본 연구는 한국과 베트남 소비자를 대상으로 음식관여도를 파악하고, 관여도 집단별 라면 제품 속성에 대한 중요도와 Kano 품질분류 차이를 분석하였다. 2018년 8월~11월의 기간 동안 한국 및 베트남 하노이 현지 외식업체 방문객을 대상으로 한국 라면 섭취 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 한국 185부, 베트남 192부로 총 377부의 데이터를 최종 분석에 이용하였으며, IBM SPSS Statistics 25.0 Program(IBM SPSS INC, Armonk, NY, USA)을 활용하여 ...
본 연구는 한국과 베트남 소비자를 대상으로 음식관여도를 파악하고, 관여도 집단별 라면 제품 속성에 대한 중요도와 Kano 품질분류 차이를 분석하였다. 2018년 8월~11월의 기간 동안 한국 및 베트남 하노이 현지 외식업체 방문객을 대상으로 한국 라면 섭취 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 한국 185부, 베트남 192부로 총 377부의 데이터를 최종 분석에 이용하였으며, IBM SPSS Statistics 25.0 Program(IBM SPSS INC, Armonk, NY, USA)을 활용하여 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 독립표본 t-검정, Pearson 상관분석을 실시하였다. 연구결과, 한국 소비자의 경우 음식관여도가 높은 집단에서 라면 제품 속성에 대해 중요도가 높은 항목으로 ‘쫄깃한 면발’, ‘스프의 맛이 면발에 잘 흡수됨’, ‘환경을 보호하는 포장소재’ 등이 조사되었는데, 이러한 속성이 Kano 품질분류 결과 일원적 품질요소에 해당되는 것을 파악하였다. 또한 ‘생면’, ‘건더기 양이 많음’ 등의 속성은 매력적 품질요소로 분류되었다. 반면에 음식관여도가 낮은 집단에서는 중요도가 높은 속성은 ‘쫄깃한 면발’, ‘국물라면’, ‘매운 맛이 나는 라면’ 등으로 조사되었고, 이러한 속성이 일원적 품질요소로 분류되었으며, ‘환경을 보호하는 포장소재’ 는 매력적 품질요소로 분류되었다. 베트남 소비자의 경우, 음식관여도가 높은 집단에서는 ‘환경을 보호하는 포장소재’, ‘전자렌지 사용이 가능한 포장소재’, ‘봉지라면 형태의 라면포장’의 중요도가 높게 나타났다. 또한 Kano 품질분류 결과, 일원적 품질요소에는 ‘환경을 보호하는 포장소재’, ‘쫄깃한 면발’이 해당되었으며, ‘제조 회사(브랜드)가 유명함’, ‘제품이 유명함’ 속성은 매력적 품질요소로 분류되었다. 반면에 음식관여도가 낮은 집단에서는 ‘광고 모델의 긍정적 이미지’, ‘포장지에 조리에 관한 정보(표준 조리법) 제공’ 등의 속성이 중요도가 높게 나타났다. 또한 대부분의 라면 제품 속성이 무관심 품질요소로 분류되었고, ‘스프의 맛이 면발에 잘 흡수됨’이 일원적 품질요소로 분류되었다. 따라서 이를 바탕으로 음식에 대한 관여도가 낮을수록 라면 제품에 대하여 고려하는 속성이 적은 것으로 나타나, 대상별 차별화된 마케팅 전략 수립에 도움이 될 것으로 판단된다. 더불어 현재 포화상태인 한국 및 베트남 라면시장에서 라면 제품 속성에 대한 재확인을 통해 고객의 요구사항을 도출함으로써, 효과적인 라면 소비 확대 방안 수립 시 유용한 자료로 활용될 수 있을 것이다.
Keywords 음식관여도, Kano 모델, 라면 제품 속성, 한국 소비자, 베트남 소비자
본 연구는 한국과 베트남 소비자를 대상으로 음식관여도를 파악하고, 관여도 집단별 라면 제품 속성에 대한 중요도와 Kano 품질분류 차이를 분석하였다. 2018년 8월~11월의 기간 동안 한국 및 베트남 하노이 현지 외식업체 방문객을 대상으로 한국 라면 섭취 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 한국 185부, 베트남 192부로 총 377부의 데이터를 최종 분석에 이용하였으며, IBM SPSS Statistics 25.0 Program(IBM SPSS INC, Armonk, NY, USA)을 활용하여 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 독립표본 t-검정, Pearson 상관분석을 실시하였다. 연구결과, 한국 소비자의 경우 음식관여도가 높은 집단에서 라면 제품 속성에 대해 중요도가 높은 항목으로 ‘쫄깃한 면발’, ‘스프의 맛이 면발에 잘 흡수됨’, ‘환경을 보호하는 포장소재’ 등이 조사되었는데, 이러한 속성이 Kano 품질분류 결과 일원적 품질요소에 해당되는 것을 파악하였다. 또한 ‘생면’, ‘건더기 양이 많음’ 등의 속성은 매력적 품질요소로 분류되었다. 반면에 음식관여도가 낮은 집단에서는 중요도가 높은 속성은 ‘쫄깃한 면발’, ‘국물라면’, ‘매운 맛이 나는 라면’ 등으로 조사되었고, 이러한 속성이 일원적 품질요소로 분류되었으며, ‘환경을 보호하는 포장소재’ 는 매력적 품질요소로 분류되었다. 베트남 소비자의 경우, 음식관여도가 높은 집단에서는 ‘환경을 보호하는 포장소재’, ‘전자렌지 사용이 가능한 포장소재’, ‘봉지라면 형태의 라면포장’의 중요도가 높게 나타났다. 또한 Kano 품질분류 결과, 일원적 품질요소에는 ‘환경을 보호하는 포장소재’, ‘쫄깃한 면발’이 해당되었으며, ‘제조 회사(브랜드)가 유명함’, ‘제품이 유명함’ 속성은 매력적 품질요소로 분류되었다. 반면에 음식관여도가 낮은 집단에서는 ‘광고 모델의 긍정적 이미지’, ‘포장지에 조리에 관한 정보(표준 조리법) 제공’ 등의 속성이 중요도가 높게 나타났다. 또한 대부분의 라면 제품 속성이 무관심 품질요소로 분류되었고, ‘스프의 맛이 면발에 잘 흡수됨’이 일원적 품질요소로 분류되었다. 따라서 이를 바탕으로 음식에 대한 관여도가 낮을수록 라면 제품에 대하여 고려하는 속성이 적은 것으로 나타나, 대상별 차별화된 마케팅 전략 수립에 도움이 될 것으로 판단된다. 더불어 현재 포화상태인 한국 및 베트남 라면시장에서 라면 제품 속성에 대한 재확인을 통해 고객의 요구사항을 도출함으로써, 효과적인 라면 소비 확대 방안 수립 시 유용한 자료로 활용될 수 있을 것이다.
Keywords 음식관여도, Kano 모델, 라면 제품 속성, 한국 소비자, 베트남 소비자
This study was conducted to classify the attributes of the Korean Instant noodle (Ramyeon) by applying the Kano model, and investigate the Food involvement of Korean and Vietnamese consumers. The survey aimed the consumers who had experience of consuming Korean Instant noodle in August to November o...
This study was conducted to classify the attributes of the Korean Instant noodle (Ramyeon) by applying the Kano model, and investigate the Food involvement of Korean and Vietnamese consumers. The survey aimed the consumers who had experience of consuming Korean Instant noodle in August to November of 2018. The collected data was analyzed the Frequency analysis, Descriptive ststistics, Chi-squeare test, Independent t-test, Pearson correlation analysis using SPSS statistics 25.0 program (IBM SPSS INC, Armonk, NY, USA). As a result, the important attributes were ‘Chewy texture of noodle’, ‘Noodle’s absorption of soup’, ‘Environmental packaging’, and these were classified One-dimensional quality attribute for Higher Food Involvement Group of Korean consumers. Attractive quality attribute was investigated as follows: ‘Abundant quantity of ingredients’. However, for Lower Food Involvement Group in Korean consumers, ‘Chewy texture of noodle’, ‘Noodle with soup’, ‘Spicy noodle’ were analyzed important attributes, and classified One-dimensional quality attribute. In contrast, Attractive quality attribute was‘Environmental packaging’. For Vietnamese consumers, examined important attributes were ‘Environmental packaging’, ‘Packaging for microwave’ of Higher Food Involvement Group. Moreover, ‘Well-recognized brand’, ‘Well-recognized products’ were considered as Attractive quality attribute. In Lower Food Involvement Group, ‘Positive image of advertising model’, ‘Recipe on the packaging’ were important attributes, but most of attributes were classified Indifferent quality attribute. Therefore, this study was able to find out the Lower Food Involvement Group had less attributes considered of instant noodle, it can be helpful to establish specific marketing strategies of each Food Involvement groups. In addition, by demonstrating the attributes of Korean instant noodle product in the saturated Korean and Vietnamese instant noodle markets, it would be used as a useful resource in establishing effective ways to expand the consumption of Korean instant noodles.
Keywords Food Involvement, Kano model, Attributes of Instant noodle, Korean consumer, Vietnamese consumer
This study was conducted to classify the attributes of the Korean Instant noodle (Ramyeon) by applying the Kano model, and investigate the Food involvement of Korean and Vietnamese consumers. The survey aimed the consumers who had experience of consuming Korean Instant noodle in August to November of 2018. The collected data was analyzed the Frequency analysis, Descriptive ststistics, Chi-squeare test, Independent t-test, Pearson correlation analysis using SPSS statistics 25.0 program (IBM SPSS INC, Armonk, NY, USA). As a result, the important attributes were ‘Chewy texture of noodle’, ‘Noodle’s absorption of soup’, ‘Environmental packaging’, and these were classified One-dimensional quality attribute for Higher Food Involvement Group of Korean consumers. Attractive quality attribute was investigated as follows: ‘Abundant quantity of ingredients’. However, for Lower Food Involvement Group in Korean consumers, ‘Chewy texture of noodle’, ‘Noodle with soup’, ‘Spicy noodle’ were analyzed important attributes, and classified One-dimensional quality attribute. In contrast, Attractive quality attribute was‘Environmental packaging’. For Vietnamese consumers, examined important attributes were ‘Environmental packaging’, ‘Packaging for microwave’ of Higher Food Involvement Group. Moreover, ‘Well-recognized brand’, ‘Well-recognized products’ were considered as Attractive quality attribute. In Lower Food Involvement Group, ‘Positive image of advertising model’, ‘Recipe on the packaging’ were important attributes, but most of attributes were classified Indifferent quality attribute. Therefore, this study was able to find out the Lower Food Involvement Group had less attributes considered of instant noodle, it can be helpful to establish specific marketing strategies of each Food Involvement groups. In addition, by demonstrating the attributes of Korean instant noodle product in the saturated Korean and Vietnamese instant noodle markets, it would be used as a useful resource in establishing effective ways to expand the consumption of Korean instant noodles.
Keywords Food Involvement, Kano model, Attributes of Instant noodle, Korean consumer, Vietnamese consumer
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