the order of test method, questionnaire method, literature analysis, observation method and interview method, and most of the research used test tools. Sixth, data analysis trends of early literacy skills research were in order of relational analysis, difference verification, literature analysis, descriptive statistics, factor analysis, and most of the research consisted of relational analysis and difference verification. According the results of theses studies, it was suggested that research on alphabet knowledge (Eun-young Choi, 2010), which was found to have the greatest influence on the development of Korean literacy among the early literacy skills of early children, should be studied more in depth.
This study analyzes the trends of researches on early literacy skills from 1990 to 2018. The purpose of this study is to understand the importance of early literacy skills, which are the key to early childhood language development, and to provide a basis for diverse and balanced research in early childhood language education. The research questions selected in this study are as follows.
1. What are the trends in the contents of research on early literacy skills? 1-1. What are the trends of chronological research on early literacy skills? 1-2. What are the trends of thematic research in early childhood literacy skills?
2. What is the research methodological trend of early childhood literacy research? 2-1. What are the trends of research subjects in early childhood literacy skills? 2-2. What are the trends by type of research in early childhood literacy skills? 2-3. What are the trends of research tools for early childhood literacy skills? 2-4. What are the trends of data analysis for early childhood literacy skills?
In this study, 75 early literacy skills studies(5 doctoral dissertations and 70 academic journals published by National Research Foundation of Korea) published from 1990 to 2018 through academic data services provided by the Research Information Sharing Service(RISS). The analysis criteria are as follows. First, to analyze the research topics of early literacy skills research of early children, it was classified into four categories with the focus on early literacy skills proposed by NELP: phonological awareness, alphabet knowledge, writing name, phonological processing(phonological memory, rapid naming). Second, the research methodological trends were divided into study subjects, research types, research tools, and data analysis methods. The research targets were classified into infants children(0–7 years old), teachers and parents. Among them, the ages of infants were analyzed in detail. The research types were divided into quantitative research, qualitative research and literature research. Quantitative research was divided into observational, correlation, experimental and research studies, and qualitative studies were classified as case studies and ethnographic studies. The criteria for classification of research tools were divided into observation method, test method, interview method and questionnaire method. And qualitative research was classified as content analysis, in-depth interview and participation observation. The criteria of analysis of data analysis method is divided into quantitative analysis methods by descriptive statistics(frequency, mean, range, etc.), difference verification(Chi-square test, t-test, One-way analysis of varianc(ANOVA), analysis of covariance(ANCOVA), One-way multivariate analysis of variance etc.), relational analysis(In case of seeing the effect of interaction in Two-way analysis of variances(ANOVA) and Two-way multivariate analysis of variance, correlation analysis, multiple regression analysis, path analysis), and factor analysis. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the chronological trend of early literacy skills research, it increased rapidly in the 2000s, beginning in 1995, and actively studied in the 2010s. Second, the thematic trends of early literacy skills research were in order of phonological awareness, alphabet knowledge, phonological processing, and writing name. By chronological, phonological awareness and writing name have gradually increased, but alphabet knowledge and phonological processing have decreased. Third, the subjects of research on early literacy skills were in the order of infant, parent and teacher. The details of the ages of infants were 4 years old, 5 years old, 3 years old, 6 years old, 7 years old, 2 years old and 1 years old. The study was focused on 4 years old and 5 years olds. Fourth, the type of research related to early literacy skills was made up of quantitative research, some literature studies were carried out, and none of the qualitative studies were published. Quantitative research was shown in the order of correlative research, experimental research and survey research, with the main focus being correlation research and experimental research. Fifth, trends by tool in early literacy skills research were in the order of test method, questionnaire method, literature analysis, observation method and interview method, and most of the research used test tools. Sixth, data analysis trends of early literacy skills research were in order of relational analysis, difference verification, literature analysis, descriptive statistics, factor analysis, and most of the research consisted of relational analysis and difference verification. According the results of theses studies, it was suggested that research on alphabet knowledge (Eun-young Choi, 2010), which was found to have the greatest influence on the development of Korean literacy among the early literacy skills of early children, should be studied more in depth.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.