대한민국은 지역경제 활성화와 지역사회 통합, 지역문화의 창달 및 개선을 위해서 1990년대부터 축제를 육성하기 시작했다. 특히 지역축제는 지역의 고유한 문화가 상징화 된 것으로 지역의 이미지와 지역의 브랜드가치를 상승, 재고하여 지역에 미치는 사회적, 경제적인 효과가 크기 때문에 더욱 중요시 되었다. 축제는 매년 증가하여 2007년 716개의 축제에서 2019년에는 총 844개의 축제로 증가하여 개최되고 있다. 하지만 축제가 증가함에 따라 지역의 특색 있는 주제를 가지고 축제를 기획하는 것이 아닌, 일회성에 그치는 소모적인 축제들이 늘어난 것도 현실이다. 그러므로 축제의 매력성이 관광객에게 실질적인 만족을 가져다주고 재방문이나 추천을 통해 축제가 지속성을 가질 수 있는지에 대한 여부를 알아보는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구의 목적은 축제가 가지고 있는 다양한 매력성의 요소들을 살펴보고 그 매력성이 방문객의 만족도와 방문의도를 강화하는지에 관한 영향관계를 알아보는 데 있다. 이를 위하여 2019년 제 56회 수원화성문화제를 중심으로 축제를 활성화하기 위한 요소로서 지역이 가지고 있는 문화 및 특수성을 바탕으로 각 요인의 영향관계를 파악하였다. 더불어 축제 참가자들의 민족성을 증진시킬 수 있는 축제의 매력성 요인의 도출을 통해 성공적인 축제를 위해서는 어떤 전략을 취해야 하는지를 시사점으로 제공하였다. 본 연구의 이론적 배경에서는 축제의 개념과 매력성의 중요성 및 구성요소, 만족도의 개념 및 구성요소, 행동의도의 개념 및 구성요소, 수원화성문화제의 축제 개요와 구조에 관하여 서술하고 선행연구 고찰을 통해 이론적 근거를 서술하였다. 선행연구를 통해 축제의 매력성의 요인으로 내용성, 재미성, 체험성, 교육성, 전통성, 편의성 여섯 가지 요인을 선정하였으며 각 항목이 만족도와 행동의도에 미치는 영향을 연구하기 위해서 모형을 구축하고 편의추출법을 통해 불성실한 답변을 제외한 나머지 남자 129명, 여자 71명을 포함하여 총 200명을 대상으로 설문하여 오프라인 설문조사하였다. 그 결과 만족도에 영향을 미치는 매력성의 하위요인으로 편의성, 체험성, 교육성, 전통성, 내용성, 재미성 순으로 나타났으며 특히 편의성, 체험성, 교육성이 고려해야 할 요인으로 부각되었고, 축제의 매력성이 행동의도의 하위요인 중 재방문의도에 미치는 영향이 큰 요인은 편의성이 가장 높았고 교육성, 전통성 순으로 나타났고 ...
대한민국은 지역경제 활성화와 지역사회 통합, 지역문화의 창달 및 개선을 위해서 1990년대부터 축제를 육성하기 시작했다. 특히 지역축제는 지역의 고유한 문화가 상징화 된 것으로 지역의 이미지와 지역의 브랜드가치를 상승, 재고하여 지역에 미치는 사회적, 경제적인 효과가 크기 때문에 더욱 중요시 되었다. 축제는 매년 증가하여 2007년 716개의 축제에서 2019년에는 총 844개의 축제로 증가하여 개최되고 있다. 하지만 축제가 증가함에 따라 지역의 특색 있는 주제를 가지고 축제를 기획하는 것이 아닌, 일회성에 그치는 소모적인 축제들이 늘어난 것도 현실이다. 그러므로 축제의 매력성이 관광객에게 실질적인 만족을 가져다주고 재방문이나 추천을 통해 축제가 지속성을 가질 수 있는지에 대한 여부를 알아보는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구의 목적은 축제가 가지고 있는 다양한 매력성의 요소들을 살펴보고 그 매력성이 방문객의 만족도와 방문의도를 강화하는지에 관한 영향관계를 알아보는 데 있다. 이를 위하여 2019년 제 56회 수원화성문화제를 중심으로 축제를 활성화하기 위한 요소로서 지역이 가지고 있는 문화 및 특수성을 바탕으로 각 요인의 영향관계를 파악하였다. 더불어 축제 참가자들의 민족성을 증진시킬 수 있는 축제의 매력성 요인의 도출을 통해 성공적인 축제를 위해서는 어떤 전략을 취해야 하는지를 시사점으로 제공하였다. 본 연구의 이론적 배경에서는 축제의 개념과 매력성의 중요성 및 구성요소, 만족도의 개념 및 구성요소, 행동의도의 개념 및 구성요소, 수원화성문화제의 축제 개요와 구조에 관하여 서술하고 선행연구 고찰을 통해 이론적 근거를 서술하였다. 선행연구를 통해 축제의 매력성의 요인으로 내용성, 재미성, 체험성, 교육성, 전통성, 편의성 여섯 가지 요인을 선정하였으며 각 항목이 만족도와 행동의도에 미치는 영향을 연구하기 위해서 모형을 구축하고 편의추출법을 통해 불성실한 답변을 제외한 나머지 남자 129명, 여자 71명을 포함하여 총 200명을 대상으로 설문하여 오프라인 설문조사하였다. 그 결과 만족도에 영향을 미치는 매력성의 하위요인으로 편의성, 체험성, 교육성, 전통성, 내용성, 재미성 순으로 나타났으며 특히 편의성, 체험성, 교육성이 고려해야 할 요인으로 부각되었고, 축제의 매력성이 행동의도의 하위요인 중 재방문의도에 미치는 영향이 큰 요인은 편의성이 가장 높았고 교육성, 전통성 순으로 나타났고 추천의도에 미치는 영향이 큰 요인은 편의성이 가장 높았으며 체험성, 전통성 순으로 나타났다. 따라서 편의성, 전통성, 교육성, 체험성이 행동의도에 미치는 영향이 큰 것으로 나타났다. 또한 만족도는 행동의도의 두 가지 요인으로 설정한 재방문의도와 추천의도에 영향을 주는 것으로 보아 방문객이 축제에 만족할수록 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과를 토대로 축제의 흥행을 위해서 다음과 같은 세 가지 방안을 시사점으로 제시하였다. 첫째, 지역의 문화를 발굴하여 지역적 특색을 갖춘 축제를 개발해야 하며 한 가지 특색에 여러 가지 프로그램들을 붙여서 축제로 하여금 지역의 이미지를 재고하고 지역의 활성화 수단으로 만들어야한다. 둘째, 축제를 방문한 방문객에게 지역을 알리는 수단으로 구축할 수 있다는 점에서 방문객이 축제를 통해 좋은 이미지를 가지고 가는 것이 무엇보다 중요하며 이미지 구축을 위해 체험과 교육에 관한 프로그램을 만들어야 한다. 셋째, 타 축제와 비교했을 때 지역의 특색을 갖춘 차별성 있는 축제를 개발해야 한다.
대한민국은 지역경제 활성화와 지역사회 통합, 지역문화의 창달 및 개선을 위해서 1990년대부터 축제를 육성하기 시작했다. 특히 지역축제는 지역의 고유한 문화가 상징화 된 것으로 지역의 이미지와 지역의 브랜드가치를 상승, 재고하여 지역에 미치는 사회적, 경제적인 효과가 크기 때문에 더욱 중요시 되었다. 축제는 매년 증가하여 2007년 716개의 축제에서 2019년에는 총 844개의 축제로 증가하여 개최되고 있다. 하지만 축제가 증가함에 따라 지역의 특색 있는 주제를 가지고 축제를 기획하는 것이 아닌, 일회성에 그치는 소모적인 축제들이 늘어난 것도 현실이다. 그러므로 축제의 매력성이 관광객에게 실질적인 만족을 가져다주고 재방문이나 추천을 통해 축제가 지속성을 가질 수 있는지에 대한 여부를 알아보는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구의 목적은 축제가 가지고 있는 다양한 매력성의 요소들을 살펴보고 그 매력성이 방문객의 만족도와 방문의도를 강화하는지에 관한 영향관계를 알아보는 데 있다. 이를 위하여 2019년 제 56회 수원화성문화제를 중심으로 축제를 활성화하기 위한 요소로서 지역이 가지고 있는 문화 및 특수성을 바탕으로 각 요인의 영향관계를 파악하였다. 더불어 축제 참가자들의 민족성을 증진시킬 수 있는 축제의 매력성 요인의 도출을 통해 성공적인 축제를 위해서는 어떤 전략을 취해야 하는지를 시사점으로 제공하였다. 본 연구의 이론적 배경에서는 축제의 개념과 매력성의 중요성 및 구성요소, 만족도의 개념 및 구성요소, 행동의도의 개념 및 구성요소, 수원화성문화제의 축제 개요와 구조에 관하여 서술하고 선행연구 고찰을 통해 이론적 근거를 서술하였다. 선행연구를 통해 축제의 매력성의 요인으로 내용성, 재미성, 체험성, 교육성, 전통성, 편의성 여섯 가지 요인을 선정하였으며 각 항목이 만족도와 행동의도에 미치는 영향을 연구하기 위해서 모형을 구축하고 편의추출법을 통해 불성실한 답변을 제외한 나머지 남자 129명, 여자 71명을 포함하여 총 200명을 대상으로 설문하여 오프라인 설문조사하였다. 그 결과 만족도에 영향을 미치는 매력성의 하위요인으로 편의성, 체험성, 교육성, 전통성, 내용성, 재미성 순으로 나타났으며 특히 편의성, 체험성, 교육성이 고려해야 할 요인으로 부각되었고, 축제의 매력성이 행동의도의 하위요인 중 재방문의도에 미치는 영향이 큰 요인은 편의성이 가장 높았고 교육성, 전통성 순으로 나타났고 추천의도에 미치는 영향이 큰 요인은 편의성이 가장 높았으며 체험성, 전통성 순으로 나타났다. 따라서 편의성, 전통성, 교육성, 체험성이 행동의도에 미치는 영향이 큰 것으로 나타났다. 또한 만족도는 행동의도의 두 가지 요인으로 설정한 재방문의도와 추천의도에 영향을 주는 것으로 보아 방문객이 축제에 만족할수록 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과를 토대로 축제의 흥행을 위해서 다음과 같은 세 가지 방안을 시사점으로 제시하였다. 첫째, 지역의 문화를 발굴하여 지역적 특색을 갖춘 축제를 개발해야 하며 한 가지 특색에 여러 가지 프로그램들을 붙여서 축제로 하여금 지역의 이미지를 재고하고 지역의 활성화 수단으로 만들어야한다. 둘째, 축제를 방문한 방문객에게 지역을 알리는 수단으로 구축할 수 있다는 점에서 방문객이 축제를 통해 좋은 이미지를 가지고 가는 것이 무엇보다 중요하며 이미지 구축을 위해 체험과 교육에 관한 프로그램을 만들어야 한다. 셋째, 타 축제와 비교했을 때 지역의 특색을 갖춘 차별성 있는 축제를 개발해야 한다.
The Republic of Korea began fostering festivals in the 1990s to revitalize the local economy, integrate the community, and develop and improve local culture. In particular, regional festivals are symbolized by the unique culture of the region, and are more important because they have a greater socia...
The Republic of Korea began fostering festivals in the 1990s to revitalize the local economy, integrate the community, and develop and improve local culture. In particular, regional festivals are symbolized by the unique culture of the region, and are more important because they have a greater social and economic effect on the region by increasing and rethinking the image and brand value of the region. The number of festivals is increasing every year, from 716 festivals in 2007 to 844 festivals in 2019. However, as the number of festivals increases, it is a fact that one-off festivals have been increased, rather than planning festivals with unique local themes. Therefore, it is very important to find out whether the attractiveness of the festival brings substantial satisfaction to the tourist and whether the festival can be sustained through revisit or recommendation. Therefore, the purpose of this study is to examine various factors of the attractiveness of festivals and to investigate the relationship between the attractiveness of visitors and their intensification. To this end, the influence relationship of each factor was grasped based on the culture and specificity of the region as an element to activate the festival centering on the 56th Suwon Hwaseong Cultural Festival in 2019. In addition, this study suggests what strategies should be taken for successful festivals by deriving festival attractiveness factors that can enhance the ethnicity of festival participants. The theoretical background of this study describes the importance and components of festival concept and attractiveness, the concept and component of satisfaction, the concept and component of behavioral intention, and the overview and structure of festival in Suwon Hwaseong Cultural Festival. The rationale is described. Through the preceding research, six factors were selected as contents, fun, experience, education, tradition, and convenience as the factors of festival attraction. A model was constructed to study the effect of each item on satisfaction and behavioral intention. A total of 200 people, including 129 males and 71 females, were surveyed offline except for unfaithful answers through the convenience extraction method. As a result, the sub-factor of attractiveness affecting satisfaction was convenience, experience, education, tradition, content, and fun. In particular, convenience, experience, and education were considered as factors to consider. Among the sub-factors of behavioral intention, the most influential factor was the most convenient, followed by education and traditionality. The most influential factors on recommendation intention were convenience, experience, In order of tradition. Therefore, convenience, tradition, education, and experience had a significant effect on behavioral intention. Satisfaction affects return intentions and recommendation intentions, which are two factors of behavioral intentions. Based on the results, the following three suggestions were suggested for the success of the festival. First, it is necessary to develop local festivals by discovering local cultures and attach various programs to one feature to make festivals reconsider the image of the area and act as a means of revitalizing the area. Second, it is important that visitors take good images through the festival in order to build it as a means of informing the region to visitors who visited the festival, and programs for experience and education should be made to build the image. Third, in comparison with other festivals, differentiated festivals with regional characteristics should be developed.
The Republic of Korea began fostering festivals in the 1990s to revitalize the local economy, integrate the community, and develop and improve local culture. In particular, regional festivals are symbolized by the unique culture of the region, and are more important because they have a greater social and economic effect on the region by increasing and rethinking the image and brand value of the region. The number of festivals is increasing every year, from 716 festivals in 2007 to 844 festivals in 2019. However, as the number of festivals increases, it is a fact that one-off festivals have been increased, rather than planning festivals with unique local themes. Therefore, it is very important to find out whether the attractiveness of the festival brings substantial satisfaction to the tourist and whether the festival can be sustained through revisit or recommendation. Therefore, the purpose of this study is to examine various factors of the attractiveness of festivals and to investigate the relationship between the attractiveness of visitors and their intensification. To this end, the influence relationship of each factor was grasped based on the culture and specificity of the region as an element to activate the festival centering on the 56th Suwon Hwaseong Cultural Festival in 2019. In addition, this study suggests what strategies should be taken for successful festivals by deriving festival attractiveness factors that can enhance the ethnicity of festival participants. The theoretical background of this study describes the importance and components of festival concept and attractiveness, the concept and component of satisfaction, the concept and component of behavioral intention, and the overview and structure of festival in Suwon Hwaseong Cultural Festival. The rationale is described. Through the preceding research, six factors were selected as contents, fun, experience, education, tradition, and convenience as the factors of festival attraction. A model was constructed to study the effect of each item on satisfaction and behavioral intention. A total of 200 people, including 129 males and 71 females, were surveyed offline except for unfaithful answers through the convenience extraction method. As a result, the sub-factor of attractiveness affecting satisfaction was convenience, experience, education, tradition, content, and fun. In particular, convenience, experience, and education were considered as factors to consider. Among the sub-factors of behavioral intention, the most influential factor was the most convenient, followed by education and traditionality. The most influential factors on recommendation intention were convenience, experience, In order of tradition. Therefore, convenience, tradition, education, and experience had a significant effect on behavioral intention. Satisfaction affects return intentions and recommendation intentions, which are two factors of behavioral intentions. Based on the results, the following three suggestions were suggested for the success of the festival. First, it is necessary to develop local festivals by discovering local cultures and attach various programs to one feature to make festivals reconsider the image of the area and act as a means of revitalizing the area. Second, it is important that visitors take good images through the festival in order to build it as a means of informing the region to visitors who visited the festival, and programs for experience and education should be made to build the image. Third, in comparison with other festivals, differentiated festivals with regional characteristics should be developed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.