본 연구의 목적은 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동 간 일-생활 균형과 학습민첩성의 매개효과를 실증적으로 검증하는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 심리적 주인의식, 변화지향 조직시민행동, 일-생활 균형, 학습민첩성의 관계는 어떠한가. 둘째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형은 매개효과를 나타내는가. 셋째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 학습민첩성은 매개효과를 나타내는가. 넷째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형과 학습민첩성은 순차적으로 매개효과를 나타내는가. 이와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 국내 기업에 종사하는 구성원을 대상으로 2019년 10월 13일부터 2019년 10월 31일까지 온라인을 통해 설문조사를 실시하여 총 301명의 설문결과를 회수하였다. 수집된 설문응답결과는 ...
본 연구의 목적은 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동 간 일-생활 균형과 학습민첩성의 매개효과를 실증적으로 검증하는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 심리적 주인의식, 변화지향 조직시민행동, 일-생활 균형, 학습민첩성의 관계는 어떠한가. 둘째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형은 매개효과를 나타내는가. 셋째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 학습민첩성은 매개효과를 나타내는가. 넷째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형과 학습민첩성은 순차적으로 매개효과를 나타내는가. 이와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 국내 기업에 종사하는 구성원을 대상으로 2019년 10월 13일부터 2019년 10월 31일까지 온라인을 통해 설문조사를 실시하여 총 301명의 설문결과를 회수하였다. 수집된 설문응답결과는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0으로 분석하였고, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리적 주인의식은 일-생활 균형, 학습민첩성, 변화지향 조직시민행동에 모두 유의한 정적영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형은 부분매개효과를 나타냈다. 셋째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 학습민첩성은 부분매개효과를 나타냈다. 넷째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형과 학습민첩성이 순차적으로 매개효과를 나타냄으로써 이중매개효과가 있음을 확인하였다. 연구결과를 기반으로 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 심리적 주인의식이 일-생활 균형의 매개효과를 통해서 변화지향 조직시민행동에 영향을 주는 선행요인임을 검증하였다. 이를 통해 조직은 소속 구성원들의 일과 삶의 균형을 위한 정책과 제도를 통해 구성원들의 일-생활 균형을 높여야 한다. 둘째, 심리적 주인의식이 학습민첩성의 매개효과를 통해 변화지향 조직시민행동이 강화되는 것을 실증하였다. 이 결과를 통해 조직 내 구성원은 변화하는 환경에 빠르게 적응하기 위해 스스로 새로운 지식과 스킬을 학습하고자 하는 의지를 강화해야 한다. 조직적인 측면에서는 구성원이 학습할 수 있는 환경을 조성해야 하며, 채용 단계에서 지원자들의 학습민첩성을 검증하는 절차를 도입하여 학습민첩성이 높은 구성원을 채용하는 것을 고려해볼 수 있다. 셋째, 개인의 심리적 특성, 환경적 특성, 인지적 특성과 개인 행동 특성 간의 구조적 상관 관계를 증명하였다. 이로써 구성원의 행동 특성이 개인의 심리적 특성인 심리적 주인의식에서 출발하여, 환경적 특성인 일-생활 균형과 인지적 특성인 학습민첩성에 순차적으로 영향을 받는다는 것을 확인하였고 향후 다양한 연구 방향성을 제시하였다.
본 연구의 목적은 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동 간 일-생활 균형과 학습민첩성의 매개효과를 실증적으로 검증하는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 심리적 주인의식, 변화지향 조직시민행동, 일-생활 균형, 학습민첩성의 관계는 어떠한가. 둘째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형은 매개효과를 나타내는가. 셋째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 학습민첩성은 매개효과를 나타내는가. 넷째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형과 학습민첩성은 순차적으로 매개효과를 나타내는가. 이와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 국내 기업에 종사하는 구성원을 대상으로 2019년 10월 13일부터 2019년 10월 31일까지 온라인을 통해 설문조사를 실시하여 총 301명의 설문결과를 회수하였다. 수집된 설문응답결과는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0으로 분석하였고, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리적 주인의식은 일-생활 균형, 학습민첩성, 변화지향 조직시민행동에 모두 유의한 정적영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형은 부분매개효과를 나타냈다. 셋째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 학습민첩성은 부분매개효과를 나타냈다. 넷째, 심리적 주인의식과 변화지향 조직시민행동과의 관계에서 일-생활 균형과 학습민첩성이 순차적으로 매개효과를 나타냄으로써 이중매개효과가 있음을 확인하였다. 연구결과를 기반으로 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 심리적 주인의식이 일-생활 균형의 매개효과를 통해서 변화지향 조직시민행동에 영향을 주는 선행요인임을 검증하였다. 이를 통해 조직은 소속 구성원들의 일과 삶의 균형을 위한 정책과 제도를 통해 구성원들의 일-생활 균형을 높여야 한다. 둘째, 심리적 주인의식이 학습민첩성의 매개효과를 통해 변화지향 조직시민행동이 강화되는 것을 실증하였다. 이 결과를 통해 조직 내 구성원은 변화하는 환경에 빠르게 적응하기 위해 스스로 새로운 지식과 스킬을 학습하고자 하는 의지를 강화해야 한다. 조직적인 측면에서는 구성원이 학습할 수 있는 환경을 조성해야 하며, 채용 단계에서 지원자들의 학습민첩성을 검증하는 절차를 도입하여 학습민첩성이 높은 구성원을 채용하는 것을 고려해볼 수 있다. 셋째, 개인의 심리적 특성, 환경적 특성, 인지적 특성과 개인 행동 특성 간의 구조적 상관 관계를 증명하였다. 이로써 구성원의 행동 특성이 개인의 심리적 특성인 심리적 주인의식에서 출발하여, 환경적 특성인 일-생활 균형과 인지적 특성인 학습민첩성에 순차적으로 영향을 받는다는 것을 확인하였고 향후 다양한 연구 방향성을 제시하였다.
The purpose of this study is to prove the effects of psychological ownership on change-oriented organizational citizenship behavior and the double mediating effects of work-life balance and learning agility. To achieve this goal, the following research questions were set up. First, what is the relat...
The purpose of this study is to prove the effects of psychological ownership on change-oriented organizational citizenship behavior and the double mediating effects of work-life balance and learning agility. To achieve this goal, the following research questions were set up. First, what is the relationship between psychological ownership, change-oriented organizational citizenship behavior, work-life balance, and learning agility? Second, does work-life balance have a mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior? Third, does learning agility have a mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior? Fourth, does work-life balance and learning agility have a mediating effect in relation to psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior? In order to verify these research problems, I surveyed the members of domestic companies from Oct. 13, 2019 to Oct. 31, 2019 online, and collected the result of a total of 301 questionnaires. Data collected were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0, and the result were as follows. First, psychological ownership has a significant positive effect on work-life balance, learning agility and change-oriented organizational citizenship behavior. Second, work-life balance has a partial mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior. Third, learning agility has a partial mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior. Fourth, in the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior, work-life balance and learning agility have a mediating effect in order to confirm the double mediating effect. The implications of this study based on the results of the study are as follows. First, psychological ownership was verified as a leading factor influencing change-oriented organizational citizenship behavior through the mediating effect of work-life balance. In this way, the organization should raise the work-life balance of its members through policies and systems for balancing work and life of its members. Second, psychological ownership has demonstrated that change-oriented organizational citizenship behavior is strengthened through the mediating effect of learning agility. As a result, members of an organization must strengthen their willingness to learn new knowledge and skills on their own to quickly adapt to changing environments. On the organizational side, it is necessary to create an environment where members can learn, and recruiting members with high learning agility can be considered by introducing a process to verify learning agility of applicants at the recruitment stage. Third, the structural correlation between psychological, environmental, cognitive and personal behavioral characteristics of individuals was demonstrated. As a result, it was confirmed that the behavioral characteristics of the members started from psychological ownership, which is the psychological characteristics of the individual, and were sequentially affected by the work-life balance, which is the environmental characteristics, and the learning agility, which is the cognitive characteristics. And various research directions are presented.
The purpose of this study is to prove the effects of psychological ownership on change-oriented organizational citizenship behavior and the double mediating effects of work-life balance and learning agility. To achieve this goal, the following research questions were set up. First, what is the relationship between psychological ownership, change-oriented organizational citizenship behavior, work-life balance, and learning agility? Second, does work-life balance have a mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior? Third, does learning agility have a mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior? Fourth, does work-life balance and learning agility have a mediating effect in relation to psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior? In order to verify these research problems, I surveyed the members of domestic companies from Oct. 13, 2019 to Oct. 31, 2019 online, and collected the result of a total of 301 questionnaires. Data collected were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0, and the result were as follows. First, psychological ownership has a significant positive effect on work-life balance, learning agility and change-oriented organizational citizenship behavior. Second, work-life balance has a partial mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior. Third, learning agility has a partial mediating effect on the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior. Fourth, in the relationship between psychological ownership and change-oriented organizational citizenship behavior, work-life balance and learning agility have a mediating effect in order to confirm the double mediating effect. The implications of this study based on the results of the study are as follows. First, psychological ownership was verified as a leading factor influencing change-oriented organizational citizenship behavior through the mediating effect of work-life balance. In this way, the organization should raise the work-life balance of its members through policies and systems for balancing work and life of its members. Second, psychological ownership has demonstrated that change-oriented organizational citizenship behavior is strengthened through the mediating effect of learning agility. As a result, members of an organization must strengthen their willingness to learn new knowledge and skills on their own to quickly adapt to changing environments. On the organizational side, it is necessary to create an environment where members can learn, and recruiting members with high learning agility can be considered by introducing a process to verify learning agility of applicants at the recruitment stage. Third, the structural correlation between psychological, environmental, cognitive and personal behavioral characteristics of individuals was demonstrated. As a result, it was confirmed that the behavioral characteristics of the members started from psychological ownership, which is the psychological characteristics of the individual, and were sequentially affected by the work-life balance, which is the environmental characteristics, and the learning agility, which is the cognitive characteristics. And various research directions are presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.