본 연구는 미술관 이용과 관련하여 관람객의 전시선택 속성과 만족도를 분석하고 이에 따른 개선점을 도출하여 대중을 위한 미술전시 기획 및 문화예술 공간으로의 역할을 할 수 있도록 그 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위한 과정으로 미술관 전시의 현황, 미술관 마케팅, 미술 전시의 만족도와 관련된 선행연구를 근거로 관람객의 전시 선택속성을 파악하고자 하였다. 또한 일반인이 전시 관람을 위해 미술관을 방문하는 의도뿐만이 아니라 통합적인 문화예술 공간으로 활용할 때 관람객이 요구하는 선택속성을 살펴보고자 하였다. 연구문제는 미술관 전시의 역할 및 변화, 관람객의 선호 도와 관련된 문헌, 국· 공립 미술 전시관 사례, 관람객의 만족 요인 및 선택속성에 대한 문헌을 분석하여 최종 연구문제를 도출하였다. 본 연구 도구는 일반인의 인구통계학적 특성과 방문적 특성, 미술관 전시 선택속성 등의 내용을 포함하여 구성하였다. 수집된 자료에 대한 통계처리는 예측 타당성이 높다고 평가되는 수정된 ...
본 연구는 미술관 이용과 관련하여 관람객의 전시선택 속성과 만족도를 분석하고 이에 따른 개선점을 도출하여 대중을 위한 미술전시 기획 및 문화예술 공간으로의 역할을 할 수 있도록 그 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위한 과정으로 미술관 전시의 현황, 미술관 마케팅, 미술 전시의 만족도와 관련된 선행연구를 근거로 관람객의 전시 선택속성을 파악하고자 하였다. 또한 일반인이 전시 관람을 위해 미술관을 방문하는 의도뿐만이 아니라 통합적인 문화예술 공간으로 활용할 때 관람객이 요구하는 선택속성을 살펴보고자 하였다. 연구문제는 미술관 전시의 역할 및 변화, 관람객의 선호 도와 관련된 문헌, 국· 공립 미술 전시관 사례, 관람객의 만족 요인 및 선택속성에 대한 문헌을 분석하여 최종 연구문제를 도출하였다. 본 연구 도구는 일반인의 인구통계학적 특성과 방문적 특성, 미술관 전시 선택속성 등의 내용을 포함하여 구성하였다. 수집된 자료에 대한 통계처리는 예측 타당성이 높다고 평가되는 수정된 IPA 분석방법을 위해 아래와 같은 통계 방법으로 처리하였다. 첫째, 응답자의 인구통계학적 특성과 방문특성을 파악하기 위해 빈도 분석을 실시하였다. 둘째, 미술관 전시 선택속성의 만족도를 파악하기 위해 기술통계와 신뢰성 검증을 위한 Cronbach`s a 계수를 확인했다. 셋째, 수정된 IPA 분석은 상대적 중요도 도출을 위해 수집한 만족도를 각각 복잡한 계산을 단순화시키는 자연로그로 변환시켜 전반적 만족도와 편 상관분석을 실시했다. 마지막으로 상대적 중요도와 만족도를 활용하여 산점도 그래프를 도출하여 IPA 결과를 정리· 요약했다. 자료 분석에 대한 통계 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 관람객의 미술관 전시선택에서는 ‘미술관 전시 주변 안내시설’ 이 가장 중요한 속성으로 나타났다. 다음으로 ‘미술 전시관 인지도 신뢰성’, ‘미술 전시관 입장료의 적절성’, ‘부대시설과 편의시설’, ‘미술 전시관 내 전시의 다양성’ 등의 속성이 비교적 중요한 것으로 나타났다. 둘째, 관람객의 중요도가 높음에도 낮은 만족도로 나타난 영역은 ‘장소로부터 걸리는 소요시간’, ‘미술 전시관의 입장료의 적절성’, ‘부대시설과 편의시설’, ‘주변 관광지 접근 용이성’, ‘미술 전시관 주변 안내시설’ 의 속성이 포함되었다. 이와같은 분석결과는 본 연구에서 설정한 연구문제에 대해 유의한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 이에 본 연구는 미술관 전시의 대중화를 위해 관람객의 전시 선택속성 및 만족 요인을 파악하여 추후 전시마케팅을 위한 기초적 자료를 마련한 것에 의의가 있다. 또한 미술 전시장이 포괄적인 문화예술 공간으로도 활용할 수 있는 방안을 모색하는 후속연구의 필요성을 제시하고자 한다.
본 연구는 미술관 이용과 관련하여 관람객의 전시선택 속성과 만족도를 분석하고 이에 따른 개선점을 도출하여 대중을 위한 미술전시 기획 및 문화예술 공간으로의 역할을 할 수 있도록 그 방안을 모색하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위한 과정으로 미술관 전시의 현황, 미술관 마케팅, 미술 전시의 만족도와 관련된 선행연구를 근거로 관람객의 전시 선택속성을 파악하고자 하였다. 또한 일반인이 전시 관람을 위해 미술관을 방문하는 의도뿐만이 아니라 통합적인 문화예술 공간으로 활용할 때 관람객이 요구하는 선택속성을 살펴보고자 하였다. 연구문제는 미술관 전시의 역할 및 변화, 관람객의 선호 도와 관련된 문헌, 국· 공립 미술 전시관 사례, 관람객의 만족 요인 및 선택속성에 대한 문헌을 분석하여 최종 연구문제를 도출하였다. 본 연구 도구는 일반인의 인구통계학적 특성과 방문적 특성, 미술관 전시 선택속성 등의 내용을 포함하여 구성하였다. 수집된 자료에 대한 통계처리는 예측 타당성이 높다고 평가되는 수정된 IPA 분석방법을 위해 아래와 같은 통계 방법으로 처리하였다. 첫째, 응답자의 인구통계학적 특성과 방문특성을 파악하기 위해 빈도 분석을 실시하였다. 둘째, 미술관 전시 선택속성의 만족도를 파악하기 위해 기술통계와 신뢰성 검증을 위한 Cronbach`s a 계수를 확인했다. 셋째, 수정된 IPA 분석은 상대적 중요도 도출을 위해 수집한 만족도를 각각 복잡한 계산을 단순화시키는 자연로그로 변환시켜 전반적 만족도와 편 상관분석을 실시했다. 마지막으로 상대적 중요도와 만족도를 활용하여 산점도 그래프를 도출하여 IPA 결과를 정리· 요약했다. 자료 분석에 대한 통계 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 관람객의 미술관 전시선택에서는 ‘미술관 전시 주변 안내시설’ 이 가장 중요한 속성으로 나타났다. 다음으로 ‘미술 전시관 인지도 신뢰성’, ‘미술 전시관 입장료의 적절성’, ‘부대시설과 편의시설’, ‘미술 전시관 내 전시의 다양성’ 등의 속성이 비교적 중요한 것으로 나타났다. 둘째, 관람객의 중요도가 높음에도 낮은 만족도로 나타난 영역은 ‘장소로부터 걸리는 소요시간’, ‘미술 전시관의 입장료의 적절성’, ‘부대시설과 편의시설’, ‘주변 관광지 접근 용이성’, ‘미술 전시관 주변 안내시설’ 의 속성이 포함되었다. 이와같은 분석결과는 본 연구에서 설정한 연구문제에 대해 유의한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 이에 본 연구는 미술관 전시의 대중화를 위해 관람객의 전시 선택속성 및 만족 요인을 파악하여 추후 전시마케팅을 위한 기초적 자료를 마련한 것에 의의가 있다. 또한 미술 전시장이 포괄적인 문화예술 공간으로도 활용할 수 있는 방안을 모색하는 후속연구의 필요성을 제시하고자 한다.
The purpose of this study was to identify the improvement point and to find a plan by analyzing the selection attributes and satisfaction with using the art gallery. To achieve the purpose of this study, visitors attributes were identified based on previous studies related to satisfaction in art gal...
The purpose of this study was to identify the improvement point and to find a plan by analyzing the selection attributes and satisfaction with using the art gallery. To achieve the purpose of this study, visitors attributes were identified based on previous studies related to satisfaction in art gallery exhibitions and exhibitions Further, it also intended to investigate selection attributes required by visitors when people utilize art gallery as integrated cultural art space as well as the intention for people to visit art gallery to view exhibition. The final issues of study were drawn by analyzing literatures related to the role & change of art gallery exhibition, visitors’ preference as well as those concerning the case of national & public art exhibition hall, factor of satisfaction and selection attributes. This research tool included contents related to demographic statistical analysis, visit characteristics, and selection characteristics of museum exhibitions. The collected data was processed by the following statistical method for revised IPA analytical method whose prediction feasibility was evaluated to be high. First, frequency analysis was implemented to grasp respondents’ demographic & statistical characteristics & visit characteristics. Second, Cronbach`s a coefficient was checked for technical statistics & reliability verification to take the satisfaction in selection attributes of art gallery exhibition. Third, the revised IPA analysis was converted to natural log which simplifies complicated calculation of satisfaction collected to draw relative significance in order to implement overall satisfaction and correlation analysis. Finally, relative significance & satisfaction was utilized to draw scatter plot graph so as to arrange & summarize IPA outcome. The outcome of statistical analysis on data analysis was as follows. First, concerning visitors’ selection of art gallery exhibition, ‘information on the surrounding area around art gallery’ is found to be the most significant attribute. Moreover, ‘reliability on recognition of art exhibition hall’, ‘propriety of admission fee of art exhibition hall’, ‘incidental facilities & convenient facilities’, ‘variety of exhibition in art exhibition hall’ etc. were found to be relatively significant. Second, the area showing low satisfaction in spite of visitors’ high significance included attributes such as ‘time spent from the place’, ‘propriety of admission fee of art exhibition hall’, ‘incidental facilities & convenient facilities’, ‘accessibility to surrounding tour sites’, ‘information facilities around art exhibition hall’. Such analytical outcome was found to be significantly influential on the issues of study set up in this study. Thus, this study was meaningful in that it prepares basic data for exhibition marketing later by grasping spectators’ exhibition selection attributes and satisfaction factor to popularize exhibition in art gallery. Further, it also intends to present the necessity of subsequent study which seeks the method to utilize art exhibition hall as comprehensive cultural & artistic space as well.
The purpose of this study was to identify the improvement point and to find a plan by analyzing the selection attributes and satisfaction with using the art gallery. To achieve the purpose of this study, visitors attributes were identified based on previous studies related to satisfaction in art gallery exhibitions and exhibitions Further, it also intended to investigate selection attributes required by visitors when people utilize art gallery as integrated cultural art space as well as the intention for people to visit art gallery to view exhibition. The final issues of study were drawn by analyzing literatures related to the role & change of art gallery exhibition, visitors’ preference as well as those concerning the case of national & public art exhibition hall, factor of satisfaction and selection attributes. This research tool included contents related to demographic statistical analysis, visit characteristics, and selection characteristics of museum exhibitions. The collected data was processed by the following statistical method for revised IPA analytical method whose prediction feasibility was evaluated to be high. First, frequency analysis was implemented to grasp respondents’ demographic & statistical characteristics & visit characteristics. Second, Cronbach`s a coefficient was checked for technical statistics & reliability verification to take the satisfaction in selection attributes of art gallery exhibition. Third, the revised IPA analysis was converted to natural log which simplifies complicated calculation of satisfaction collected to draw relative significance in order to implement overall satisfaction and correlation analysis. Finally, relative significance & satisfaction was utilized to draw scatter plot graph so as to arrange & summarize IPA outcome. The outcome of statistical analysis on data analysis was as follows. First, concerning visitors’ selection of art gallery exhibition, ‘information on the surrounding area around art gallery’ is found to be the most significant attribute. Moreover, ‘reliability on recognition of art exhibition hall’, ‘propriety of admission fee of art exhibition hall’, ‘incidental facilities & convenient facilities’, ‘variety of exhibition in art exhibition hall’ etc. were found to be relatively significant. Second, the area showing low satisfaction in spite of visitors’ high significance included attributes such as ‘time spent from the place’, ‘propriety of admission fee of art exhibition hall’, ‘incidental facilities & convenient facilities’, ‘accessibility to surrounding tour sites’, ‘information facilities around art exhibition hall’. Such analytical outcome was found to be significantly influential on the issues of study set up in this study. Thus, this study was meaningful in that it prepares basic data for exhibition marketing later by grasping spectators’ exhibition selection attributes and satisfaction factor to popularize exhibition in art gallery. Further, it also intends to present the necessity of subsequent study which seeks the method to utilize art exhibition hall as comprehensive cultural & artistic space as well.
주제어
#미술관 관람객 선택속성 만족도 art gallery spectator selection attributes satisfaction
학위논문 정보
저자
박선하
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 박물관·미술관 전공
지도교수
권병웅,나종민
발행연도
2020
총페이지
iv, 81 p.
키워드
미술관 관람객 선택속성 만족도 art gallery spectator selection attributes satisfaction
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