지식과 학습능력을 갖춘 학습조직은 개인, 팀, 조직 등의 모든 수준에서 지식이 창출 및 공유되고, 학습이 지속적으로 이루어진다. 그리고 조직학습능력은 그 조직의 문화를 포함한 고유의 조직문화와 연계될 때 조직성과가 나타난다. 이에 본 연구의 목적은 조직원들이 인식하는 하위문화를 포함한 조직문화 및 조직학습능력과 조직성과와는 어떤 관계에 있는 지를 검증하는 것이다. 구체적으로 살펴보면 첫째, 조직 내에 형성된 하위문화가 어떻게 분화되었는지, 그리고 조직성과에 어떤 영향을 주었는지 실증분석을 통하여 규명하였다. 둘째, 조직문화 유형과 조직학습능력 그리고 조직성과는 어떤 관계가 있는지, 그리고 조직성과에 결정적인 영향을 주는 변인에 대한 실증적인 검증을 통하여 시사점을 제시하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 중국 기업에 종사하는 직장인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 2019년 8월 20일부터 2019년 9월 20일까지 설문조사를 실시하였다. 표본 추출은 편의표집(convenience ...
지식과 학습능력을 갖춘 학습조직은 개인, 팀, 조직 등의 모든 수준에서 지식이 창출 및 공유되고, 학습이 지속적으로 이루어진다. 그리고 조직학습능력은 그 조직의 문화를 포함한 고유의 조직문화와 연계될 때 조직성과가 나타난다. 이에 본 연구의 목적은 조직원들이 인식하는 하위문화를 포함한 조직문화 및 조직학습능력과 조직성과와는 어떤 관계에 있는 지를 검증하는 것이다. 구체적으로 살펴보면 첫째, 조직 내에 형성된 하위문화가 어떻게 분화되었는지, 그리고 조직성과에 어떤 영향을 주었는지 실증분석을 통하여 규명하였다. 둘째, 조직문화 유형과 조직학습능력 그리고 조직성과는 어떤 관계가 있는지, 그리고 조직성과에 결정적인 영향을 주는 변인에 대한 실증적인 검증을 통하여 시사점을 제시하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 중국 기업에 종사하는 직장인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 2019년 8월 20일부터 2019년 9월 20일까지 설문조사를 실시하였다. 표본 추출은 편의표집(convenience sampling)을 채택하여 조사하였고, 온라인과 오프라인으로 총 430부의 설문지를 배포하여 415개를 회수하였으며, 이 중 불성실한 답변 등을 제외하고 실제분석에 사용된 자료는 399부이다. 회수된 설문지를 통계패키지인 SPSS 24.0과 AMOS 24.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 확인적 요인분석, 상관관계분석, 구조방정식모형분석을 이용하여 가설을 검정하였다. 실증분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조직문화와 조직성과에 대한 직접적인 영향력을 살펴보았는데 조직몰입의 경우 개발문화만이 직접적인 영향력이 있는 것으로 나타났으며, 위계, 집단, 합리문화는 유의미한 영향력이 확인되지 않았다. 또한 직무만족의 경우는 집단문화와 개발문화만이 직접적인 영향력이 있는 것으로 나타났으며, 위계, 합리문화는 유의미한 영향력이 확인되지 않았다. 둘째, 기업의 조직문화에서 위계문화, 집단문화, 개발문화, 합리문화가 조직학습능력에 미치는 영향을 분석한 결과 집단문화와 개발문화가 조직학습능력에 정(+)의 영향을 미친다는 것이 확인되었다. 하지만 위계문화와 합리문화는 조직학습능력에 유의하지 않은 것으로 분석되어 기각되었다. 셋째, 조직학습능력이 조직성과에 미치는 영향에 있어서는 조직학습능력은 직무만족과 조직몰입에 정(+)의 방향으로 영향을 미칠 것으로 나타났다. 넷째, 조직학습능력은 조직문화와 조직성과 사이에서 매개효과를 살펴보았는데 조직몰입의 경우 조직학습능력은 조직문화와 조직몰입의 사이에 매개효과를 부분적으로 하는 것으로 나타났다. 조직만족의 경우 조직학습능력은 조직문화와 조직만족의 사이에 매개효과를 부분적으로 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 조직성과 제고를 위하여 첫째, 어느 연구에서도 시도하지 않았던 조직의 하위문화를 학습조직 연구에 적용한 점 둘째, 하위문화를 포함한 조직문화 유형, 조직학습능력, 조직성과의 세 개 변인관계를 동시에 연구한 점, 셋째, 독창적이고 실증적인 학습조직 모형을 도출하여 실행방향과 전략 우선순위의 메커니즘을 제시한 점에서 높이 시사될 수 있다.
지식과 학습능력을 갖춘 학습조직은 개인, 팀, 조직 등의 모든 수준에서 지식이 창출 및 공유되고, 학습이 지속적으로 이루어진다. 그리고 조직학습능력은 그 조직의 문화를 포함한 고유의 조직문화와 연계될 때 조직성과가 나타난다. 이에 본 연구의 목적은 조직원들이 인식하는 하위문화를 포함한 조직문화 및 조직학습능력과 조직성과와는 어떤 관계에 있는 지를 검증하는 것이다. 구체적으로 살펴보면 첫째, 조직 내에 형성된 하위문화가 어떻게 분화되었는지, 그리고 조직성과에 어떤 영향을 주었는지 실증분석을 통하여 규명하였다. 둘째, 조직문화 유형과 조직학습능력 그리고 조직성과는 어떤 관계가 있는지, 그리고 조직성과에 결정적인 영향을 주는 변인에 대한 실증적인 검증을 통하여 시사점을 제시하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 중국 기업에 종사하는 직장인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 2019년 8월 20일부터 2019년 9월 20일까지 설문조사를 실시하였다. 표본 추출은 편의표집(convenience sampling)을 채택하여 조사하였고, 온라인과 오프라인으로 총 430부의 설문지를 배포하여 415개를 회수하였으며, 이 중 불성실한 답변 등을 제외하고 실제분석에 사용된 자료는 399부이다. 회수된 설문지를 통계패키지인 SPSS 24.0과 AMOS 24.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 확인적 요인분석, 상관관계분석, 구조방정식모형분석을 이용하여 가설을 검정하였다. 실증분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조직문화와 조직성과에 대한 직접적인 영향력을 살펴보았는데 조직몰입의 경우 개발문화만이 직접적인 영향력이 있는 것으로 나타났으며, 위계, 집단, 합리문화는 유의미한 영향력이 확인되지 않았다. 또한 직무만족의 경우는 집단문화와 개발문화만이 직접적인 영향력이 있는 것으로 나타났으며, 위계, 합리문화는 유의미한 영향력이 확인되지 않았다. 둘째, 기업의 조직문화에서 위계문화, 집단문화, 개발문화, 합리문화가 조직학습능력에 미치는 영향을 분석한 결과 집단문화와 개발문화가 조직학습능력에 정(+)의 영향을 미친다는 것이 확인되었다. 하지만 위계문화와 합리문화는 조직학습능력에 유의하지 않은 것으로 분석되어 기각되었다. 셋째, 조직학습능력이 조직성과에 미치는 영향에 있어서는 조직학습능력은 직무만족과 조직몰입에 정(+)의 방향으로 영향을 미칠 것으로 나타났다. 넷째, 조직학습능력은 조직문화와 조직성과 사이에서 매개효과를 살펴보았는데 조직몰입의 경우 조직학습능력은 조직문화와 조직몰입의 사이에 매개효과를 부분적으로 하는 것으로 나타났다. 조직만족의 경우 조직학습능력은 조직문화와 조직만족의 사이에 매개효과를 부분적으로 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 조직성과 제고를 위하여 첫째, 어느 연구에서도 시도하지 않았던 조직의 하위문화를 학습조직 연구에 적용한 점 둘째, 하위문화를 포함한 조직문화 유형, 조직학습능력, 조직성과의 세 개 변인관계를 동시에 연구한 점, 셋째, 독창적이고 실증적인 학습조직 모형을 도출하여 실행방향과 전략 우선순위의 메커니즘을 제시한 점에서 높이 시사될 수 있다.
Learning organizations with knowledge and learning skills are created and shared at all levels, such as individuals, teams, and organizations, and learning is continued. And organizational learning capability appears when it is linked to its own organizational culture, including its culture. Th...
Learning organizations with knowledge and learning skills are created and shared at all levels, such as individuals, teams, and organizations, and learning is continued. And organizational learning capability appears when it is linked to its own organizational culture, including its culture. The purpose of this study is to verify the relationship between organizational culture and organizational leading capacity and organizational performance, including subculture perceived by the members of the organization. Specifically, we identified how the subculture formed within the organization was differentiated and how it affected organizational performance. Second, the organizational culture type and organizational learning capacity and organizational performance were related to the relationship, and the empirical verification of the variables that had a decisive impact on the organizational performance was intended to present the implications. To achieve this research objective, we conducted a survey of employees working in Chinese companies. The survey was conducted from August 20, 2019 to September 20, 2019. Sampling was investigated by adopting a combination sampling. A total of 430 questionnaires were distributed online and offline, and 415 of them were retrieved. Except for insincere answers, 399 of them were used for the actual analysis. The hypothesis was tested using frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis using the statistical packages SPSS 24.0 and AMOS 24.0. The results of the empirical analysis are as follows. First, we looked at the direct influence on organizational culture and organizational performance, and for organizational institutions, we found that only the developmental culture had direct influence, and that the hierarchical culture, group culture, and national culture had no significant influence. In addition, only group culture and developmental culture have direct influence, and no significant influence has been identified for the hierarchical culture and the national culture. Second, after analyzing the impact of the hierarchical culture, group culture, development culture, and legal culture on the organizational learning capacity of the enterprise, the group culture and development culture were found to have had an impact on the organizational structure. However, the Hierarchical culture and the rational culture were rejected because they were analyzed to be not significant to the organizational learning capacity. Third, when it comes to the effect of organizational learning capacity on organizational performance, it was found that organizational learning capacity will affect job situation function and organizational function in the direction of positive. Fourth, the organizational learning facility looked at the intermediation effect between the organizational culture and organizational performance, which was found to be partly between the organizational culture and the organizational organization. In the case of organizational satisfaction, the organizational learning capacity has been shown to have a partial medium effect between organizational culture and organizational satisfaction. This study has the following significance: First, the application of the organization's subculture, which has not been attempted in any research, to the study of the learning organization, secondly, the study of the organizational culture type including subculture, the relationship between three variations of organizational literacy and organizational performance, and thirdly, the implementation of a strategy of original and practical learning.
Learning organizations with knowledge and learning skills are created and shared at all levels, such as individuals, teams, and organizations, and learning is continued. And organizational learning capability appears when it is linked to its own organizational culture, including its culture. The purpose of this study is to verify the relationship between organizational culture and organizational leading capacity and organizational performance, including subculture perceived by the members of the organization. Specifically, we identified how the subculture formed within the organization was differentiated and how it affected organizational performance. Second, the organizational culture type and organizational learning capacity and organizational performance were related to the relationship, and the empirical verification of the variables that had a decisive impact on the organizational performance was intended to present the implications. To achieve this research objective, we conducted a survey of employees working in Chinese companies. The survey was conducted from August 20, 2019 to September 20, 2019. Sampling was investigated by adopting a combination sampling. A total of 430 questionnaires were distributed online and offline, and 415 of them were retrieved. Except for insincere answers, 399 of them were used for the actual analysis. The hypothesis was tested using frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis using the statistical packages SPSS 24.0 and AMOS 24.0. The results of the empirical analysis are as follows. First, we looked at the direct influence on organizational culture and organizational performance, and for organizational institutions, we found that only the developmental culture had direct influence, and that the hierarchical culture, group culture, and national culture had no significant influence. In addition, only group culture and developmental culture have direct influence, and no significant influence has been identified for the hierarchical culture and the national culture. Second, after analyzing the impact of the hierarchical culture, group culture, development culture, and legal culture on the organizational learning capacity of the enterprise, the group culture and development culture were found to have had an impact on the organizational structure. However, the Hierarchical culture and the rational culture were rejected because they were analyzed to be not significant to the organizational learning capacity. Third, when it comes to the effect of organizational learning capacity on organizational performance, it was found that organizational learning capacity will affect job situation function and organizational function in the direction of positive. Fourth, the organizational learning facility looked at the intermediation effect between the organizational culture and organizational performance, which was found to be partly between the organizational culture and the organizational organization. In the case of organizational satisfaction, the organizational learning capacity has been shown to have a partial medium effect between organizational culture and organizational satisfaction. This study has the following significance: First, the application of the organization's subculture, which has not been attempted in any research, to the study of the learning organization, secondly, the study of the organizational culture type including subculture, the relationship between three variations of organizational literacy and organizational performance, and thirdly, the implementation of a strategy of original and practical learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.