본 연구는 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직 유치원교사의 인식과 요구를 심층적으로 살펴봄으로써 이를 바탕으로 유치원 현장에서 실천 가능한 질 높은 전문지식을 갖춘 유치원교사를 양성할 수 있도록 유치원교사 양성과정 교육과정을 계획하고 운영하기 위한 방향을 잡고 개선하기 위한 기초 자료로 제공하는 데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
1. 유치원교사 양성과정에서의 경험에 대한 현직교사의 인식은 어떠한가? 2. 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직교사의 요구는 어떠한가?
이를 위하여 연구자는 2019년 3월부터 2019년 6월까지 약 3개월 동안 3년제 전문대학 졸업 후 유치원에 근무 중인 경력교사 5명, 4년제 대학 졸업 후 유치원에 근무 중인 경력교사 3명으로 총 8명의 유치원 경력교사를 대상으로 현직교사들이 유치원교사 양성과정의 경험과 현장의 교직경험을 바탕으로 유치원교사 양성과정의 개선에 대한 인식과 요구에 대한 ...
본 연구는 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직 유치원교사의 인식과 요구를 심층적으로 살펴봄으로써 이를 바탕으로 유치원 현장에서 실천 가능한 질 높은 전문지식을 갖춘 유치원교사를 양성할 수 있도록 유치원교사 양성과정 교육과정을 계획하고 운영하기 위한 방향을 잡고 개선하기 위한 기초 자료로 제공하는 데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
1. 유치원교사 양성과정에서의 경험에 대한 현직교사의 인식은 어떠한가? 2. 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직교사의 요구는 어떠한가?
이를 위하여 연구자는 2019년 3월부터 2019년 6월까지 약 3개월 동안 3년제 전문대학 졸업 후 유치원에 근무 중인 경력교사 5명, 4년제 대학 졸업 후 유치원에 근무 중인 경력교사 3명으로 총 8명의 유치원 경력교사를 대상으로 현직교사들이 유치원교사 양성과정의 경험과 현장의 교직경험을 바탕으로 유치원교사 양성과정의 개선에 대한 인식과 요구에 대한 포커스 그룹 면담을 실시하였다.
포커스 그룹 면담 분석결과 및 주요 내용을 연구문제를 따라 요약하면 다음과 같다.
먼저, 본 연구의 연구문제 1에 해당하는 유치원교사 양성과정에서의 경험에 대한 현직교사의 인식은 어떠한가에 대한 연구결과는 ‘높은 만족도’와 ‘낮은 만족도’로 나누어 분석하였다. 첫째, 현직 유치원교사의 유치원교사 양성과정 경험에서 ‘유아교육의 전문성을 일깨워준 교과목, 유치원교사로서의 직무를 직접 체험할 수 있는 실제 위주의 수업, 현장실습의 기회 제공’에서 높은 만족도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 현직 유치원교사의 유치원교사 양성과정 경험에서 ‘이론 위주의 수업, 교직과목의 타 학과 혼합수업으로 인한 유아교육전문지식 학습기회 부족, 나열식 교수방법론 수업, 현장에서 이루어지는 최신교육에 대한 학습기회 부족’에 대해 낮은 만족도를 가지고 있는 것으로 나타났다.
다음으로 본 연구의 연구문제 2에 해당하는 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직교사의 요구는 어떠한가에 대한 연구결과는 ‘유치원교사 양성과정의 교육과정 편성 및 운영에 대한 요구, 유치원교사 양성과정의 교육내용에 대한 요구, 유치원교사 양성과정의 교수방법에 대한 요구, 유치원교사 양성과정의 현장실습에 대한 요구로 나누어 분석하였다. 첫째, 유치원교사 양성과정 교육과정 편성 및 운영에 대해 ‘학년별 교과목 개설의 조정, 정규교과 외 특성화 수업의 활성화, 학생의 교과목 선택권 확대’에 대한 개선이 필요하다고 요구하였다 둘째, 유치원교사 양성과정 교육내용에 대해 ‘유아교육 정책, 다문화 교육의 실제, 실제를 반영한 교육, 객관적 기준에 따른 일관된 교육, 상호작용 방법에 대한 교육, 건강 · 안전관리 교육의 필수화, 예비교사의 자아 성찰’에 대한 개선을 요구하였다. 셋째, 유치원교사 양성과정의 교수방법에 대해 ‘학습자 참여 위주 교수방법, 현장에 대한 이해를 높이는 교수매체 활용, 모의상황을 통한 실제 직무수행연습’ 에 대한 개선을 요구하였다. 넷째, 유치원교사 양성과정의 현장실습에 대해 ‘학생의 실습기관 직접 선정 기회 제공, 실습기관에 대한 지속적인 관리, 모든 양성기관에서 다수의 실습 기회 제공, 다양한 교육과정운영 현장에 대한 실습의 확대’에 대한 개선을 요구하였다.
이상의 결과를 바탕으로 유치원교사 양성과정의 경험에 대한 현직 유치원교사의 인식을 심층적으로 알아볼 수 있었으며, 현직 유치원교사들이 유치원교사 양성과정 개선에 대해 요구하는 바가 무엇인지를 파악할 수 있었다. 이는 유치원 현장에서 실천 가능한 질 높은 전문지식을 갖춘 유치원교사를 양성할 수 있도록 유치원교사 양성과정 교육과정을 계획하고 운영하기 위한 방향을 세우는데 기초자료를 제공할 것이다.
본 연구는 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직 유치원교사의 인식과 요구를 심층적으로 살펴봄으로써 이를 바탕으로 유치원 현장에서 실천 가능한 질 높은 전문지식을 갖춘 유치원교사를 양성할 수 있도록 유치원교사 양성과정 교육과정을 계획하고 운영하기 위한 방향을 잡고 개선하기 위한 기초 자료로 제공하는 데 목적이 있다.
본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
1. 유치원교사 양성과정에서의 경험에 대한 현직교사의 인식은 어떠한가? 2. 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직교사의 요구는 어떠한가?
이를 위하여 연구자는 2019년 3월부터 2019년 6월까지 약 3개월 동안 3년제 전문대학 졸업 후 유치원에 근무 중인 경력교사 5명, 4년제 대학 졸업 후 유치원에 근무 중인 경력교사 3명으로 총 8명의 유치원 경력교사를 대상으로 현직교사들이 유치원교사 양성과정의 경험과 현장의 교직경험을 바탕으로 유치원교사 양성과정의 개선에 대한 인식과 요구에 대한 포커스 그룹 면담을 실시하였다.
포커스 그룹 면담 분석결과 및 주요 내용을 연구문제를 따라 요약하면 다음과 같다.
먼저, 본 연구의 연구문제 1에 해당하는 유치원교사 양성과정에서의 경험에 대한 현직교사의 인식은 어떠한가에 대한 연구결과는 ‘높은 만족도’와 ‘낮은 만족도’로 나누어 분석하였다. 첫째, 현직 유치원교사의 유치원교사 양성과정 경험에서 ‘유아교육의 전문성을 일깨워준 교과목, 유치원교사로서의 직무를 직접 체험할 수 있는 실제 위주의 수업, 현장실습의 기회 제공’에서 높은 만족도를 가지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 현직 유치원교사의 유치원교사 양성과정 경험에서 ‘이론 위주의 수업, 교직과목의 타 학과 혼합수업으로 인한 유아교육전문지식 학습기회 부족, 나열식 교수방법론 수업, 현장에서 이루어지는 최신교육에 대한 학습기회 부족’에 대해 낮은 만족도를 가지고 있는 것으로 나타났다.
다음으로 본 연구의 연구문제 2에 해당하는 유치원교사 양성과정 개선에 대한 현직교사의 요구는 어떠한가에 대한 연구결과는 ‘유치원교사 양성과정의 교육과정 편성 및 운영에 대한 요구, 유치원교사 양성과정의 교육내용에 대한 요구, 유치원교사 양성과정의 교수방법에 대한 요구, 유치원교사 양성과정의 현장실습에 대한 요구로 나누어 분석하였다. 첫째, 유치원교사 양성과정 교육과정 편성 및 운영에 대해 ‘학년별 교과목 개설의 조정, 정규교과 외 특성화 수업의 활성화, 학생의 교과목 선택권 확대’에 대한 개선이 필요하다고 요구하였다 둘째, 유치원교사 양성과정 교육내용에 대해 ‘유아교육 정책, 다문화 교육의 실제, 실제를 반영한 교육, 객관적 기준에 따른 일관된 교육, 상호작용 방법에 대한 교육, 건강 · 안전관리 교육의 필수화, 예비교사의 자아 성찰’에 대한 개선을 요구하였다. 셋째, 유치원교사 양성과정의 교수방법에 대해 ‘학습자 참여 위주 교수방법, 현장에 대한 이해를 높이는 교수매체 활용, 모의상황을 통한 실제 직무수행연습’ 에 대한 개선을 요구하였다. 넷째, 유치원교사 양성과정의 현장실습에 대해 ‘학생의 실습기관 직접 선정 기회 제공, 실습기관에 대한 지속적인 관리, 모든 양성기관에서 다수의 실습 기회 제공, 다양한 교육과정운영 현장에 대한 실습의 확대’에 대한 개선을 요구하였다.
이상의 결과를 바탕으로 유치원교사 양성과정의 경험에 대한 현직 유치원교사의 인식을 심층적으로 알아볼 수 있었으며, 현직 유치원교사들이 유치원교사 양성과정 개선에 대해 요구하는 바가 무엇인지를 파악할 수 있었다. 이는 유치원 현장에서 실천 가능한 질 높은 전문지식을 갖춘 유치원교사를 양성할 수 있도록 유치원교사 양성과정 교육과정을 계획하고 운영하기 위한 방향을 세우는데 기초자료를 제공할 것이다.
The purpose of this study is to provide basic data for setting direction for planning and operating curriculum of kindergarten teacher training courses to train kindergarten teachers with high quality expertise that can be implemented in kindergarten by investigating recognition and demands of in-se...
The purpose of this study is to provide basic data for setting direction for planning and operating curriculum of kindergarten teacher training courses to train kindergarten teachers with high quality expertise that can be implemented in kindergarten by investigating recognition and demands of in-service teachers in depth.
The following research questions were selected according to the purpose of this study.
1. What is the recognition of in-service teachers for experience in training course of kindergarten teachers? 2. What are the demands of in-service teachers for improving training course of kindergarten teachers?
To this end, this study conducted a focus group interview on on perception and demands for improving training courses of kindergarten teachers based on the experience of in-service teachers in training course of kindergarten teachers with 5 experienced teachers working in kindergarten after graduating from a 3-year college and 3 experienced teachers working in kindergarten after graduating from a 4-year college over the course of three months, from March 2019 to June 2019. The summary of analysis results and main contents of focus group interview according to the purpose of this study is as follows.
The results of investigating the recognition of in-service teachers for experience in the training course of kindergarten teachers that corresponds to the research problem 1 were analyzed by classifying into 'high satisfaction' and 'low satisfaction.' First, it was identified that in-service kindergarten teachers have a high level of satisfaction for subjects that reminded them of the expertise of early childhood education, practical classes for experiencing duties of kindergarten teachers in person, and providing opportunities for field training in training course of in-service kindergarten teachers. Secondly, it was identified that in-service kindergarten teachers have a low level of satisfaction for 'theory-oriented class, lack of learning opportunities and professional knowledge in early childhood education due to the mixed classes with other departments, listed format of teaching methodology class, and lack of learning opportunities for the latest education in the field.'
Research results on what in-service teachers' demands are for improving the training course of kindergarten teachers that correspond to the research problem 2 were analyzed by classifying into the demands for organization and operation of the kindergarten teacher training course, demands for educational contents of the kindergarten teacher training course, demands for teaching methods of the kindergarten teacher training course, and demands for field education of the kindergarten teacher training course.' First, for organization and operation of kindergarten teacher training course curriculum, in-service teachers demanded improvements in 'adjustment of opening subjects by grade level, vitalization of characterization classes other than regular curriculum, and expanding option of students for subjects.' Secondly, for curriculum of kindergarten teacher training courses, in-service teachers demanded improvements in 'early childhood educational policy, reality of multicultural education, education that reflected reality, consistent education according to objective standard, education on interaction method, necessity of health·safety education, and self-reflection of pre-service teachers. Thirdly, for teaching method of kindergarten teacher training courses, in-service teachers demanded improvements in 'learner participation oriented teaching method, use of instructional media that can increase understanding of the field, and practical job training through simulated situation.' Fourthly, for placement of kindergarten teacher training courses, in-service teachers demanded improvements in 'providing opportunities for selecting students' practical exercise in person, ongoing management of kindergarten practical teaching, providing numerous hands-on opportunities by every training agency, and expanding practice teaching on various curriculum operation.'
Based on the findings, this study identified recognition of in-service kindergarten teachers on the curriculum of kindergarten teacher training courses in depth and what in-service kindergarten teachers demanded for improving the curriculum of kindergarten teacher training courses. This will provide basic data for setting direction for planning and operating the curriculum of kindergarten teacher training courses to train kindergarten teachers with high-quality actionable knowledge in kindergarten.
The purpose of this study is to provide basic data for setting direction for planning and operating curriculum of kindergarten teacher training courses to train kindergarten teachers with high quality expertise that can be implemented in kindergarten by investigating recognition and demands of in-service teachers in depth.
The following research questions were selected according to the purpose of this study.
1. What is the recognition of in-service teachers for experience in training course of kindergarten teachers? 2. What are the demands of in-service teachers for improving training course of kindergarten teachers?
To this end, this study conducted a focus group interview on on perception and demands for improving training courses of kindergarten teachers based on the experience of in-service teachers in training course of kindergarten teachers with 5 experienced teachers working in kindergarten after graduating from a 3-year college and 3 experienced teachers working in kindergarten after graduating from a 4-year college over the course of three months, from March 2019 to June 2019. The summary of analysis results and main contents of focus group interview according to the purpose of this study is as follows.
The results of investigating the recognition of in-service teachers for experience in the training course of kindergarten teachers that corresponds to the research problem 1 were analyzed by classifying into 'high satisfaction' and 'low satisfaction.' First, it was identified that in-service kindergarten teachers have a high level of satisfaction for subjects that reminded them of the expertise of early childhood education, practical classes for experiencing duties of kindergarten teachers in person, and providing opportunities for field training in training course of in-service kindergarten teachers. Secondly, it was identified that in-service kindergarten teachers have a low level of satisfaction for 'theory-oriented class, lack of learning opportunities and professional knowledge in early childhood education due to the mixed classes with other departments, listed format of teaching methodology class, and lack of learning opportunities for the latest education in the field.'
Research results on what in-service teachers' demands are for improving the training course of kindergarten teachers that correspond to the research problem 2 were analyzed by classifying into the demands for organization and operation of the kindergarten teacher training course, demands for educational contents of the kindergarten teacher training course, demands for teaching methods of the kindergarten teacher training course, and demands for field education of the kindergarten teacher training course.' First, for organization and operation of kindergarten teacher training course curriculum, in-service teachers demanded improvements in 'adjustment of opening subjects by grade level, vitalization of characterization classes other than regular curriculum, and expanding option of students for subjects.' Secondly, for curriculum of kindergarten teacher training courses, in-service teachers demanded improvements in 'early childhood educational policy, reality of multicultural education, education that reflected reality, consistent education according to objective standard, education on interaction method, necessity of health·safety education, and self-reflection of pre-service teachers. Thirdly, for teaching method of kindergarten teacher training courses, in-service teachers demanded improvements in 'learner participation oriented teaching method, use of instructional media that can increase understanding of the field, and practical job training through simulated situation.' Fourthly, for placement of kindergarten teacher training courses, in-service teachers demanded improvements in 'providing opportunities for selecting students' practical exercise in person, ongoing management of kindergarten practical teaching, providing numerous hands-on opportunities by every training agency, and expanding practice teaching on various curriculum operation.'
Based on the findings, this study identified recognition of in-service kindergarten teachers on the curriculum of kindergarten teacher training courses in depth and what in-service kindergarten teachers demanded for improving the curriculum of kindergarten teacher training courses. This will provide basic data for setting direction for planning and operating the curriculum of kindergarten teacher training courses to train kindergarten teachers with high-quality actionable knowledge in kindergarten.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.