본 연구의 목적은 (1) 유산관광지에서 체험활동 참가자들이 느끼는 현장체험 속성에는 어떤것이 있는지, (2) 이러한 현장체험 속성은 체험활동 참가자의 개인적ㆍ환경적 요인 지각 정도에 따라 어떻게 다르게 나타나는지, 그리고 (3) 현장체험 속성들이 체험활동 참가자 만족에 미치는 영향력은 각각 어떻게 다른지를 밝힘으로써, 유산관광지 체험프로그램 기획의 실증적인틀을 마련하는데 있다.
이러한 연구목적을 위해, 연구자는 수원 화성행궁 체험프로그램에 참여하고 있는 사람들을 조사대상으로 하였으며, 연구방법으로는 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 일원배치분산분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 수원 화성행궁 체험프로그램 참가자들은 ‘교육’, ‘재미’, ‘이탈’, 그리고 ‘동반만족’이라는 체험을 느끼는 것으로 나타났으며, 이러한 체험속성들은 체험활동 참가자의 개인적ㆍ환경적 요인 지각 정도에 따라 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 즉, 개인적ㆍ환경적 요인이 모두 우수하다고 지각한 영역에서 체험활동 참가자들은 ‘재미’, ‘교육’, 그리고 ‘이탈’의 체험속성을 강하게 느끼는 것으로 분석되었다. 또한, 체험활동 참가자 만족에 가장 큰 영향을 주는 체험속성은 ‘재미’로 나타났다.
본 연구의 목적은 (1) 유산관광지에서 체험활동 참가자들이 느끼는 현장체험 속성에는 어떤것이 있는지, (2) 이러한 현장체험 속성은 체험활동 참가자의 개인적ㆍ환경적 요인 지각 정도에 따라 어떻게 다르게 나타나는지, 그리고 (3) 현장체험 속성들이 체험활동 참가자 만족에 미치는 영향력은 각각 어떻게 다른지를 밝힘으로써, 유산관광지 체험프로그램 기획의 실증적인틀을 마련하는데 있다.
이러한 연구목적을 위해, 연구자는 수원 화성행궁 체험프로그램에 참여하고 있는 사람들을 조사대상으로 하였으며, 연구방법으로는 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 일원배치분산분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 수원 화성행궁 체험프로그램 참가자들은 ‘교육’, ‘재미’, ‘이탈’, 그리고 ‘동반만족’이라는 체험을 느끼는 것으로 나타났으며, 이러한 체험속성들은 체험활동 참가자의 개인적ㆍ환경적 요인 지각 정도에 따라 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 즉, 개인적ㆍ환경적 요인이 모두 우수하다고 지각한 영역에서 체험활동 참가자들은 ‘재미’, ‘교육’, 그리고 ‘이탈’의 체험속성을 강하게 느끼는 것으로 분석되었다. 또한, 체험활동 참가자 만족에 가장 큰 영향을 주는 체험속성은 ‘재미’로 나타났다.
At the heritage site, the various experiential programs which have the attribute of "edutainment" have been conducted to enhance the visitors" satisfaction. Also, there have been the arguments on which attribute of on-site experience in experiential programs at the heritage site, "entertainment" or ...
At the heritage site, the various experiential programs which have the attribute of "edutainment" have been conducted to enhance the visitors" satisfaction. Also, there have been the arguments on which attribute of on-site experience in experiential programs at the heritage site, "entertainment" or "education", has an effect on the visitors" satisfaction. However, there have been few empirical studies on these arguments. Therefore, this study aims to find out which attribute of experience in experiential programs at the heritage site, "entertainment" or "education", has influenced to visitors" satisfaction. Also, the researchers have tried to figure out which factor connected closely with the attributes of experience, ‘personal’ or ‘environmental factor’ has affected to the visitors" satisfaction. As a result, the researchers have discovered that "entertainment" and ‘environmental factor’ have influenced on the visitors" satisfaction than "education" and ‘personal factor’. These results have implication in planning and marketing the experiential programs at the heritage site.
At the heritage site, the various experiential programs which have the attribute of "edutainment" have been conducted to enhance the visitors" satisfaction. Also, there have been the arguments on which attribute of on-site experience in experiential programs at the heritage site, "entertainment" or "education", has an effect on the visitors" satisfaction. However, there have been few empirical studies on these arguments. Therefore, this study aims to find out which attribute of experience in experiential programs at the heritage site, "entertainment" or "education", has influenced to visitors" satisfaction. Also, the researchers have tried to figure out which factor connected closely with the attributes of experience, ‘personal’ or ‘environmental factor’ has affected to the visitors" satisfaction. As a result, the researchers have discovered that "entertainment" and ‘environmental factor’ have influenced on the visitors" satisfaction than "education" and ‘personal factor’. These results have implication in planning and marketing the experiential programs at the heritage site.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.