최근 외식산업 시장에서 빠르게 성장하고 있는 국내 HMR산업은 유통업계의 확장으로 이뤄지며 기업들의 본격적인 참여를 통해 경쟁이 더욱 심화되고 있다. 또한, 1인 가구의 증가, 고령화, 여성 경제활동 확대, 경기 불황 등을 통한 소비트렌드의 변화로 빠르고 간편하게 즐길 수 있는 가격 대비 품질이 좋은 가정간편식(HMR)은 지속적인 성장세를 통해 실용적인 소비성향으로 변해가고 있는 외식산업에서 주요 산업으로 자리 잡고 있다. 이에 본 연구에서는 브랜드 이미지, ...
최근 외식산업 시장에서 빠르게 성장하고 있는 국내 HMR산업은 유통업계의 확장으로 이뤄지며 기업들의 본격적인 참여를 통해 경쟁이 더욱 심화되고 있다. 또한, 1인 가구의 증가, 고령화, 여성 경제활동 확대, 경기 불황 등을 통한 소비트렌드의 변화로 빠르고 간편하게 즐길 수 있는 가격 대비 품질이 좋은 가정간편식(HMR)은 지속적인 성장세를 통해 실용적인 소비성향으로 변해가고 있는 외식산업에서 주요 산업으로 자리 잡고 있다. 이에 본 연구에서는 브랜드 이미지, 브랜드 인지도가 제품 태도와 신뢰, 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 구조 관계의 연구가설을 설정하였으며, 실증 분석을 통해 연구 모형 및 가설 검증을 실시하였다. 현재 브랜드 간의 차별화가 약한 국내 HMR 기업 브랜드들의 경쟁력 있는 브랜드 자산 구축 및 자사 HMR의 지속적인 개발 및 마케팅 방안에 대한 중요성에 대해 살펴보고자 한다. 실증 연구를 수행하기 위하여 본 연구에서는 최근 3개월 이내에 국내 기업 HMR 제품을 구매한 경험이 있는 20세 이상의 전국에 거주하는 소비자를 대상으로 설문을 하였으며, 총 333부의 표본을 바탕으로 연구 모형에 대한 신뢰성, 타당성, 적합성 등을 검토하며 총 5개의 가설을 검증 하였다. 본 연구의 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드 이미지와 브랜드 인지도가 제품 태도에 미치는 영향에 대하여 분석한 결과, 브랜드 이미지와 브랜드 인지도 모두 제품 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 제품 태도가 신뢰에 미치는 영향에 대해 분석한 결과는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 제품 태도가 구매의도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 신뢰가 구매의도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 앞선 연구 결과를 통해 본 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다. 먼저, 학문적으로 HMR 기업의 브랜드에 대해 기존에 진행되지 않았던 연구를 통해 새로운 논의점을 제시하였고, 기존 선행연구들과는 다르게 HMR 기업의 브랜드 이미지와 브랜드 인지도에 대한 연구를 진행하여 이 하위요소들이 제품 태도, 신뢰, 구매의도에 영향을 미치는 통합적인 모형을 제시함을 통해 영향관계를 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 또한, 실무적으로는 국내 HMR 산업은 지속적인 성장과 함께 유통업계의 확장까지 이뤄감에 따라 브랜드에서 HMR이 개발되고 있지만 제품들 간의 차별성이 적으며, 쉽게 구매하고 대체할 수 있기에 지속적인 소비자 구매를 이루기엔 어려움이 있는 시점에서 브랜드에 대한 이미지와 인지도를 높여 타 브랜드와 구별할 수 있는 제품에 대한 이미지를 형성하는 것이 중요함을 보여주었다. 그리고 현대인들의 생활방식의 변화로 내식과 외식의 경계가 점차 모호해짐에 따라 점차 HMR에 진입하는 외식업체 및 레스토랑 역시 증가할 것으로 전망하며, HMR 기업 및 유통업계가 HMR 제품의 차별화와 품질 향상을 위해 더 많은 노력을 기울여야하며 또한 현대사회의 특징에 따라 제품에 대한 강점을 살린 이미지를 형성할 수 있도록 트렌드에 맞는 마케팅 전략을 수립하는 것이 중요한 과제임을 시사하였다. 이러한 시사점에도 불구하고 한계점을 지니고 있으나 본 연구는 HMR 기업의 브랜드 이미지와 브랜드 인지도, 제품 태도, 신뢰, 구매의도의 구조적인 관계를 살펴보았다는 점과 HMR 기업 브랜드 간의 더욱 치열해진 경쟁 속에 HMR 제품에 대한 경쟁력 있는 브랜드 자산 구축 및 자사 HMR의 지속적인 개발 및 마케팅 전략 방안에 대한 중요성을 촉구 하였다는 점에서 의의를 두며, 향후 HMR 산업의 발전에 큰 도움이 될 것으로 사료된다.
최근 외식산업 시장에서 빠르게 성장하고 있는 국내 HMR산업은 유통업계의 확장으로 이뤄지며 기업들의 본격적인 참여를 통해 경쟁이 더욱 심화되고 있다. 또한, 1인 가구의 증가, 고령화, 여성 경제활동 확대, 경기 불황 등을 통한 소비트렌드의 변화로 빠르고 간편하게 즐길 수 있는 가격 대비 품질이 좋은 가정간편식(HMR)은 지속적인 성장세를 통해 실용적인 소비성향으로 변해가고 있는 외식산업에서 주요 산업으로 자리 잡고 있다. 이에 본 연구에서는 브랜드 이미지, 브랜드 인지도가 제품 태도와 신뢰, 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 구조 관계의 연구가설을 설정하였으며, 실증 분석을 통해 연구 모형 및 가설 검증을 실시하였다. 현재 브랜드 간의 차별화가 약한 국내 HMR 기업 브랜드들의 경쟁력 있는 브랜드 자산 구축 및 자사 HMR의 지속적인 개발 및 마케팅 방안에 대한 중요성에 대해 살펴보고자 한다. 실증 연구를 수행하기 위하여 본 연구에서는 최근 3개월 이내에 국내 기업 HMR 제품을 구매한 경험이 있는 20세 이상의 전국에 거주하는 소비자를 대상으로 설문을 하였으며, 총 333부의 표본을 바탕으로 연구 모형에 대한 신뢰성, 타당성, 적합성 등을 검토하며 총 5개의 가설을 검증 하였다. 본 연구의 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드 이미지와 브랜드 인지도가 제품 태도에 미치는 영향에 대하여 분석한 결과, 브랜드 이미지와 브랜드 인지도 모두 제품 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 제품 태도가 신뢰에 미치는 영향에 대해 분석한 결과는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 제품 태도가 구매의도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 신뢰가 구매의도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 앞선 연구 결과를 통해 본 연구의 의의 및 시사점은 다음과 같다. 먼저, 학문적으로 HMR 기업의 브랜드에 대해 기존에 진행되지 않았던 연구를 통해 새로운 논의점을 제시하였고, 기존 선행연구들과는 다르게 HMR 기업의 브랜드 이미지와 브랜드 인지도에 대한 연구를 진행하여 이 하위요소들이 제품 태도, 신뢰, 구매의도에 영향을 미치는 통합적인 모형을 제시함을 통해 영향관계를 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 또한, 실무적으로는 국내 HMR 산업은 지속적인 성장과 함께 유통업계의 확장까지 이뤄감에 따라 브랜드에서 HMR이 개발되고 있지만 제품들 간의 차별성이 적으며, 쉽게 구매하고 대체할 수 있기에 지속적인 소비자 구매를 이루기엔 어려움이 있는 시점에서 브랜드에 대한 이미지와 인지도를 높여 타 브랜드와 구별할 수 있는 제품에 대한 이미지를 형성하는 것이 중요함을 보여주었다. 그리고 현대인들의 생활방식의 변화로 내식과 외식의 경계가 점차 모호해짐에 따라 점차 HMR에 진입하는 외식업체 및 레스토랑 역시 증가할 것으로 전망하며, HMR 기업 및 유통업계가 HMR 제품의 차별화와 품질 향상을 위해 더 많은 노력을 기울여야하며 또한 현대사회의 특징에 따라 제품에 대한 강점을 살린 이미지를 형성할 수 있도록 트렌드에 맞는 마케팅 전략을 수립하는 것이 중요한 과제임을 시사하였다. 이러한 시사점에도 불구하고 한계점을 지니고 있으나 본 연구는 HMR 기업의 브랜드 이미지와 브랜드 인지도, 제품 태도, 신뢰, 구매의도의 구조적인 관계를 살펴보았다는 점과 HMR 기업 브랜드 간의 더욱 치열해진 경쟁 속에 HMR 제품에 대한 경쟁력 있는 브랜드 자산 구축 및 자사 HMR의 지속적인 개발 및 마케팅 전략 방안에 대한 중요성을 촉구 하였다는 점에서 의의를 두며, 향후 HMR 산업의 발전에 큰 도움이 될 것으로 사료된다.
The national HMR industry that is rapidly growing in the recent food service industry markets leads expansions of the distribution industry and enterprises’ real participations make competitions more fierce. Also, the HMR industry is being recognized as the major industry in the food service industr...
The national HMR industry that is rapidly growing in the recent food service industry markets leads expansions of the distribution industry and enterprises’ real participations make competitions more fierce. Also, the HMR industry is being recognized as the major industry in the food service industry that is changing into practical consumption tendencies because of changes of consumption trends through rises of single person households and aging populations and expansions of female economic activities and recessions and because of continuous growth of HMR that can be enjoyed quickly and comfortably and that has good quality, compared to prices. This study set a study hypothesis of a structural relationship that brand images and brand awarenesses would have positive impacts on product attitudes and trusts and product intentions and conducted the study model and the hypothesis verification through the empirical analysis. This study intends to examine establishment of competitive brand property from brands of national HMR enterprises that have weak differentiation between brands and their own HMR’s continuous developments and importance of marketing alternatives. For carrying out the empirical study, this study conducted a survey of customers over 20 years old who have ever purchased the national HMR products within recent three months. This study verified a total of five hypotheses by examining reliability and validity and suitability on the study model based on a total of 333 specimens.
The major results of the empirical analysis are as follows.
First, the analysis result on impacts that brand images and brand awarenesses had on product attitudes showed that both brand images and brand awarenesses had positive impacts on product attitudes. Second, product attitudes had positive impacts on trusts. Third, product attitudes had positive impacts on purchase intentions. Fourth, trusts had positive impacts on purchase intentions. Significance and implication of this study through the above study results are as follows. First, this study suggested a new discussion point through the study that hasn’t academically been conducted about HMR enterprises’ brands. This study is significant because this study suggested a integrated model that these sub factors affect product attitudes and trusts and purchase intentions by carrying out the study on HMR enterprises’ brand images and brand awarenesses different from the existing previous studies and verified influencing relationships. Also, as the national HMR industry practically led expansions of the distribution industry with continuous growth, HMR is developing through brands. However, because differentiation between products are small and HMR can be easily purchased and replaced, this study showed importance of image formation on products differentiated from other brands by raising brand images and awarenesses at the time when customers have difficulties purchasing products consistently. And it is predicted that the number of food service companies and restaurants that are gradually entering the HMR may also increase as boundaries on eating food at home and eating food out become ambiguous because of changes of modern people’s lifestyles. The HMR industry should make more efforts for HMR enterprises and HMR products’ differentiation and improvement in quality from the distribution industry. Also, this study implied that establishing marketing strategies suitable for the trend is a important thing so that images to show product strength can be formed as per characteristics of modern society. There are some limitations despite these implications. However, this study is significant because the structural relationship on HMR enterprises’ brand images and brand awarenesses and product attitudes and trusts and purchase intentions was examined and because establishment of competitive brand property on HMR products in more fierce competition between HMR enterprise brands and their own HMR’s continuous developments and importance of marketing alternatives were encouraged. It is thought that this will greatly help developments of the HMR industry in the future.
The national HMR industry that is rapidly growing in the recent food service industry markets leads expansions of the distribution industry and enterprises’ real participations make competitions more fierce. Also, the HMR industry is being recognized as the major industry in the food service industry that is changing into practical consumption tendencies because of changes of consumption trends through rises of single person households and aging populations and expansions of female economic activities and recessions and because of continuous growth of HMR that can be enjoyed quickly and comfortably and that has good quality, compared to prices. This study set a study hypothesis of a structural relationship that brand images and brand awarenesses would have positive impacts on product attitudes and trusts and product intentions and conducted the study model and the hypothesis verification through the empirical analysis. This study intends to examine establishment of competitive brand property from brands of national HMR enterprises that have weak differentiation between brands and their own HMR’s continuous developments and importance of marketing alternatives. For carrying out the empirical study, this study conducted a survey of customers over 20 years old who have ever purchased the national HMR products within recent three months. This study verified a total of five hypotheses by examining reliability and validity and suitability on the study model based on a total of 333 specimens.
The major results of the empirical analysis are as follows.
First, the analysis result on impacts that brand images and brand awarenesses had on product attitudes showed that both brand images and brand awarenesses had positive impacts on product attitudes. Second, product attitudes had positive impacts on trusts. Third, product attitudes had positive impacts on purchase intentions. Fourth, trusts had positive impacts on purchase intentions. Significance and implication of this study through the above study results are as follows. First, this study suggested a new discussion point through the study that hasn’t academically been conducted about HMR enterprises’ brands. This study is significant because this study suggested a integrated model that these sub factors affect product attitudes and trusts and purchase intentions by carrying out the study on HMR enterprises’ brand images and brand awarenesses different from the existing previous studies and verified influencing relationships. Also, as the national HMR industry practically led expansions of the distribution industry with continuous growth, HMR is developing through brands. However, because differentiation between products are small and HMR can be easily purchased and replaced, this study showed importance of image formation on products differentiated from other brands by raising brand images and awarenesses at the time when customers have difficulties purchasing products consistently. And it is predicted that the number of food service companies and restaurants that are gradually entering the HMR may also increase as boundaries on eating food at home and eating food out become ambiguous because of changes of modern people’s lifestyles. The HMR industry should make more efforts for HMR enterprises and HMR products’ differentiation and improvement in quality from the distribution industry. Also, this study implied that establishing marketing strategies suitable for the trend is a important thing so that images to show product strength can be formed as per characteristics of modern society. There are some limitations despite these implications. However, this study is significant because the structural relationship on HMR enterprises’ brand images and brand awarenesses and product attitudes and trusts and purchase intentions was examined and because establishment of competitive brand property on HMR products in more fierce competition between HMR enterprise brands and their own HMR’s continuous developments and importance of marketing alternatives were encouraged. It is thought that this will greatly help developments of the HMR industry in the future.
주제어
#HMR, 브랜드 이미지, 브랜드 인지도, 제품 태도, 신뢰, 구매의도, Brand Image, Brand Awareness, Product Attitude, Trust, Purchase Intention
학위논문 정보
저자
김인영
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
조리외식경영학과
지도교수
이수범
발행연도
2020
총페이지
iv, 93 p.
키워드
HMR, 브랜드 이미지, 브랜드 인지도, 제품 태도, 신뢰, 구매의도, Brand Image, Brand Awareness, Product Attitude, Trust, Purchase Intention
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