학생이 지각한 담임교사의 권력기반이 학교생활적응에 미치는 영향 : 초등학교 5, 6학년의 생활지도를 중심으로 The Effect of the Teachers' Power Bases Perceived by Students on School Life Adjustment:Focusing on Life Guidance of 5th and 6th Grade Students원문보기
본 연구의 목적은 초등학생이 지각한 담임교사의 권력기반이 학교생활규범 준수행동, 학교생활만족 및 학업성적에 미치는 영향을 검증해 보고 그 관계가 학생성별, 학년별, 교사성별에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아봄으로써 학생들이 학교생활에 잘 적응하게 하는 담임교사의 권력기반이 무엇인지를 밝혀 학교생활부적응을 예방하고 담임교사와 학생 모두의 정신 건강을 도모하는 데에 있다. 학생들이 지각한 담임교사의 각 권력기반의 크기는 전문성권력, 합법권력, 참조...
본 연구의 목적은 초등학생이 지각한 담임교사의 권력기반이 학교생활규범 준수행동, 학교생활만족 및 학업성적에 미치는 영향을 검증해 보고 그 관계가 학생성별, 학년별, 교사성별에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아봄으로써 학생들이 학교생활에 잘 적응하게 하는 담임교사의 권력기반이 무엇인지를 밝혀 학교생활부적응을 예방하고 담임교사와 학생 모두의 정신 건강을 도모하는 데에 있다. 학생들이 지각한 담임교사의 각 권력기반의 크기는 전문성권력, 합법권력, 참조권력, 강제권력, 보상권력의 순으로 크게 나타났으며 학생의 성별에 따른 각 권력기반의 크기 차이는 없고 학년별로는 5학년이 6학년보다 전체 권력, 보상권력, 강제권력, 합법권력, 참조권력을 더 크게 지각하며 교사성별에 따라서는 여교사의 학생들이 남교사의 학생들보다 합법권력과 참조권력을 더 크게 지각하는 것으로 나타났다. 교사와 학생의 성별 네 집단 간 지각된 참조권력의 크기 비교에서 남교사와 남학생 집단과 남교사와 여학생 집단은 각각 여교사와 남학생 집단과 여교사와 여학생 집단보다 참조권력을 작게 지각하는 것으로 나타났다. 학교생활규범 준수행동에 대해 학생들이 지각하는 담임교사의 참조권력과 합법권력이 각각 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 남교사 집단에서만은 참조권력과 전문성권력이 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또 보상권력과 참조권력, 강제권력과 합법권력의 상호작용이 여교사 집단에서 정적인 효과가 있는 것으로 나타났으며 보상권력과 참조권력의 상호작용에서 사적권력에 직위권력이 상호작용하면 효과의 증가분이 감소하는 것으로 나타났다. 학교생활만족에 대해서는 합법권력, 참조권력, 전문성권력이 각각 정적인 영향을, 강제권력은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 남교사 집단에서만은 합법권력과 참조권력이 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학업성적에 대해서는 강제권력과 참조권력이 각각 정적인 영향을 미치며 남교사 집단에서만은 참조권력이 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또 강제권력과 합법권력의 상호작용이 여교사 집단에서 효과가 있는 것으로 나타났으며 강제권력과 합법권력의 상호작용에서 직위권력은 직위권력과 상호작용을 하면 효과의 증가분이 감소하는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 초등학생이 지각한 담임교사의 권력기반이 학교생활규범 준수행동, 학교생활만족 및 학업성적에 미치는 영향을 검증해 보고 그 관계가 학생성별, 학년별, 교사성별에 따라 어떤 차이가 있는지를 알아봄으로써 학생들이 학교생활에 잘 적응하게 하는 담임교사의 권력기반이 무엇인지를 밝혀 학교생활부적응을 예방하고 담임교사와 학생 모두의 정신 건강을 도모하는 데에 있다. 학생들이 지각한 담임교사의 각 권력기반의 크기는 전문성권력, 합법권력, 참조권력, 강제권력, 보상권력의 순으로 크게 나타났으며 학생의 성별에 따른 각 권력기반의 크기 차이는 없고 학년별로는 5학년이 6학년보다 전체 권력, 보상권력, 강제권력, 합법권력, 참조권력을 더 크게 지각하며 교사성별에 따라서는 여교사의 학생들이 남교사의 학생들보다 합법권력과 참조권력을 더 크게 지각하는 것으로 나타났다. 교사와 학생의 성별 네 집단 간 지각된 참조권력의 크기 비교에서 남교사와 남학생 집단과 남교사와 여학생 집단은 각각 여교사와 남학생 집단과 여교사와 여학생 집단보다 참조권력을 작게 지각하는 것으로 나타났다. 학교생활규범 준수행동에 대해 학생들이 지각하는 담임교사의 참조권력과 합법권력이 각각 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 남교사 집단에서만은 참조권력과 전문성권력이 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또 보상권력과 참조권력, 강제권력과 합법권력의 상호작용이 여교사 집단에서 정적인 효과가 있는 것으로 나타났으며 보상권력과 참조권력의 상호작용에서 사적권력에 직위권력이 상호작용하면 효과의 증가분이 감소하는 것으로 나타났다. 학교생활만족에 대해서는 합법권력, 참조권력, 전문성권력이 각각 정적인 영향을, 강제권력은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 남교사 집단에서만은 합법권력과 참조권력이 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학업성적에 대해서는 강제권력과 참조권력이 각각 정적인 영향을 미치며 남교사 집단에서만은 참조권력이 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또 강제권력과 합법권력의 상호작용이 여교사 집단에서 효과가 있는 것으로 나타났으며 강제권력과 합법권력의 상호작용에서 직위권력은 직위권력과 상호작용을 하면 효과의 증가분이 감소하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to find out the size of the teacher's power bases perceived by students. In addition, it is to identify the teacher's power bases that is effective for students to adjust well to school life, to comply with school norm, to be satisfied with school life, and to maintain a...
The purpose of this study is to find out the size of the teacher's power bases perceived by students. In addition, it is to identify the teacher's power bases that is effective for students to adjust well to school life, to comply with school norm, to be satisfied with school life, and to maintain appropriate academic performance. Building effective power bases based on the results of this study will help both teachers and students enjoy a fun and rewarding school life. The research results are as follows. The size of the power bases appeared in the order of expert power, legitimate power, referent power, coercive power, and reward power. The legitimate, referent and expert powers influenced the compliance with school norm, while the legitimate, referent and expert powers positively affected the school life satisfaction, and the coercive power negatively. Coercive power and referent powers were found to affect academic performance. Reward power was not significant at all, and coercive power was found to have a negative effect on school life satisfaction in the whole group and female students group. However, it was found to have a positive effect on academic performance. Legitimate power was found to have a positive effect on compliance with school norm and school life satisfaction, but not on academic performance. Referent power was found to be significant in all dependent variables and in all groups. Expert power had a positive effect on the compliance with school norm in the male teachers′students group. The results also showed that expert power positively affected school life satisfaction in whole groups and female teachers’students group. The results of the analysis of the interaction effect showed that the interaction term of the reward and referent power and the interaction term of the coercive and legitimate power had significant effects on the compliance with school norm in the students group of female teachers. There was no significant interaction term for school life satisfaction. The interaction term of coercive and legitimate power had a positive effect on academic performance.
The purpose of this study is to find out the size of the teacher's power bases perceived by students. In addition, it is to identify the teacher's power bases that is effective for students to adjust well to school life, to comply with school norm, to be satisfied with school life, and to maintain appropriate academic performance. Building effective power bases based on the results of this study will help both teachers and students enjoy a fun and rewarding school life. The research results are as follows. The size of the power bases appeared in the order of expert power, legitimate power, referent power, coercive power, and reward power. The legitimate, referent and expert powers influenced the compliance with school norm, while the legitimate, referent and expert powers positively affected the school life satisfaction, and the coercive power negatively. Coercive power and referent powers were found to affect academic performance. Reward power was not significant at all, and coercive power was found to have a negative effect on school life satisfaction in the whole group and female students group. However, it was found to have a positive effect on academic performance. Legitimate power was found to have a positive effect on compliance with school norm and school life satisfaction, but not on academic performance. Referent power was found to be significant in all dependent variables and in all groups. Expert power had a positive effect on the compliance with school norm in the male teachers′students group. The results also showed that expert power positively affected school life satisfaction in whole groups and female teachers’students group. The results of the analysis of the interaction effect showed that the interaction term of the reward and referent power and the interaction term of the coercive and legitimate power had significant effects on the compliance with school norm in the students group of female teachers. There was no significant interaction term for school life satisfaction. The interaction term of coercive and legitimate power had a positive effect on academic performance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.