본 연구는 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감 향상에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 자아존중감의 높고 낮음은 개인의 삶의 질과 태도는 물론이고, 개인과 개인이 유기적으로 연결되어 있는 사회의 건강한 발전에도 큰 영향을 미친다. 특히 청소년기에 긍정적인 자아존중감을 형성하는 것은 신체적, 정신적, 사회적 과도기를 겪는 시기에 겪게 되는 많은 문제들을 건강하게 이겨내고 해결할 수 있는 심리적 힘이 된다는 점에서, 청소년들에게 꼭 필요한 정신적 훈련이자 교육이라 할 수 있다. 청소년의 자아존중감 향상을 위해 학교에서 실시할 수 있는 교육활동으로 독서치료가 있다. 이에 본 연구에서는 자아존중감 향상에 도움을 줄 수 있는 내용의 그림책들을 자료로 선정하여 집단 독서치료 프로그램을 실시하였다. 그림책은 흔히 유아나 아동이 읽는 책이라고 생각하지만, 독자의 경험과 배경지식에 따라 모든 연령층이 의미 있게 읽을 수 있는 독서 자료이다. 또한 삶에서 겪는 다양한 문제와 갈등 상황들이 짧고 쉽게 제시되어 있어, 학교 현장에서 다수의 학생들을 대상으로 ...
본 연구는 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감 향상에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 자아존중감의 높고 낮음은 개인의 삶의 질과 태도는 물론이고, 개인과 개인이 유기적으로 연결되어 있는 사회의 건강한 발전에도 큰 영향을 미친다. 특히 청소년기에 긍정적인 자아존중감을 형성하는 것은 신체적, 정신적, 사회적 과도기를 겪는 시기에 겪게 되는 많은 문제들을 건강하게 이겨내고 해결할 수 있는 심리적 힘이 된다는 점에서, 청소년들에게 꼭 필요한 정신적 훈련이자 교육이라 할 수 있다. 청소년의 자아존중감 향상을 위해 학교에서 실시할 수 있는 교육활동으로 독서치료가 있다. 이에 본 연구에서는 자아존중감 향상에 도움을 줄 수 있는 내용의 그림책들을 자료로 선정하여 집단 독서치료 프로그램을 실시하였다. 그림책은 흔히 유아나 아동이 읽는 책이라고 생각하지만, 독자의 경험과 배경지식에 따라 모든 연령층이 의미 있게 읽을 수 있는 독서 자료이다. 또한 삶에서 겪는 다양한 문제와 갈등 상황들이 짧고 쉽게 제시되어 있어, 학교 현장에서 다수의 학생들을 대상으로 심리치료 프로그램으로 적용하기에 효과적인 독서자료라 할 수 있다. 본 연구는 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생 청소년들의 자아존중감 향상에 미치는 영향을 알아보는 데에 목적이 있다. 아울러 학교 현장에서 독서치료 프로그램이 실질적이고 효과적으로 활용되기 위해 필요한 개선책도 함께 생각해 보고자 하였다.
본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? 연구 문제를 검증하기 위해 충청북도 소재의 B중학교 1학년 학생들을 대상으로 연구를 진행하였다. 실험 집단의 참여 인원은 A반 20명, B반 20명으로 총 40명이며, 통제 집단은 동학년 동료 교사의 도움을 받아 실험 집단과 통제 집단을 제외한 나머지 8학급에서 임의로 40명을 선발하였다. 프로그램은 자유학년제의 주제선택 활동 시간을 활용하여 일주일에 한 번, 2차시씩 총 9주간 진행되었고, 각 차시 활동은 또래 상호 작용을 통한 자아존중감 촉진을 위해 모둠 활동을 기반으로 구성하였다. 실험 처치의 효과를 확인하기 위해 사전․사후 검사 통제집단 실험설계(Pretest-Posttest Control Group Design)를 사용하였으며, 실험 집단과 통제 집단 모두 같은 시기에 자아존중감 사전․사후 검사를 실시하였다. 연구의 효과를 검증하기 위해 Coopersmith(1967)와 Pope, McHale과 Craighead(1988) 등의 연구를 최보가와 전귀연(1993)이 신뢰도와 타당도를 검증하여 4개의 하위 변인으로 재구성한 자아존중감 척도를 사용하였으며, 연구를 위하여 실시한 검사지는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험 집단과 통제 집단 간의 차이를 알아보기 위해 우선 집단 내의 프로그램 적용 전과 후의 차이를 대응표본 t검증하였고, 실험 집단과 통제 집단 간의 효과를 알아보기 위해 실험 처치 전과 후의 평균 차이를 독립표본 t검증하였다. 연구 결과 그림책을 활용한 독서치료 프로그램은 중학생의 자아존중감 향상에 효과적이다. 이는 독서치료 프로그램에 참여한 실험 집단과 프로그램에 참여하지 않은 통제 집단의 자아존중감 사전․사후 검사 결과 실험 집단의 자아존중감 점수가 네 가지 하위 영역 모두에서 유의미하게 향상된 것을 통해 확인할 수 있다. 이 같은 결과는 독서 활동 과정에서 일어난 참여자들 간의 긍정적인 상호 작용과, 참여자 개인이 등장 인물의 행동 및 상황에 정서적으로 반응하여 동일시와 카타르시스를 느끼고 통찰하는 과정에서 일어난 심리적 변화라고 할 수 있다. 자아존중감 향상을 위한 발달적 차원의 독서치료 프로그램이 학교 현장에 지속적이고 안정적으로 제공되고 효과적으로 적용되기 위해서는 교과과정 속에서 자연스럽게 독서치료를 할 수 있도록 프로그램을 개발하고 환경을 조성하는 것이 필요하다. 이를 위해서는 학생들의 자아존중감 향상의 필요성을 함께 느끼고, 이러한 프로그램이 교과과정 속에서 자연스럽게 이루어져야 함에 공감하는 교사들의 적극적이고 능동적인 참여와 협조가 필요할 것이다.
주요어 : 자아존중감, 그림책, 독서치료
본 연구는 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감 향상에 미치는 영향을 알아보기 위한 연구이다. 자아존중감의 높고 낮음은 개인의 삶의 질과 태도는 물론이고, 개인과 개인이 유기적으로 연결되어 있는 사회의 건강한 발전에도 큰 영향을 미친다. 특히 청소년기에 긍정적인 자아존중감을 형성하는 것은 신체적, 정신적, 사회적 과도기를 겪는 시기에 겪게 되는 많은 문제들을 건강하게 이겨내고 해결할 수 있는 심리적 힘이 된다는 점에서, 청소년들에게 꼭 필요한 정신적 훈련이자 교육이라 할 수 있다. 청소년의 자아존중감 향상을 위해 학교에서 실시할 수 있는 교육활동으로 독서치료가 있다. 이에 본 연구에서는 자아존중감 향상에 도움을 줄 수 있는 내용의 그림책들을 자료로 선정하여 집단 독서치료 프로그램을 실시하였다. 그림책은 흔히 유아나 아동이 읽는 책이라고 생각하지만, 독자의 경험과 배경지식에 따라 모든 연령층이 의미 있게 읽을 수 있는 독서 자료이다. 또한 삶에서 겪는 다양한 문제와 갈등 상황들이 짧고 쉽게 제시되어 있어, 학교 현장에서 다수의 학생들을 대상으로 심리치료 프로그램으로 적용하기에 효과적인 독서자료라 할 수 있다. 본 연구는 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생 청소년들의 자아존중감 향상에 미치는 영향을 알아보는 데에 목적이 있다. 아울러 학교 현장에서 독서치료 프로그램이 실질적이고 효과적으로 활용되기 위해 필요한 개선책도 함께 생각해 보고자 하였다.
본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 중학생의 자아존중감 향상에 효과가 있는가? 연구 문제를 검증하기 위해 충청북도 소재의 B중학교 1학년 학생들을 대상으로 연구를 진행하였다. 실험 집단의 참여 인원은 A반 20명, B반 20명으로 총 40명이며, 통제 집단은 동학년 동료 교사의 도움을 받아 실험 집단과 통제 집단을 제외한 나머지 8학급에서 임의로 40명을 선발하였다. 프로그램은 자유학년제의 주제선택 활동 시간을 활용하여 일주일에 한 번, 2차시씩 총 9주간 진행되었고, 각 차시 활동은 또래 상호 작용을 통한 자아존중감 촉진을 위해 모둠 활동을 기반으로 구성하였다. 실험 처치의 효과를 확인하기 위해 사전․사후 검사 통제집단 실험설계(Pretest-Posttest Control Group Design)를 사용하였으며, 실험 집단과 통제 집단 모두 같은 시기에 자아존중감 사전․사후 검사를 실시하였다. 연구의 효과를 검증하기 위해 Coopersmith(1967)와 Pope, McHale과 Craighead(1988) 등의 연구를 최보가와 전귀연(1993)이 신뢰도와 타당도를 검증하여 4개의 하위 변인으로 재구성한 자아존중감 척도를 사용하였으며, 연구를 위하여 실시한 검사지는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험 집단과 통제 집단 간의 차이를 알아보기 위해 우선 집단 내의 프로그램 적용 전과 후의 차이를 대응표본 t검증하였고, 실험 집단과 통제 집단 간의 효과를 알아보기 위해 실험 처치 전과 후의 평균 차이를 독립표본 t검증하였다. 연구 결과 그림책을 활용한 독서치료 프로그램은 중학생의 자아존중감 향상에 효과적이다. 이는 독서치료 프로그램에 참여한 실험 집단과 프로그램에 참여하지 않은 통제 집단의 자아존중감 사전․사후 검사 결과 실험 집단의 자아존중감 점수가 네 가지 하위 영역 모두에서 유의미하게 향상된 것을 통해 확인할 수 있다. 이 같은 결과는 독서 활동 과정에서 일어난 참여자들 간의 긍정적인 상호 작용과, 참여자 개인이 등장 인물의 행동 및 상황에 정서적으로 반응하여 동일시와 카타르시스를 느끼고 통찰하는 과정에서 일어난 심리적 변화라고 할 수 있다. 자아존중감 향상을 위한 발달적 차원의 독서치료 프로그램이 학교 현장에 지속적이고 안정적으로 제공되고 효과적으로 적용되기 위해서는 교과과정 속에서 자연스럽게 독서치료를 할 수 있도록 프로그램을 개발하고 환경을 조성하는 것이 필요하다. 이를 위해서는 학생들의 자아존중감 향상의 필요성을 함께 느끼고, 이러한 프로그램이 교과과정 속에서 자연스럽게 이루어져야 함에 공감하는 교사들의 적극적이고 능동적인 참여와 협조가 필요할 것이다.
The purpose of the study is to find out how picture-book therapy program can help middle school students improve their self-esteem. The high and low level of self esteem greatly influences not only the quality and attitude of an individual's life, but also the healthy development of a society in whi...
The purpose of the study is to find out how picture-book therapy program can help middle school students improve their self-esteem. The high and low level of self esteem greatly influences not only the quality and attitude of an individual's life, but also the healthy development of a society in which the individual and the individual are organically connected. Creating a positive sense of self esteem, especially in adolescence, is a necessary psychological training and education for teens, as it provides a psychological force to overcome and resolve many of the problems they face during the physical, mental and social transition periods in a healthy manner. Reading therapy is an educational activity that can be conducted in schools to improve self-esteem of teenagers. In this study, a group reading therapy program was conducted based on picture books that can help enhance self esteem. Picture books are often thought to be books for infants and children, but they can be read meaningfully by all ages depending on the reader's experience and background knowledge. Various problems and conflicts in life are presented in a short and easy way, which makes it an effective reading material that can be applied as a psychotherapy program to a lot of students at school. The purpose of the study is to verify the effect of a picture-book therapy program on improving self-esteem among middle school students.
The research questions in this study are as follows.
Is the picture books therapy program effective in improving middle school student's sense of self esteem?
The research was conducted on first-year students at a middle school. The participation of experimental group and control group consisted of 20 students each, 40 in total. The program was conducted once a week for a total of nine weeks. The program was based on group activities to promote a sense of self esteem through peer interaction. The pretest and posttest control group experimental design was used to confirm the effectiveness of the experimental study. A pretest and posttest of self esteem was conducted. To verify the effectiveness of the study, self-esteem measures developed by Coopersmith (1967) and Pope, McHale and Craighead (1988), and later reconstructed by Choi and Jeon (1993) was used. The results of the test were analyzed using the SPSS 21.0 program. An independent sample t-test was used to examine the difference between the mean before and after the experimental treatment to know the effect between the experimental and control groups. The study found that picture-book therapy program was effective in improving the self-esteem of middle school students in the experimental group. There were a positive interaction between the participants in the course of the activity. It seems that individual participants felt equal catharsis and insights in their emotional response to the characters' actions and situations. In order for the reading therapy program to be continuously and reliably provided and applied to the school site, it is necessary to develop and create an environment so that students can receive reading therapy naturally in the curriculum.
Key words : Self-esteem, Picture book, Reading therapy
The purpose of the study is to find out how picture-book therapy program can help middle school students improve their self-esteem. The high and low level of self esteem greatly influences not only the quality and attitude of an individual's life, but also the healthy development of a society in which the individual and the individual are organically connected. Creating a positive sense of self esteem, especially in adolescence, is a necessary psychological training and education for teens, as it provides a psychological force to overcome and resolve many of the problems they face during the physical, mental and social transition periods in a healthy manner. Reading therapy is an educational activity that can be conducted in schools to improve self-esteem of teenagers. In this study, a group reading therapy program was conducted based on picture books that can help enhance self esteem. Picture books are often thought to be books for infants and children, but they can be read meaningfully by all ages depending on the reader's experience and background knowledge. Various problems and conflicts in life are presented in a short and easy way, which makes it an effective reading material that can be applied as a psychotherapy program to a lot of students at school. The purpose of the study is to verify the effect of a picture-book therapy program on improving self-esteem among middle school students.
The research questions in this study are as follows.
Is the picture books therapy program effective in improving middle school student's sense of self esteem?
The research was conducted on first-year students at a middle school. The participation of experimental group and control group consisted of 20 students each, 40 in total. The program was conducted once a week for a total of nine weeks. The program was based on group activities to promote a sense of self esteem through peer interaction. The pretest and posttest control group experimental design was used to confirm the effectiveness of the experimental study. A pretest and posttest of self esteem was conducted. To verify the effectiveness of the study, self-esteem measures developed by Coopersmith (1967) and Pope, McHale and Craighead (1988), and later reconstructed by Choi and Jeon (1993) was used. The results of the test were analyzed using the SPSS 21.0 program. An independent sample t-test was used to examine the difference between the mean before and after the experimental treatment to know the effect between the experimental and control groups. The study found that picture-book therapy program was effective in improving the self-esteem of middle school students in the experimental group. There were a positive interaction between the participants in the course of the activity. It seems that individual participants felt equal catharsis and insights in their emotional response to the characters' actions and situations. In order for the reading therapy program to be continuously and reliably provided and applied to the school site, it is necessary to develop and create an environment so that students can receive reading therapy naturally in the curriculum.
Key words : Self-esteem, Picture book, Reading therapy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.