본 연구는 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료가 저소득층 한부모 가족 아동의 공격성과 자기조절능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 실시되었다. 본 연구의 대상으로 충청남도 소재의 S지역아동센터를 이용하고 있는 저소득층 한부모 가족 아동 9명을 선정하였으며, 음악치료는 2019년 8월 19일부터 2019년 10월 10일까지 해당 지역아동센터에서 주 2회 45분씩, 총 15회기에 걸쳐 진행되었다. 프로그램의 효과 검증을 위하여 교사용 아동 공격성 검사, 초등학생용 공격성 검사, 자기조절능력 검사를 프로그램 사전·사후에 실시하였다. 아동의 공격성 행동 변화를 확인하고자 음악치료 프로그램 중재 이전, 중재 기간, 종결 이후에 아동의 행동을 촬영하여 관찰자 1명과 함께 사건 기록법으로 아동의 행동을 기록하였고 각 행동에 대한 자료를 수집하였다. 이를 ...
본 연구는 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료가 저소득층 한부모 가족 아동의 공격성과 자기조절능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 실시되었다. 본 연구의 대상으로 충청남도 소재의 S지역아동센터를 이용하고 있는 저소득층 한부모 가족 아동 9명을 선정하였으며, 음악치료는 2019년 8월 19일부터 2019년 10월 10일까지 해당 지역아동센터에서 주 2회 45분씩, 총 15회기에 걸쳐 진행되었다. 프로그램의 효과 검증을 위하여 교사용 아동 공격성 검사, 초등학생용 공격성 검사, 자기조절능력 검사를 프로그램 사전·사후에 실시하였다. 아동의 공격성 행동 변화를 확인하고자 음악치료 프로그램 중재 이전, 중재 기간, 종결 이후에 아동의 행동을 촬영하여 관찰자 1명과 함께 사건 기록법으로 아동의 행동을 기록하였고 각 행동에 대한 자료를 수집하였다. 이를 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 Wilcoxon 대응표본 부호순위 검정(Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Ranks)으로 수집된 자료를 분석하였다. 또한 저소득층 한부모 가족 아동의 자기조절능력의 질적인 변화를 알아보기 위해 프로그램 종결 이후에 대상자들의 경험에 대한 인터뷰를 실시하였으며, 그 내용을 기반으로 하위요인을 도출하여 분석하였다. 연구 결과, 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료 프로그램을 시행한 이후 저소득층 한부모 가족 아동의 자기조절능력 전체점수는 통계적으로 유의미하게 향상되었으며(p < .01), 공격성 전체점수도 유의미하게 감소되었다(p < .01). 저소득층 한부모 가족 아동의 공격성 행동의 평균 횟수도 통계적으로 유의미하게 감소되었다(p < .01). 저소득층 한부모 가족 아동은 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료 프로그램을 통해 자기조절능력 요인 중 ‘긍정적인 자기인식’, ‘긍정적인 자기표현’, ‘유대감 및 협동심’을 경험한 것으로 나타났고, 공격성 요인 중 ‘인내심’, ‘올바른 방향의 스트레스 해소’를 경험한 것으로 분석되었다. 이러한 연구 결과를 통해 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료 프로그램이 저소득층 한부모 가족 아동의 자기조절능력을 향상시키며 이는 공격성 감소에 효과적인 중재 방안이 될 수 있음을 시사한다.
본 연구는 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료가 저소득층 한부모 가족 아동의 공격성과 자기조절능력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 실시되었다. 본 연구의 대상으로 충청남도 소재의 S지역아동센터를 이용하고 있는 저소득층 한부모 가족 아동 9명을 선정하였으며, 음악치료는 2019년 8월 19일부터 2019년 10월 10일까지 해당 지역아동센터에서 주 2회 45분씩, 총 15회기에 걸쳐 진행되었다. 프로그램의 효과 검증을 위하여 교사용 아동 공격성 검사, 초등학생용 공격성 검사, 자기조절능력 검사를 프로그램 사전·사후에 실시하였다. 아동의 공격성 행동 변화를 확인하고자 음악치료 프로그램 중재 이전, 중재 기간, 종결 이후에 아동의 행동을 촬영하여 관찰자 1명과 함께 사건 기록법으로 아동의 행동을 기록하였고 각 행동에 대한 자료를 수집하였다. 이를 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 Wilcoxon 대응표본 부호순위 검정(Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Ranks)으로 수집된 자료를 분석하였다. 또한 저소득층 한부모 가족 아동의 자기조절능력의 질적인 변화를 알아보기 위해 프로그램 종결 이후에 대상자들의 경험에 대한 인터뷰를 실시하였으며, 그 내용을 기반으로 하위요인을 도출하여 분석하였다. 연구 결과, 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료 프로그램을 시행한 이후 저소득층 한부모 가족 아동의 자기조절능력 전체점수는 통계적으로 유의미하게 향상되었으며(p < .01), 공격성 전체점수도 유의미하게 감소되었다(p < .01). 저소득층 한부모 가족 아동의 공격성 행동의 평균 횟수도 통계적으로 유의미하게 감소되었다(p < .01). 저소득층 한부모 가족 아동은 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료 프로그램을 통해 자기조절능력 요인 중 ‘긍정적인 자기인식’, ‘긍정적인 자기표현’, ‘유대감 및 협동심’을 경험한 것으로 나타났고, 공격성 요인 중 ‘인내심’, ‘올바른 방향의 스트레스 해소’를 경험한 것으로 분석되었다. 이러한 연구 결과를 통해 리듬타악기앙상블 중심의 집단 음악치료 프로그램이 저소득층 한부모 가족 아동의 자기조절능력을 향상시키며 이는 공격성 감소에 효과적인 중재 방안이 될 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the effects of group music therapy based on rhythm percussion ensemble on aggression and self-regulation of children from low-income single-parent families. 9 children from low-income single-parent families who were attending S Community Children's Center ...
The purpose of this study is to investigate the effects of group music therapy based on rhythm percussion ensemble on aggression and self-regulation of children from low-income single-parent families. 9 children from low-income single-parent families who were attending S Community Children's Center in Chungcheongnam-do were purposeful sample. Music therapy was conducted from August 19, 2019 to October 10, 2019 at the local Children's Center for 45 minutes twice a week, 15 sessions in total. The child aggression tests for teachers and elementary school students, and the self-regulation test were conducted respectively before and after the program in order to verify the effect of the program. To measure the change of children's aggressive behavior, the children's behavior was recorded by using (critical) incident method with one observer after filming the behavior of the children before, during, and after the intervention of the music therapy program, and the data for each behavior was collected. The data was analysed by Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Ranks SPSS 18.0 program. In addition, in order to examine the qualitative changes in the self-regulation of children from low-income single-parent families, interviews were conducted on the experiences of the participants after the end of the program, and sub-factors were derived and analyzed based on the contents. The result of this study shows that there are statistically-significant improvements in the overall scores of self-regulation of children from low-income single-parent families in the pre- and post-test of the group music therapy program based on rhythm percussion ensemble (p < .01), and the overall score of aggression was significantly reduced (p < .01). Also, the average number of aggressive behaviors of children from low-income single-parent families was also significantly reduced (p < .01). According to this study, the children from low-income single-parent families experienced ‘positive self-awareness’, ‘positive self-expression’, and ‘the sense of fellowship and the spirit of team work’ among the factors of self-control capability through the group music therapy program based on rhythm percussion ensemble. Moreover, they experienced ‘persistence’ and ‘relief of stress in the right direction’ among the factors of aggression. This study suggests that the group music therapy program based on rhythm percussion ensemble improves the self-regulation of children in low-income single-parent families, which can be an effective intervention plan for reducing aggression.
The purpose of this study is to investigate the effects of group music therapy based on rhythm percussion ensemble on aggression and self-regulation of children from low-income single-parent families. 9 children from low-income single-parent families who were attending S Community Children's Center in Chungcheongnam-do were purposeful sample. Music therapy was conducted from August 19, 2019 to October 10, 2019 at the local Children's Center for 45 minutes twice a week, 15 sessions in total. The child aggression tests for teachers and elementary school students, and the self-regulation test were conducted respectively before and after the program in order to verify the effect of the program. To measure the change of children's aggressive behavior, the children's behavior was recorded by using (critical) incident method with one observer after filming the behavior of the children before, during, and after the intervention of the music therapy program, and the data for each behavior was collected. The data was analysed by Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Ranks SPSS 18.0 program. In addition, in order to examine the qualitative changes in the self-regulation of children from low-income single-parent families, interviews were conducted on the experiences of the participants after the end of the program, and sub-factors were derived and analyzed based on the contents. The result of this study shows that there are statistically-significant improvements in the overall scores of self-regulation of children from low-income single-parent families in the pre- and post-test of the group music therapy program based on rhythm percussion ensemble (p < .01), and the overall score of aggression was significantly reduced (p < .01). Also, the average number of aggressive behaviors of children from low-income single-parent families was also significantly reduced (p < .01). According to this study, the children from low-income single-parent families experienced ‘positive self-awareness’, ‘positive self-expression’, and ‘the sense of fellowship and the spirit of team work’ among the factors of self-control capability through the group music therapy program based on rhythm percussion ensemble. Moreover, they experienced ‘persistence’ and ‘relief of stress in the right direction’ among the factors of aggression. This study suggests that the group music therapy program based on rhythm percussion ensemble improves the self-regulation of children in low-income single-parent families, which can be an effective intervention plan for reducing aggression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.