4차 산업혁명은 산업 영역에서 시작하였지만 우리 삶의 모든 부분에 큰 변화를 몰고 올 것으로 기대한다. 최근 우리 생활 속에 스마트 폰, 웨어러블 기기 등과 같은 소프트웨어를 장착한 기기들이 널리 확산되고 , 정보 산업 기술이 고도화 되면서 사물과 사물이 연결되는 초연결사회가 다가왔다. 이러한 변화에서 가장 두드러지는 것이 이동을 담당하는 자율주행 자동차이다. 운전자의 개입 없이 스스로 움직이는 자동차는 단순한 이동 내지 운송의 수단이었던 자동차가 인간에게 편리함을 부여했던 점을 넘어서 물류 산업계의 사업 확장과 교통사고의 감소를, 효율적인 주행으로 인한 배기가스 감소 등 여러 가지 긍정적인 효과를 가져 올 것이라 예상하고 있다. 단순히 기술적인 발전 뿐 만 아니라 그에 대한 제도적 대응, 안전에 대한 신뢰성 확보 등이 뒷받침 되어야 신산업을 성장시킬 수 있는 동력을 갖출 수 있다. 자율주행 자동차의 대중화에 있어서는 기술적 문제가 상대적으로 쉬운 과제이고, 사용자 수용성이 가장 어려운 난제가 될 것이라는 게 전문가들의 일치된 의견이다. 사회적 수용성은 문화, 윤리적 토양과 관련제도 및 법령의 정비 등 이러한 것과 연계되어야 할 것이며, 이런 합리적인 정책적 지향점을 도출하지 못한다면 자율주행자동차의 편리성을 누리기도 전에 혼란이 초래되고 다른 선진국에 비해 기술 발전도 지연 될 것이다. 특히나 실생활과 밀접한 자율주행자동차는 단순히 기술 어느 한 분야가 우수하다고 되는 것이 아니라 이에 대한 소비자 인식, ...
4차 산업혁명은 산업 영역에서 시작하였지만 우리 삶의 모든 부분에 큰 변화를 몰고 올 것으로 기대한다. 최근 우리 생활 속에 스마트 폰, 웨어러블 기기 등과 같은 소프트웨어를 장착한 기기들이 널리 확산되고 , 정보 산업 기술이 고도화 되면서 사물과 사물이 연결되는 초연결사회가 다가왔다. 이러한 변화에서 가장 두드러지는 것이 이동을 담당하는 자율주행 자동차이다. 운전자의 개입 없이 스스로 움직이는 자동차는 단순한 이동 내지 운송의 수단이었던 자동차가 인간에게 편리함을 부여했던 점을 넘어서 물류 산업계의 사업 확장과 교통사고의 감소를, 효율적인 주행으로 인한 배기가스 감소 등 여러 가지 긍정적인 효과를 가져 올 것이라 예상하고 있다. 단순히 기술적인 발전 뿐 만 아니라 그에 대한 제도적 대응, 안전에 대한 신뢰성 확보 등이 뒷받침 되어야 신산업을 성장시킬 수 있는 동력을 갖출 수 있다. 자율주행 자동차의 대중화에 있어서는 기술적 문제가 상대적으로 쉬운 과제이고, 사용자 수용성이 가장 어려운 난제가 될 것이라는 게 전문가들의 일치된 의견이다. 사회적 수용성은 문화, 윤리적 토양과 관련제도 및 법령의 정비 등 이러한 것과 연계되어야 할 것이며, 이런 합리적인 정책적 지향점을 도출하지 못한다면 자율주행자동차의 편리성을 누리기도 전에 혼란이 초래되고 다른 선진국에 비해 기술 발전도 지연 될 것이다. 특히나 실생활과 밀접한 자율주행자동차는 단순히 기술 어느 한 분야가 우수하다고 되는 것이 아니라 이에 대한 소비자 인식, 인프라, 그리고 정책이 뒷받침 되어야 사회에 안착할 수 있다. 자율주행 자동차 시대를 준비하는 데는 기술적 접근만이 아니라, 기술의 사회적 수용성이 중요하기 때문에 이에 대한 연구 필요성이 제기 된다. 본 논문은 소비자 300명을 대상으로 새로운 기술인 자율주행자동차의 수용에 대한 인식과 태도를 조사하였으며 기술수용모델(TAM: Technology Acceptance Model)을 기반으로 하여 연구모형을 구축하였다. 선행이론을 바탕으로 자율주행자동차의 수용의도에 영향을 미치는 요인을 안전성, 촉진성, 편의성을 독립 변수로 설정하고 이들 변수가 각각 지각된 용이성 및 지각된 유용성에 어떤 영향을 미치는지 분석하고 이들 변수를 매개로 수용의도에 미치는 영향을 검증하였다. 본 연구 결과로 자율주행자동차의 수용에 있어 개인의 안전성·촉진성·편의성이 지각된 유용성과 지각된 용이성에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그리고 지각된 용이성이 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치며 매개변수인 지각된 용이성과 지각된 유용성은 수용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해보면, 자율주행자동차가 도입될 경우 안전성, 촉진성, 편의성이 지각된 용이성에 긍정적인 영향을 미치고 이러한 특성으로 인해 자율주행자동차에 대한 수용태도가 높고 활용의도가 영향을 미친다는 사실을 확인 할 수 있었다. 본 연구 결과가 가까운 미래에 출시될 자율주행자동차에 대한 정책 로드맵을 마련하고 수용을 확대하기 위한 기초 자료로 이용되기를 기대한다. 이런 정책적 대응이 신산업동력의 경쟁력과 기술적 우위를 선점하고 자율주행자동차의 사회적 수용성을 높이며 원활한 상용화를 이룰 수 있는 현실적인 전략 수립의 제도적 기반이 될 것으로 예상된다.
4차 산업혁명은 산업 영역에서 시작하였지만 우리 삶의 모든 부분에 큰 변화를 몰고 올 것으로 기대한다. 최근 우리 생활 속에 스마트 폰, 웨어러블 기기 등과 같은 소프트웨어를 장착한 기기들이 널리 확산되고 , 정보 산업 기술이 고도화 되면서 사물과 사물이 연결되는 초연결사회가 다가왔다. 이러한 변화에서 가장 두드러지는 것이 이동을 담당하는 자율주행 자동차이다. 운전자의 개입 없이 스스로 움직이는 자동차는 단순한 이동 내지 운송의 수단이었던 자동차가 인간에게 편리함을 부여했던 점을 넘어서 물류 산업계의 사업 확장과 교통사고의 감소를, 효율적인 주행으로 인한 배기가스 감소 등 여러 가지 긍정적인 효과를 가져 올 것이라 예상하고 있다. 단순히 기술적인 발전 뿐 만 아니라 그에 대한 제도적 대응, 안전에 대한 신뢰성 확보 등이 뒷받침 되어야 신산업을 성장시킬 수 있는 동력을 갖출 수 있다. 자율주행 자동차의 대중화에 있어서는 기술적 문제가 상대적으로 쉬운 과제이고, 사용자 수용성이 가장 어려운 난제가 될 것이라는 게 전문가들의 일치된 의견이다. 사회적 수용성은 문화, 윤리적 토양과 관련제도 및 법령의 정비 등 이러한 것과 연계되어야 할 것이며, 이런 합리적인 정책적 지향점을 도출하지 못한다면 자율주행자동차의 편리성을 누리기도 전에 혼란이 초래되고 다른 선진국에 비해 기술 발전도 지연 될 것이다. 특히나 실생활과 밀접한 자율주행자동차는 단순히 기술 어느 한 분야가 우수하다고 되는 것이 아니라 이에 대한 소비자 인식, 인프라, 그리고 정책이 뒷받침 되어야 사회에 안착할 수 있다. 자율주행 자동차 시대를 준비하는 데는 기술적 접근만이 아니라, 기술의 사회적 수용성이 중요하기 때문에 이에 대한 연구 필요성이 제기 된다. 본 논문은 소비자 300명을 대상으로 새로운 기술인 자율주행자동차의 수용에 대한 인식과 태도를 조사하였으며 기술수용모델(TAM: Technology Acceptance Model)을 기반으로 하여 연구모형을 구축하였다. 선행이론을 바탕으로 자율주행자동차의 수용의도에 영향을 미치는 요인을 안전성, 촉진성, 편의성을 독립 변수로 설정하고 이들 변수가 각각 지각된 용이성 및 지각된 유용성에 어떤 영향을 미치는지 분석하고 이들 변수를 매개로 수용의도에 미치는 영향을 검증하였다. 본 연구 결과로 자율주행자동차의 수용에 있어 개인의 안전성·촉진성·편의성이 지각된 유용성과 지각된 용이성에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그리고 지각된 용이성이 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치며 매개변수인 지각된 용이성과 지각된 유용성은 수용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해보면, 자율주행자동차가 도입될 경우 안전성, 촉진성, 편의성이 지각된 용이성에 긍정적인 영향을 미치고 이러한 특성으로 인해 자율주행자동차에 대한 수용태도가 높고 활용의도가 영향을 미친다는 사실을 확인 할 수 있었다. 본 연구 결과가 가까운 미래에 출시될 자율주행자동차에 대한 정책 로드맵을 마련하고 수용을 확대하기 위한 기초 자료로 이용되기를 기대한다. 이런 정책적 대응이 신산업동력의 경쟁력과 기술적 우위를 선점하고 자율주행자동차의 사회적 수용성을 높이며 원활한 상용화를 이룰 수 있는 현실적인 전략 수립의 제도적 기반이 될 것으로 예상된다.
Fourth industrial revolution is expected to bring large changes in every part of human life, though it began in industrial field only. Recently, as software installed devices like Smartphone, wearable devices etc. have been widely expanding in the midst of daily lives and information technology has ...
Fourth industrial revolution is expected to bring large changes in every part of human life, though it began in industrial field only. Recently, as software installed devices like Smartphone, wearable devices etc. have been widely expanding in the midst of daily lives and information technology has been highly advanced, hyper-connected society where things are connected with things is coming. Amongst such changes, autonomous vehicle is most stands out. The Vehicle that moves without intervention of a driver goes beyond existing car, providing convenience to human. It is expected that self-driving car would bring positive effects like expansion of logistics business, reduction of traffic accident, decreased waste of gas etc. Such breakthrough development is not enough only together with technological development. The development should be supported by systematical preparation, securing credibility on safety etc. to be equipped with motive force to grow a new industry. Consistent opinion of experts is that technical problem in popularization of self-driving car is relatively easy task while acceptance from users is most difficult problem. Social acceptance should be connected with cultural and ethical aspects, organizing of related system and law. If resonable policy goal is not drawn, confusion would be caused and we would fall behind other advanced countries in technical development, before enjoying convenience of autonomous vehicles. Especially, self-driving car which is closely related to daily lives needs more than a kind of excellent technology. To make it be rooted in society, recognition of customers, infrastructure, and related policy should be supported. To prepare era of self-driving car, not only technical approach but also acceptance of technology is important. This requires study on acceptance of technology. The study referred to analysis materials and assumption of existing studies to analyze acceptance intention of self-driving car. With experimental questionnaire survey and data analysis, causal relationship among factors was examined. Study model was designed based on Technology Acceptance Model(TAM). Causal relationship among factors was analyzed with questionnaire survey. Variables of study model were composed of safety, facilitation, convenience, perceived easiness, perceived usefulness, acceptance intention etc. As the study results, it was found that perceived easiness and perceived usefulness give positive influences on safety, facilitation, and convenience. Especially, perceived easiness and perceived usefulness give positive influences on acceptance intention. It is expected that the study can help to prepare policy road map for self-driving car that would appear in near future, and can be used as basic data for expanding acceptance. Furthermore, it is thought that such response in policy could be systematical foundation for establishing realistic strategy that can make bring competitiveness and technical superiority of new industrial force, heighten social acceptance of self-driving car, and reach successful commercialization.
Fourth industrial revolution is expected to bring large changes in every part of human life, though it began in industrial field only. Recently, as software installed devices like Smartphone, wearable devices etc. have been widely expanding in the midst of daily lives and information technology has been highly advanced, hyper-connected society where things are connected with things is coming. Amongst such changes, autonomous vehicle is most stands out. The Vehicle that moves without intervention of a driver goes beyond existing car, providing convenience to human. It is expected that self-driving car would bring positive effects like expansion of logistics business, reduction of traffic accident, decreased waste of gas etc. Such breakthrough development is not enough only together with technological development. The development should be supported by systematical preparation, securing credibility on safety etc. to be equipped with motive force to grow a new industry. Consistent opinion of experts is that technical problem in popularization of self-driving car is relatively easy task while acceptance from users is most difficult problem. Social acceptance should be connected with cultural and ethical aspects, organizing of related system and law. If resonable policy goal is not drawn, confusion would be caused and we would fall behind other advanced countries in technical development, before enjoying convenience of autonomous vehicles. Especially, self-driving car which is closely related to daily lives needs more than a kind of excellent technology. To make it be rooted in society, recognition of customers, infrastructure, and related policy should be supported. To prepare era of self-driving car, not only technical approach but also acceptance of technology is important. This requires study on acceptance of technology. The study referred to analysis materials and assumption of existing studies to analyze acceptance intention of self-driving car. With experimental questionnaire survey and data analysis, causal relationship among factors was examined. Study model was designed based on Technology Acceptance Model(TAM). Causal relationship among factors was analyzed with questionnaire survey. Variables of study model were composed of safety, facilitation, convenience, perceived easiness, perceived usefulness, acceptance intention etc. As the study results, it was found that perceived easiness and perceived usefulness give positive influences on safety, facilitation, and convenience. Especially, perceived easiness and perceived usefulness give positive influences on acceptance intention. It is expected that the study can help to prepare policy road map for self-driving car that would appear in near future, and can be used as basic data for expanding acceptance. Furthermore, it is thought that such response in policy could be systematical foundation for establishing realistic strategy that can make bring competitiveness and technical superiority of new industrial force, heighten social acceptance of self-driving car, and reach successful commercialization.
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