본 연구는 한국에 거주하고 있는 결혼이주 중국여성과 그들의 청소년 자녀를 대상으로 심층 면담을 통해 결혼이주 중국여성들의 한국 문화적응 수준과 그들의 청소년 자녀의 특성, 그리고 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 대한 질적 연구다. 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀를 글로벌 인재로 살아갈 수 있는 필요한 제언을 제시하려는 것을 목적으로 삼는다. 본 연구의 대상은 지금 한국에 거주하고 있는 결혼이주 중국여성의 자녀(만13세~18세)이다. 참여자 수는 결혼이주 중국여성이 5명과 그들의 청소년 자녀 5명으로 정했다. 본 연구의 연구 문제는 결혼이주 중국여성 청소년 자녀는 어떤 문화정체성을 가지고 있는지 또한 그들의 문화정체성 형성에 영향을 미친 요인이 무엇인지를 살펴봤다. 본 연구는 결혼이주 중국여성과 청소년 자녀를 대상으로 각각 세 번 인터뷰를 한다. 인터뷰를 통해 결혼이주 중국여성과 그들의 청소년 자녀의 진술을 분석하는 방식으로 진행했다. 1차 인터뷰는 주로 연구자의 질문과 참여자의 서술을 통해 참여자의 기본 상황을 알아보고 연구자가 참여자와 신뢰감을 형성할 수 있게 한다. 2차 인터뷰는 심층질문을 통해 결혼이주 중국여성과 청소년 자녀의 심층적인 상황을 알아본다. 결혼이주 중국여성의 2차 인터뷰는 주로 결혼이주 중국여성이 자신의 이주생활에 관한 현황을 서술하고 한국문화와 모국문화 사이에 어떻게 적응하고 있는지에 대한 것을 알아봤다. 이를 토대로 결혼이주 중국여성들의 한국생활과 한국문화적응 상황을 분석했다. 청소년 자녀의 2차 인터뷰를 통해 연구 참여자가 한중 국제결혼가정 자녀로서 한국문화와 중국문화를 접하는 과정을 알아보고 심층적인 질문을 통해 연구 참여자가 양국의 문화에 대한 익숙한 정도를 살펴봤다. 또한 참여자가 양국문화를 배우는 과정에서 느끼는 차이와 공통점에 대해 질문하고 자신의 문화정체성에 대한 인식을 찾아냈다. 3차 인터뷰는 최종적으로 면접자가 추가로 인터뷰 자료 중에 혼란스러운 부분이나 의심스러움 부분과 이해할 수 없는 부분에 대한 특정한 질문들을 한다. 세 번의 면담을 통해 수집된 내용은 결혼이주 중국여성의 한국문화적응과 청소년 자녀의 문화정체성 등 두 가지 부분으로 정리하고 분석했다. 인터뷰 내용의 분석을 통해 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 미치는 요인은 성장 환경, 어머니의 한국문화적응 상황과 모국문화 자부심, 그리고 사회적 수용 세 가지 요인으로 판단하였다. 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀의 문화정체성에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 영향을 미치는 큰 요인은 언어 환경이다. 청소년들의 생활하는 사회 환경보다 가정의 언어 환경이 청소년의 문화정체성 형성에 많은 영향을 미친다. 둘째, 결혼이주 중국여성의 한국문화 적응 수준과 모국에 대한 자부심이 자녀의 문화정체성 형성과정에 영향을 미친다. 결혼이주 중국여성들은 한국문화의 적응 수준이 높을수록 그들의 자녀는 한국문화에 대한 수용도가 높아진다. 반대로, 결혼이주 중국여성이 자신의 모국문화에 대한 자부심이 강하면 강할수록 그들의 자녀들이 중국문화를 수용하는 정도가 높아진다. 셋째, 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀 중에 자신의 국가정체성에 대한 혼란이 있는 경우가 있다. 청소년 중에 자신이 자기고 있는 국적과 출신국가가 다르기 때문에 자신의 국가정체성에 대한 혼란이 있다는 경우가 있다. 넷째, 본 연구에 참여한 5명 청소년이 가지고 있는 문화정체성 형성단계가 다르다는 결과가 나타났다. 그들 중에 청소년B와 청소년E는 단일한 한국문화정체성을 가지고 있다. 반면, 청소년A, 청소년C, 그리고 청소년D는 이중문화정체성을 가지고 있었다. 연구자는 분석결과에 따라, 세계화 시대에 국제결혼가정 청소년 자녀를 글로벌적인 문화정체성을 형성하고 글로벌 인재로 살아갈 때 필요한 제언을 하였다. 첫째, 본 연구의 결과에 따르면 청소년 자녀의 문화정체성 형성에 영향을 미치는 가장 큰 요인은 언어습득이다. 본 연구의 청소년 참여자의 문화정체성이 다르게 형성되는 원인 중 하나는 ...
본 연구는 한국에 거주하고 있는 결혼이주 중국여성과 그들의 청소년 자녀를 대상으로 심층 면담을 통해 결혼이주 중국여성들의 한국 문화적응 수준과 그들의 청소년 자녀의 특성, 그리고 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 대한 질적 연구다. 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀를 글로벌 인재로 살아갈 수 있는 필요한 제언을 제시하려는 것을 목적으로 삼는다. 본 연구의 대상은 지금 한국에 거주하고 있는 결혼이주 중국여성의 자녀(만13세~18세)이다. 참여자 수는 결혼이주 중국여성이 5명과 그들의 청소년 자녀 5명으로 정했다. 본 연구의 연구 문제는 결혼이주 중국여성 청소년 자녀는 어떤 문화정체성을 가지고 있는지 또한 그들의 문화정체성 형성에 영향을 미친 요인이 무엇인지를 살펴봤다. 본 연구는 결혼이주 중국여성과 청소년 자녀를 대상으로 각각 세 번 인터뷰를 한다. 인터뷰를 통해 결혼이주 중국여성과 그들의 청소년 자녀의 진술을 분석하는 방식으로 진행했다. 1차 인터뷰는 주로 연구자의 질문과 참여자의 서술을 통해 참여자의 기본 상황을 알아보고 연구자가 참여자와 신뢰감을 형성할 수 있게 한다. 2차 인터뷰는 심층질문을 통해 결혼이주 중국여성과 청소년 자녀의 심층적인 상황을 알아본다. 결혼이주 중국여성의 2차 인터뷰는 주로 결혼이주 중국여성이 자신의 이주생활에 관한 현황을 서술하고 한국문화와 모국문화 사이에 어떻게 적응하고 있는지에 대한 것을 알아봤다. 이를 토대로 결혼이주 중국여성들의 한국생활과 한국문화적응 상황을 분석했다. 청소년 자녀의 2차 인터뷰를 통해 연구 참여자가 한중 국제결혼가정 자녀로서 한국문화와 중국문화를 접하는 과정을 알아보고 심층적인 질문을 통해 연구 참여자가 양국의 문화에 대한 익숙한 정도를 살펴봤다. 또한 참여자가 양국문화를 배우는 과정에서 느끼는 차이와 공통점에 대해 질문하고 자신의 문화정체성에 대한 인식을 찾아냈다. 3차 인터뷰는 최종적으로 면접자가 추가로 인터뷰 자료 중에 혼란스러운 부분이나 의심스러움 부분과 이해할 수 없는 부분에 대한 특정한 질문들을 한다. 세 번의 면담을 통해 수집된 내용은 결혼이주 중국여성의 한국문화적응과 청소년 자녀의 문화정체성 등 두 가지 부분으로 정리하고 분석했다. 인터뷰 내용의 분석을 통해 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 미치는 요인은 성장 환경, 어머니의 한국문화적응 상황과 모국문화 자부심, 그리고 사회적 수용 세 가지 요인으로 판단하였다. 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀의 문화정체성에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 영향을 미치는 큰 요인은 언어 환경이다. 청소년들의 생활하는 사회 환경보다 가정의 언어 환경이 청소년의 문화정체성 형성에 많은 영향을 미친다. 둘째, 결혼이주 중국여성의 한국문화 적응 수준과 모국에 대한 자부심이 자녀의 문화정체성 형성과정에 영향을 미친다. 결혼이주 중국여성들은 한국문화의 적응 수준이 높을수록 그들의 자녀는 한국문화에 대한 수용도가 높아진다. 반대로, 결혼이주 중국여성이 자신의 모국문화에 대한 자부심이 강하면 강할수록 그들의 자녀들이 중국문화를 수용하는 정도가 높아진다. 셋째, 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀 중에 자신의 국가정체성에 대한 혼란이 있는 경우가 있다. 청소년 중에 자신이 자기고 있는 국적과 출신국가가 다르기 때문에 자신의 국가정체성에 대한 혼란이 있다는 경우가 있다. 넷째, 본 연구에 참여한 5명 청소년이 가지고 있는 문화정체성 형성단계가 다르다는 결과가 나타났다. 그들 중에 청소년B와 청소년E는 단일한 한국문화정체성을 가지고 있다. 반면, 청소년A, 청소년C, 그리고 청소년D는 이중문화정체성을 가지고 있었다. 연구자는 분석결과에 따라, 세계화 시대에 국제결혼가정 청소년 자녀를 글로벌적인 문화정체성을 형성하고 글로벌 인재로 살아갈 때 필요한 제언을 하였다. 첫째, 본 연구의 결과에 따르면 청소년 자녀의 문화정체성 형성에 영향을 미치는 가장 큰 요인은 언어습득이다. 본 연구의 청소년 참여자의 문화정체성이 다르게 형성되는 원인 중 하나는 이중언어 교육의 유무다. 이를 토대로 국제결혼가정 부모님은 자녀에게 모국문화를 동시에 가르치고 이중문화 환경을 만들어 자녀가 이중문화정체성을 형성할 수 있도록 도움을 주어야 한다. 둘째, 다문화가족지원 정책의 다양화이다. 결혼이주민한테 한국 언어·문화 습득을 지원하기뿐만 아니라 외국인과 결혼하는 한국인한테도 외국인 배우자의 언어나 문화에 관한 프로그램을 개발해야 할 것이. 셋째, 다문화 교육을 심화해야 한다. 다문화 교육의 심화해야 하는 이유는 본 연구의 참여자뿐만 아니라 여성가족부에서 실시한「2018년 전국 다문화가족 실태조사」에 따르면, 9.2% 의 자녀는 다문화가족 자녀라는 이유만으로 지난 1년 동안 차별을 경험이 있다고 했다. 즉, 교실에서 다문화교육이 심화되어야 다문화가족 자녀들이 사회에서 다른 구성원들과 더 잘 어울릴 수 있다. 다문화가정의 자녀들뿐만 아니라 한국인 가정 내 자녀들에게도 다문화교육이 심화되어야 한다. 본 연구의 한계는 한중국제결혼가정의 한국인 아버지의 인터뷰를 포함 시키지 못하는 점이다. 가정의 중요한 구성원인 아버지에 대한 정보를 확보했지만 본인의 인터뷰 거부로 직접적인 심층 대화를 할 수 없었다.
본 연구는 한국에 거주하고 있는 결혼이주 중국여성과 그들의 청소년 자녀를 대상으로 심층 면담을 통해 결혼이주 중국여성들의 한국 문화적응 수준과 그들의 청소년 자녀의 특성, 그리고 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 대한 질적 연구다. 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀를 글로벌 인재로 살아갈 수 있는 필요한 제언을 제시하려는 것을 목적으로 삼는다. 본 연구의 대상은 지금 한국에 거주하고 있는 결혼이주 중국여성의 자녀(만13세~18세)이다. 참여자 수는 결혼이주 중국여성이 5명과 그들의 청소년 자녀 5명으로 정했다. 본 연구의 연구 문제는 결혼이주 중국여성 청소년 자녀는 어떤 문화정체성을 가지고 있는지 또한 그들의 문화정체성 형성에 영향을 미친 요인이 무엇인지를 살펴봤다. 본 연구는 결혼이주 중국여성과 청소년 자녀를 대상으로 각각 세 번 인터뷰를 한다. 인터뷰를 통해 결혼이주 중국여성과 그들의 청소년 자녀의 진술을 분석하는 방식으로 진행했다. 1차 인터뷰는 주로 연구자의 질문과 참여자의 서술을 통해 참여자의 기본 상황을 알아보고 연구자가 참여자와 신뢰감을 형성할 수 있게 한다. 2차 인터뷰는 심층질문을 통해 결혼이주 중국여성과 청소년 자녀의 심층적인 상황을 알아본다. 결혼이주 중국여성의 2차 인터뷰는 주로 결혼이주 중국여성이 자신의 이주생활에 관한 현황을 서술하고 한국문화와 모국문화 사이에 어떻게 적응하고 있는지에 대한 것을 알아봤다. 이를 토대로 결혼이주 중국여성들의 한국생활과 한국문화적응 상황을 분석했다. 청소년 자녀의 2차 인터뷰를 통해 연구 참여자가 한중 국제결혼가정 자녀로서 한국문화와 중국문화를 접하는 과정을 알아보고 심층적인 질문을 통해 연구 참여자가 양국의 문화에 대한 익숙한 정도를 살펴봤다. 또한 참여자가 양국문화를 배우는 과정에서 느끼는 차이와 공통점에 대해 질문하고 자신의 문화정체성에 대한 인식을 찾아냈다. 3차 인터뷰는 최종적으로 면접자가 추가로 인터뷰 자료 중에 혼란스러운 부분이나 의심스러움 부분과 이해할 수 없는 부분에 대한 특정한 질문들을 한다. 세 번의 면담을 통해 수집된 내용은 결혼이주 중국여성의 한국문화적응과 청소년 자녀의 문화정체성 등 두 가지 부분으로 정리하고 분석했다. 인터뷰 내용의 분석을 통해 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 미치는 요인은 성장 환경, 어머니의 한국문화적응 상황과 모국문화 자부심, 그리고 사회적 수용 세 가지 요인으로 판단하였다. 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀의 문화정체성에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 결혼이주 중국여성 청소년 자녀의 문화정체성에 영향을 미치는 큰 요인은 언어 환경이다. 청소년들의 생활하는 사회 환경보다 가정의 언어 환경이 청소년의 문화정체성 형성에 많은 영향을 미친다. 둘째, 결혼이주 중국여성의 한국문화 적응 수준과 모국에 대한 자부심이 자녀의 문화정체성 형성과정에 영향을 미친다. 결혼이주 중국여성들은 한국문화의 적응 수준이 높을수록 그들의 자녀는 한국문화에 대한 수용도가 높아진다. 반대로, 결혼이주 중국여성이 자신의 모국문화에 대한 자부심이 강하면 강할수록 그들의 자녀들이 중국문화를 수용하는 정도가 높아진다. 셋째, 결혼이주 중국여성의 청소년 자녀 중에 자신의 국가정체성에 대한 혼란이 있는 경우가 있다. 청소년 중에 자신이 자기고 있는 국적과 출신국가가 다르기 때문에 자신의 국가정체성에 대한 혼란이 있다는 경우가 있다. 넷째, 본 연구에 참여한 5명 청소년이 가지고 있는 문화정체성 형성단계가 다르다는 결과가 나타났다. 그들 중에 청소년B와 청소년E는 단일한 한국문화정체성을 가지고 있다. 반면, 청소년A, 청소년C, 그리고 청소년D는 이중문화정체성을 가지고 있었다. 연구자는 분석결과에 따라, 세계화 시대에 국제결혼가정 청소년 자녀를 글로벌적인 문화정체성을 형성하고 글로벌 인재로 살아갈 때 필요한 제언을 하였다. 첫째, 본 연구의 결과에 따르면 청소년 자녀의 문화정체성 형성에 영향을 미치는 가장 큰 요인은 언어습득이다. 본 연구의 청소년 참여자의 문화정체성이 다르게 형성되는 원인 중 하나는 이중언어 교육의 유무다. 이를 토대로 국제결혼가정 부모님은 자녀에게 모국문화를 동시에 가르치고 이중문화 환경을 만들어 자녀가 이중문화정체성을 형성할 수 있도록 도움을 주어야 한다. 둘째, 다문화가족지원 정책의 다양화이다. 결혼이주민한테 한국 언어·문화 습득을 지원하기뿐만 아니라 외국인과 결혼하는 한국인한테도 외국인 배우자의 언어나 문화에 관한 프로그램을 개발해야 할 것이. 셋째, 다문화 교육을 심화해야 한다. 다문화 교육의 심화해야 하는 이유는 본 연구의 참여자뿐만 아니라 여성가족부에서 실시한「2018년 전국 다문화가족 실태조사」에 따르면, 9.2% 의 자녀는 다문화가족 자녀라는 이유만으로 지난 1년 동안 차별을 경험이 있다고 했다. 즉, 교실에서 다문화교육이 심화되어야 다문화가족 자녀들이 사회에서 다른 구성원들과 더 잘 어울릴 수 있다. 다문화가정의 자녀들뿐만 아니라 한국인 가정 내 자녀들에게도 다문화교육이 심화되어야 한다. 본 연구의 한계는 한중국제결혼가정의 한국인 아버지의 인터뷰를 포함 시키지 못하는 점이다. 가정의 중요한 구성원인 아버지에 대한 정보를 확보했지만 본인의 인터뷰 거부로 직접적인 심층 대화를 할 수 없었다.
This study conducted in-depth interviews with Chinese women living in South Korea and their Teenager children to understand the Korean cultural adaptation of married immigrant Chinese women and the characteristics of their Teenager children. This is a qualitative study on the cultural identity of th...
This study conducted in-depth interviews with Chinese women living in South Korea and their Teenager children to understand the Korean cultural adaptation of married immigrant Chinese women and the characteristics of their Teenager children. This is a qualitative study on the cultural identity of the teenage children of married immigrant Chinese women. The purpose of the study is to put forward the necessary suggestions for young children who can marry and emigrate Chinese women to become international talents. The subjects of this study are Chinese women and their children (aged 13-18) who are now living in South Korea. The number of participants is determined to be 5 married immigrant Chinese women and their 5 teenage children. The research question of this study analyzes what kind of cultural identity Chinese female adolescent children who are married immigrants have and the factors that influence the formation of their cultural identity. This study conducted three interviews with married immigrant Chinese women and Teenager children. Analyze the statements of Chinese women and their teenage children through interviews. The first interview is mainly through the questions of the researchers and the narration of the participants to understand the basic situation of the participants, and enable the researchers to establish a sense of trust with the participants. In the second interview, we asked in-depth questions to learn about the deep situation of Chinese women and young children. The second interview of married immigrant Chinese women mainly talked about the current situation of married immigrant Chinese women about their immigrant life and how they adapt to Korean culture. On this basis, this paper analyzes the Korean life and cultural adaptation of married immigrant Chinese women. In the second interview of teenage children, the study participants, as the children of Chinese and Korean internationally married families, understand their contact process of Korean culture and Chinese culture, and understand the participants' familiarity with the cultures of the two countries through in-depth questions. In addition, the participants in the process of learning the two cultures, they feel the cultural differences and similarities between the two countries, and find their understanding of their own cultural identity. The third interview is mainly an additional question to improve the content of the paper after collecting the opinions of the judges during the preparatory review of the paper. The content collected through three interviews mainly comes down to two parts: the Korean cultural adaptation of married immigrant Chinese women and the cultural identity of young children. Through the analysis of the contents of the interview, the factors of cultural identity of married immigrant Chinese female teenagers are judged as three reasons: growth environment, mother's adaptation to Korean culture, mother's pride in home country culture and social acceptance. The results of the study on the cultural identity of teenagers' children by married immigrant Chinese women are as follows. First, the main factor affecting the cultural stagnation of Chinese female Teenager children of married immigrants is the language environment. Compared with the social environment in which teenagers live, the family language environment has a great influence on the formation of teenagers' cultural and political character. Second, the level of Korean cultural adaptation of married immigrant Chinese women and their sense of pride to their home country will affect the formation process of their children's cultural stagnation. The higher the adaptability of married immigrant Chinese women to Korean culture, the higher the acceptance of Korean culture by their children. On the contrary, the more proud married immigrant Chinese women are of their home culture, the higher the acceptance of Chinese culture by their children. Third, there is confusion about their national identity among the teenage children of Chinese immigrant women. Teenagers sometimes have confusion about the political nature of their own country because of their different nationality and country of origin. In addition, young people who have both Korean and Chinese nationality have their own situation that their motherland is both South Korea and China. On the contrary, they have been in South Korea since they were born. when they were young, teenagers who did not know that their mother was Chinese had no confusion about their national identity, and their thoughts about China were just their mother's home country. Fourth, the five young participants in this study have different stages of cultural and political formation. Among them, Teenager B and Teenager E have a single Korean cultural identity. On the contrary, Teenager A, Teenager C, and Teenager D have dual cultural identities. According to the results of the analysis, the necessary suggestions are put forward when the teenagers of international married families have formed a global cultural politics and become global talents in the globalized era. First, according to the results of this study, the factor that affects the formation of teenagers' cultural identity is language learning. One of the reasons for the different cultural identity of the young participants in this study is whether there is bilingual education or not. On this basis, parents of international marriage and family at the same time teach their children home culture and establish a dual cultural environment to help their children form dual cultural identity. Second, Diversity of multicultural family support policies. It is not only necessary to support married immigrants to learn Korean language and culture, but also to develop language and cultural programs for Koreans who are married to foreigners to learn the language and culture of foreign spouses. Third, multicultural education should be further deepened. The reason why multicultural education needs to be deepened is that some of the participants in this study said that they were the children of internationally married families and had been discriminated against by others. Being discriminated against had a great impact on the teenager. In this study, not only the participants, but according to the results of the 2018 National Survey of Multicultural families, 9.2% of the children have had the experience of discrimination in the past year. The way to make other members of society get along better with members of multicultural families is to deepen multicultural education The limitation of this study is that it is not possible to interview Korean fathers of internationally married families in Korea and China. As for the condition of the father of an important member of the family, we only understand his situation through marriage, immigrant Chinese women and children, but there is no direct interview.
This study conducted in-depth interviews with Chinese women living in South Korea and their Teenager children to understand the Korean cultural adaptation of married immigrant Chinese women and the characteristics of their Teenager children. This is a qualitative study on the cultural identity of the teenage children of married immigrant Chinese women. The purpose of the study is to put forward the necessary suggestions for young children who can marry and emigrate Chinese women to become international talents. The subjects of this study are Chinese women and their children (aged 13-18) who are now living in South Korea. The number of participants is determined to be 5 married immigrant Chinese women and their 5 teenage children. The research question of this study analyzes what kind of cultural identity Chinese female adolescent children who are married immigrants have and the factors that influence the formation of their cultural identity. This study conducted three interviews with married immigrant Chinese women and Teenager children. Analyze the statements of Chinese women and their teenage children through interviews. The first interview is mainly through the questions of the researchers and the narration of the participants to understand the basic situation of the participants, and enable the researchers to establish a sense of trust with the participants. In the second interview, we asked in-depth questions to learn about the deep situation of Chinese women and young children. The second interview of married immigrant Chinese women mainly talked about the current situation of married immigrant Chinese women about their immigrant life and how they adapt to Korean culture. On this basis, this paper analyzes the Korean life and cultural adaptation of married immigrant Chinese women. In the second interview of teenage children, the study participants, as the children of Chinese and Korean internationally married families, understand their contact process of Korean culture and Chinese culture, and understand the participants' familiarity with the cultures of the two countries through in-depth questions. In addition, the participants in the process of learning the two cultures, they feel the cultural differences and similarities between the two countries, and find their understanding of their own cultural identity. The third interview is mainly an additional question to improve the content of the paper after collecting the opinions of the judges during the preparatory review of the paper. The content collected through three interviews mainly comes down to two parts: the Korean cultural adaptation of married immigrant Chinese women and the cultural identity of young children. Through the analysis of the contents of the interview, the factors of cultural identity of married immigrant Chinese female teenagers are judged as three reasons: growth environment, mother's adaptation to Korean culture, mother's pride in home country culture and social acceptance. The results of the study on the cultural identity of teenagers' children by married immigrant Chinese women are as follows. First, the main factor affecting the cultural stagnation of Chinese female Teenager children of married immigrants is the language environment. Compared with the social environment in which teenagers live, the family language environment has a great influence on the formation of teenagers' cultural and political character. Second, the level of Korean cultural adaptation of married immigrant Chinese women and their sense of pride to their home country will affect the formation process of their children's cultural stagnation. The higher the adaptability of married immigrant Chinese women to Korean culture, the higher the acceptance of Korean culture by their children. On the contrary, the more proud married immigrant Chinese women are of their home culture, the higher the acceptance of Chinese culture by their children. Third, there is confusion about their national identity among the teenage children of Chinese immigrant women. Teenagers sometimes have confusion about the political nature of their own country because of their different nationality and country of origin. In addition, young people who have both Korean and Chinese nationality have their own situation that their motherland is both South Korea and China. On the contrary, they have been in South Korea since they were born. when they were young, teenagers who did not know that their mother was Chinese had no confusion about their national identity, and their thoughts about China were just their mother's home country. Fourth, the five young participants in this study have different stages of cultural and political formation. Among them, Teenager B and Teenager E have a single Korean cultural identity. On the contrary, Teenager A, Teenager C, and Teenager D have dual cultural identities. According to the results of the analysis, the necessary suggestions are put forward when the teenagers of international married families have formed a global cultural politics and become global talents in the globalized era. First, according to the results of this study, the factor that affects the formation of teenagers' cultural identity is language learning. One of the reasons for the different cultural identity of the young participants in this study is whether there is bilingual education or not. On this basis, parents of international marriage and family at the same time teach their children home culture and establish a dual cultural environment to help their children form dual cultural identity. Second, Diversity of multicultural family support policies. It is not only necessary to support married immigrants to learn Korean language and culture, but also to develop language and cultural programs for Koreans who are married to foreigners to learn the language and culture of foreign spouses. Third, multicultural education should be further deepened. The reason why multicultural education needs to be deepened is that some of the participants in this study said that they were the children of internationally married families and had been discriminated against by others. Being discriminated against had a great impact on the teenager. In this study, not only the participants, but according to the results of the 2018 National Survey of Multicultural families, 9.2% of the children have had the experience of discrimination in the past year. The way to make other members of society get along better with members of multicultural families is to deepen multicultural education The limitation of this study is that it is not possible to interview Korean fathers of internationally married families in Korea and China. As for the condition of the father of an important member of the family, we only understand his situation through marriage, immigrant Chinese women and children, but there is no direct interview.
주제어
#청소년 문화정체성 국제결혼 Korean cultural adaptation 결혼이주 중국여성 teenagers 이주여성 자녀 한국문화적응 정체성 immigrant women’s children International marriage marriage immigrant Chinese women sense of identity cultural indentity
학위논문 정보
저자
왕설
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
한국학협동과정
지도교수
최기숙
발행연도
2020
총페이지
vii, 83장
키워드
청소년 문화정체성 국제결혼 Korean cultural adaptation 결혼이주 중국여성 teenagers 이주여성 자녀 한국문화적응 정체성 immigrant women’s children International marriage marriage immigrant Chinese women sense of identity cultural indentity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.