본 연구에서는 광주ㆍ전남지역 20세 이상 대학생 및 일반소비자를 대상으로 디저트 카페의 이용현황, 디저트 이용 태도, 디저트 카페의 중요도-만족도, 디저트 카페의 선택속성이 감정반응과 행동의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 디저트 카페의 세분시장별 마케팅 전략을 수립하는 데 기초자료로 제공될 수 있도록 한다. 본 연구의 자료 수집 방법은 광주ㆍ전남지역 20세 이상 대학생 및 일반인을 대상으로 디저트 카페 이용현황, 디저트 이용 태도, 디저트 카페의 감정반응과 행동의도에 대한 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 인구통계학적 디저트 카페 이용현황 결과 성별의 경우 디저트 카페 방문시간, 이용시간, 선택기준, 지출비용, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 연령의 경우에서는 디저트 카페 방문 시 동반자, 디저트 카페 선택기준, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 결혼유무와 월평균 소득의 경우 디저트 카페 방문 시 동반자, 이용 주목적, 선택기준, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 군집별 디저트 카페 이용현황 결과 자주 이용하는 디저트 카페, 디저트 카페 방문 시 동반자, 디저트 카페 이용시간, 선택기준, 만족도, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 자주 이용하는 카페는 적극적 그룹의 경우 스타벅스, 투썸플레이스, 이디야가 높은 비율을 보였고, 소극적 그룹의 경우 스타벅스, 이디야, 파리바게뜨가 높은 비율을 보였다. 디저트 카페에 대한 중요도-만족도 분석결과 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생, 디저트의 맛과 향 등의 순으로 중요도 순위가 높았다. 군집별 중요도와 만족도를 분석한 결과 적극적 그룹의 경우 디저트의 맛과 향, 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생 등의 순으로 중요도 순위가 높았으며, 소극적 그룹의 경우 좌석배치와 관리를 청결하게 유지, 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생 등의 순으로 중요도 순위가 높았다. 디저트 카페의 중요도-만족도에 대한 IPA 분석결과 적극적 그룹과 소극적 그룹 모두 제 2사분면(중요도↑, 만족도↓)에 디저트 메뉴의 위생이 위치하였다. 이런 결과로 볼 때 디저트 카페에서 가장 시급하게 변화가 요구되는 것은 위생으로 나타났다. 디저트 카페 선택속성이 감정반응에 미치는 영향을 알아본 결과, 각성의 경우 선택속성 중 ...
본 연구에서는 광주ㆍ전남지역 20세 이상 대학생 및 일반소비자를 대상으로 디저트 카페의 이용현황, 디저트 이용 태도, 디저트 카페의 중요도-만족도, 디저트 카페의 선택속성이 감정반응과 행동의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 디저트 카페의 세분시장별 마케팅 전략을 수립하는 데 기초자료로 제공될 수 있도록 한다. 본 연구의 자료 수집 방법은 광주ㆍ전남지역 20세 이상 대학생 및 일반인을 대상으로 디저트 카페 이용현황, 디저트 이용 태도, 디저트 카페의 감정반응과 행동의도에 대한 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 인구통계학적 디저트 카페 이용현황 결과 성별의 경우 디저트 카페 방문시간, 이용시간, 선택기준, 지출비용, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 연령의 경우에서는 디저트 카페 방문 시 동반자, 디저트 카페 선택기준, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 결혼유무와 월평균 소득의 경우 디저트 카페 방문 시 동반자, 이용 주목적, 선택기준, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 군집별 디저트 카페 이용현황 결과 자주 이용하는 디저트 카페, 디저트 카페 방문 시 동반자, 디저트 카페 이용시간, 선택기준, 만족도, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 자주 이용하는 카페는 적극적 그룹의 경우 스타벅스, 투썸플레이스, 이디야가 높은 비율을 보였고, 소극적 그룹의 경우 스타벅스, 이디야, 파리바게뜨가 높은 비율을 보였다. 디저트 카페에 대한 중요도-만족도 분석결과 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생, 디저트의 맛과 향 등의 순으로 중요도 순위가 높았다. 군집별 중요도와 만족도를 분석한 결과 적극적 그룹의 경우 디저트의 맛과 향, 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생 등의 순으로 중요도 순위가 높았으며, 소극적 그룹의 경우 좌석배치와 관리를 청결하게 유지, 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생 등의 순으로 중요도 순위가 높았다. 디저트 카페의 중요도-만족도에 대한 IPA 분석결과 적극적 그룹과 소극적 그룹 모두 제 2사분면(중요도↑, 만족도↓)에 디저트 메뉴의 위생이 위치하였다. 이런 결과로 볼 때 디저트 카페에서 가장 시급하게 변화가 요구되는 것은 위생으로 나타났다. 디저트 카페 선택속성이 감정반응에 미치는 영향을 알아본 결과, 각성의 경우 선택속성 중 물리적 환경을 제외한 메뉴품질과 서비스품질에서 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 즐거움의 경우는 선택속성 모든 요인이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 디저트 카페 선택속성 요인이 행동의도에 미치는 영향을 알아본 결과 선택속성 모두 전반적 만족도, 재방문의도, 긍정적 구전, 추천의도, 고객충성도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 위의 결과를 통해 성별과 연령별을 고려한 마케팅 전략, SNS를 통한 홍보 등이 필요할 것으로 보인다. 또 디저트 이용태도가 소극적인 소비자들을 위해 다양하고 독창적인 디저트 메뉴와 영양적인 디저트 메뉴개발이 필요해 보인다. 디저트 카페의 운영자의 경우에는 매장의 외관, 장식 등 물리적인 환경보다는 위생에 더 신경을 써 소비자들의 만족도를 상승시켜야 될 것이다. 마지막으로 소비자들의 감정반응이 행동의도에 영향을 줄 수 있도록 다양하고, 차별화된 메뉴품질과 고급화된 서비스품질, 물리적 환경 등이 필요해 보인다.
본 연구에서는 광주ㆍ전남지역 20세 이상 대학생 및 일반소비자를 대상으로 디저트 카페의 이용현황, 디저트 이용 태도, 디저트 카페의 중요도-만족도, 디저트 카페의 선택속성이 감정반응과 행동의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 디저트 카페의 세분시장별 마케팅 전략을 수립하는 데 기초자료로 제공될 수 있도록 한다. 본 연구의 자료 수집 방법은 광주ㆍ전남지역 20세 이상 대학생 및 일반인을 대상으로 디저트 카페 이용현황, 디저트 이용 태도, 디저트 카페의 감정반응과 행동의도에 대한 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 인구통계학적 디저트 카페 이용현황 결과 성별의 경우 디저트 카페 방문시간, 이용시간, 선택기준, 지출비용, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 연령의 경우에서는 디저트 카페 방문 시 동반자, 디저트 카페 선택기준, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 결혼유무와 월평균 소득의 경우 디저트 카페 방문 시 동반자, 이용 주목적, 선택기준, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 군집별 디저트 카페 이용현황 결과 자주 이용하는 디저트 카페, 디저트 카페 방문 시 동반자, 디저트 카페 이용시간, 선택기준, 만족도, 정보 획득경로에서 유의한 차이를 보였다. 자주 이용하는 카페는 적극적 그룹의 경우 스타벅스, 투썸플레이스, 이디야가 높은 비율을 보였고, 소극적 그룹의 경우 스타벅스, 이디야, 파리바게뜨가 높은 비율을 보였다. 디저트 카페에 대한 중요도-만족도 분석결과 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생, 디저트의 맛과 향 등의 순으로 중요도 순위가 높았다. 군집별 중요도와 만족도를 분석한 결과 적극적 그룹의 경우 디저트의 맛과 향, 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생 등의 순으로 중요도 순위가 높았으며, 소극적 그룹의 경우 좌석배치와 관리를 청결하게 유지, 디저트 재료의 신선도, 디저트 메뉴의 위생 등의 순으로 중요도 순위가 높았다. 디저트 카페의 중요도-만족도에 대한 IPA 분석결과 적극적 그룹과 소극적 그룹 모두 제 2사분면(중요도↑, 만족도↓)에 디저트 메뉴의 위생이 위치하였다. 이런 결과로 볼 때 디저트 카페에서 가장 시급하게 변화가 요구되는 것은 위생으로 나타났다. 디저트 카페 선택속성이 감정반응에 미치는 영향을 알아본 결과, 각성의 경우 선택속성 중 물리적 환경을 제외한 메뉴품질과 서비스품질에서 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 즐거움의 경우는 선택속성 모든 요인이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 디저트 카페 선택속성 요인이 행동의도에 미치는 영향을 알아본 결과 선택속성 모두 전반적 만족도, 재방문의도, 긍정적 구전, 추천의도, 고객충성도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 위의 결과를 통해 성별과 연령별을 고려한 마케팅 전략, SNS를 통한 홍보 등이 필요할 것으로 보인다. 또 디저트 이용태도가 소극적인 소비자들을 위해 다양하고 독창적인 디저트 메뉴와 영양적인 디저트 메뉴개발이 필요해 보인다. 디저트 카페의 운영자의 경우에는 매장의 외관, 장식 등 물리적인 환경보다는 위생에 더 신경을 써 소비자들의 만족도를 상승시켜야 될 것이다. 마지막으로 소비자들의 감정반응이 행동의도에 영향을 줄 수 있도록 다양하고, 차별화된 메뉴품질과 고급화된 서비스품질, 물리적 환경 등이 필요해 보인다.
In this study, we want to find out about the status of use of dessert cafes, dessert use frequency, Importance-Satisfaction of dessert cafes, and the impact of the selectivity of dessert cafes on emotional reactions and behavior intention for university students and consumers over the age of 20 in G...
In this study, we want to find out about the status of use of dessert cafes, dessert use frequency, Importance-Satisfaction of dessert cafes, and the impact of the selectivity of dessert cafes on emotional reactions and behavior intention for university students and consumers over the age of 20 in Gwangju and South Jeolla Province. This will allow dessert cafes to be provided as basic data in setting up marketing strategies by segment market. The data collection method of this study was conducted on university students and consumers aged 20 or older in Gwangju and South Jeolla Province on the status of the use of dessert cafes, their attitude toward using desserts, and their emotional reactions and behavior. The main results of this study are as follows: Demographic Dessert Cafe Usage Status Results For gender, there were significant differences in the time of visit to dessert cafes, hours of use, selection criteria, expenditure costs and information acquisition routes.
In the case of age, there were significant differences in companion, dessert cafe selection standard and information acquisition routes when visiting dessert cafes. For marital status and average monthly income, the company showed significant differences in its partnership, usage attention, selection standard and information acquisition routes when visiting dessert cafes. The results of the group-specific dessert cafes showed significant differences in the use of dessert cafes, dessert cafes, company visits, dessert cafes, selection standard, satisfaction and information acquisition routes. Frequently used cafes in active groups included Starbucks, Twosome Place, Ediya, etc. and in passive groups, the proportion of Starbucks, Ediya and Paris Baguette was high. The importance-satisfaction analysis on dessert cafes showed that they ranked high in the order of freshness of dessert ingredients, hygiene of dessert menus and flavor and aroma of desserts. According to an analysis of the importance and satisfaction of cluster, the importance ranking was high for active groups in terms of flavor and aroma of desserts, freshness of dessert ingredients, and hygiene of dessert menus, while for passive groups, the importance was high for those in order of keeping the seating arrangement and management clean, freshness of dessert ingredients, and hygiene of dessert menus. An IPA analysis of the importance-satisfaction of dessert cafes found that the hygiene of the dessert menu was located in the 2nd quadrant (important, satisfying) for both active and passive groups. Given these results, the most urgent need for change in dessert cafes was hygiene. The effect of the dessert cafe selection attribute on emotional response was found to have a significant effect on menu quality and service quality, except for physical environment, among the selected attributes. In the case of pleasure, it was shown that all factors of the selectivity had a significant effect. A study of the effects of the selection attributes of dessert cafes on behavioral characteristics showed that the attributes of choice all have a significant effect on overall satisfaction, revisit, positive word-of-mouth, recommend intention, and customer loyalty. Through the above results, marketing strategies that take into account gender and age and public relations through SNS will be needed. It also seems necessary to develop diverse and original dessert menus and nutritious desserts for consumers who have a passive attitude toward using desserts. For the operators of dessert cafes, they will have to pay more attention to hygiene than to the physical environment of the store, such as appearance and decoration, to boost consumer satisfaction. Finally, it seems necessary to have diverse, differentiated menu quality, advanced service quality and physical environment so that the emotional response of consumers can affect the behavior intention.
In this study, we want to find out about the status of use of dessert cafes, dessert use frequency, Importance-Satisfaction of dessert cafes, and the impact of the selectivity of dessert cafes on emotional reactions and behavior intention for university students and consumers over the age of 20 in Gwangju and South Jeolla Province. This will allow dessert cafes to be provided as basic data in setting up marketing strategies by segment market. The data collection method of this study was conducted on university students and consumers aged 20 or older in Gwangju and South Jeolla Province on the status of the use of dessert cafes, their attitude toward using desserts, and their emotional reactions and behavior. The main results of this study are as follows: Demographic Dessert Cafe Usage Status Results For gender, there were significant differences in the time of visit to dessert cafes, hours of use, selection criteria, expenditure costs and information acquisition routes.
In the case of age, there were significant differences in companion, dessert cafe selection standard and information acquisition routes when visiting dessert cafes. For marital status and average monthly income, the company showed significant differences in its partnership, usage attention, selection standard and information acquisition routes when visiting dessert cafes. The results of the group-specific dessert cafes showed significant differences in the use of dessert cafes, dessert cafes, company visits, dessert cafes, selection standard, satisfaction and information acquisition routes. Frequently used cafes in active groups included Starbucks, Twosome Place, Ediya, etc. and in passive groups, the proportion of Starbucks, Ediya and Paris Baguette was high. The importance-satisfaction analysis on dessert cafes showed that they ranked high in the order of freshness of dessert ingredients, hygiene of dessert menus and flavor and aroma of desserts. According to an analysis of the importance and satisfaction of cluster, the importance ranking was high for active groups in terms of flavor and aroma of desserts, freshness of dessert ingredients, and hygiene of dessert menus, while for passive groups, the importance was high for those in order of keeping the seating arrangement and management clean, freshness of dessert ingredients, and hygiene of dessert menus. An IPA analysis of the importance-satisfaction of dessert cafes found that the hygiene of the dessert menu was located in the 2nd quadrant (important, satisfying) for both active and passive groups. Given these results, the most urgent need for change in dessert cafes was hygiene. The effect of the dessert cafe selection attribute on emotional response was found to have a significant effect on menu quality and service quality, except for physical environment, among the selected attributes. In the case of pleasure, it was shown that all factors of the selectivity had a significant effect. A study of the effects of the selection attributes of dessert cafes on behavioral characteristics showed that the attributes of choice all have a significant effect on overall satisfaction, revisit, positive word-of-mouth, recommend intention, and customer loyalty. Through the above results, marketing strategies that take into account gender and age and public relations through SNS will be needed. It also seems necessary to develop diverse and original dessert menus and nutritious desserts for consumers who have a passive attitude toward using desserts. For the operators of dessert cafes, they will have to pay more attention to hygiene than to the physical environment of the store, such as appearance and decoration, to boost consumer satisfaction. Finally, it seems necessary to have diverse, differentiated menu quality, advanced service quality and physical environment so that the emotional response of consumers can affect the behavior intention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.