본 연구의 목적은 기업이 브랜드를 소비자들에게 적극적으로 알리기 위해 브랜딩과 브랜드 커뮤니케이션을 전개할 때, 인플루언서를 활용하여 효과적인 마케팅 운영을 이끌어 나갈 수 있도록 전략을 제안해 주는 것이다. 최근 스마트폰의 대중화와 소셜 미디어의 활용 증가로 소셜 미디어 내에서 영향력있는 인플루언서가 등장을 했다. 인플루언서는 셀럽과는 다르게 소비자들로부터 친근감과 동질감을 주어 공감하고, 다양한 콘텐츠를 통해 재미를 주며, 꾸준하고 활발하게 소통한다. 그리고 이런 인플루언서의 영향력을 확인한 브랜드가 그들과 ...
본 연구의 목적은 기업이 브랜드를 소비자들에게 적극적으로 알리기 위해 브랜딩과 브랜드 커뮤니케이션을 전개할 때, 인플루언서를 활용하여 효과적인 마케팅 운영을 이끌어 나갈 수 있도록 전략을 제안해 주는 것이다. 최근 스마트폰의 대중화와 소셜 미디어의 활용 증가로 소셜 미디어 내에서 영향력있는 인플루언서가 등장을 했다. 인플루언서는 셀럽과는 다르게 소비자들로부터 친근감과 동질감을 주어 공감하고, 다양한 콘텐츠를 통해 재미를 주며, 꾸준하고 활발하게 소통한다. 그리고 이런 인플루언서의 영향력을 확인한 브랜드가 그들과 파트너십을 맺고 마케팅을 진행하는데, 이게 인플루언서 마케팅이다. 기업은 인플루언서를 통해 소비자들과 더 효과적으로 브랜딩하고 브랜드 커뮤니케이션을 하고자 한다. 본 연구에 앞서 기업이 소비자와 커뮤니케이션을 하면서 기업 브랜드를 인식시키는 과정에 관해 연구하였다. 그 다음 인플루언서 마케팅을 활용하고 있는 해외 기업의 사례들과 국내 기업의 사례를 비교 분석하였다. 그 결과, 해외 기업은 제약회사나 패션 업계 등의 다양한 분야에서 마케팅 요소로 인플루언서를 활용하고 있으며, 분야에 따라 제품을 판매하는 이익 창출이 목적이 되기도 하며, 교육적인 목적을 가진 캠페인 활동으로도 인플루언서를 활용하고 있었다. 국내에서도 인플루언서를 활용한 마케팅이 이루어지기는 하였으나 사례 분석으로써는 한계가 있었다. 국내에 자리 잡은 해외 기업의 마케팅 사례와 스타트업의 마케팅 사례를 통해 인플루언서 마케팅의 긍정적인 효과는 확인할 수 있었다. 인플루언서 마케팅을 통해 소비자와 효과적인 브랜드 커뮤니케이션을 하기 위해서는 브랜드의 이미지, 신념, 목적 등과 일치하는 인플루언서를 선정하는게 중요하다는 것을 앞선 사례 분석을 통해 알 수 있었다. 페르소나 기법과 인플루언서 마케팅의 특징을 비교분석하여 공통적인 특징과 차이점을 발견하였고, 이 공통적인 특징을 바탕으로 인플루언서 선정 프로세스를 재구성하였다. 브랜드 커뮤니케이션을 활성화 시키기 위해 브랜딩 전략을 분석하여 인플루언서 마케팅과 연결시켜 새롭게 제안하였다. 이 과정에서 새롭게 제안한 인플루언서 선정 프로세스 또한 대입하였다. 앞으로 인플루언서 마케팅을 실행하겠다는 브랜드가 많아지고 있는데, 본 연구가 향후 이루어질 연구나 실무에서 인플루언서를 활용한 브랜드 커뮤니케이션이 효과적으로 이루어지는 마케팅 전략이 되었으면 한다.
본 연구의 목적은 기업이 브랜드를 소비자들에게 적극적으로 알리기 위해 브랜딩과 브랜드 커뮤니케이션을 전개할 때, 인플루언서를 활용하여 효과적인 마케팅 운영을 이끌어 나갈 수 있도록 전략을 제안해 주는 것이다. 최근 스마트폰의 대중화와 소셜 미디어의 활용 증가로 소셜 미디어 내에서 영향력있는 인플루언서가 등장을 했다. 인플루언서는 셀럽과는 다르게 소비자들로부터 친근감과 동질감을 주어 공감하고, 다양한 콘텐츠를 통해 재미를 주며, 꾸준하고 활발하게 소통한다. 그리고 이런 인플루언서의 영향력을 확인한 브랜드가 그들과 파트너십을 맺고 마케팅을 진행하는데, 이게 인플루언서 마케팅이다. 기업은 인플루언서를 통해 소비자들과 더 효과적으로 브랜딩하고 브랜드 커뮤니케이션을 하고자 한다. 본 연구에 앞서 기업이 소비자와 커뮤니케이션을 하면서 기업 브랜드를 인식시키는 과정에 관해 연구하였다. 그 다음 인플루언서 마케팅을 활용하고 있는 해외 기업의 사례들과 국내 기업의 사례를 비교 분석하였다. 그 결과, 해외 기업은 제약회사나 패션 업계 등의 다양한 분야에서 마케팅 요소로 인플루언서를 활용하고 있으며, 분야에 따라 제품을 판매하는 이익 창출이 목적이 되기도 하며, 교육적인 목적을 가진 캠페인 활동으로도 인플루언서를 활용하고 있었다. 국내에서도 인플루언서를 활용한 마케팅이 이루어지기는 하였으나 사례 분석으로써는 한계가 있었다. 국내에 자리 잡은 해외 기업의 마케팅 사례와 스타트업의 마케팅 사례를 통해 인플루언서 마케팅의 긍정적인 효과는 확인할 수 있었다. 인플루언서 마케팅을 통해 소비자와 효과적인 브랜드 커뮤니케이션을 하기 위해서는 브랜드의 이미지, 신념, 목적 등과 일치하는 인플루언서를 선정하는게 중요하다는 것을 앞선 사례 분석을 통해 알 수 있었다. 페르소나 기법과 인플루언서 마케팅의 특징을 비교분석하여 공통적인 특징과 차이점을 발견하였고, 이 공통적인 특징을 바탕으로 인플루언서 선정 프로세스를 재구성하였다. 브랜드 커뮤니케이션을 활성화 시키기 위해 브랜딩 전략을 분석하여 인플루언서 마케팅과 연결시켜 새롭게 제안하였다. 이 과정에서 새롭게 제안한 인플루언서 선정 프로세스 또한 대입하였다. 앞으로 인플루언서 마케팅을 실행하겠다는 브랜드가 많아지고 있는데, 본 연구가 향후 이루어질 연구나 실무에서 인플루언서를 활용한 브랜드 커뮤니케이션이 효과적으로 이루어지는 마케팅 전략이 되었으면 한다.
The Purpose of this study is to provide a strategy for companies to use influencer about effective marketing operations when they develop branding and brand communication to actively promote their brand to consumers. Recently, influential influencer appeared within social media due to the popula...
The Purpose of this study is to provide a strategy for companies to use influencer about effective marketing operations when they develop branding and brand communication to actively promote their brand to consumers. Recently, influential influencer appeared within social media due to the popularization of smartphones and the increasing use of social media. Influencer gift consumers with a sense of friendliness and homogeneity from consumers, gives fun through various contents, and communicates steadily and actively unlike celebrity. And brands that have confirmed the impact of such influence form partnerships with them and conduct marketing, that is Influence marketing. Companies want to branding and communicate more effectively with consumers through influencer. Prior to this study, the process of imprinting a brand by communicating with consumers was studied. Then, the cases of foreign companies using the influencer marketing were compared with those of domestic companies. As a result, foreign companies were being used in various fields, such as pharmaceutical companies and the fashion industry, the goal was to generate profits by selling products in different fields and to use influencer as a campaign activity for educational purposes. Although marketing using influencer was done in the domestic market, there was a limitation as a case analysis. Through marketing cases of foreign companies located in the domestic market and start-up companies, the positive effects of influencer marketing were confirmed. Case studies have shown that in order to communicate effectively with consumers through influencer marketing, it is most important to select influencer that match the brand's image, belief and purpose. I found common characteristics and differences by comparing and analyzing characteristics of persona technique and influence marketing, and based on this common characteristic, I reconstructed the influencer selection process. In this process, the newly proposed process for selecting the influencer selection process was also adopted. As more brands are planning to use influencer marketing the future, I hope this research will become a marketing strategy that effectively brand communication using influencer in research and practice that will be conducted in the future.
The Purpose of this study is to provide a strategy for companies to use influencer about effective marketing operations when they develop branding and brand communication to actively promote their brand to consumers. Recently, influential influencer appeared within social media due to the popularization of smartphones and the increasing use of social media. Influencer gift consumers with a sense of friendliness and homogeneity from consumers, gives fun through various contents, and communicates steadily and actively unlike celebrity. And brands that have confirmed the impact of such influence form partnerships with them and conduct marketing, that is Influence marketing. Companies want to branding and communicate more effectively with consumers through influencer. Prior to this study, the process of imprinting a brand by communicating with consumers was studied. Then, the cases of foreign companies using the influencer marketing were compared with those of domestic companies. As a result, foreign companies were being used in various fields, such as pharmaceutical companies and the fashion industry, the goal was to generate profits by selling products in different fields and to use influencer as a campaign activity for educational purposes. Although marketing using influencer was done in the domestic market, there was a limitation as a case analysis. Through marketing cases of foreign companies located in the domestic market and start-up companies, the positive effects of influencer marketing were confirmed. Case studies have shown that in order to communicate effectively with consumers through influencer marketing, it is most important to select influencer that match the brand's image, belief and purpose. I found common characteristics and differences by comparing and analyzing characteristics of persona technique and influence marketing, and based on this common characteristic, I reconstructed the influencer selection process. In this process, the newly proposed process for selecting the influencer selection process was also adopted. As more brands are planning to use influencer marketing the future, I hope this research will become a marketing strategy that effectively brand communication using influencer in research and practice that will be conducted in the future.
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